PDA

View Full Version : Versterkingselement in klassieke gitaar



AcousticFreak
9 september 2004, 12:30
Ik ga een mooie klassieke gitaar kopen van rond de 1400,-. Ook ga ik dit seizoen in een Latin Combo beginnen, waarvoor de gitaar versterkt moet zijn!

Bij de winkel stelden ze voor er een element van 144,- in zetten. Ben de naam kwijt, maar volgens hen was het een goed element.

Welke prijsklassen en kwaliteitsverschillen zijn er tussen klassieke elementen? Is er uberhaupt een groot aanbod??

bert k
9 september 2004, 13:21
Ik heb een K&K element in mijn gitaar, het klinkt erg mooi, maar het is hier niet overal te koop. Ook erg mooi is B band, en Fishman.

Let op het verschil tussen UST en AST. Een UST is een Undewr Saddle Transducer, het zit onder het brugzadel, als een dun reepje. Het klinkt goed, maar niet echt met de klank van je gitaar. Een AST is een Acoustic Sound Transducer, het is een soort contactmicrofoontje in je klankkast (meestal onder de brug. Ik vind een AST natuurlijker klinken.

Check de site van Shoreline Music. www.samusic.com Weliswaar een Amerikaanse winkel, maar er staat heel veel over akoestische elementen op hun site. (Ik heb mijn element bij hun gekocht; goedkoop en geen problemen met verzenden.)

AcousticFreak
9 september 2004, 13:27
thanks!!

evilpompie
9 september 2004, 23:12
Luthiers in Den Bosch zweert bij Highlander elementen

AcousticFreak
10 september 2004, 12:49
Check de site van Shoreline Music. www.samusic.com Weliswaar een Amerikaanse winkel, maar er staat heel veel over akoestische elementen op hun site. (Ik heb mijn element bij hun gekocht; goedkoop en geen problemen met verzenden.)

http://www.shorelinemusic.com/images/fishman_matrix1.JPGhttp://www.shorelinemusic.com/images/fishman_matrix2.jpg

zoiets??

wel moelijk kiezen zonder dat ik er verstand van heb...

bert k
10 september 2004, 19:40
Nee, juist niet. Die strips onder je zadel krijgen de kritiek dat ze elke gitaar ongeveer hetzelfde laten klinken. Denk meer aan dit:
http://www.kksound.com/images/products/pureclassic.jpg Dat zit binnenin geplakt. Ik heb de Western uitvoering, dit is de klassieke variant. Kijk hier maar even: http://www.kksound.com/pureclassic.html Het grote voordeel van dit systeem vond ik dat het helemaal passief is: geen batterijen, geen voorversterkers, en geen grote gaten in je gitaar!

Daniël_san
10 september 2004, 22:12
Bert ik heb in mijn Lakewood een B-band A5 (of 6) zitten. Dat is toch UST? Ik snap er nu niks meer van namelijk.

bert k
11 september 2004, 00:47
Ehhhh... Ze maken allebei bij B-band (kijk hier: http://www.shorelinemusic.com/amplification/b-band.shtml) Nou heb ik het alleen van horen zeggen dat een AST mooier is. Je ziet ook wel combinaties. En Fishman schijnt nu een UST te hebben die echt geweldig klinkt.
Het argument tegen een UST is dat het tussen het brugzadel en het hout zit, en dus de doorgifte van de trilling beinvloed. Tja, dat zou kunnen.

B-band is het huismerk van Lakewood, het schijnt erg goed te klinken. Maar ik had mijn Lakewood zonder element gekocht, dus ik ben lekker gaan shoppen, en met een K&K thuisgekomen.

AcousticFreak
25 september 2004, 12:07
Luthiers in Den Bosch zweert bij Highlander elementen

M'n muziekwinkel in Arnhem zweert daar ook bij.. Maar in Den Haag waar ik inmiddels m'n Bernabé M5 heb gekocht raden ze me een 'Fishman Matrix' aan.

Volgens Bergmann in Arnhem pikt dat instrument alleen de druk op de snaren op (???) en pakt een Highlander element gewoon meer van de klankkast?

Iemand ervaring mee? :roll:

bert k
25 september 2004, 12:57
Klopt als een bus. Maar die Fishman is standaard Taylorspul, dus wordt het door Benelly altijd aangeraden...

Buzz
25 september 2004, 13:56
Ik vind B-band voor uitversterking van nylonsnarig natuurlijker dan Fishman, Highlander etc etc.
Bij B-band ontbreekt nagenoeg de zgn. piezo-quack die je bij nylons zo gauw hoort.

AcousticFreak
25 september 2004, 15:55
Klopt als een bus. Maar die Fishman is standaard Taylorspul, dus wordt het door Benelly altijd aangeraden...

Ik haat het als dingen als 'beste koop' worden aangeprezen omdat ze er dan zelf het meest aan verdienen... :(

AcousticFreak
25 september 2004, 15:56
piezo-quack

??? :razz:

bert k
26 september 2004, 15:50
Een beetje kwakend midden-geluid. Ik hoorde eens een omschrijving van Fisman: Of je nou een Taylor, een Martin of een Takamine hebt, hij zal altijd als een Fishman klinken.

AcousticFreak
27 september 2004, 00:39
dus... geen fishman dan maar...

nu weet ik het ff niet meer :roll:

bert k
27 september 2004, 14:27
B-band, Highlander of K&K... (tip: neem de goedkoopste?)

AcousticFreak
27 september 2004, 18:35
Thanks!! :)

roppie
27 september 2004, 20:55
ha bert, zo'n k&k pure western lijkt me wel wat, alleen in de handleiding staat dat als je 'm met tape installeert ie dan meer geschikt is voor strummen (doe ik vaak vooral in bandverband) en als je 'm direct met lijm installeert is ie meer geschikt voor fingerpicking (doe ik ook erg vaak).
Hoe heb jij 'm geinstalleerd en herken jij wat de handleiding over het geluid zegt?

Rob

bert k
27 september 2004, 22:59
He, dat hoor ik voor het eerst. Ik ken die tape bevestiging wel, das wel handig als je nog wat wil expirimenteren met de juiste plek. Maar ik las ook dat met tape de output wat lager is, dus ik heb meteen lijm gebruikt. Het zit prima bij mij, klinkt ook heel goed, en zat output. Geluidstechnici staan vaak gek te kijken als ik zeg dat het een passief element is.
De handleiding is erg duidelijk over de montage, dat lukt wel. Een tip: de lijm die er bij zit is gewone secondelijm, en erg dun, dus je heb een flinke kans dat er een druppel afloopt op je gitaar. En dat krijg je echt nooi meer weg! Je kan bij Albert Heijn secondelijm GEL krijgen, dat veiliger.

AcousticFreak
3 oktober 2004, 11:57
Ik heb in Den Haag op een gitaar met een Fishman element gespeeld. Je hoort echt ALLES! Contact van kunstnagels op 'kunst'snaren, het niet loodrecht aanslaan van de snaren etc. etc....

Is dit vooral een Fishmankwaal of moet ik gewoon perfect leren spelen? :roll:

hadv
3 oktober 2004, 13:08
Ben ook aan het zoeken, maar ben er nog niet uit.
Het grootste bezwaar vind ik het gekloot aan je gitaar: strips onder de kam, gat in je bovenblad, uitboren van de endpin enzo
Als je een gitaar koopt waarbij de fabrikant dat al heeft gedaan is het ok, maar het zelf doen, of een of andere beun.... Is ook nog vrij prijzig in arbeidsloon. Ik denk dat ik maar voor een goede microfoon ga....

AcousticFreak
3 oktober 2004, 18:12
Volgens Benelly in Den Haag wordt er bij een Fishman element niet in de gitaar geboord, op dat gaatje onder in de klankkast na..

De 'inbouw' kost 30,-

AcousticFreak
16 oktober 2004, 16:38
Heb toch nog maar eens een winkel gebeld om te vragen wat ik moest. Ook in den Bosch komen ze op Highlander uit... wel 275,- incl. inbouw.. :roll:

Toch maar eerst serieus nadenken of ik verder wil in m'n salsabandje :P

bert k
17 oktober 2004, 01:01
Als je in de buurt van Rotterdam bent moet je maar eens komen luisteren.

AcousticFreak
17 oktober 2004, 13:21
Ik denk dat ik er wel uit ben voor wat betreft welk merk het gaat worden :) Ik vind het veel geld :o dus moet maar even kijken of ik het mezelf gun.. nu ik al sinds mei met een uitkering rondloop.. :cry:
Ik heb een paar vrienden bij Rotterdam in de buurt dus er valt vast wel een keer iets te combineren!


Al is het alleen maar om naar je zangeres te staren... :oops:

AcousticFreak
19 oktober 2004, 00:28
Het gaat de Highlander worden. :)

275,- in totaal

Als iemand me het sterk wil afraden kan dat nog tot donderdagochtend :razz:

AcousticFreak
28 oktober 2004, 12:31
Jaaaah! Ik heb um!!

Bedankt Bert en anderen!!! Dit klinkt zoveel ronder, voller en mooier dan die Fishman die ze me in Den Haag aan wilden smeren!! Dat ding klonk echt plastic..

Highlander is het gewoon!

THANKS for the tip :D


iemand een idee waar het getik in http://members.lycos.nl/sterbraak/test.mp3 vandaan komt? Lijkt met mijn programma Sound Forge op m'n pc te maken te hebben...

roppie
28 november 2004, 21:54
He, dat hoor ik voor het eerst. Ik ken die tape bevestiging wel, das wel handig als je nog wat wil expirimenteren met de juiste plek. Maar ik las ook dat met tape de output wat lager is, dus ik heb meteen lijm gebruikt. Het zit prima bij mij, klinkt ook heel goed, en zat output. Geluidstechnici staan vaak gek te kijken als ik zeg dat het een passief element is.
De handleiding is erg duidelijk over de montage, dat lukt wel. Een tip: de lijm die er bij zit is gewone secondelijm, en erg dun, dus je heb een flinke kans dat er een druppel afloopt op je gitaar. En dat krijg je echt nooi meer weg! Je kan bij Albert Heijn secondelijm GEL krijgen, dat veiliger.

ik heb inmiddels ook een kk pure western besteld, weliswaar de mini versie, hoe ik het ook paste en meette het sjabloontje voor de standard pure western paste niet goed op m'n brug dus ik heb maar de mini genomen, jammer van de iets mindere output, maar ook de mini krijgt goede recencies dus ik heb het er maar op gewaagd. Nog 3 daagjes wachten..... spannend :D

groetjes Rob