PDA

View Full Version : Epi les paul met een gibson kop??? hoe doe je dat?



DREAMMACHINE
9 september 2004, 22:46
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

Funkblaster
9 september 2004, 22:51
vreemd, epi´s hebben normaal toch ook een andere vorm headstock dan gibsons? zou ie dan bijgeslepen zijn? of misschien een hele nieuwe gibson neck

Mr.Bluesbreaker
9 september 2004, 22:56
Staat dan wel weer dom dat er "gibson" op het tussrodplaatje staat :o
Maar ik snap sowieso hier de bedoeling niet van, willen ze nou gewoon pronken met de naam terwijl het geen echte is?

Javaca
9 september 2004, 23:05
Het graveren of kant en klaar kopen van zo'n plaatje kost een paar euro.
Het inleggen van zo'n kop een paar centen meer.

Goed zelf te doen met een werkbank en een beetje handigheid.

Als je het goed doet en je wil kwaad kun je mensen goed duperen. :evil:

bert k
9 september 2004, 23:06
Nee, de vent is gewoon eerlijk. Hij kan makkelijk proberen om hem voor echt te verkopen.

hadv
9 september 2004, 23:06
Ik vind het dan wel weer eerlijk dat het er ook bij wordt gezegd, zo denk je in ieder geval niet dat het een echte G is.

Waarom mensen dat willen, ach, de verkoop van allerlei merklogo's op de markt doet het toch ook goed, en ik heb hier ook wel eens mensen horen vertellen dat ze een stickertje/plaatje met een 'oud' serienummer hadden gekocht.

Kortom, nepperds en genepten alom.

Bobbel
9 september 2004, 23:40
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

de kop van een gibson/epi zit los van de hals... je breekt die epi kop eraf en lijmt er een gibson kop op... that's it! :wink:

shredneck
9 september 2004, 23:41
De neck van een Epiphone bestaat uit 3 delen (het derde deel is de hiel) , het kan dus goed zijn dat deze gitaar een andere headstock heeft gekregen van een Gibson waarvan deze afgebroken is.

shredneck
9 september 2004, 23:42
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

de kop van een gibson/epi zit los van de hals... je breekt die epi kop eraf en lijmt er een gibson kop op... that's it! :wink:

Bijna goed, een Gibson neck bestaat uit 1 deel hout.

Aca Ilic
9 september 2004, 23:43
Het is overduidelijk dat het om een Epiphone gaat. Als je naar tekening van het hout kijkt, zie je dat de kleuring niet echt 100% Gibsonachtig is en wat Javaca ook zei klopt, met een beetje handigheid kun je het kop best zelf aanpassen. Verdel, logo inleggen, kan iedere gitaarbouwer maken, afdekplaatje met standard logo of..(stelpen) , kun je zelf kopen. Wat iemand hiermee wil bereiken is alleen ( denk ik), dat 'ie droom die niet 1,2,3 in vervulling gaat ( hogere Gibson kosten ) met aanpassing van Epi wil bereiken.

shredneck
9 september 2004, 23:46
het ziet er naar uit dat er ook Gibson tuners op zitten, ook de pickguard lijkt van Gibson (is dunner dan die van Epiphone en heeft geen schuine rand).

Bobbel
9 september 2004, 23:47
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

de kop van een gibson/epi zit los van de hals... je breekt die epi kop eraf en lijmt er een gibson kop op... that's it! :wink:

Bijna goed, een Gibson neck bestaat uit 1 deel hout.

nee toch... je hebt ze ook dat de kop appart van de hals is... heb ik begrepen van sommige modellen...

shredneck
9 september 2004, 23:48
Overigens krijg je uit een Epi kop nooit een Gibson kop gezaagd oid, waarom denk je dat bij de Epi kop de uiterste hoeken zijn verwijderd?

Juustem.


Ik denk dat er gewoon een andere kop op zit, maar wellicht neemt iemand contact op met de eigenaar en post die zijn reactie hier.

shredneck
9 september 2004, 23:50
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

de kop van een gibson/epi zit los van de hals... je breekt die epi kop eraf en lijmt er een gibson kop op... that's it! :wink:

Bijna goed, een Gibson neck bestaat uit 1 deel hout.

nee toch... je hebt ze ook dat de kop appart van de hals is... heb ik begrepen van sommige modellen...

Nope, van Gibson niet, die zijn echt uit 1 stuk.

Harry
10 september 2004, 07:39
nope, kop wordt op de hals gelijmd.

Matje
10 september 2004, 12:00
Kan het geen verbouwde Burny zijn? Afgaande op de plaatsing van de potmeters.

bat
10 september 2004, 12:08
de koffer is alvast niet een echte Gibson Les Paul koffer...

Jeee
10 september 2004, 13:17
Overigens krijg je uit een Epi kop nooit een Gibson kop gezaagd oid, waarom denk je dat bij de Epi kop de uiterste hoeken zijn verwijderd?

Volgens mij krijg je uit een Epi headstock wel een Gibson gezaagd.

Die hoeken mogen dan niet aanwezig zijn bij een Epi, maar de headstock is veel langer.
Dus volgens mij kan je er perfect een Gibson uitzagen.

Prentjes :

http://homepage1.nifty.com/guitars/detail/ft11067/ft11067_07.jpg

http://homepage1.nifty.com/guitars/detail/es33572/es33572_07.jpg

Matje
10 september 2004, 13:24
Overigens krijg je uit een Epi kop nooit een Gibson kop gezaagd oid, waarom denk je dat bij de Epi kop de uiterste hoeken zijn verwijderd?

Volgens mij krijg je uit een Epi headstock wel een Gibson gezaagd.

Die hoeken mogen dan niet aanwezig zijn bij een Epi, maar de headstock is veel langer.
Dus volgens mij kan je er perfect een Gibson uitzagen.

Prentjes :

http://homepage1.nifty.com/guitars/detail/ft11067/ft11067_07.jpg
die van Epiphone is veel te smal om er een gibson kop uit te zagen.
http://homepage1.nifty.com/guitars/detail/es33572/es33572_07.jpg

shredneck
10 september 2004, 20:26
@ Harry, hoe kom je erbij dat bij Gibson de headstocks op de hals worden gelijmd?

Zelfs de goedkopere series als de faded serie hebben een neck uit 1 piece.

Squier4ever
10 september 2004, 21:19
[/url]http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=47072&item=3747507430&rd=1#ebayphotohosting[/url]


een overlay plaatje van een gibson headstock

Daniël_san
10 september 2004, 21:24
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=47072&item=3747507430&rd=1#ebayphotohosting


een overlay plaatje van een gibson headstock

Zo doet ie het :wink:

Iceman
10 september 2004, 23:04
Er bestaan (japanse) Epi's met een Gibson kop (wel met Epi logo).

michielv
11 september 2004, 11:30
Overigens krijg je uit een Epi kop nooit een Gibson kop gezaagd oid, waarom denk je dat bij de Epi kop de uiterste hoeken zijn verwijderd?

Juustem.


Ik denk dat er gewoon een andere kop op zit, maar wellicht neemt iemand contact op met de eigenaar en post die zijn reactie hier.

Ik heb het nog nooit gedaan maar ik kan me voorstellen dat het gemakkelijkste is de kop aan weerskanten afzagen zodat je daar een stuk mahonie aan kunt lijmen. Daarna is het natuurlijk gewoon een kwestie van aftekenen en uitzagen.

Wel netjes trouwens dat de verkoper het erbij zegt, dat het geen echte Gibson is.

guitarmonk
11 september 2004, 12:53
Staat dan wel weer dom dat er "gibson" op het tussrodplaatje staat :o
Maar ik snap sowieso hier de bedoeling niet van, willen ze nou gewoon pronken met de naam terwijl het geen echte is?

dat staat altijd op epiphones, ik heb een epiphone peewee en daar staat het er ook op.

DREAMMACHINE
11 september 2004, 22:21
die gast van marktplaats ff gevraagd en dit was zn reactie:

Leuk die belangstelling. Het is knip en plakwerk. Veel werk, je moet erg secuur zijn. Het houd je lang van de straat. Begin er niet zomaar aan maar experimenteer wat.
Ik klooi al 30 jaar aan gitaren, toch vond ik dit een hele onderneming.
Materialen (parlemoer, schellak en ebben) heb ik gekocht bij Vox in Vlaardingen.
Dit is het:
Kop zelf
- oude (soort kunststof) zwarte laag verwijderen, daarmee verwijder je ook het oude Epi logo
- kop op maat (Gibson model) gezaagd (gewoon decoupeerzaag)
- oude tunergaten dichtgelijmd (uitboren tot metrische maat, dan opvullen met passende houtplug)
- glad schuren
- laagje ebben (ca. 1,5 à 2 mm) opgelijmd
Gibson logo
- stukje parlemoer gelijmd op dun stukje MDF, met wateroplosbare(!) houtlijm. Logo met de hand (en zweet) met figuurzaag uitzagen
- uitgezaagde MDF en parlemoer in lauw water gooien (parlemoer komt er dan af)
Inleggen
- Met fijnvreesje (bijv. Dremel) logo uitvrezen uit kop, iets ruim uitvrezen niet erg
- logo erin lijmen
- randen opvullen met zwarte schellak (soort teerachtig spul dat smelt als het warm wordt), vullen doe je met een soldeerbout
Afmaken
- gaten op juiste plek boren voor stemmechanieken
- schuren, voorzichtig
- aflakken met polyurethaan transparantlak
- polijsten met schuurpapier 1000, afpolijsten met polijstmiddel of zilverpoets
- achterkant van de kop (oude gaten) op kleur brengen (daar zijn poederachtige verfsoorten voor in de handel die je met water moet opmengen)
Succes,

mmh.. je moet er maar zin in hebben, in die tijd dat ik er dan mee bezig ben heb ik zo ongeveer wel een echte mee verdiend ( nouja...) ..

gerrekat
12 september 2004, 08:23
Pure merkgeilheid, beetje triest eigenlijk....maar het geeft wel aan waarom veel mensen een GIBSON kopen.

Nou ja ik heb er wel veel voor een leuk bedrag verkocht, waren zeo goed....niet echt maar er staat GIBSON op!

Franc
12 september 2004, 10:10
't Is natuurlijk best knap, maar je vraagt je wel af waarom iemand eerst heel veel moeite doet om een Epiphonekop te verbouwen tot Gibsonkop om hem dan vervolgens te verkopen??

Ik zou zo'n exemplaar dan zelf houden - hoe dan ook is het een unieke gitaar :D

Stratman70
13 september 2004, 10:31
't Is natuurlijk best knap, maar je vraagt je wel af waarom iemand eerst heel veel moeite doet om een Epiphonekop te verbouwen tot Gibsonkop om hem dan vervolgens te verkopen??

Ik zou zo'n exemplaar dan zelf houden - hoe dan ook is het een unieke gitaar :D

Pcies!!!!

heavy-metal-thunder
13 september 2004, 12:49
kom je opeens dit op marktplaats tegen:
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/30434.htm

denk je, ziet er best leuk uit en dat wil ik ook wel!
maar hoe? heeft iemand hier er verstand van? Ik neem aan dat het niet een stickertje is !
kben benieuwd!

de kop van een gibson/epi zit los van de hals... je breekt die epi kop eraf en lijmt er een gibson kop op... that's it! :wink:

Bijna goed, een Gibson neck bestaat uit 1 deel hout.

nee toch... je hebt ze ook dat de kop appart van de hals is... heb ik begrepen van sommige modellen...

Nope, van Gibson niet, die zijn echt uit 1 stuk.

NEE, NEE, NEE

Een Standard heeft een opgelijmde kop. Bij sommige (of allemaal, weet ik niet zeker) Custom Shops, is de nek en kop uit 1 stuk. En zelfs bij deze laatste kan ik me niet van de mening ontdoen dat de 2 buitenste stukjes van de kop (aan de zijkant waar de stemknoppen staan) er zijn aan gelijmd. Gewoon om een kleiner stuk hout te moeten gebruiken.

heavy-metal-thunder
13 september 2004, 12:51
de koffer is alvast niet een echte Gibson Les Paul koffer...

Da's ook niet waar : Gibson heeft ooit o.a. hun SG's daarin geleverd!!

Mr.Bluesbreaker
13 september 2004, 13:30
Standards (gibbies) hebben inderdaad een opgelijmde kop, plus 2 balkjes die ze eraanplakken om te verbreden. Klinkt dom, maar is bij die van mij ook zo. En nu einde discussie! :wink:

Franc
13 september 2004, 13:37
Is niet dom is gewoon logisch nadenken
De kop is een stuk breder dan de hals EN staat in een hoek.

Moet je even nagaan hoeveel hout je zou moeten gebruiken! Waarvan je dan het merendeel weggoit!

Bovendien kom je dan verkeerd uit met de nerf van je hout. Dat zou weleens veel te zwak kunnen worden.

Mr.Bluesbreaker
13 september 2004, 14:15
Met dom bedoel ik niet echt de constructie, maar het materiaal. Naar mijn weten zijn namelijk die aangeplakte stukjes gewoon van multiplex of iets dergelijks onbenulligs ipv mooi kwaliteitsmahonie.

Bobbel
13 september 2004, 14:16
Standards (gibbies) hebben inderdaad een opgelijmde kop, plus 2 balkjes die ze eraanplakken om te verbreden. Klinkt dom, maar is bij die van mij ook zo. En nu einde discussie! :wink:

Yes! heb ik dus toch gelijk!

heavy-metal-thunder
13 september 2004, 14:35
Standards (gibbies) hebben inderdaad een opgelijmde kop, plus 2 balkjes die ze eraanplakken om te verbreden. Klinkt dom, maar is bij die van mij ook zo. En nu einde discussie! :wink:

Yes! heb ik dus toch gelijk!

Yep, je hebt gelijk. ik zal je nog iets vertellen mijn Class 5 (custom shop) heeft hals en kop uit 1 stuk maar die zijbalkjes zijn eraan gelijmd. Mahony is schaars, dus spaarzaam wezen.