PDA

View Full Version : goeie oren versus frequency response



Rutger
15 september 2004, 20:10
Hoi,

Ik zit nog eens wat speaker frequency response figuurtjes met elkaar te vergelijken omdat ik toch niks beters te doen heb. :roll: Maar wat ik me afvraag:

We hebben het nogal eens over bastonen, laagmid, hoogmid, hoge en schelle tonen. Maar welke frequentiegebieden horen daar nu bij?

En de volgende vraag is dan: hoe vertaal je wat je hoort naar het frequency response grafiekje?

bv: Als je een piek van 85 dB rond de 15kHz hebt, dan hoor je schelle tonen. Dat concludeer ik als ik mijn ervaring met een G12H100 vergelijk met het figuurtje.

Negative K3 fan
15 september 2004, 22:19
bij gitaargedoe is het helemaal anders dan bij het officiele gedoe. Eigenlijk stopt een gitaar al rond de 5khz, terwijl dat voor de hifi dinges nog maar net de lagere hoge tonen zijn, terwijl dat in gitaarterminologie al de presence wordt genoemd (dat zit nog weer boven de treble), mids is bij gitaar een heel ruim begrip, lage mids, hoge mids, normale mids etc. etc.

bas is tot hoogstens de 400 hz, maar je kunt dat ook al lage mids noeman.

tja, tis maar net wat je er van maakt, het zijn tenminste jouw oren en jouw interpretatie.

hadv
17 september 2004, 15:52
die grafiekjes zijn erg leuk, maar hooguit in vergelijking tot elkaar
dan zie je dat de ene wat meer hoog heeft (inderdaad 5K) en de ander wat meer laag
daar moet je dus de frequentiekarakteristieken van je oren en de kast en de ruimte bij optellen. weliswaar kun je die van de kast en de ruimte beinvloeden, je oren zijn wat lastiger.
ondanks al het bandgeweld en koptelefoons en luide hifi die mijn oren hebben geteisterd hoor ik, als man, hogere tonen dan mijn vriendin
dus....
mee ophouden en beluisteren

Al
18 september 2004, 02:44
bv: Als je een piek van 85 dB rond de 15kHz hebt, dan hoor je schelle tonen. Dat concludeer ik als ik mijn ervaring met een G12H100 vergelijk met het figuurtje.

Het is allemaal erg subjectief. Schelle tonen (ear piercing) plaats ik bij gitaarboxen in het midhoog/hoog. Niet zo zeer in het bright wat daar weer bovenop ligt. Dat is meestal wel afgetopt. In het bright zitten veel van de boventonen (harmonischen) die je toon levendig maken. Je klankkleur wordt door de balans van de boventonen bepaalt. Niet alleen de hardheid van een bepaalde frequentie is bepalend voor 'mooi' of 'niet mooi' maar ook de golfvorm waarin die zich manifesteert. Ook gedraagt een speaker zich verschillend op diverse volumes. Het is moeilijk zo'n grafiek te lezen zonder te weten hoe een aantal speakers die daar te vinden zijn klinken. Je hebt dus referentie nodig.

Al