PDA

View Full Version : jazzmaster.. moet ik t doen?



thomaster
14 september 2004, 00:12
hoi, ik kan een 'Fender Jazzmaster model usa reissue 1962' (bouwjaar 1992, Japanner) kopen voor 650 euro, inclusief koffer.
..is dit een goeie deal? [de gitaar is verder ook niks mis mee]

ik heb geen idee wat zo'n ding waard is namelijk.
ik heb ooit eens een theorie gehoord over het verschil tussen de Re-issues uit 2002 en de RI's uit 1992..(iets met de elementen uit de ene serie, die goedkope strat-onderdelen bleken te hebben geloof ik)
nu weet ik echter niet meer bij welken dat het geval was..
iemand enig idee en een prijsindicatie misschien?

alvast bedankt

vulvasonic
14 september 2004, 00:17
Volgens mij is dat een redelijke prijs voor een Japanse RI met koffer.
Het is geen koopje, maar je vindt ze minder snel dan de stratjes en de teles die sowieso goedkoper zijn, zowel nieuw als tweedehands.

thomaster
14 september 2004, 00:25
redelijke prijs...
mmm
is dat goed? :P
iemand nog een mening?

iam
14 september 2004, 01:05
er staat 1tje op de humo-site voor 550

thomaster
14 september 2004, 01:12
er staat 1tje op de humo-site voor 550
dat is in belgie..
mij te ver. dat geld dat dan in de benzine gaat zitten.... (en de bakken koffie onder het gefrustreerd kaartlezen)

dejohan
14 september 2004, 10:27
hoi, ik kan een 'Fender Jazzmaster model usa reissue 1962' (bouwjaar 1992, Japanner) kopen voor 650 euro, inclusief koffer.
..is dit een goeie deal? [de gitaar is verder ook niks mis mee]

ik heb geen idee wat zo'n ding waard is namelijk.
ik heb ooit eens een theorie gehoord over het verschil tussen de Re-issues uit 2002 en de RI's uit 1992..(iets met de elementen uit de ene serie, die goedkope strat-onderdelen bleken te hebben geloof ik)
nu weet ik echter niet meer bij welken dat het geval was..
iemand enig idee en een prijsindicatie misschien?

alvast bedankt


Als je deze prijs vergelijkt met andere tweedehandsprijzen voor Japanse Jazzmasters, is ie 'normaal'.
Maar!

Jazzmasters zie je niet echt heel vaak tweedehands, maar zijn wel gewild, zodat men er soms belachelijk hoge prijzen voor vraagt, men profiteert er van, en er zijn idioten die er voor willen betalen.
Je komt soms tweedehands Japanse Jazzmasters tegen die méér kosten dan nieuw!

Kijk eens naar de nieuwprijzen. Bijvoorbeeld hier:
http://www.piens.be/product.lasso?pr=022780
http://www.muziekhandeljoosten.nl/index.html?lang=nl&target=d282.html



Vergelijk de gitaar ook eens met gelijkaardige gitaren. Een Japanse Fender Stratocatser uit 92 zal je nooit voor die prijs kunnen verkopen, voor 650 vind je al een tweedehands USA uit die tijd, een Jap Strat dat ligt eerder zond de 350€.


Dus langs de ene kant, gezien de 'gangbare prijzen voor die japanse JM's is het een normale prijs, maar laat je niet leiden door die hoge prijzen.

Leg je een een tweedehands Japanse Strat of de nieuwprijs naast naast, is de Jazzmaster echt wel duur. Veel te duur!


Misschien kan je de verkoper overtuigen dat zijn prijs te hoog is, door hem de nieuwprijs te laten zijn, en de ads van tweedehandse USA strats. Ik zou toch in ieder geval proberen en minstens 150€ af te halen. Je kan de pech hebben dat een andere idioot er wel 650 voor wil betalen, maar laat je er niet door leiden: je kan makkelijk 100€ extra sparen en een nieuwe kopen!

thomaster
14 september 2004, 20:51
@ dejohan:
vet bedankt voor je info!!
ik heb nog even met de verkoper gepraat,
en ik heb nu een nieuwe prijs van hem gehad:
600 euro voor de gitaar + koffer
verder meldt hij dat ik m kan komen uitproberen (hij woont niet zo ver weg dachtik..)

wat ik niet begreep was: of jij wel begrepen had dat de koffer er ook bij zit..

wat vind je er nu van?

ieme
14 september 2004, 20:54
nieuw zijn ze niet veel duurder, maar omdat ze gewild zijn is de prijs vrij hoog voor een 2dehands...
Voordeel: je krijgt het er ook weer voor als je hem verkoopt!
Succes!

Mitch
14 september 2004, 21:54
Nieuw zijn ze nu iets van 895. En inderdaad, je ziet ze niet zo veel. Ik vind het een zeer goede prijs.
Op deze manier heb je ook wat geld 'over' om de gebruikelijke kwaaltjes aan te pakken, zoals een betere brug en evt. andere stemmechanieken.

Bobbel
14 september 2004, 22:50
nieuw zijn ze niet veel duurder, maar omdat ze gewild zijn is de prijs vrij hoog voor een 2dehands...
Voordeel: je krijgt het er ook weer voor als je hem verkoopt!
Succes!

als je een USA jazzmaster koopt dan word ie alleen maar meer waard in de loop van tijd... dus dat kun je ook zien als een inverstering... :D

Anavrin
15 september 2004, 00:02
ik dacht dat in mijn recente Jaguar de goede elementen zaten, dus neem aan dat dat bij de nieuwe Jazzmasters ook zo is. Dat zou dus inhouden dat die oude serie de slechtere electronics had (waar jij het over hebt). Met koffer voor 600 euro zou ik het echter zeker doen. Je betaalt uiteindelijk maar 500 euro voor de gitaar, maar hoe de kwaliteit is tov een USA/ een Mex dat weet ik niet. Ik hoor vaak dat de recente Japanners (de luxere modellen, bijvoorbeeld de Jaguar en de Jazzmaster) bijna net zo goed zijn als de USA-modellen, maar dat de oudere series meer in debuurt van de Mexen kwamen of zelfs slechter waren. Succes ermee.

dejohan
15 september 2004, 10:28
Ik vind het ook wel een oke prijs, gezien de huidige tweedehandsprijzen, en zeker als er een Jazzmaster koffer bij is (want die dingen zijn duur en moeilijk te vinden).


Nog een tip: Check
http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php
En volg de instructies ivm het afstellen en het voorkomen van ratelende snaren bij een Jazzmaster/Jaguar, want een slecht afgestelde JM speelt echt heel slecht (en Jappen komen weleens slecht afgesteld uit de fabriek, dus als de huidige eigenaar er niks aan gedaan heeft...).

Zoals iemand anders zei, zou ik eventueel voor een betere brug kiezen (een brug voor een Fender Mustang is de meest voorkomende replacement), maar de kans is groot dat de vorige eigenaar er al een mustang brug op heeft gezet. De stock brug van de Jazzmaster (USA of JAP) is echt slecht, lage sustain en de snaren springen er weleens uit. Een JM komt trouwens het best tot zijn recht met iets dikkeren snaren.


Of de elementen ok zijn weet ik niet. Er is eens een vergelijking geweest:
http://www.webrocker.de/jaguar/2004/index.php?page=goodies_geek&show=jm_pups waaruit blijkt dat de Japanse pickups niet karakteristiek breed gewonden zijn (zoals bij een echte JM), maar eerder zoals bij een 'normale' single coil element, waardoor er dus geen typische Jazzmaster geluid uitkomt. Maar het kan zijn de de recentere Japanse JM (ze maken ze al sinds de jaren 80), correct gewonden pickups hebben.
Eventueel kan je er echter nog altijd USA Fender of Seymore Duncan Jazzmaster pickups in steken.


Als je vragen hebt kan je mij altijd PM-en. Voorts is er hier
http://www.fenderforum.com/
en hier
http://www.jag-stang.com/
een forum waar veel Jazzmaster gebruikers zitten.

Nog 1 goodie:
http://www.adirondackguitar.com/fender/electricguitars/FenMen/Jazz-Jag.htm

Veel plezier.

vulvasonic
15 september 2004, 13:17
De stock brug van de Jazzmaster (USA of JAP) is echt slecht, lage sustain en de snaren springen er weleens uit. Een JM komt trouwens het best tot zijn recht met iets dikkeren snaren.


De brug van de Jazzmaster is helemaal niet slecht. Natuurlijk moet je het niet gaan vergelijken met een Floyd Rose geval, maar bij 'normaal' gebruik blijft het ding prima op stemming. Het is WEL waar dat het aanbevelingswaardig is om dikke snaren te gebruiken (minimaal 011).
En het is OOK waar dat deze brug geen 'gunstig' effect heeft op de sustain, in die zin dat de tonen niet eindeloos lang uit blijven klinken.
Persoonlijk vind IK dat nou juist het mooie van de Jazzmaster en de Jaguar. Het is toch een verademing om een gitaar te hebben die NIET als een orgel klinkt (bij wijze van spreken dan). Gewoon een stoere mannen WWRREEEEENGGGGG en dan DOOD! Heerlijk toch? Perfect voor een weinig subtiel en gepuncteerd slaggeluid.

DOOD AAN DE SUSTAIN!
LANG LEVE DE SLAGGITAAR!

dejohan
15 september 2004, 13:52
De stock brug van de Jazzmaster (USA of JAP) is echt slecht, lage sustain en de snaren springen er weleens uit. Een JM komt trouwens het best tot zijn recht met iets dikkeren snaren.


De brug van de Jazzmaster is helemaal niet slecht. Natuurlijk moet je het niet gaan vergelijken met een Floyd Rose geval, maar bij 'normaal' gebruik blijft het ding prima op stemming. Het is WEL waar dat het aanbevelingswaardig is om dikke snaren te gebruiken (minimaal 011).
En het is OOK waar dat deze brug geen 'gunstig' effect heeft op de sustain, in die zin dat de tonen niet eindeloos lang uit blijven klinken.
Persoonlijk vind IK dat nou juist het mooie van de Jazzmaster en de Jaguar. Het is toch een verademing om een gitaar te hebben die NIET als een orgel klinkt (bij wijze van spreken dan). Gewoon een stoere mannen WWRREEEEENGGGGG en dan DOOD! Heerlijk toch? Perfect voor een weinig subtiel en gepuncteerd slaggeluid.

DOOD AAN DE SUSTAIN!
LANG LEVE DE SLAGGITAAR!

Die discussie is al lang en breed gevoerd, en ik ken idd ook een aantal mensen die tevreden zijn met een stock Jazzmaster brug. Mijn gitaar bleef trouwens goed in stemming met de JM brug. Een bijkomend probleem met de JM brug is dat de snaren er weleens uitspringen, en dat ze zoemen. Sommigen hebben daar last van, anderen weer helemaal niet. Toch heb ik liever een gitaar met ietsje meer sustain, dat speelt toch 'leuker', ook al ben ik geen solo-speler. Vele kenners raden aan om de stock brug te vervangen door een Mustang brug.

Langs de andere kant ben ik wel blij dat er iemand anders ook zegt dat een JM en een Jag het beste tot zijn recht komt als slaggitaar, want dat vind ik ook, hoewel ik enkele weken geleden iemand in het harnas heb gejaagd door zoiets te beweren.

Anavrin
15 september 2004, 14:11
ik ga binnenkort een Mustang-brug kopen voor m'n Jaguar, omdat ik nogal een lompe rammer ben. Eigenlijk is de brug het enige nadeel van de Jaguar en de Jazzmaster. Sustain, ja, wat moet je ermee? Als je eindeloos doorklinkende snaren wil, dan heb je met de Jaguar in ieder geval ook een goede (of noem je dat gewoon massive feedback-plank) Bij mij klinkt alles lang genoeg door (maar wellicht weet ik dan ook niet precies wat er nu eigenlijk met sustain wordt bedoeld)

michielv
15 september 2004, 15:07
Heerlijk toch? Perfect voor een weinig subtiel en gepuncteerd slaggeluid.


Humm, klinkt als zou ik toch eens zo'n gitaartje moeten proberen. Ik hou wel van dat enigszins rammelende surf-geluid (voor de (ex)Groningers onder ons: zeg maar Daktaris, Firebirds enz.) en ben toch niet zo'n solo held (ik vind samenspelen met de ritme sectie leuker :D ).

thomaster
21 september 2004, 00:24
eventjes een update:
ik heb het gedaan
ik heb dus een jazzmaster gekocht! 600 euro, met koffer
hij speelt als een tiet
klinkt als een beest, maar ook als een engeltje
kortom, ik ben supertevreden

bedankt voor jullie input en reacties enzo

toffe peren!

Bobbel
21 september 2004, 08:38
eventjes een update:
ik heb het gedaan
ik heb dus een jazzmaster gekocht! 600 euro, met koffer
hij speelt als een tiet
klinkt als een beest, maar ook als een engeltje
kortom, ik ben supertevreden

bedankt voor jullie input en reacties enzo

toffe peren!

FOTO'S! :razz:

dejohan
21 september 2004, 09:05
Gefeliciteerd!
Welke kleur heeft ze?

thomaster
21 september 2004, 09:10
foto's zal k binnenkort wel ff proberen!
'ze' (het is inderdaad een zij, en een sexy zij welteverstaan) is olympic white met rooie turtoise slagplaat:)

Bobbel
21 september 2004, 10:18
foto's zal k binnenkort wel ff proberen!
'ze' (het is inderdaad een zij, en een sexy zij welteverstaan) is olympic white met rooie turtoise slagplaat:)

oeh... dat is mooi... ik wil er ooit ook nog 1 hebben... maar ik hou het eerst maar bij mijn jaguar :D

dejohan
21 september 2004, 10:58
Zoiets?
http://www.gbase.com/guitar_pics/180/544720.jpg


Cooool!

Ash ketchum
21 september 2004, 13:34
Jow dude, als "ze" er ook zo uitziet heb je echt een phat gitaartje!!!

thomaster
21 september 2004, 16:16
Zoiets?


Cooool!
jaaaaaaaaaaaa
NU HOEF ik ze dus niet meer te posten!
hij is precies hetzelfde :lol:
hahaha

thomaster
21 september 2004, 16:16
alleen geen cover op de brug :o

boeie

dejohan
21 september 2004, 16:49
Heb je niet nodig, iedereen haalt die cover er toch af.

Bobbel
21 september 2004, 17:13
zijn die elementen van een jazzmaster nou te vergelijken met p-90's?

Ash ketchum
21 september 2004, 20:52
jow thomas, we kunnen ze vergelijken met me SG als je haar hebt aangeschaft.

thomaster
23 september 2004, 01:24
oh ik zie dat je uit de buurt komt:)
grappig!!
cool

enne nee ze klinken niet als p90's
gewoon singlecoils, maar dan met een veeeel voller geluid

p90's zijn wat harder naar mijn mening.. en mijn (slechte?) herinnering

thomaster
23 september 2004, 01:25
oh ik zie dat je uit de buurt komt:)
grappig!!
cool

enne nee ze klinken niet als p90's
gewoon singlecoils, maar dan met een veeeel voller geluid

p90's zijn wat harder naar mijn mening.. en mijn (slechte?) herinnering

Ash ketchum
23 september 2004, 08:45
Jow Thomas je kent me wel, It's me; Ash.
We moeten maar is gaan jammen dude, met Alfred enzovoort.
ps p-90's zijn singlecoils maar dan veeeel voller, in vergelijking met me strat klinken ze gewoon dikker.
Laters

thomaster
27 september 2004, 15:28
cool lijkt me lache

en ik wist wel wat p90's zijn.
ze klinken harder dan de elementen in mijn jazzmaster. niet qua volume maar qua kleur