PDA

View Full Version : Nog een vraag over scales ...



combo
14 september 2004, 23:12
G Mixolydian = C Ionian = A Aolian = E Phrygian, etc... op vlak van boxpatronen of scales. Dat de intervallen verschillen, da weet ik.


Mijn vraag, wanneer speel je mixolydisch, wanneer Phrygisch, etc...

Das Schaap
14 september 2004, 23:14
Hangt toch gewoon van je root note af ?

combo
15 september 2004, 04:11
Maar over welke progressie zet je wat.

Voorbeeld: E - Gm - A - B7

Wat kan je daar over spelen buiten E Ionian.

Tnx

Iced Dragon
15 september 2004, 08:30
Je bedoelt waarschijnlijk G#m?
als je in de E majeur toonladder speelt speel je automatisch over elk akkoord de bijpassende modus (gebaseerd op E ionisch)

je kunt per akkoord ook 'een' andere toonladder/modus spelen.

Wat je kunt doen is de noten van elk akkoord uitschrijven en vergelijken met elke modus.

om simpel te beginnen gebruik je voor een majeur (7) akoord de ionische modus van het desbetreffende akkoord.
vb E : E-ionisch
A: A-ionisch

op een mineur akkoord wordt de dorische modus gebruikt (toch als je het Jazz-principe volgt)

G#m: G# Dorisch (de noten van F# ionisch)

een dominant akkoord: mixolydische modus
B7: B mixolydisch (noten van E ionisch)

en dan kun je beginnen varieren

ga je er vanuit dat het E maj7 is, kun je ook Lydisch gebruiken (heeft een verhoogde 4, dus de noten van B ionisch)

Als er gewoon E staat kan je ook denken aan E7, dus kan je ook E mixolydisch spelen

op een mineur 7 akkoord kan je zowel dorisch, phrygisch en aeolisch spelen

op een dominant akkoord kun je ook verminderde toonladders, harmonisch en melodisch mineur van een kwart hoger...

taylor
15 september 2004, 10:37
je moet gewoon terug naar de basis van het verhaal,je speelt mixolidysch als je een 5e trap schema hebt(dat is dan de leidende toonsoort) met frygisch of hoe dat ook allemaal heet net zo dat is een 3e trap.

alleen is het met 3e trap een beetje een appart verhaal bv in C(toonsoort) is Emin de 3 (akkoord)maar die wordt in de 3e trap schema(frygisch) majeur.

als je het schema verhaal niet begijpt zou ik daar is wat over lezen of les nemen of wat dat ook.gewoon leren van die ladder kan op dat akkoord heeft naar mijn inziens weinig zin omdat je daar nooit veel van opsteekt en het grotere idee achter muziek(theorie) nooit zult begrijpen.

dat is net zo iets van die gitaristen van o ja ik ken die lick en die lick en die ect daar wordt je niet echt beter van,maar da's mijn mening.

taylor
15 september 2004, 11:04
o shit ik zie opeens van dat 3e trap verhaal das niet waar, dat is harmonisch mineur verhaal.komt dat ik nooit die naamen gebruik voor ladders

maar goed frygisch wordt bijna nooit gebruikt het is wel heel makkelijk te herkenen door de kleine secunde(2) ,de ladder

combo
16 september 2004, 00:54
Is iets duidelijker; owja, ik bedoelde idd G#m :oops:


Greetz

sneez0r
17 september 2004, 21:00
In principe kijk je pas naar modi als je akkoorden speelt die niet in de grondtoonaard voorkomen. Als voorbeeld de volgende progressie:
Bbmaj7 - Eb7 - F7 - Bbmaj7 - Bb7 - Ebmaj7 - Bbmaj7.
De grondtoonaard is Bb groot (= Bb ionisch). Het is natuurlijk makkelijk om je improvisaties in één positie te houden. Dan kan je dus de volgende modi gebruiken
Bb ionisch - Bb dorisch - Bb ionisch (2x) - Bb mixolydisch (2x) - Bb ionisch. Over het Ebmaj7-akkoord valt ook Bb ionisch te spelen.

ReinoutV
17 september 2004, 23:50
Maar over welke progressie zet je wat.

Voorbeeld: E - G#m - A - B7

Wat kan je daar over spelen buiten E Ionian.

Tnx

Je zit hier in de toonsoort E majeur. Je kunt dus gewoon in E-majeur blijven spelen. Maar je mag alles spelen wat je mooi vindt, al zal het je solo niet helpen om over ieder van deze (standaard) akkoorden wat anders te spelen. Probeer het zelf. In E blijven:

E ionisch
G# phrygisch
A lydisch
B mixolydisch

Of wisselen van toonsoorten:

E ionisch
G# dorisch of aeolisch
A ionisch of mixolydisch
B mixolydisch (vanwege de kleine 7)

Laat maar horen wat je er van vindt.