PDA

View Full Version : die $#%@ G snaar



rocker_71
13 september 2004, 11:07
Gisteren was ik bezig met de intonatie van mijn Epi LP.

Ik moest de G-snaar een tikkie bijstellen.

Maar er blijft een ander probleem: als ik de G-snaar indruk op de
tweede fret, dan krijg ik aan A (logisch, n'est ce pas?).
Concertpitch 440 Herz. No problem.

Maar ik kwam erachter dat als ik harder druk, dat de A ook hoger wordt
en richting de 450 Hz gaat. Je hoort hem gewoon vals worden.
Mijn andere gitaar (Squier) heeft hetzelfde.

Is dit normaal, of is dit alleen bij low-budget gitaren zoals die van mij.
En: wat kun je eraan doen?

Dirk_Hendrik
13 september 2004, 11:10
Oplossing lijkt me toch niet te hard te drukken. Ik zou inderdaad zeggen dat elke gitaar dit probleem zou moeten hebben.

Andere oplossingen:
- Kleinere frets.
- Dikkere snaren (krijg je niet diep genoeg ingedrukt)

Stratman70
13 september 2004, 11:13
Waarom zou je zo hard drukken dan? het is toch logisch dat als je een snaar strakker spant, hetzij door opdrukken of (te hard) indrukken, de toon hoger wordt?

Swan
13 september 2004, 13:43
ehhhh ja dat is normaal als je redelijk hoge frets hebt....gewoon niet dat ding fijnknijpen

Mr.Bluesbreaker
13 september 2004, 14:20
+1
doe je niks aan, als de verkeersdrempelfrets van een LP niet je ding zijn, moet je een ander model/lagere frets overwegen. Herfretten is wel duur.

joke
13 september 2004, 15:47
IZZZZ HEEL NORMAAL , SPECIAAL BIJ ( HET WOORD ZEGT HET AL ) JUMBO FRETS.
VERSCHILLEN ZIJN WEL HEEL ERG KLEIN EN ALS JE NIET MET IETS HEEL EXACTS MEESPEELT ALS EEN KEYBOARD BIJVOORBEELD HOOR JE DAT ECHT NIET.
MAAR GITAAR IS EN BLIJFT EEN COMPENSATIE INSTRUMENT DIE JE EIGENLIJK NOOIT HELEMAAL EXACT GESTEMD KRIJGT , DAN ZOU TROUWENS OOK ALLE LEVEN UIT JE GELUID ZIJN....
DE G IS OOK ECHT DE ALLER MOEILIJKSTE SNAAR QUA STEMMING VRAAG MAAR EENS AAN EEN BOUWER OF EEN GOEIE REPERATEUR.

ruezzz
13 september 2004, 17:28
NIET SCHREEUWEN A.U.B.!

The_RockeR13
13 september 2004, 17:31
nee man IZZZZ HEEL NORMAAL :razz:

ED BOB
13 september 2004, 20:38
Ik heb ditzelfde met mijn capo. Heb ik ooit een keer van Sinterklaas gekregen. Dat ding drukt zo hard waardoor de gitaar in z'n geheel zo'n 10 Hz of meer hoger uitkomt.
By the way...heeft iemand een tip voor een goeie capo. Snel te monteren en waardoor de gitaar niet ontstemt....?

Thanx!

ED

Jeroenvanhulsteijn
14 september 2004, 10:49
maak je gitaar fretless, dan heb je geen last meer van die fretproblemen. moet je mss wel flatwounds nemen.

john.3001
14 september 2004, 11:12
Ik heb ditzelfde met mijn capo. Heb ik ooit een keer van Sinterklaas gekregen. Dat ding drukt zo hard waardoor de gitaar in z'n geheel zo'n 10 Hz of meer hoger uitkomt.
By the way...heeft iemand een tip voor een goeie capo. Snel te monteren en waardoor de gitaar niet ontstemt....?

Thanx!

ED

Ik heb een shubb capo

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/68/05/006805001l.jpg

Kost iets van 15 euro en doet het heel behoorlijk

joke
14 september 2004, 17:34
je kunt toch gewoon een goeie capo erop slingeren en stemmen ?

Mr.Bluesbreaker
14 september 2004, 20:14
Dunlop heeft ook zoiets, deze heb ik ook:
http://www.amy.hi-ho.ne.jp/hiromi-ishii/graphic/music/capo/dl_trg.jpg

Iets duurder- 18,95 geloof ik. Probeer wat varianten uit, deze drukt niet zo hard als degene die jij beschrijft. "Ontstemt" niet als je hem op welke positie dan ook zet.

RS-Rik
14 september 2004, 20:42
Ik heb ook van die jumbofrets, en met dat knijpen, das heel normaal.


Ik heb ook een snaarprobleem, als ik mn gitaar wat lager stem (eens in de 3 weken ofzo) heeft de hoge e snaar altijd de neiging om te knappen.

ED BOB
14 september 2004, 21:00
je kunt toch gewoon een goeie capo erop slingeren en stemmen ?

Thuis werkt dat niet.
Live werkt dat niet, tenminste niet bij mijn band, weinig tijd tussen de nummers door. Iig te weinig om 6 snaren te stemmen. Bij moet de capo erop en dan meteen spelen en dan moet ik er 100% vanuit kunnen gaan dat ie meteen goed gestemd staat.

greetz, Ed

ED BOB
14 september 2004, 21:03
Dunlop heeft ook zoiets, deze heb ik ook:


Iets duurder- 18,95 geloof ik. Probeer wat varianten uit, deze drukt niet zo hard als degene die jij beschrijft. "Ontstemt" niet als je hem op welke positie dan ook zet.

Thankx! altijd handiger dan mijn back up gitaar ervoor te gebruiken wat ik nu dus doe.

ED BOB
14 september 2004, 21:04
Ik heb ditzelfde met mijn capo. Heb ik ooit een keer van Sinterklaas gekregen. Dat ding drukt zo hard waardoor de gitaar in z'n geheel zo'n 10 Hz of meer hoger uitkomt.
By the way...heeft iemand een tip voor een goeie capo. Snel te monteren en waardoor de gitaar niet ontstemt....?

Thanx!

ED

Ik heb een shubb capo


Kost iets van 15 euro en doet het heel behoorlijk

ok, ik zal eens wat capo's uit gaan probeen....