PDA

View Full Version : (te) groot verschil in output



Wilson
9 september 2004, 21:03
Volgens mij is er iets niet helemaal goed met de hoeveelheid output die mn strat geeft. Ik speelde gister namelijk met de band in de oefenruimte over een fender buizentop, en mijn cleangeluid was met mijn strat gewoon clean. Toen plugde ik daarna de les paul van mn bandgenoot in, en toen begon die fender ineens vrij stevig te oversturen. Ik vond dit op het eerste gezicht niet niet heel vreemd, humbuckers hebben nou eenmaal meer output dan singles, maar toen plugde ik de strat van mn bandgenoot (standaard mex strat) in, en toen bleef de versterker zo oversturen. Ik vond dit wel vreemd, dus toen plugde ik mn eigen strat (een japanse 60s reissue) weer even in: het geluid was gewoon clean. Mijn conclusie hieruit was dus dat mijn strat een veel lagere output heeft dan normaal(het was geen klein verschilletje in geluid, het was een verschil tussen clean en een stevige overdrive). Mijn vraag was dus, hoe zou dit kunnen komen? Het lijkt me niet dat een zo groot verschil wordt veroorzaakt door de andere elementen die erin zitten, of de andere houtsoort die gebruikt is. Ik zat zelf te denken, ik heb pas geleden een lil 59 in de brug gezet, zou het kunnen dat ik iets fout gedaan heb en daardoor nu mijn output verminderd is? Verder is er iets mis met de aarding van de gitaar, hij zoemt als ik de snaren loslaat. Zou het verder eventueel aan de volumepot of een ander deel van de electronica kunnen liggen? ik wacht op jullie antwoord

Swan
9 september 2004, 21:18
het kan aan de aarding liggen, dan "lekt" n deel van je output weg

green_day
9 september 2004, 21:21
Volgens mij is er iets niet helemaal goed met de hoeveelheid output die mn strat geeft. Ik speelde gister namelijk met de band in de oefenruimte over een fender buizentop, en mijn cleangeluid was met mijn strat gewoon clean. Toen plugde ik daarna de les paul van mn bandgenoot in, en toen begon die fender ineens vrij stevig te oversturen. Ik vond dit op het eerste gezicht niet niet heel vreemd, humbuckers hebben nou eenmaal meer output dan singles, maar toen plugde ik de strat van mn bandgenoot (standaard mex strat) in, en toen bleef de versterker zo oversturen. Ik vond dit wel vreemd, dus toen plugde ik mn eigen strat (een japanse 60s reissue) weer even in: het geluid was gewoon clean. Mijn conclusie hieruit was dus dat mijn strat een veel lagere output heeft dan normaal(het was geen klein verschilletje in geluid, het was een verschil tussen clean en een stevige overdrive). Mijn vraag was dus, hoe zou dit kunnen komen? Het lijkt me niet dat een zo groot verschil wordt veroorzaakt door de andere elementen die erin zitten, of de andere houtsoort die gebruikt is. Ik zat zelf te denken, ik heb pas geleden een lil 59 in de brug gezet, zou het kunnen dat ik iets fout gedaan heb en daardoor nu mijn output verminderd is? Verder is er iets mis met de aarding van de gitaar, hij zoemt als ik de snaren loslaat. Zou het verder eventueel aan de volumepot of een ander deel van de electronica kunnen liggen? ik wacht op jullie antwoord

Zoals je al zegt kan het niet liggen aan de verschillende houtsoorten, aangezien een mexicaan net zo goed van alder hout is gemaakt. Ik heb ooit eens al mijn pickups vervangen voor fender '57 single's en een SD JB humbucker, toen was stand 2 (humbucker/middle stand) veel te zacht in output, maar ook volume. Toen bleek dus dat de elementen "out of phase" stonden ofzo, wat het precies inhoudt kan iemand anders je vast beter vertellen. Maar door de draadjes van de pickups om te draaien (stel je hebt: witte draad naar volume pot, zwarte draad naar 5-way switch >> omdraaien: zwarte draad naar volume en wit naar switch) was dat zo opgelost. Ik weet niet of je hier ook maar iets aan hebt, maar wie weet.
succes ermee in ieder geval

NeeraDJ
9 september 2004, 21:25
Het kan idd uit phase staan, als je lil '59 overstuurd nogal dun klinkt dan weet ik het bijna zeker. De lil' '59 heeft namelijk een keramisch magneetje dat neigt juist sneller te oversturen dan de Alnico magneten die je vaak in strat sc's hebt. Maar is dit ook het geval bij de andere elementen of dat weer niet? Dan zou het daar namelijk niet aan liggen

Aca Ilic
9 september 2004, 21:43
Heyyaa !
Heeft je vriend toevallig een strat met midrange booster? Hiermee kun je het namelijk ook oversturen, zelfs op de allercleanste Fender amp.
mvg
Alex

green_day
9 september 2004, 21:49
Heyyaa !
Heeft je vriend toevallig een strat met midrange booster? Hiermee kun je het namelijk ook oversturen, zelfs op de allercleanste Fender amp.
mvg
Alex

Vast niet op een 60's RI, maar dit zou het probleem verder ook niet oplossen he.

Aca Ilic
9 september 2004, 21:58
Hoezo vast niet op een reissue??? Iemand kon zoiets toch laten inbouwen of niet soms :wink:
De strat kan ook van iemand zijn , die al eerder midrange boostkit ingebouwd heeft ( uit meerdere overwegingen).Probleem kan namelijk WEL opgelost worden door evt. midrangebooster uit te halen.

mvg
Alex

Wilson
9 september 2004, 22:02
nee de 60s reissue is van mij en de mex van mn vriend. Zijn mex is echter gewoon een stock mex std zonder wat dan ook ingebouwd. Ik ga in ieder geval de aarding fixen en even kijken naar dat phase gedoe. Ik heb ook de draadjes van de humbucker vastgemaakt met kroonsteentjes ipv soldeer (heb geen soldeerbout) zou dit invloed kunnen hebben?

Swan
9 september 2004, 22:03
Het kan idd uit phase staan, als je lil '59 overstuurd nogal dun klinkt dan weet ik het bijna zeker. De lil' '59 heeft namelijk een keramisch magneetje dat neigt juist sneller te oversturen dan de Alnico magneten die je vaak in strat sc's hebt. Maar is dit ook het geval bij de andere elementen of dat weer niet? Dan zou het daar namelijk niet aan liggen

maar dat van draadjes omwisselen werkt toch alleen als de PU uit phase staat met de andere PU? als de PU zelf uit fase staat (de twee polen bij n hum) dan werkt dat niet, dan moet je binnen de PU zelf gaan kloten...

Aca Ilic
9 september 2004, 22:08
Yep!
Dan moet je inderdaad bedrading nachecken. In iedere geval succes met
resolderen.
greetz
Alex