PDA

View Full Version : Gitaar kopen



MazeMouse
13 september 2004, 18:34
Oke, deze vraag is al ontelbare keren gesteld en herhaald maar ik ga hem lekker nog een keer stellen.

Ik ga een gitaar kopen.
Gewoon voor erbij (ik speel zelf basgitaar). Ik wil leren gitaar spelen zodat ik ook gitaarlijnen kan gaan spelen en opnemen bij mijn eigen creaties.

Maar ik zit (arme student als ik ben) aan een ZEER beperkt budget.
Maximaal 200 euro voor de gitaar (en dan moet er voor rond de 30/40 euro wel een super simpele gigbag bij te kopen zijn)
Ik zeg MAXIMAAL liefst zelfs nog iets lager.

Stijlen:
Punk
Rock
Maar vooral bovenal METAL!
(dus eigenlijk van het hele hoge felle springerige punk totaan lage grommende metal)

Welke gitaar/gitaren is/zijn dan aan te raden om eens te proberen?

Diedo
13 september 2004, 19:51
kijk eens naar een Ibanez RG model of een Yamaha pacifica of iets dergelijks. iets met humbuckers in ieder geval; dan zit je al een heel eind in de richting.

ik denk dat je bijvoorbeeld aan zo΄n rakkertje wel een goede kluif zult hebben: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30345.htm?zoek=ibanez RG

mijn advies: kijk vooral tweedehands! komt best wat leuks langs!

Vexx
13 september 2004, 19:53
Je moet denk ik sowieso naar een 2ehands gitaar op zoek gaan, aangezien je voor onder de 200 euro haast geen fatsoenlijke nieuwe kan kopen (dat zijn allemaal beginnersgitaartjes, en die doen het instrument geen eer aan). Het lijkt mij het verstandigste om een gitaar te zoeken met humbuckers (dubbelspoel-elementen dus), aangezien die het geschikste zijn voor de stijlen die je noemt.

Met jouw budget zou je eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Ibanez RG270 of misschien zelfs een RG320/RG370 op de bekende 2ehands-sites. Verder zijn er ook nog andere merken zoals Jackson en Epiphone, maar van die laatste denk ik niet dat je veel kan vinden onder de 200 euri.

Een paar suggesties:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30345.htm?zoek=Ibanez

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30157.htm?zoek=Ibanez&oudei=20

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30089.htm?zoek=Ibanez&oudei=20

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30563.htm?zoek=Jackson

//edit: Diedo was me voor, maar misschien heb je toch wat aan de links??

MazeMouse
13 september 2004, 20:14
Ik weet wat humbuckers zijn :D
Ik zal inderdaad ook 2e hands kijken. Ik heb alleen een hekel aan die gruwelijk dunne nekjes van Ibanez dus die vallen eigenlijk af.

Vexx
13 september 2004, 20:41
Hmm... ik denk dat je dan zou moeten kijken naar een Epiphone bijvoorbeeld. Ik vrees dat je je budget dan wel omhoog zal moeten gooien.

//edit: ik zie nu dat er op marktplaats nog wel een paar Epi's voor jouw budget te krijgen zijn.

MazeMouse
13 september 2004, 20:44
Een groter budget zou me gewoon eigenlijk niet uitkomen arme student als ik ben :o

Maar mijn oog viel zojuist op een Dean EVO XM (de goedkoopste Dean EVO op de Feedback site)
Is dat iets? Of verraad die lage prijs dat het niet zo denderend is? :)

(en ik moet serieus wennen aan het feit dat de :o smilie hier anders is dan op scholieren.com :oops: )

Vexx
13 september 2004, 20:51
Ik persoonlijk heb geen ervaring met Dean. Ik vermoed dat de budgetmodellen niets beter of slechter zijn dan de budgetmodellen van een willekeurig ander merk.

MazeMouse
13 september 2004, 21:09
Ik persoonlijk heb geen ervaring met Dean. Ik vermoed dat de budgetmodellen niets beter of slechter zijn dan de budgetmodellen van een willekeurig ander merk.
Mwa, de specs op de site spreken over Mahonie body, maple neck, rosewood toets.
(maar verder niks uitsprekender)

SiNiSTRaL
13 september 2004, 21:10
dan heb je wel klotemahonie, klote maple en klote rosewood ;)
die goedkoopste deans zijn niet zulke fijne gitaren, ik zou zeker voor die ibanez rg550 gaan, al is het alleen al omdat je m eventueel voor 200-250 door kan verkopen als ie je niet bevalt ;)

doncker
13 september 2004, 21:27
en een olp ?
Die zijn daar toch ideaal voor , kheb de mijne ook altijd als back up gebruitk voor mijn gibson. Maar alles is nu een rij achteruit geschoven met de komst van mijn sg special.

schwalbe
13 september 2004, 21:40
Ik kocht een tweedehands DEAN EVO SPECIAL voor 190,- en ben zeer tevreden: goede afwerking, geen dead spots, pickups zo goed dat ik de aanschaf van SD's of dimarzio's uit mn hoofd heb gezet.
Of de EVO XM goed is kan ik je niet vertellen, nooit geprobeert, maar je krijgt in ieder geval waard voor je geld. Feit blijft: voor 200,- een echt goede gitaar nieuw kopen is een illusie...

BartL
13 september 2004, 22:51
Ik zeg MAXIMAAL liefst zelfs nog iets lager.


Hmm... ik denk dat je dan zou moeten kijken naar een Epiphone bijvoorbeeld. Ik vrees dat je je budget dan wel omhoog zal moeten gooien.
:-D

MazeMouse
14 september 2004, 06:46
@schwalbe:
Ik had het ook niet over een goede gitaar. (het is ook maar voor mezelf om op te leren. Ik hoef er niet mee het podium op en ik hoef er ook niet mee de studio in)
Ik zoek gewoon de beste in de prijsklasse :P

@sinis:
Wil jij hem dan nu al voor 250 voor me overkopen? Dan kan ik daarna 300 euro uitgeven aan een nieuwe gitaar :P
(ik zie 'the point' niet in het kopen van een gitaar waarvan de neck me bij voorbaat uit ervaringen gesproken al totaal niet bevalt)

@Doncker:
OLP heb ik ook even aan gedacht maar die liggen nieuw boven mijn budget en 2e hands ben ik ze nog niet tegen gekomen. (alhoewel ik 1 2e hands tegen kwam maar die lag nog steeds net iets boven mijn budget)

jules
14 september 2004, 09:01
ja we kunnen hier wel zeggen dan je een stag voor 150 euro moet kopen maar die zet je dus naar een paar keer oefenen weg. (alle stag owners zullen me gelijk geven) geef toe staggs zijn klote.
Ik heb altijd geprobeerd te zeggen : nee hoor staggs zijn fijn hoor, en voor dat geld nou nou. Maar... ik krijg ut mun strot niet meer uit( sorry moest ik even kwijt)
Olp is een slagje duurder die van mij koste 300 euro maar ze zijn nu nieuwe rond de 225. kijk dan heb je een lekker spelende gitaar zonder poespas met goede tuners en redelijke pickups. Let wel niet alle olp's zijn even goed afgewerkt ik heb effe moete zoeken maar naar een olptje of 3 had ik hem gevonden. kijk inderdaad ook eens voor iets tweedehands

DieterVDW
14 september 2004, 09:51
Ik heb alleen een hekel aan die gruwelijk dunne nekjes van Ibanez dus die vallen eigenlijk af.

Dunne nekken spelen wel makkelijker!
Misschien voelt dat gewoon raar aan wegens bas gewoon?
Als je al alle Ibanez'en gaat schrappen dan beperk je je keuze al serieus hoor (vooral tweedehands dan ook).

Btw: een goeie gig bag heb je al nieuw voor 25€ hoor.
Investeer liever in je gitaar!

@jules: bwa bwa Stagg valt wel mee.
Heb hier een akoestisch gitaartje van Stagg staan dat ik ooit gekocht heb voor 75€ (!) en dat speelt echt wel super vind ik.
Als je er iets van kent dan kun je er nu en dan wel een goeie van tussen pikken hoor denk ik, maar je moet wel geluk hebben denk ik.

DieterVDW
14 september 2004, 09:52
Ik heb alleen een hekel aan die gruwelijk dunne nekjes van Ibanez dus die vallen eigenlijk af.

Dunne nekken spelen wel makkelijker!
Misschien voelt dat gewoon raar aan wegens bas gewoon?
Als je al alle Ibanez'en gaat schrappen dan beperk je je keuze al serieus hoor (vooral tweedehands dan ook).

Btw: een goeie gig bag heb je al nieuw voor 25€ hoor.
Investeer liever in je gitaar!

@jules: bwa bwa Stagg valt wel mee.
Heb hier een akoestisch gitaartje van Stagg staan dat ik ooit gekocht heb voor 75€ (!) en dat speelt echt wel super vind ik.
Als je er iets van kent dan kun je er nu en dan wel een goeie van tussen pikken hoor denk ik, maar je moet wel geluk hebben denk ik.

jules
14 september 2004, 09:55
ja voor een akoustische gitaar ben ik het met je eens daar komt de afstelling ook niet zo nauw. Ik had het over de electrische gitaren daar ben ik wat stagg betreft heel eerlijk gezegd nog niets fantsoendelijks van tegen gekomen

DieterVDW
14 september 2004, 10:10
ja voor een akoustische gitaar ben ik het met je eens daar komt de afstelling ook niet zo nauw. Ik had het over de electrische gitaren daar ben ik wat stagg betreft heel eerlijk gezegd nog niets fantsoendelijks van tegen gekomen

Geen ervaring met elektrische Staggs...
Maar ik geloof je op je woord!

MazeMouse
14 september 2004, 15:59
Ik heb alleen een hekel aan die gruwelijk dunne nekjes van Ibanez dus die vallen eigenlijk af.

Dunne nekken spelen wel makkelijker!
Misschien voelt dat gewoon raar aan wegens bas gewoon?
Als je al alle Ibanez'en gaat schrappen dan beperk je je keuze al serieus hoor (vooral tweedehands dan ook).

Btw: een goeie gig bag heb je al nieuw voor 25€ hoor.
Investeer liever in je gitaar!

@jules: bwa bwa Stagg valt wel mee.
Heb hier een akoestisch gitaartje van Stagg staan dat ik ooit gekocht heb voor 75€ (!) en dat speelt echt wel super vind ik.
Als je er iets van kent dan kun je er nu en dan wel een goeie van tussen pikken hoor denk ik, maar je moet wel geluk hebben denk ik.
Dunne nekken vind ik juist een ramp en al helemaal niet makkelijker.
Let wel, ik speel op zo'n monsterlijk geval als een OLP stingray5 en daarmee kan ik op snelheid al een hoop bijhouden. Als ik dan ineens zo'n lucifer houtje van Ibanez in mijn handen heb krijg ik ten eerste al het idee dat ik em doorbreek en ten tweede verlies ik de helft van mijn snelheid omdat ik er niet mee uit de voeten kan.

Wat staggs betreft is er maar 1 model dat ik OOIT in handen heb gehad wat ik zou kopen... (als ik niet zo'n natuurlijke afkeer van stagg e-gitaren had) en dat is de Pure S HUmb (de TomDeLonge immitatie)
Die klonk clean tenminste niet alsof je de kat van de buren stond te wurgen en scheurde ook lekker verder. (alleen die beperkte opties)

Ik heb trouwens vanmiddag even vluchtig zitten testen bij Staffhorst in Utrecht een Samick Avion AV1.
2 humbuckers. Houtsoorten weet ik niet maar hij klonk clean in ieder geval als een electrische gitaar. Scheuren klonk hij ietwat hoog maar dat valt met de versterker er wel uit te draaien (EQ).
Dus ik denk dat ik die ga halen voor de 169 euro die ervoor staan. Kan ik er nog een fatsoenlijke set snaren op zetten ook nog want wat erop zat leek wel 008....(als dat al bestaat)

THW
14 september 2004, 16:25
Ik heb alleen een hekel aan die gruwelijk dunne nekjes van Ibanez dus die vallen eigenlijk af.

Dunne nekken spelen wel makkelijker!

Hoeft niet persι :roll:

Voor mij speelt een wat dikkere nek wat makkelijker omdat ik nogal grote klauwen heb, en zo'n dikke nek ook wel wat lekkerder is, vooral omdat de snaren wat meer uit elkaar staan

jules
14 september 2004, 16:28
ja dat klinkt beter. merken als samick, cort ,olp, washburn. zijn ontzentend op een goede manier aan de weg aan het timmeren

joke
14 september 2004, 16:28
je kunt ook een cort of richwood kopen vooral die laatste hebben best redelijk hout voor die prijs en als je er dan als je meer pegels hebt knappe elementen in laat zetten ben je voorlopig onder de muzikale pannen ,man!

Fuhgawz
14 september 2004, 16:33
Wat dacht je van deze gitaar: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/29973.htm
Daar zitten Duncan Designed Hot Rails in, dus dat wil wel scheuren. Kijk voor verdere specs even op Harmony Central of Google.
Het is een uitstekende gitaar, zeker voor de €175 die hij vraagt. Mogelijk kun je er zelfs nog wat van af lullen.
Ik heb zelf pas een simpele gigbag gekocht voor €25, die hoeven echt geen €40 te kosten.