PDA

View Full Version : wanneer weet je dat je buizen zijn versleten?



patricia
11 september 2004, 21:39
hoi allemaal,
ikheb een fender the twin (met de rode knoppen) en daar zitten een paar joekels van buizen in (echt waar), mijn vraag, hoe weet je nou dat je buizen er geen zin meer in hebben. ik bedoel,hoe kom je er in gods-naam achter dat je aan nieuwe buizen toe bent.

groetzzz,

patricia

Bluesbreaker
11 september 2004, 21:43
het is door te meten, maar dat doet de reparateur van mij altijd, dus ik heb geen idee hoe (en ja, die reparateur zegt eerlijk dat het nog niet nodig is ze te vervangen)

patricia
11 september 2004, 21:54
ja-ja. :-?

Bluesbreaker
11 september 2004, 21:57
ja-ja. :-?

ja, vind je mn antwoord niet duidelijk genoeg?

je kunt buizen doormeten om de slijtage ervan vast te stellen, maar ik weet niet hoe, er zijn hier ongetwijfeld anderen die dat wel weten

patricia
11 september 2004, 22:01
en daarom stel ik mijn vraag hier.
eh, voor de duidelijkheid.....je bent duidelijk genoeg. :o

Mitch
11 september 2004, 22:04
Er bestaan inderdaad meetinstrumenten. En er bestaan ook eerlijke reparateurs, ja.

Enneh...die buizen zijn meestal zo groot hoor, is best te geloven :D

Maar goed: het kan ook te horen zijn. Verlies van hoog of presence in je geluid, minder volume of minder dynamiek in volume, eerder opbreken, afnemende geluidskwaliteit bij warmer worden van de buizen (langer spelen) etc. etc.

Hopelijk was ik duidelijk zo :wink:

patricia
11 september 2004, 22:08
bedankt seymour, ik zal de feiten die je opnoemt onthouden.

thanx,

patricia :wink:

Antoon
11 september 2004, 23:09
Als je het zeker wilt weten moet je naar een oude radio-reparateur die een buizentester heeft.

L-L
12 september 2004, 00:35
Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.

Ik speel regelmatig via mij hifi-set, bevalt heel goed! Ik gebruik 'm ook voor optredens, helemaal te gek! En, geen geouwehoer met die stomme buizen.

Frits van Mourik
12 september 2004, 00:42
Een eenvoudige visuele controle kan al helpen:

De top van de buis moet een egaal spiegeltje zijn.
Zit er bruine aanslag naast/in het spiegeltje: hmmm... niet goed.
Als het spiegeltje niet spiegelt, maar wit is: weggooien!!

In de buis zie je een grijs cylindertje met gaatjes.
Als je tegenover die gaatjes een metalen "aanslag" op het glas ziet, heeft de buis al erg hard moeten werken...

BartL
12 september 2004, 03:44
Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.
:o Ik ben benieuwd hoeveel mensen het met je eens zijn :-?

PacoCasanovas
12 september 2004, 04:48
i hope i get everything the right-way (my dutch is still very bad)

but: loss of dynamics, early break up is not just because of old tubes....most it is, but it can also be a problem with the driver-stage!

What i saw a few times:

one of the Plate-resistors from the Driver-Stage-Tube was broken....a good technician will always check the voltage on the Driver-Stage first (Pin 1 and 6 should have near the same value)

just add info!

don't try this at home.... high voltage inside your amp can kill you (around 500Volts)!

greeetz
paco

Dirk_Hendrik
12 september 2004, 09:36
Vergelijk deze:


Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.

Ik speel regelmatig via mij hifi-set, bevalt heel goed! Ik gebruik 'm ook voor optredens, helemaal te gek! En, geen geouwehoer met die stomme buizen.

met deze van een maand geleden:

[quote="L-L"]Ik ben van plan 2 Fender Blues Junior Amps te kopen. Na wat zoeken heb ik een paar scherpe aanbiedingen gevonden (488 Euro). Er is alleen 1 grote ONDUIDELIJKHEID: sommige dealers spreken over een 12" Eminence speaker en anderen over een 12" Gold Label Reissue speaker.

Bestaan er 2 verschillende uitvoeringen van de Blues Junior?

Alvast bedankt!
[quote]

Volgens mij weet je zelf niet wat je wilt. Houd dan lekker dit soort adviezen voor je.

Toffe gozer
12 september 2004, 13:06
Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.

Ik speel regelmatig via mij hifi-set, bevalt heel goed! Ik gebruik 'm ook voor optredens, helemaal te gek! En, geen geouwehoer met die stomme buizen.

Shit, heb ik net een dure buizenversterker gekocht, blijkt het dat je ook gewoon over je Hifi-set kunt spelen om een goede gitaarsound te krijgen, als ik dat geweten had :razz: :roll: :)

edit: Goede tips trouwens Frits, erg handig om te weten :)

Lune-a-tic
12 september 2004, 14:44
Volgens mij weet je zelf niet wat je wilt. Houd dan lekker dit soort adviezen voor je.
Dat zou kunnen, maar neemt niet weg dat het niet 'uitsluitend' buizenversterkers zijn die een goed geluid produceren.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen het met je eens zijn
Wel, meer dan je denkt, en meer dan er zullen toegeven op dit forum.
Zelf speel ik op de perfectie in transistorenamps, IMO hé. En daar gaat het nog altijd om, wat je zelf zoekt.

Voor de OP : surf eens naar de volgende link, daar zitten een pak mensen die van een Fender amp ALLES weten, http://www.fenderforum.com/forum.html?db=&message_area_number=15.

Mr.Bluesbreaker
12 september 2004, 20:17
Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.
:o Ik ben benieuwd hoeveel mensen het met je eens zijn :-?

Ja kerel!!
Weet je wat, ik geef me Les Paul en me Strat ook weg, ik kan lekker met me samick via mijn korg ax 100 G over mijn transistorbakje uit het oefenhok! Klinkt echt vet! Wat een dynamiek! Wat een ballen!

Hempo
12 september 2004, 20:21
ja dat lijkt mij ook niks

Punkrockerke
13 september 2004, 15:26
Mijn Marshall TSL heft de laatste dagen erg last van volumeverminderingen tijdens het spelen. Ook komt er ruis bij en is er minder sustain als ik op het cleane kanaal een noot speel...
Dat 2e probleem had ik ook eens met een Valvestate, en dat kwam toen amdat het preamp-buisje niet goed vast zat. Dus nu had ik alle buizen in de TSL goed vastgezet, maar het probleem is er nog steeds.
De buizen zien niet wit en er is geen aanslag te bespeuren. Ook het 'tikken tegen de buizen' maakte me niet wijzer...
Voor- en/of eindbuizen toch versleten?
(heb de amp een jaar geleden 2ehands gekocht en zijn volgens mij nog steeds de originele buizen, staat op alle 8 'Marshall')

L-L
13 september 2004, 22:25
Vergelijk deze:

[quote=L-L]Gewoon een transistor versterker kopen! Niet zo'n ouderwetse buizenbak, da's toch niet meer van deze tijd.

Ik speel regelmatig via mij hifi-set, bevalt heel goed! Ik gebruik 'm ook voor optredens, helemaal te gek! En, geen geouwehoer met die stomme buizen.

met deze van een maand geleden:


Ik ben van plan 2 Fender Blues Junior Amps te kopen. Na wat zoeken heb ik een paar scherpe aanbiedingen gevonden (488 Euro). Er is alleen 1 grote ONDUIDELIJKHEID: sommige dealers spreken over een 12" Eminence speaker en anderen over een 12" Gold Label Reissue speaker.

Bestaan er 2 verschillende uitvoeringen van de Blues Junior?

Alvast bedankt!
[quote]

Volgens mij weet je zelf niet wat je wilt. Houd dan lekker dit soort adviezen voor je.

Hey Dirk_Hendrik, waar is jouw gevoel voor humor??

Mitch
15 september 2004, 11:26
Ik moet je zeggen: als dat een grap was heb je 'm sterk gebracht, want ik heb de opmerking ook serieus genomen :D
Er komen nogal eens figuren langs die dit soort dingen menen namelijk.... :x

charlie45
15 september 2004, 16:32
het is gewoon hetzelfde als met snaren van een gitaar. na een tijdje verliezen ze helderheid. je kunt er dan nog steeds op spelen, maar het klinkt wat doffer. je versterker zal het met oude buizen meestal goed doen.
omdat het geleidelijk gebeurt is het moeilijk te horen precies wanneer je moet vervangen, daar is ook geen regel voor.

ik denk dat jou vraag eigenlijk is: zal mijn versterker veel mooier worden als ik er nieuwe buizen in doe? het antwoord is dat de kans bestaat, maar het hoeft niet.

stimmt
18 september 2004, 14:02
buizen die je moet vervangen, wat kost dat wel niet??
en na hoe lang duurt het meestal voordat ze aan vervanging toe zijn?

stimmt
18 september 2004, 14:03
oeps, dubble post :oops:

vester86
19 september 2004, 02:03
hoe lang het duurt hangt heel erg van je speelstijl en vooral van de hoeveelheid die je speelt af, kan een half jaar zijn, kan JAREN zijn.... en het is inderdaad wel een duur grapje, maar ach, daar zijn het buizenversterkers voor he...

Joris

patricia
19 september 2004, 17:52
hey jongens,bedankt voor de reacties, ik kom er wel uit zo (frits van mourik bedankt!!).



groetjes,

patricia.

Negative K3 fan
19 september 2004, 20:38
buizen die je moet vervangen, wat kost dat wel niet??

Reken op ongeveer een tientje per voorversterkerbuis en 20-30 euro voor een duootje eindbuizen.

edit: maar je kunt natuurlijk zoveel betalen als je wilt, er zijn voorbuizen die meer dan 100 euro per stuk op kunnen leveren meen ik, van die oude buisjes.

patricia
19 september 2004, 23:48
btw,als iemand zijn fender ultra-chorus wil ruilen tegen mijn twin?

Mr.Bluesbreaker
19 september 2004, 23:54
Wat doe je nou :o
is een ultra chorus geen solid state bak? Ff geen ervaring met dit type fender. Ga je toch niet tegen een mooie twin ruilen?

Edit: ik heb nog wel een mooie valvestate staan, 80 watt met stereo chorus met een beter drive channel dan de ultra chorus van Fender :wink: :wink:

patricia
20 september 2004, 20:10
nou nee mr bluesbreaker liever geen marshall, ik wil gewoon nog een ultra-chorus er bij hebben.
dus........ :wink:



groetzzz,

patricia

PeeVee
24 september 2004, 09:52
ik heb een fender the twin (met de rode knoppen)
Ik leef met je mee :wink:


en daar zitten een paar joekels van buizen in (echt waar), mijn vraag, hoe weet je nou dat je buizen er geen zin meer in hebben. ik bedoel,hoe kom je er in gods-naam achter dat je aan nieuwe buizen toe bent.
Who carez? Zo lang ze goed klinken ben je nog niet aan goede buizen toe, simpel as that. Ik gebruik RCA blackplates van 40 jaar uit en die leveren per stuk nog een gezonde 30W, heb ik nog geen andere huidige productiebuis zien presteren... Als het klinkt, gewoon lekker laten zitten.

dejohan
24 september 2004, 11:29
hoe lang het duurt hangt heel erg van je speelstijl en vooral van de hoeveelheid die je speelt af, kan een half jaar zijn, kan JAREN zijn.... en het is inderdaad wel een duur grapje, maar ach, daar zijn het buizenversterkers voor he...

Joris

Ik ben bekend met 3 Fender versterkers waarin buizen zitten van minstens 10 jaar oud, en die nog perfect spelen en klinken. In twee ervan zitten RCA's, in eentje zitten er Sovteks in.

JackDanielz
3 oktober 2004, 11:55
Hey


Het ligt er maar net aan hoe hard je de versterker zet.
Veel vervoeren als je hem niet laat afkoelen is ook erg slecht.
Als het karakter van je geluid een beetje weg gaat vallen en er komt een ruis zijn ze versleten!
Ook als er aanslag in komt of blauw gaan gloeien is niet goed!
Dit komt vaak omdat het glas kapot is en er vocht bij komt.
Wat je niet moet doen is een doosje buizen bestellen en ze er zelf inzetten.
Er zit een BIAS in je versterker die moeten ze opnieuw afstellen als je er nieuwe buizen in zet. (ze gaan anders minder lang mee)
Er zit veel verschil in de prijs van een buis, orgineel van Marshall moet je niet bestellen Koch en Sovtec zijn erg goed!

Greetz J