PDA

View Full Version : Slotted tuners



Mr.Bluesbreaker
12 september 2004, 23:39
even een vraagje voor opheldering:

Ik moet een Fender TomdeLonge strat opnieuw voorzien van een setje snaren. (niet mijn eigen gitaar) Geen punt, maar deze gitaar heeft van die "slotted tuners", ik dacht dat dit het woord ervoor is :???:
Dwz je steekt de snaar er van bovenaf in zo'n gat. Alleen ik heb hier niet echt ervaring mee, is het eerst: snaar om de stift, dan eind erin, nee andersom toch? Ik ben het ff kwijt, wil geen snaren vergooien. En knip je op gevoel eerst een deel af en doe je de rest als windingen of? Iemand die misschien snel even in een paar zinnen me kan helpen? Thnx.

vulvasonic
13 september 2004, 00:07
snaar afknippen op ongeveer 8 cm voorbij het mechaniek waar de snaar in moet. Dan stop je het uiteinde in het gat en vervolgens draai je als de bliksem (liefst met snaarwindertje) de snaar op spanning.

Bijna iedereen heeft een hekel aan die dingen. Persoonlijk vind ik ze nog steeds de fijnste mechanieken. Bij mij ontstemmen ze ook niet trouwens (wel even de rek uit de snaren trekken uiteraard. Net zolang tot de snaar niet meer ontstemt).

Mr.Bluesbreaker
13 september 2004, 00:49
Ok, dank je voor je duidelijke uitleg! Dus als ik het goed begrijp moet ik wel ff met 1 hand de snaar strak om de stift geleiden, zodat de windingen er strak omheen kunnen?
Eigenlijk is dit systeem toch wel retehandig lijkt me. Tijd voor nieuwe tuners op me eigen strat als dit me bevalt.

Static-M
13 september 2004, 00:49
Wat is een slotted tuner dan? ALs ik zo ff google lijkt het me zoon soort van tuner als je op klassieke gitaren ziet, right?

Mr.Bluesbreaker
13 september 2004, 00:52
Heb ik ook gedaan, leverde inderdaad rare dingen op, van die klassieke gitaarkoppen enzo. Omdat ik niet zeker wist hoe het heet ( :-D nog steeds niet maar ik hou het op slotted tuners) noemde ik het maar zo. Het zijn stemmechanieken die identiek zijn aan de gewone strat mechanieken, maar je steekt de snaar niet door een mechaniek heen, maar van bovenaf erin omdat er een gat inzit. Zit ie meteen vast (hoop ik), en dan is het draaien geblazen.

Static-M
13 september 2004, 00:54
Bovenop erin steken??? Moet je de snaar er daarna omheen vouwen en dan over zichzelf heen draaien ofzo? How rare...

joke
13 september 2004, 08:42
heb ik ook gehad maar toen heb ik er gewoon gaatjes in geboord ,net zo handig.

nu zitten er gelukkig sperzel locking mechanieken op en kun je binnen 10 seconden een snaar al spelend vervangen en hij is meteen op spanning!!!!

die komen nu ook op mijn nieuwe oude artist anders is het live niet te doen je moet gewoon heel snel kunnen opzetten.

birt
13 september 2004, 10:38
Bovenop erin steken??? Moet je de snaar er daarna omheen vouwen en dan over zichzelf heen draaien ofzo? How rare...

"how rare" betekent "hoe zeldzaam"
ik denk dat je iets anders bedoelde :wink:

Anavrin
13 september 2004, 11:17
ik vind ze echt superfijn... Die dingen zitten ook vaak op basgitaren, en toen ik die tuners alleen op m'n bassen had, heb ik vaak gedacht dat ik dat ook wel op gitaar wilde. Ik kocht toen een Fender Jaguar, en daar zaten ze op 8-)

bert k
13 september 2004, 13:12
Bovenop erin steken??? Moet je de snaar er daarna omheen vouwen en dan over zichzelf heen draaien ofzo? How rare...

Nee, behalve dat gat zit er ook een gleuf in gezaagd tot halverwege. Daarom heten het SLOTTED tuners. (slot=gleuf) Ze zitten ook op een hoop basgitaren.

Static-M
13 september 2004, 13:24
Ik bedoelde wel degelijk "how rare". Kent uw internetklassiekers: www.weebl.jolt.co.uk. Tis toch ook wel degelijk zeldzaam?

Anavrin
13 september 2004, 13:32
ik heb ff iets in Paint in elkaar geflanst:
http://members.home.nl/mcgyvers2/tuner.JPG

het bovenste ding is het bovenaanzicht, het ding eronder is het zijaanzicht. Er zit dus een gleufje van 2 of 3 mm in, en daar onderin zit een gaatje. Je steekt de snaar in het gaatje, en buigt 'm dan in het sleufje; dan steekt de snaar dus op de zelfde manier uit de tuner, als het bij normale tuners zou zijn (die met zo'n gat in de zijkant). Je kan nu dus gewoon de normale procedure volgen (opdraaien, stemmen, oprekken, nog een keer stemmen, klaar).

vulvasonic
13 september 2004, 13:34
Zeldzaam?

Ik geloof dat er geen Fender is geweest tot 1984 ofzo (met uitzondering van een paar speciale modelletjes) waar deze mechanieken NIET opzaten.
Tegenwoordig zitten ze sowieso op iedere Reissue en ook nog op een groot aantal Customshop modellen. En natuurlijk een aantal signature modellen.

Niet echt 'rare' dus.

joke
13 september 2004, 14:43
"RARE "JONGENS DIE ROMEINEN...

Static-M
13 september 2004, 17:30
Hmmm, dan niet rare :P. Snap nu iig wel hoe t werkt, danku Anavrin!

punkydude
13 september 2004, 17:48
Ik heb ze ook op mijn Fender 60's strat, en ik vind ze echt heel super!!