PDA

View Full Version : Vreemd geluid in m'n MM



pjotr
15 september 2004, 15:27
Ik heb een Music Man 112 die klinkt als een klok. Nou hoor ik met het spelen een soort trilling (net als in een gloeilamp) die, denk ik, van de buizen af komt.
Wie weet wat dit is?

of moet ik het volume zo hard zetten dat je het niet meer hoort :???:

Al
15 september 2004, 15:38
Ik heb een Music Man 112 die klinkt als een klok. Nou hoor ik met het spelen een soort trilling (net als in een gloeilamp) die, denk ik, van de buizen af komt.
Wie weet wat dit is?

of moet ik het volume zo hard zetten dat je het niet meer hoort :???:

Lijkt ratelende buis. Tik zachtjes tegen de buizen aan of kunt horen of er bijgeluiden zijn.

Al

emeas
15 september 2004, 18:06
mijn MM hd130 deed dit ook maar is er later spontaan mee opgehouden (met ratelen bedoel ik) het schijnt trouwens mogelijk te zijn om buizen specifiek voor MM amps te bestellen i.v.m de hoge anodespanning, ik weet alleen niet waar.

PeeVee
16 september 2004, 16:32
De meeste EL34's kunnen met gemak 500 VDC of meer op hun platen hebben hoor.

Bluesbreaker
16 september 2004, 18:19
dat had ik met mijn Marshall tsl 122, volgens de reparateur/winkel komt het wel vaker voor, vooral bij combo's. Het is een slijtage binnen de buizen door trillingen. Als je mazzel hebt kunnen ze er nog wat aan doen, maar als je pech hebt moet je je buizen vervangen.

Mr.Jay
16 september 2004, 19:50
dat had ik met mijn Marshall tsl 122, volgens de reparateur/winkel komt het wel vaker voor, vooral bij combo's. Het is een slijtage binnen de buizen door trillingen. Als je mazzel hebt kunnen ze er nog wat aan doen, maar als je pech hebt moet je je buizen vervangen.

Ze slijten inderdaad stukken sneller in een combo, zeker als je hard speelt, voel maar es aan zo;n kast welke vibraties er ontstaan.
Dat krijgen die arme buisjes ( van de huidige, toch al mindere kwaliteit ) te voorduren.
Ze zijn zeker nog in een losse TOP te gebruiken, nog jaaaaren als je die naast je box zet b.v.

JaY

emeas
16 september 2004, 20:23
De meeste EL34's kunnen met gemak 500 VDC of meer op hun platen hebben hoor.
mijn MM is 4x 6L6 (origineel)is zijn die daar ook tegen bestand?

Bluesbreaker
16 september 2004, 20:46
eigelijk zijn gitaristen toch ook vreselijk mierenneukerig als het om de sound gaat, gaan we met zn allen duurdere versterkers met verouderde technieken kopen waar allerlei nadelen en kosten aan kleven, maar het klinkt zo leuk..... en slechts de gitaristen die toevallig in het publiek staan merken het op........

PeeVee
16 september 2004, 21:47
mijn MM is 4x 6L6 (origineel)is zijn die daar ook tegen bestand?

De datasheet c.q. specificaties van Svetlana's 6L6GC geven ook 500V als max. rating voor de platen. Zo lang je er maar geen Sovtekkies of buizen van dubieuze Chinese makelijk instopt blijft dat best heel hoor, zie ook onderstaande link:

http://www.svetlana.com/docs/products/glass/SV6L6GC.html

Al
17 september 2004, 01:03
eigelijk zijn gitaristen toch ook vreselijk mierenneukerig als het om de sound gaat, gaan we met zn allen duurdere versterkers met verouderde technieken kopen waar allerlei nadelen en kosten aan kleven, maar het klinkt zo leuk..... en slechts de gitaristen die toevallig in het publiek staan merken het op........

Dus gaat erom dat het publiek het hoort? Ik denk het niet.

--> Het gaat om de muzikant zelf.

Die zal geïnspireerder spelen als hij een sound heeft die hij lekker of te gek vind.

Aan de andere kant is niks erger voor een muzikant als je een "no feel" avond hebt omdat je geluid klote is (bv. dooie sound, geen sustain).

Het geluid heeft dus weerslag op de muzikale prestatie en dat op zijn beurt op het publiek.

Welke duurdere amps en welke nadelen/verouderde technieken bedoel je precies?

Al

emeas
17 september 2004, 07:16
hey Peevee bedankt voor de link naar svetlana.
Ik vind trouwens dat je niet ALLEEN MAAR voor je publiek speelt maar ook voor je plezier (anders zou LINE 6 een goede klant aan ons hebben) :wink:
dus, BROEZN MET BOEZN IS MOOI! :razz:

Bluesbreaker
17 september 2004, 08:09
eigelijk zijn gitaristen toch ook vreselijk mierenneukerig als het om de sound gaat, gaan we met zn allen duurdere versterkers met verouderde technieken kopen waar allerlei nadelen en kosten aan kleven, maar het klinkt zo leuk..... en slechts de gitaristen die toevallig in het publiek staan merken het op........

Dus gaat erom dat het publiek het hoort? Ik denk het niet.

--> Het gaat om de muzikant zelf.


nee, tuurlijk niet, anders zou ik zelf toch ook geen buizenversterker hebben, ik zeg het alleen om aan te duiden dat het verschil in geluid niet zo gek veel is, maar dat veel gitaristen zich over dat kleine beetje toch druk maken



Die zal geïnspireerder spelen als hij een sound heeft die hij lekker of te gek vind.

Aan de andere kant is niks erger voor een muzikant als je een "no feel" avond hebt omdat je geluid klote is (bv. dooie sound, geen sustain).

Het geluid heeft dus weerslag op de muzikale prestatie en dat op zijn beurt op het publiek.

Welke duurdere amps en welke nadelen/verouderde technieken bedoel je precies?

Al

ik bedoel met duurdere amps niks in het bijzonder, maar gewoon buizen tov transistor
versterking via buizen is toch verouderde techniek

SteavisSmokin
17 september 2004, 13:41
nee, tuurlijk niet, anders zou ik zelf toch ook geen buizenversterker hebben, ik zeg het alleen om aan te duiden dat het verschil in geluid niet zo gek veel is, maar dat veel gitaristen zich over dat kleine beetje toch druk maken

het probleem is dat naarmate je meer met geluid bezig bent iets wat een klein of onhoorbaar verschil is voor een 'normaal' persoon een erg groot verschil kan zijn voor jezelf. Zo'n verschil is vaak ook het verschil tussen spelen op een versterker die met je meespeelt of waar je tegen moet vechten en dus tussen lekker kunnen spelen op een avond of niet. En dat merkt het publiek dus echt wel... Maar jah dat had AL ook al gezegd. :)

Daarnaast is het ook nog vaak het verschil tussen "ear-piercing" hoge tonen of mooie ronder en voller hoog. Iemand uit het publiek zou zoiets niet bij naam kunnen noemen maar merkt wel dat het 1 pijn doet aan zijn oren en het ander niet.

Al
18 september 2004, 03:02
nee, tuurlijk niet, anders zou ik zelf toch ook geen buizenversterker hebben, ik zeg het alleen om aan te duiden dat het verschil in geluid niet zo gek veel is, maar dat veel gitaristen zich over dat kleine beetje toch druk maken

Ik denk dat de respons van een buizenversterker veel levendiger is dan die van een transistorbak. Als je met toonvorming i.c.m. dynamiek speelt zal je veel(!) meer expressie uit een buizenbak kunnen trekken. Een buizenamp blinkt b.v uit in rhythmpartijen met een rand omdat ie dynamisch blijft. Daarbij klinkt een goede buizenversterker warmer/mooier, en complexer/rijker in de harmonischen. Ik kan me voorstellen dat als je alleen high gain speelt (veel compressie) dat de verschillen kleiner worden) Maar ook daar is een goede buizenamp toch nog responsiever en kleurt mooier. Als muzikant moet je het wel in je vermogen hebben die dynamiek te kunnen aansturen om een en ander goed tot zijn recht te laten komen.

Al

Al
18 september 2004, 03:06
versterking via buizen is toch verouderde techniek

Oude techniek wel ja, verouderd zeker niet. Leuk gegeven dat zoiets op karakter stand houdt tussen de high-tech.

Al

Bluesbreaker
18 september 2004, 10:11
ik begrijp wel wat jullie bedoelen hoor, zo bedoelde ik het ook, niet als aanval op buizenversterkers ofzo

dat dat even duidelijk moge zijn :)

PeeVee
20 september 2004, 21:14
maar ook voor je plezier
Sterker nog, wij spelen met www.letsbuzz.nl uitsluitend voor ons plezier en of er nou 10 man komen of 1000, het zal mij voellig worst wezen. Natuurlijk is een beetje publiek leuk en is ook leuk om te "entertainen" (waar daar sta je ook voor). Het publiek wordt echter vaak onderschat; die merkt het verschil tussen "echt" en "fake" maar al te goed. Zie veel van die bandjes die semistoer het publiek staan te "entertainen", maar zie het publiek het niet koopt snap je. Let's Buzz is all about fun, wij vinden het leuk wat we doen en staan erachter, dat slaat vanzelf over op het publiek. Je eigen plezier staat altijd voorop, pas als je er zelf lol in hebt kun je een publiek vermaken; anders is het fake. Nooit nummers met tegenzin gaan spelen (omdat de drummer het zo'n mooi nummer vind). Nooit comprissen sluiten; gewoon nummers spelen waar je als band achter kunt staan en anders niet, simple duh?

Ik speel ook nog (slap) contrabas en merk dat als ik geen goed geluid heb (lees; de slap niet hoor), ik gewoon niet lekker speel en dat krijgt het publiek toch te horen, of dat nou met of zonder slap is. Maarjah, dat heeft Steven ook al gezegd ;-)