PDA

View Full Version : Is het nadeel als je links bent



yo
14 mei 2002, 20:34
IK BEN LINKS EN IK WIL GRAAG BEGINNEN MET PELEN OP EEN ELEKTRISHE GITAAR MAAR IS HET DAN OOK EEN NADEEL ALS JE LINKS BENT

dirkw83
15 mei 2002, 21:05
ik vraag de gitaarforumleden dringend om aan zulke onbeschofte binnenkomers geen antwoord te geven.

Doe eens normaal man!

Moonchild
19 mei 2002, 22:02
ja zeg, komt er een binnenstormen en schreeuwt de hele tent bijelkaar

dirkw83
20 mei 2002, 19:10
hij maakt nog tiepvouten ook ..

Lenny
24 mei 2002, 21:34
ach gut....
het is geen nadeel dat je links bent cker niet voor jou...als jij finer met links speelt is het logisch dat het spelen bij jou makelijker gaat met links....
voor les geeft het ook nix... teminste een goed leraar of lerares kan je gewoon les geven....
_________________________
en kom nie zo FUCKING ombeschoft binne!!!!

Raffel
30 mei 2002, 14:33
HEEJ ZIJN ER PROGRAMMATJES VOOR OM JE CAPS LOCK UIT TE ZETTEN?

dirkw83
30 mei 2002, 19:34
jawel, die kun je downloaden als vingerkootje.exe :grin:

Dionyios
3 juni 2002, 21:38
Op 2002-05-30 14:33, schreef Raffel:
HEEJ ZIJN ER PROGRAMMATJES VOOR OM JE CAPS LOCK UIT TE ZETTEN?


ja, gewoon de hele tijd shift ingedrukt houden als je typt :wink: :grin:

moretel
4 juni 2002, 12:24
In de oude BBS tijd waren de caps lockers altijd geshift (GEEN spelfout)

Markie
4 juni 2002, 13:05
Nu even een antwoord op de vraag, want daarom stelt-ie hem. Hij wil hulp en geen kritiek op zijn Nederlandse spelling.

Ik ben ook links en speel als rechtshandige. Dat heb ik niet bewust gekozen, dat is zo gekomen toen ik als kind gitaarles nam. Ik wist niet dat het anders kon en mijn lerares (Ja, ik had een gitaarlerarES! Ik was 10 en zij 19 of 20) die vroeg niet of ik links of rechts was.

Ik heb jaren niet gespeeld en het enige tijd geleden weer opgepakt. Natuurlijk weer op de 'rechtse' manier. Mijn idee is dat het wel handig is t.o.v. mensen die op linkshandige gitaren spelen (of omdraaien for that matter). Er is veel minder verkrijgbaar en duurder.

Of het nadelen heeft of dat je slechter speelt dan een rechtse kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Ik denk eigenlijk van niet.
Iedereen heeft zowel linkerhand als rechterhand nodig voor gitaarspel. Afhankelijk van de muzieksoort gebruik je verschillende technieken voor zowel links als rechts. Daar waar de een wat sneller met rechts is, kan iemand die links is weer snel over het fretboard. Volgens mij is vooral het synchroon gebruiken van beide handen een belangrijke techniek die iedere gitarist zal moeten leren, links of rechts.

moretel
4 juni 2002, 14:32
Een nadeel is b.v, het lezen van accoord symbolen. Deze staan genoteerd voor de rechtshandige gitarist.

Markie
4 juni 2002, 16:52
Ja dat lijkt me ook wel erg belangrijk om af te wegen voordat je een links- of rechtshandige gitaar kiest.
Je baalt waarschijnlijk als je continue akkoordsymbolen e.d. moet ontcijferen voor jezelf met een linkshandige gitaar.

Crimson
6 juni 2002, 14:53
Hmmm.... Ik vraag me af of akkoord schema's wel zo moeilijk zijn te ontcijferen. Ik heb er geen echte verstand van. Ik ben zelf linkshandig (schrijven) maar speel rechtshandig, en andersom lukt niet. Ik ben gewoon vaag en een beetje tweehandig.

Maar als het goed zijn bij een linkshandige gitaar de snaren ook omgedraaid, en is dus de fingerzetting ook hetzelfde. Tenzij je graag Jimi Hendrix na wil doen, dan moet je de snaren laten zitten en de gitaar gewoon omdraaien.

Dus als je een gitaar neemt met omgedraaide snaren (linkshandig) moet er niks aan de hand zijn. Alleen mensen die het nooit gedaan hebben kijken er raar tegen aan.

Zo bekijk ik het tenminste.

nilfisk
6 juni 2002, 14:59
Jimi Hendrix was links, duzz je kan een groot gitarist worden :s maar, hij was lang niet zo onbeschoft als jij denk ik.

dirkw83
8 juni 2002, 11:52
Op 2002-06-06 14:59, schreef nilfisk:
Jimi Hendrix was links, duzz je kan een groot gitarist worden :s maar, hij was lang niet zo onbeschoft als jij denk ik.



:grin:

<capslock> HAHAHAHAHA!!!

:grin:

moretel
16 juni 2002, 12:44
Site voor de linkshandige gitarist

http://www.lefthand.freeservers.com/

Raffel
15 juli 2002, 14:47
ik denk eigenlijk dat het een beetje een gok blijft een gok denk ik, of je het dan links of rechts moet leren. Rechts is een stuk goedkoper omdat je nooit aangepaste gitaren hoeft te hebben. :smile:

Ik ben zelf ook links en ze hebben het mij ook rechts geleerd en ik ben blij toe, want het vordert goed. Ik vraag me af in hoeverre ik de technieken zou beheersen als ze het mijn links hadden geleerd.