PDA

View Full Version : vreemd geluid in mijn jmp 2203



birt
10 september 2004, 12:44
als ik speel is het niet te horen maar als ik mijn snaren stil hou hoor ik door de normale ruis een geluid dat nog het meeste lijkt op het geluid van een micro in de wind. alleen is het niet konstant maar eerder 'haperend'.

enig idee?

emeas
10 september 2004, 15:53
dat zou wel eens aan vervuilde of niet zo goed strak contact makende buisvoetjes kunnen liggen.

mathe
10 september 2004, 20:25
Ik betwijfel of het de buisvoeten zijn.
Lijkt eerder op een rotte voedingselco of eventueel een buisje.
Is de versterker lange tijd niet bespeeld soms?

Marc

birt
10 september 2004, 20:53
Ik betwijfel of het de buisvoeten zijn.
Lijkt eerder op een rotte voedingselco of eventueel een buisje.
Is de versterker lange tijd niet bespeeld soms?

Marc

ik speel er dagelijks op.
de buizen zijn nog geen jaar oud (jj's)

mathe
10 september 2004, 21:17
Het zegt niets dat die buizen (al) een jaar oud zijn.
Ik weet niet hoe lang je die versterker al hebt?

Marc

birt
11 september 2004, 00:23
Het zegt niets dat die buizen (al) een jaar oud zijn.
Ik weet niet hoe lang je die versterker al hebt?

Marc

iets langer dan de buizen, nog niet zo heel lang dus

mathe
11 september 2004, 14:31
Al geprobeerd of het aan de buizen ligt?
Als je de fasedraaier eruit haalt (wel even de versterker uitzetten) kun je kijken of het uit de voorversterker komt.
Als je de eindtrap op 2 eindbuizen laat draaien kun je door te combineren kijken of het in een eindbuis zit. Zet wel de impedantieschakelaar 1 stap lager (dus bij een 16 Ohm kast de schakelaar op 8 Ohm).

Marc

birt
11 september 2004, 18:02
Al geprobeerd of het aan de buizen ligt?
Als je de fasedraaier eruit haalt (wel even de versterker uitzetten) kun je kijken of het uit de voorversterker komt.
Als je de eindtrap op 2 eindbuizen laat draaien kun je door te combineren kijken of het in een eindbuis zit. Zet wel de impedantieschakelaar 1 stap lager (dus bij een 16 Ohm kast de schakelaar op 8 Ohm).

Marc

fasedraaier is de eerste buis? :-?

PacoCasanovas
12 september 2004, 05:10
can you translate it to english....maybe i can give you some infos! :wink:

the Driver-Stage-Tube is always the one closest to the Poweramp-Tubes!
(that may answer your last question!)

:wink:

birt
12 september 2004, 11:26
can you translate it to english....maybe i can give you some infos! :wink:

the Driver-Stage-Tube is always the one closest to the Poweramp-Tubes!
(that may answer your last question!)

:wink:

well the problem is:
i have a jmp 2203 and i get a weird sound out of it. when it's on and i don't play i can hear the normal hum wich means it's on (that's just a litlle hum) , but also something that sounds like when you hold a mic in the wind outside. only it kind of stutters. when i hit a chrod i can't hear it anymore.
it gets louder when i turn up the volume of my amp.

i hope this explenation was clear :)

PacoCasanovas
13 september 2004, 09:34
try it this way:

first, switch off & unplug your amp....then take out the tubes....and spray some contact-spray into the sockets....put the tubes back in....and replug your amp....try if its gone.....when the problem is still there, tip with your fingernails on the glas of the tube.....if you here some strange noise....you got a bad tube...if its a preamp tube you can change it quickly...but if its a poweramp-tube, you have to change the full set (all power-tubes)....

ok....why? Tubes are complex and sensible parts....if you move your amp after a gig, when the tubes are still warm, its possible that something inside the tube can move out from its normal position, even if its just a very small thing....it gives tolerances, and maybe can move around (and produce a silly noise)....

or the tubes are old....and used! Or its a bad biasing prob...the tubes went too hot and they used "to quickly" (you can see that when the the grey-parts inside the tubes turns on glowing red (just a bit is enough)

ok, if you hear nothing similar to your "noise" when tipping on the glas of the tubes.....its maybe about old carbon plate resistors.....(preamp stages got some 100kOhm, the driver-stage had one 82k and 100k plate resistor)...if you have the knowledge to change 'em and the fundamental knowledge of repairing tube-amps (high voltage!)....go ahead , otherwise bring it to your fav. amp-tech!

have a try!
all the best & greetz
paco

mathe
13 september 2004, 17:45
....and spray some contact-spray into the sockets....
Definately not a good plan! Contact spray leaves a residue that enables high voltage paths between different voltage potentials. Always clean tubes sockets with a non-residue cleaner such as PCB/rosin cleaner.


...its maybe about old carbon plate resistors.....(preamp stages got some 100kOhm, the driver-stage had one 82k and 100k plate resistor)...
It could be a bad anode resistor but I find it very remote. 2203's always used carbon film resistors and these don't tend to go as bad as the carbon composite types used in the early and mid 60's. But it's always a possibility.

Anyway, take the amp to a technician and have him check the amp including the filter capacitors (if he's knowledgeable he'll know what to do).

Marc

PacoCasanovas
13 september 2004, 18:24
Contact spray leaves a residue that enables high voltage paths between different voltage potentials..


Thanks for your add infos....
I use Contact Chemie "Kontakt WL" for years now.....never watched on that point...but will in future.....thanks again!



It could be a bad anode resistor but I find it very remote. 2203's always used carbon film resistors and these don't tend to go as bad as the carbon composite types used in the early and mid 60's. But it's always a possibility

i just tell him what i do when i have an amp with a problem like that.....!
Its how i work....

for example....the Fender blues Deluxe and HotRod Series has this problem to.....crackles, noise whatever.....

first, check the output-tubes...some of them had a "mechanical" prob....tends to microphonic, or the socket is muddy.....

but most its up to one of the plate-resistors...and those amps were made in the late 90s.....thats a non-generation-prob...(of corse the old carbon resistors had this problem...and possible you can find that tipp in some guitar-modification-handbooks...)

i don't know who in this forum is able to repair himself, or who not....i always warn peps about the high voltage inside...so if you not be able to do it...go to your tech.....i'm just shareing infos...

please note: I'm not speaking gloryious about myself....we all learned a lot when communicate with others.....after finishing my educational years at the electronic-school (1994-1998) i was repairing TVs and Videorecorders at a local Hifi-Store for half a year until i realized its not what i wanna do...so i change to a musicstore, and i wish i had a mentor who can show me how i could learn things making better, increase my knowledge about some hidden probs.....so i learned by myself, books and learned a lot from Dan Torres (tube-amp-service-legend)...now 6yrs later i had seen & fix hunderts of amps, its now my daytime job (60%)......i'm still learning..and beeing thankfull for all kind of infos......

and always tell the peps my thoughts.....hope we can share infos together!

all the best and thx!
paco

birt
13 september 2004, 21:32
if it's not a big problem i can repair it by myself, i do know the basics of tube amp safety.
i'll check the tubes first.
isn't there a way to clean the sockets without using any kind of spray? a mechanical way? that should be possible right?
think with me here, it's a problem everyone who's interested in tube amps has to deal with :)

als het geen groot probleem is kan ik het zelf wel repareren, ik ken de veiligheidsprincipes voor buizenamps.
ik zal eerst die buizen eens nakijken.
is er eigenlijk geen manier om de buisvoeten schoon te maken zonder een of andere spray te gebruiken? een mechanische manier zodat er geen viezigheid achterblijft?
als dat mogenlijk is zou dat veel intressanter zijn dan al dat gespray. kan iedereen ff meedenken? het is een probleempje waar iedereen die met buizenamps bezig is wel eens mee te maken krijgt.


goed zo peevee? :D

PeeVee
14 september 2004, 15:04
Hallo? (Hello?)

Canne we here ff normal Hollandisch talken s'il vous plait?

Dat er eentje in het Engels tussendoor zit vind ik niet zo'n probleem maar laten we nu alsteblieft niet met 'Ollanders onder mekaar in het steenkolen Engels gaan zitten oreren over contactspray zeg...

Niks mis met Engels maar wel als dat niet nodig is. Onze Zwitserse vriend heeft een prachtig vertaalprogramma waar hij de Hollands threads mee kan lezen dus we kunnen gewoon in NL-mode blijven talken hiero.

PacoCasanovas
14 september 2004, 18:09
ok folks....soorry... :-( ...no more help......if i had a good translator..well, i have a bad one.....as you can see in my signature! :lol:

sorry.....i came here just by a remark of a friend (ruezzz) and...i guess its better to say goodbye.....

helping is cool...but i guess i run against walls in a NL-Guitar-forum.....we are not very nice with peps outside from switzerland...why they should understand us, or treat us better if we are "outsiders".....thats normal!

Sorry...i would be a more passive member in future!


best regards
Paco

PeeVee
15 september 2004, 14:19
PacoCasanovas: het heeft niets te maken met outsiders / Zwitserland of wat dan ook. Het gaat er gewoon om dat dit een Nederlandstalig forum is en ondanks dat Nederlanders over het algemeen best goed Engels lezen en schrijven het toch voor veel mensen prettiger is om gewoon Nederlands te lezen en schrijven. Iedereen uit de hele wereld is hier welkom maar de doelgroep van dit forum is Nederland / België en de voertaal is daarom Nederlands. Als je liever in het Engels schrijft met Nederlanders kun je b.v. op www.sixstringsoul.com terecht, als je tenminste van high power ceramic speakers houdt ;-)

EdJ
15 september 2004, 16:40
Wel heel erg knap dat je weet dat je een slecht vertaal programma hebt van een taal die je niet kent.
Ed

Robbert
15 september 2004, 17:30
Nou gaan we hier dus lekker verder. Goed, maar dan laat ik mijn mening ook horen.

Ik zit al vanaf het begin, ID code 34, op dit forum. Heb de donkere tijd meegemaakt dat het forum offline was, het eerste IRC script chatkanaal.. Het begon met 20-30 mensen, en groeide al heel snel uit zijn voegen. De gevolgen zijn nog steeds nu en dan te merken.


Op dit moment is er dan een mooi forum, met (een hoop) geweldige mensen die al met al ontzettend veel weten en willen delen. Daarvoor ben ik dankbaar.


Maar met het groeien trekken we natuurlijk ook internationaal bezoek. ZVex heeft al eens een groet gebracht, evenal Keith van Big tone. Nou kan er wel gezeurd, en dat meen ik, worden over de Nederlandse taal, maar ik vind dat dat zeker moet kunnen. Ik vind het dan enigzins onbeschoft om Paco op deze manier te bedanken. Geef hem dan een spoedcursus Nederlandse taal, hij heeft al duidelijk laten merken talen interessant te vinden.

Dan een sneer naar EdJ. Ik hoop dat je weet welk vertaalprogramma wordt gebruikt? Vertaal eens een willekeurige tekst. Je hoeft niet bijster slim te zijn om te lezen dat het programma een indruk geeft van de tekst. Daarmee is je opmerking gewoonweg bot. Niet cool.

EdJ
15 september 2004, 21:03
Ik vind je opmerking raar Robert.
Ik vind het knap als iemand die de taal niet spreekt weet dat wat hij zegt vreemd vertaalt wordt.
Ik heb totaal geen ervaring met vertalingsprogramma`s en had in het geheel geen kwaad in de zin.
Wat ik me afvroeg was of hij enige kennis van de nederlandse taal had en hoe hij die had opgedaan.
Eerlijk gezegd had ik van hem een antwoord verwacht in de trant van Ik heb een tijdje in Nederland gewoond ofzo.
Waar je het over hebt wat er hier is gebeurd weet ik ook niet maar ik hoop niet dat als er iemand hier iets zegt dat gelijk wordt uitgelegt als kwaadaardig.
Ed

PeeVee
15 september 2004, 21:48
Hij wordt helemaal niet bedankt, er wordt gewoon verzocht aan degene die Nederlands kan schrijven om gewoon Nederlands te schrijven, that's it. Niet zo'n drama van maken.

Robbert
15 september 2004, 22:57
Ed, je moet, mag natuurlijk ook, eens kijken op Worldlingo.com. Dat is een site waar je teksten kunt vertalen naar verschillende talen.
Doe dat eens met een of twee Engelse teksten en dan begrijp je waarom Paco kan weten dat teksten grammaticaal en qua inhoud niet altijd kloppen.
Ik vond je opmerking suggestief, maar als dat niet je bedoeling was dan heb ik dat dus verkeerd begrepen, sorry daarvoor.

Peevee. Paco kan geen Nederlands. Heb je er geen problemen mee dat hij gewoon Engels blijft typen? Wat betreft de drama, daar moet je je hand maar voor in je eigen boezem steken; je brengt het zelf ter sprake dat je er een probleem mee hebt.

EdJ
16 september 2004, 00:59
Robbert,geen punt.Het gebeurt wel vaker op forums dat iemand van een ander denkt dat hij met een opmerking meer bedoelt dan daadwerkelijk het geval is.Ik zal eens kijken op die site.
Peevee;ik zag al een aardig tijdje terug op jou gear site een zelfbouw versterker met een ef86 en een 6v6(tenminste als ik me niet vergis dat at jou site was)dat zag er erg tof uit!
Ik heb eigelijk ook wel zin om zoiets te maken over een tijdje,zou je daar een probleem mee hebben?Ik vermeld je wel als bron wanneer iemand er naar vraagt.
Ed

EdJ
16 september 2004, 01:00
Robbert,geen punt.Het gebeurt wel vaker op forums dat iemand van een ander denkt dat hij met een opmerking meer bedoelt dan daadwerkelijk het geval is.Ik zal eens kijken op die site.
Peevee;ik zag al een aardig tijdje terug op jou gear site een zelfbouw versterker met een ef86 en een 6v6(tenminste als ik me niet vergis dat at jou site was)dat zag er erg tof uit!
Ik heb eigelijk ook wel zin om zoiets te maken over een tijdje,zou je daar een probleem mee hebben?Ik vermeld je wel als bron wanneer iemand er naar vraagt.
Ed

PeeVee
16 september 2004, 16:22
je brengt het zelf ter sprake dat je er een probleem mee hebt.
Nee, dat was een reactie naar aanleiding van een bericht van iemand anders in een andere thread waar deze poster ook schrijft maar dat is je blijkbaar niet opgevallen.

Ik heb geen probleem met hier en daar een berichtje in het Engels zo lang maar niet iedereen (99% Hollanders en Belgen) in het steenkolen Engels gaat zitten confereren. Ik maak er dus ook geen "drama" van.

Onze moderator Al heeft inmiddels een richtlijn doen uitgaan om gewoon Nederlands te schrijven als je dat kunt. Mensen die dat niet kunnen mogen best eens wat in het Engels (Frans / Duits / Italiaans / Swahilie) schrijven.

PeeVee
16 september 2004, 16:30
Peevee;ik zag al een aardig tijdje terug op jou gear site een zelfbouw versterker met een ef86 en een 6v6(tenminste als ik me niet vergis dat at jou site was)dat zag er erg tof uit!
Thanks! Ik speel er niet vaak op (moet nog leuk kastje omheen maken) maar klinkt errug leuk. Ik heb twee 8" Goodmans speakertjes en misschien zelfs wel twee ouwe Jensen speakertjes; maak ik er een soort "mini Twin" van ;-)


Ik heb eigelijk ook wel zin om zoiets te maken over een tijdje, zou je daar een probleem mee hebben?
In tegendeel... waarom dan?! Heb knutselen met versterkertjes is niet alleen aan mij voorbehouden hoor...


Ik vermeld je wel als bron wanneer iemand er naar vraagt. Ed
Oh zo bedoel je... nou nergens voor nodig hoor, bouw maar raak en schroom ook niet om zelf wat uit te proberen. Soms moet je voicing beetje aanpassen aan output trafootje en b.v. speaker dus ook hier geldt "innovate, don't immitate". Dat circuit is ook maar een samenraapsel van andere circuits en beetje "uitprobeersel". Dat EF86 front-endje heb ik geloof ik gewoon uit een datasheet van EF86; typische toepassing (of was het nou Vox AC15?). Wat er na komt is Champ achtige PA; gewoon single ended 6V6.

Wat ik leuk vind aan dat versterkertje is dat ik knoerhard en clean die 6V6 inga. De "volume" zit immers tussen de preamp pentode en en power pentode in. Kortom; de preamp staat altijd op volle toeren te versterken en er zit geen krasje of kraakje in. Als je volume opdraait begint ampje te crunchen en dat is dus puur de 6V6. In veel Fender amps begint ook de preamp beetje op te breken en hoor je een soort "combinatie" van preamp en power amp, bij dit circuitje is het puur de 6V6 die begint vast te lopen; echt fun fun fun! De EF86 geeft prachtige Chime; beetje Vox achtig met brutaliteit van de 6V6.

EdJ
16 september 2004, 21:05
Leuk!Svetlana maakt ze heh?Ik heb nog een paar Philips maar weet niet of die het nog doen.
Trouwens,ik kocht een tijdje geleden een Svetlana ecc83/12ax7 en hoewel ik hem nog niet op een gitaar heb gehoord klinkt dat ding voor een basgitaar beter als welk ander buisje ik in huis heb,Philips/mullards incluis.Veel dieper laag en sprankelender dan de rest.
Ed

EdJ
16 september 2004, 21:06
Leuk!Svetlana maakt ze heh?Ik heb nog een paar Philips maar weet niet of die het nog doen.
Trouwens,ik kocht een tijdje geleden een Svetlana ecc83/12ax7 en hoewel ik hem nog niet op een gitaar heb gehoord klinkt dat ding voor een basgitaar beter als welk ander buisje ik in huis heb,Philips/mullards incluis.Veel dieper laag en sprankelender dan de rest.
Ed

EdJ
16 september 2004, 21:06
Sorry