PDA

View Full Version : wattage



mark88
15 september 2004, 23:25
Hallo,
Ik wil binnenkort een nieuwe versterker kopen, hoogstwaarschijnlijk buizen.
Maar ik vraag me af welk wattage voldoet. Ik speel vooral thuis en met een drummer. In de toekomst wil ik er ook in een band mee kunnen spelen en kleine optredens mee doen. In cafe's enz. Max. 200 man ofzo. Maar hij moet natuurlijk nooit helemaal voluit blazen. Welk wattage raden jullie aan? Waarschijnlijk neem ik de marshall dsl201 of 401.

BartL
15 september 2004, 23:30
20 watt is in principe genoeg. Maar dat is mijn mening :)

pimmetje
15 september 2004, 23:33
mee eens... rond de 20watt buizen is meestal zeker genoeg
Als je echt wel 's flink hard speelt en je hebt per se volledig rete-clean nodig, dan zou je aan een 50watter kunnen denken. Al ligt dat natuurlijk ook wel een beetje aan 't merk/type.

mark88
15 september 2004, 23:43
en dan heb k nog een vraagje.
Waar zit er verder verschil tussen de dsl201 en de dsl401 behalve het vermogen en dat de 201 zo'n 100-200 euro goedkoper is. Gewicht? Omvang? Ik wil hem namelijk ook mee op de fiets kunnen nemen.

schwalbe
15 september 2004, 23:46
een buizenamp op de fiets??- niet doen :(

mark88
15 september 2004, 23:48
nouja eh... ik bedoel gewoon in z'n koffer of hoe noem je zo'n ding, en dan voorzichtig fietsen. Dat moet toch kunnen? Anders maak ik zo'n mand achterop m'n fiets waar die ik kan ofzo, maar laten we daar nu niet of discussieren. Ik wil nog graag van iemand horen wat de verschillen zijn tussen de dsl201 en de 401 behalve prijs en vermogen. En wattage suggesties zijn natuurlijk ook altijd welkom.

BartL
15 september 2004, 23:49
en dan heb k nog een vraagje.
Waar zit er verder verschil tussen de dsl201 en de dsl401 behalve het vermogen en dat de 201 zo'n 100-200 euro goedkoper is. Gewicht? Omvang? Ik wil hem namelijk ook mee op de fiets kunnen nemen.
De DSL 201 krijg je niet mee op de fiets. De DSL 401 ook niet. Don't bother :)

401: 3 kanalen, extra speaker uitgang (mogelijkheid om er nog een cabinet aan te hangen), andere speaker en klinkt daarom een heel klein beetje anders, kan je iets meer mee regelen; hij kan langer clean klinken dan de 201...maar dat hoeft niet.

201: 2 kanalen, geen extra speaker-uitgang, clean breekt sneller op.

Ik heb ze beiden gehad.

BartL
16 september 2004, 00:11
PS

401 weegt 23 kilo, de 201 weegt er 20 of 21.
Ze zijn evengroot: 572 x457 x266 milimeter. Hiermee kan je dus onmogelijk fietsen. Ga het dus maar niet proberen ofzo :)

mark88
16 september 2004, 09:07
maar de 201 heeft dus behalve dat ie goedkoper geen echte voordelen (dat ie kleiner is/compacter enz.) ??

HaTim
16 september 2004, 09:43
Ik vervoer al jaren lang mijn buizenversterker op de fiets. Gaat goed. Zelf een twin ging. Als onderzetter heb ik een plaat hout daartussen schuimrubber daarop weer een plaat hout. Dan tape erom heen. Een soort hamburger dus. Veert geweldig.

Negative K3 fan
16 september 2004, 10:34
maar de 201 heeft dus behalve dat ie goedkoper geen echte voordelen (dat ie kleiner is/compacter enz.) ??

de 401 heeft meer opties, klinkt waarschijnlijk anders. etc.

dejohan
16 september 2004, 13:20
Ik vervoer al jaren lang mijn buizenversterker op de fiets. Gaat goed. Zelf een twin ging. Als onderzetter heb ik een plaat hout daartussen schuimrubber daarop weer een plaat hout. Dan tape erom heen. Een soort hamburger dus. Veert geweldig.

:o

BartL
16 september 2004, 14:25
Ik vervoer al jaren lang mijn buizenversterker op de fiets. Gaat goed. Zelf een twin ging. Als onderzetter heb ik een plaat hout daartussen schuimrubber daarop weer een plaat hout. Dan tape erom heen. Een soort hamburger dus. Veert geweldig.

:o
En hoe fiets je dan? :???: :???:

Mr.Bluesbreaker
16 september 2004, 15:01
Fietsen met een Twin? Ben je nou helemaal....
Ooh! Zo'n twin:

http://www.lindacomm.net/stores/gm/catalog/FenderminiTwinT.jpg

:-D

yhcmarc
16 september 2004, 16:32
100 watt ... altiijd, gaat niet per definitie harder, maar klinkt wel veel beter

Negative K3 fan
16 september 2004, 16:34
yhcmarc; verklaar u nader.

Diedo
16 september 2004, 16:35
is puur subjectief... als je juist van overstuurde eindbuizen houdt lijkt het me fijner om met wat minder vermogen te spelen...

BartL
16 september 2004, 17:57
yhcmarc; verklaar u nader.
Juist

mark88
16 september 2004, 18:19
100 watt ... altiijd, gaat niet per definitie harder, maar klinkt wel veel beter

en kost veel meer...

Mr.Bluesbreaker
16 september 2004, 18:27
Hallo,
Ik wil binnenkort een nieuwe versterker kopen, hoogstwaarschijnlijk buizen.
Maar ik vraag me af welk wattage voldoet. Ik speel vooral thuis en met een drummer.

Euhm

100 watt?

:roll:

Ik denk niet dat hij die harder dan 2 kan zeten zonder de buren aan de deur te krijgen. Dan zit je met je mooie amp in je huis die maar niet wil gaan omdat je m niet kan opentrekken.

Antal
16 september 2004, 19:48
100 watt ... altiijd, gaat niet per definitie harder, maar klinkt wel veel beter

:???:

Wormaap
16 september 2004, 20:04
Wat'n bullshit :P Mijn 60 Watt Fireball scheurt toch echt wel lekker hoor :)

Arnie
17 september 2004, 00:38
Hallo,
Ik wil binnenkort een nieuwe versterker kopen, hoogstwaarschijnlijk buizen.
Maar ik vraag me af welk wattage voldoet. Ik speel vooral thuis en met een drummer. In de toekomst wil ik er ook in een band mee kunnen spelen en kleine optredens mee doen. In cafe's enz. Max. 200 man ofzo. Maar hij moet natuurlijk nooit helemaal voluit blazen. Welk wattage raden jullie aan? Waarschijnlijk neem ik de marshall dsl201 of 401.

Je zou ook naar de Peavey Classis 30 (30 watt) kunnen kijken. Satriani heeft albums volgespeeld met z'n grote broer, de Classis 50 (50 watt). Ik denk dat die Classic 30 niet slecht zal klinken :)

mark88
17 september 2004, 08:09
ik was toevallig gisteren weer eens de review in de gitarist aan het lezen over de Peavey classic serie. Kan je wat albums/nummers noemen waar deze amp op te horen is?
Ik wil veel dingen kunnen spelen, maar mijn uitgangspunt zijn Hendrix en Nirvana, is dit een geschikte amp hiervoor?
In ieder geval geen metal of van die duistere metalsolo's. Daar heb ik echt helemaal niets mee. Op z'n hardst moet ie zeg maar zoals op Nirvana's hardst, op Bleach denk ik.

yhcmarc
18 september 2004, 12:49
meer body en headroom .. merk het thuis ook , 50 of 100 watt top / kast, scheelt een slok op een borrel. Een 100 watt pompt veel meer, je voelt het meer dan met een 50 watter , Zo bv. ook het openzetten van de eindtrap in mijn jcm800, met mastervolume voluit klinkt het veel vetter dan met de mastervolume lager, terwijl het daadwerkelijke volume verschil nihil is.

en ja, ik speel altijd keihard :) ... master op 10, clean pre op 2 (die gaat nl. ECHT te hard) en gain kanaal pre tussen de 6 en 8 .. afhankelijk van de omgeving.

Negative K3 fan
18 september 2004, 14:59
meer body en headroom .. merk het thuis ook , 50 of 100 watt top / kast, scheelt een slok op een borrel. Een 100 watt pompt veel meer, je voelt het meer dan met een 50 watter , Zo bv. ook het openzetten van de eindtrap in mijn jcm800, met mastervolume voluit klinkt het veel vetter dan met de mastervolume lager, terwijl het daadwerkelijke volume verschil nihil is.

en ja, ik speel altijd keihard :) ... master op 10, clean pre op 2 (die gaat nl. ECHT te hard) en gain kanaal pre tussen de 6 en 8 .. afhankelijk van de omgeving.

headroom is wel meer, maar waarom zou je dan stoppen bij maar 100 watt en geen 300 watt nemen??? En bij een jcm800 kan het misschien uitmaken door andere factoren, maar eigenlijk is headroom en volume het enige verschil.

treblemaster
18 september 2004, 17:19
Het ligt er ook aan wat voor soort en hoeveel overdrive/distortion je zoekt. Wil je vooral oversturing van je eindbuizen, dan zou ik niet teveel watt nemen, want dan moet je 'm gruwelijk hard zetten (dan is 30 watt al veel ;)). Zoek je een modernere distortion met veel headroom, dan is een hoger wattage misschien aan te raden.

Bigfoot414
18 september 2004, 17:29
meer body en headroom .. merk het thuis ook , 50 of 100 watt top / kast, scheelt een slok op een borrel. Een 100 watt pompt veel meer, je voelt het meer dan met een 50 watter , Zo bv. ook het openzetten van de eindtrap in mijn jcm800, met mastervolume voluit klinkt het veel vetter dan met de mastervolume lager, terwijl het daadwerkelijke volume verschil nihil is.

en ja, ik speel altijd keihard :) ... master op 10, clean pre op 2 (die gaat nl. ECHT te hard) en gain kanaal pre tussen de 6 en 8 .. afhankelijk van de omgeving.
Ik hoop dat je zo verstandig bent om gehoorbescherming te gebruiken?

mark88
19 september 2004, 17:57
bedankt voor de tips allemaal,
sommige ervan snap ik niet echt, maar goed.
Maar nog steeds heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag:
Is de peavey classic30 geschikt voor mijn muziekstijl? Ik hou van dat bluesy soleren en verder al eerder aangegeven bands om te spelen (Hendrix, Nirvana) maar nog wel anderen. Maar deze 2 laten goed zien wat ik zoal wil spelen. Ik hoef er geen metal op te spelen. Kan iemand mij nu zeggen of een peavey classic30 geschikt is? (En ja, testen moet ik, ik weet het)

BartL
19 september 2004, 18:28
Ik heb de amp zelf nog nooit gehoord, maar ik denk wel dat dat gaat lukken.

vester86
19 september 2004, 19:53
denk ik ook. is een mooie amp voor jou den kik

mark88
19 september 2004, 20:52
en dan nog een 2de vraagje:
heeft de classic30 een footswitch zodat je kan switchen tussen clean en overdrive?

Bluesbreaker
19 september 2004, 21:01
zoek dan!

Bluesbreaker
19 september 2004, 21:04
Features

30 Watts RMS into 16 or 8 Ohms
12 inch Blue Marvel® speaker
Vintage tweed cabinet
Three 12AX7 preamp tubes
Four EL 84 power amp tubes
1/4 inch input jack
2 channel preamp (selectable w/ push switch or optional 2 button footswitch)
Pre- and post-gain
Normal volume
3-band passive EQ
Push boost switch
Reverb level
Effects loop
Chrome plated chassis
Cover available through Peavey Accessory Program


dat had je toch zelf ook kunnen doen?

mark88
19 september 2004, 21:08
dankjewel :wink:

BartL
19 september 2004, 21:16
Voehle :wink:


(...of hoe schrijf je dat in het Limbugs? :-? )

mark88
19 september 2004, 21:19
Voehle :wink:


(...of hoe schrijf je dat in het Limbugs? :-? )


ik weet niet jij bent een limburger aan je woonplaats te zien? :)

BartL
19 september 2004, 21:26
Ik weet alleen hoe je het uitspreekt :razz:

mark88
19 september 2004, 23:15
Nog even ontopic.
Ik wil graag nog jullie mening horen hoe de Peavey Classic30 is in vergelijking met de Fender Hotrod Deluxe en de Marshall DSL401.
Ik wil waarschijnlijk een van deze 3 gaan kopen binnenkort.
Een aantal bands waar ik dingen van speel zijn: Jimi Hendrix, Nirvana (deze 2 vooral), verder SRV, White Stripes, Joy Division, Radiohead, Pixies, the Hives, RedHotChiliPeppers, Queens of the Stone Age enz. en veel bluesy gepingel. Welke versterker raden jullie aan? Een van bovenstaande 3 lijkt me goed. Maar welke? Ik ga binnenkort testen maar wil eerst nog even wat meningen horen.
Bvd

BartL
19 september 2004, 23:17
...hoeveel heb je over voor een gloedje nieuwe dsl401? :)

mark88
20 september 2004, 07:15
...hoeveel heb je over voor een gloedje nieuwe dsl401? :)

je bedoelt dat je die nog te koop hebt staan?
Eigenlijk wil ik advies en geen aanbiedingen van je kan dit en dat van me kopen. Dus als iemand wat advies heeft...

jw009
20 september 2004, 11:18
ik zou zeggen ga ze alle 3 is proberen, je eigen mening is toch belangrijker dan de onze neem ik aan

mark88
20 september 2004, 12:50
ik zou zeggen ga ze alle 3 is proberen, je eigen mening is toch belangrijker dan de onze neem ik aan

voor zo'n antwoord was ik al bang. Ik dacht ik zet er nadrukkelijk bij dat ik "volgende week ga testen maar eerst nog wat meningen wil horen" en dan krijg ik dit als antwoord. Ik wil dus graag nog wat meningen horen welke meer geschikt is voor mijn stijl van deze 3. Als iemand mij daar iets over kan zeggen, heel erg bedankt alvast.

Quink
20 september 2004, 13:24
Toevallig gaat dit over de Classic 30 en de 401. De Fender komt ook nog voorbij.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=733817&perpage=20&pagenumber=1

dejohan
20 september 2004, 13:26
Nog even ontopic.
Ik wil graag nog jullie mening horen hoe de Peavey Classic30 is in vergelijking met de Fender Hotrod Deluxe en de Marshall DSL401.
Ik wil waarschijnlijk een van deze 3 gaan kopen binnenkort.
Een aantal bands waar ik dingen van speel zijn: Jimi Hendrix, Nirvana (deze 2 vooral), verder SRV, White Stripes, Joy Division, Radiohead, Pixies, the Hives, RedHotChiliPeppers, Queens of the Stone Age enz. en veel bluesy gepingel. Welke versterker raden jullie aan? Een van bovenstaande 3 lijkt me goed. Maar welke? Ik ga binnenkort testen maar wil eerst nog even wat meningen horen.
Bvd

Hot Rod Deluxe: Clean is héél mooi, typisch Fender clean geluid. Scheurkanaal is niet zo mooi, beetje fuzz achtig, hoewel sommige mensen dit net wel cool vinden. De meeste mensen gebruiken een pedaal voor de clean om scheur te krijgen, en het scheurkanaal+pedaal voor solo's.
Reverb is nogal over de top, maar valt met 1 simpele mod (1 draadje doorknippen) op te lossen. Imho is deze amp robuust gebouwd. Grootste "voordeel" van deze amp is dat er een site is waar alles, maar dan ook alles, over deze amp staat uitgelegd: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/


Peavy Classic: ik heb gehoord dat het scheurkanaal veel mooier is dan dat van de HRDx. Over de Marschal weel ik niet veel.

mark88
20 september 2004, 15:56
beiden bedankt voor de reactie. Ik heb de link bijna helemaal gelezen, straks ga het deel wat ik nog niet gelezen heb ook lezen. Volgende week ga ik zelf deze 3 proberen in een muziekzaak (ik weet dat ze bij Dijkman de Marshall en Fender hebben, weet iemand of de Peavey daar ook staat?) Ik lees overal dat de Fender een goede clean heeft, overdrive minder en van de Marshall juist andersom. De Peavey zou er tussenin zitten. Ik zoek eigenlijk een bluesy clean en een Nirvana-achtige overdrive. En ik speel ook veel Hendrix en verder veel garagerock achtige dingen.

Quink
20 september 2004, 17:00
Ik zoek eigenlijk een bluesy clean en een Nirvana-achtige overdrive. En ik speel ook veel Hendrix en verder veel garagerock achtige dingen.

Ik ken de versterker niet, dus neem dit met een schep zout, maar wat ik zo lees, de Peavey voor het bluesy clean, en dan een apart pedaal erbij voor het heftigere scheurwerk?

mark88
20 september 2004, 22:39
ok, die peavey is doet dus niet echt onder voor de andere 2.
verder nog iemand een advies met betrekking tot wat ik zei in m'n vorige bericht (qua stijlen)??

simmer
20 september 2004, 23:30
gewoon een ouwe twin reverb en een EH Big Muff ervoor (liefst een ouwe) een nirvana all the way! Aan de andere kant Hendrix style is meer uit de Marshalls te halen.. Misschien een ouwe Mesa Boogie (mark 5 of een mark II)