PDA

View Full Version : GEBRUIK EEN DURE KOPTELEFOON



sephiroth
8 september 2004, 13:32
Mensen ik heb me speciaal aangemeld op deze site om jullie aan te sporen een dure koptelefoon te kopen. ik heb een Sennheiser HD950 prestige gekocht omdat ik rekening moest houden met de onderbuurman. Aanvankelijk had ik helemaal geen schik in een koptelefoon; immers een gitaar moet schreeuwen en je moet je sound kunnnen VOELEN. Maar nu ben ik bekeerd, sinds ik mn nieuwe koptelefoon gebruik hoor ik dingen. Diepere geluiden. Je hoort werkelijk ALLES, elk frequentiegebied wordt perfect weergegeven, en als je goede equipment hebt, dan hoor je geluiden die je nog nooit gehoord heb.

zeker als je met een color drive of een tube screamer werkt, dan hoor je waarom die pedalen zon status hebben. Ik heb er verder geen woorden voor KOOP EEN DURE KOPTELEFOON EN LAAT JE OVERROMPELEN DOOR PUUUUUUUR GELUID

imlikeajungle
8 september 2004, 13:35
duur is fout gekozen, goed is beter. beyer dynamic maakt hoofdtelefoons waarvan het frequentierespons zo plat is als een dubbeltje (dt100 is de industriestandaard in live-sound) en die kosten minder dan 100 pleuro.

dejohan
8 september 2004, 13:41
Ik ken nog een beter advies: gebruik geen koptelefoon. Fuck de buren. En beter voor je oren.

Stitch
8 september 2004, 13:46
dat laatste valt te betwijfelen....

Akira
8 september 2004, 13:51
Ik heb wel ergens gehoord dat spelen met een koptelefoon juist erg slecht is voor je oren.
Iets met de frequenties ofzo?

BLOK182
8 september 2004, 14:08
Ik vroeg me wel af, wat zijn nou goede koptelefoons om aan een POD oid te hangen? Vaag zijn dit soort apparaatjes wel fijn om te gebruiken met hoofdtelefoon, itt sommige amps met headphone out, die klinken meestal naar stront :D

Rubenios
8 september 2004, 14:11
dus je hebt je hiervoor speciaal aangemeld??? damn wat ben jij gay zeg... hebben we geen behoefte aan aan reclame makers

Wormaap
8 september 2004, 14:20
Maakt'ie reclame dan? Nee, hij zegt alleen dat zijn koptelefoon hem goed bevalt...
Maar het is redelijk algemeen bekend dat je met'n koptelefoon muziek beter hoort...

Rubenios
8 september 2004, 15:00
Mensen ik heb me speciaal aangemeld op deze site om jullie aan te sporen een dure koptelefoon te kopen. ik heb een Sennheiser HD950 prestige gekocht omdat ik rekening moest houden met de onderbuurman. Aanvankelijk had ik helemaal geen schik in een koptelefoon; immers een gitaar moet schreeuwen en je moet je sound kunnnen VOELEN. Maar nu ben ik bekeerd, sinds ik mn nieuwe koptelefoon gebruik hoor ik dingen. Diepere geluiden. Je hoort werkelijk ALLES, elk frequentiegebied wordt perfect weergegeven, en als je goede equipment hebt, dan hoor je geluiden die je nog nooit gehoord heb.

zeker als je met een color drive of een tube screamer werkt, dan hoor je waarom die pedalen zon status hebben. Ik heb er verder geen woorden voor KOOP EEN DURE KOPTELEFOON EN LAAT JE OVERROMPELEN DOOR PUUUUUUUR GELUID

i rest my case

Stitch
8 september 2004, 15:22
laat die gast....ik vind et wel een goeie topic om de reden dat blokkie aangeeft. Wat is nou een goeie koptelefoon, bij feedback zijn er echt 10tallen te vinden.

BLOK182
8 september 2004, 15:22
Das toch geen reclame man, hij geeft gewoon als een soort van tip dat goeie koptelefoons voor gitaristen de moeite waard kunnen zijn...niet te moeilijk doen, tis al warm genoeg buiten :wink:

Luigi
8 september 2004, 15:36
Ik heb wel ergens gehoord dat spelen met een koptelefoon juist erg slecht is voor je oren.
Iets met de frequenties ofzo?


Klopt; ik heb er iig een flinke gehoorbeschadiging aan overgehouden.

WÁT ZEG JE??? :cry:

BartL
8 september 2004, 15:54
Inderdaad. Je kan beter je versterker vol openzetten in plaats van een koptelefoon opzetten. Tenminste, als we de buren buiten beschouwing laten.

Verder zou ik geen koptelefoon kopen als je 'dingen wil horen die je nog nooit gehoord hebt'. Dit hoor je bij repetities en optredens toch niet...

Maar dat vind ik :)

fördärvad
8 september 2004, 16:15
Ik ben het wel met 'm eens. Ik heb zelf een AKG k240 studio, aangesloten op mijn mixer, waarop weer een pod 2.0, een drumcomputer en een pc aangesloten zijn. En inderdaad, met de betere monitoring-headphones (waar bijvoorbeeld deze AKG voor ontworpen is) hoor je inderdaad meer.


Verder zou ik geen koptelefoon kopen als je 'dingen wil horen die je nog nooit gehoord hebt'. Dit hoor je bij repetities en optredens toch niet...
Bij repetities en optredens hoor je het niet, maar wanneer je gaat opnemen is dit wel erg belangrijk. Ik merk bij mijzelf ook op dat wanneer ik bijvoorbeeld ga repeteren dat ik vrij makkelijk ben in het instellen van mijn apparatuur. Bij het bedenken van nieuwe nrs of het opnemen van mijn spel ben ik daar echter wel heel secuur in, en dan ben ik toch blij dat ik net even wat meer hoor met deze headphones.
Als je geen eigen homestudio hebt, geen eigen opnames maakt kan ik jouw reactie anderzijds wel begrijpen.

Maar man.. dat je je helemaal aanmeldt om dit te melden.. :roll:

Wormaap
8 september 2004, 16:23
Dat verhaal over een koptelefoon die slecht is voor je gehoor klopt alleen als je door je koptelefoon op een zelfde volume wil spelen als door een triplestack :P
Bij normaal gebruik gaat een koptelefoon echt je gehoor niet opblazen :)

dejohan
8 september 2004, 16:26
Inderdaad. Je kan beter je versterker vol openzetten in plaats van een koptelefoon opzetten.

HEB IEDEREEN DAT GEHOORD?

Want ik kom nog altijd mensen tegen die dit niet willen geloven, terwijl bij oorartsen gewoon algemeen geweten is dat koptelefoons je oren kapotblazen.

BartL
8 september 2004, 16:26
Bij normaal gebruik gaat een koptelefoon echt je gehoor niet opblazen :)
Het is slecht voor je oren, dat is nou eenmaal zo.

TuuP
8 september 2004, 16:29
Een hoofdtelefoon is idd erg slecht voor je gehoor, slechter nog dan een knetterhard concert of een harde versterker. Dit komt omdat een hoofdtelefoon direct op je oren is gericht en je dan bijna al het geluid wat wordt geproduceerd hoort. Als je op een grotere afstand van de geluidsbron staat dan is dit veel minder het geval.

dejohan
8 september 2004, 16:29
Bij normaal gebruik gaat een koptelefoon echt je gehoor niet opblazen :)
Het is slecht voor je oren, dat is nou eenmaal zo.

Probleem is dat je het met een koptelefoon niet hoort als je 'erover' gaat, met gewone speakers wel. Geloof het maar: koptelefoons zijn echt slecht voor je oren.

imlikeajungle
8 september 2004, 16:42
wat een bullshit!?!?!?! je oren raken permanent beschadigd wanneer je voor langere tijd aan hogere dbSPL's wordt blootgesteld zonder bescherming. koptelefoons, luidsprekers, concerten - het maakt je gehoor allemaal geen reet uit! "rechtstreeks op je oren gericht" :-D funny ...
leer nu toch eens dat je ook gewoon een volumeknop hebt die ook naar links draait! en als je echt luid wil spelen beschadig je je gehoor zowiezo - enige wat je kan doen zonder je geluid te verneuken is optoplastieken laten maken, zeg maar oordoppen op maat die een instelbare demping hebben en in tegenstelling tot die gele dingen je frequentierespons redelijk intact laten. kost je 150,- voor de rest van je leven.

en over goede headphones: ga er testen, er zijn shops genoeg, het is totaal persoonlijk! gesloten headphones zijn wel over het algemeen beter dan open headphones. luister ook naar de kleuring, sommige h/phones kleuren je geluid echt enorm. kan mooi zijn, maar het is geen realistisch beeld van je eigen geluid. beyer dynamic staat bekend om h/phones die erg "vlak" klinken, weinig kleuring hebben dus. ze zijn ook niet erg duur.

Diedo
8 september 2004, 16:48
wat een bullshit!?!?!?! je oren raken permanent beschadigd wanneer je voor langere tijd aan hogere dbSPL's wordt blootgesteld zonder bescherming. koptelefoons, luidsprekers, concerten - het maakt je gehoor allemaal geen reet uit! "rechtstreeks op je oren gericht" :-D funny ...

ik denk dat het grote verschil zit in het niet merken dat je koptelefoon hard staat. bij een "gewone" opstelling met speakers en dergelijke voel je ook het geluid, dat speelt ook een rol.
zelfde als met stille disco´s: als je je koptelefoon afzet kun je gewoon een praatje maken, maar als je vaak gaat lukt dat ook niet meer :-D

imlikeajungle
8 september 2004, 16:52
ik HOOR het veel sneller als een koptelefoon te hard staat - doet veel sneller pijn, althans bij mij...

Wormaap
8 september 2004, 17:16
Dat je bij een hoofdtelefoon het geluid niet voelt klopt, maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie beoordelen of iets 'hard' staat of niet, maar ik doe dat met m'n oren, en niet met m'n middenrif ;)
Je gehoor raakt beschadigd doordat trilhaartjes in je oren beschadigd raken door te hoge geluidsdrukken, of die geluidsdruk nu van'n set speakers komt waar je vlak bij staat die 120dBSPL staan te blazen, of dat je je hoofdtelefoon 120dBSPL je gehoorgang in laat jagen, dat maakt niks uit, in beide situaties gaan je oren het niet fijn vinden, het gaat'm om het vermogen dat uiteindelijk je oor inkomt, niet om waar dat vermogen vandaan komt :)

Dirk_Hendrik
8 september 2004, 17:57
Tuurlijk,

Zet em maar lekker hard, het wordt vanzelf stil..........

Hoe vaak ik wel niet discussies met de ex benedenbuuf heb gehad maar ik ga daarom echt niet m'n oren verklooien met een koptelefoon.

Akira
8 september 2004, 18:08
kost je 150,- voor de rest van je leven.

Mij werd verteld bij de aanschaf dat je om de 4 jaar nieuwe moet laten aanmeten, omdat je gehoorgangen je hele leven lang van vorm blijven veranderen?
Zou dat een bullshitverhaal zijn om hun winst te vergroten?? :evil:

imlikeajungle
8 september 2004, 18:13
die dingen slijten wel door intensief gebruik, maar dan moet je ze echt 15 jaar lang afraggen. anders is het bullshit van de verkopers!

bert k
8 september 2004, 18:31
Ja, het is slecht voor je oren, en NEE, het gaan niet over elektrische gitaren. Maar het is lekker , dat is zeker.

Ik gooi hem naar Recording, daar is dit toch meer op zijn plaats.

Mithrandir
8 september 2004, 18:36
Oh? Wat heeft dit met recording te maken dan? Maar ik laat hem wel staan....

Bluesbreaker
8 september 2004, 19:04
Bij normaal gebruik gaat een koptelefoon echt je gehoor niet opblazen :)

idd, met normaal gebruik van een triple stack ook niet

harrie-beton
8 september 2004, 20:53
dat koptelefoons slechter zijn voor je oren is een fabeltje.

Geluid is bewegende lucht.

De bron van het geluid maakt niet uit.
Te hard, te lang is niet zo goed.

Te quila wel.

[let nu niet om mijn onderschrift..]

Negative K3 fan
8 september 2004, 21:58
120dBSPL staan te blazen, of dat je je hoofdtelefoon 120dBSPL je gehoorgang in laat jagen, dat maakt niks uit, in beide situaties gaan je oren het niet fijn vinden, het gaat'm om het vermogen dat uiteindelijk je oor inkomt, niet om waar dat vermogen vandaan komt


AJJJ ernstige redenatie fout!!! Ooit van de kwadratenwet gehoord??? vast niet, iets dat twee keer zo dichtbij is, gaat 4 keer zo hard, iets wat 4 keer zo dichtbij staat 16 keer. SPL is trouwens wat anders dan dB, SPL is geloof ik gewoon de intensiteit.

Kortgezegd, een koptelefoon LIJKT zacht te gaan, maar omdat die krengen recht je gehoordgang in blazen van enkele millimeters afstand is er niks ergers. Zonder dat je het echt merkt zoals bij rock concerten ofzo verneuk je je gehele gehoor.

stel je voor, je marshall stack op 5 meter blaast 50 watt aan geluid je kamer binnen, dan is voor dezelfde gehoord beschadiging een (uitgaande van 2 centimeter) 100^2 *2,5 = 25.000. 50 watt delen door 25000 is HEEEEL weinig watt (twee duizendste watt om precies te zijn) wat je nodig hebt om goed doof te worden.

Negative K3 fan
8 september 2004, 21:59
120dBSPL staan te blazen, of dat je je hoofdtelefoon 120dBSPL je gehoorgang in laat jagen, dat maakt niks uit, in beide situaties gaan je oren het niet fijn vinden, het gaat'm om het vermogen dat uiteindelijk je oor inkomt, niet om waar dat vermogen vandaan komt


AJJJ ernstige redenatie fout!!! Ooit van de kwadratenwet gehoord??? vast niet, iets dat twee keer zo dichtbij is, gaat 4 keer zo hard, iets wat 4 keer zo dichtbij staat 16 keer. SPL is trouwens wat anders dan dB, SPL is geloof ik gewoon de intensiteit.

Kortgezegd, een koptelefoon LIJKT zacht te gaan, maar omdat die krengen recht je gehoordgang in blazen van enkele millimeters afstand is er niks ergers. Zonder dat je het echt merkt zoals bij rock concerten ofzo verneuk je je gehele gehoor.

stel je voor, je marshall stack op 5 meter blaast 50 watt aan geluid je kamer binnen, dan is voor dezelfde gehoord beschadiging een (uitgaande van 2 centimeter) 100^2 *2,5 = 25.000. 50 watt delen door 25000 is HEEEEL weinig watt (twee duizendste watt om precies te zijn) wat je nodig hebt om goed doof te worden.

Wormaap
8 september 2004, 23:08
Bij normaal gebruik gaat een koptelefoon echt je gehoor niet opblazen :)

idd, met normaal gebruik van een triple stack ook niet

Dat klopt :)
Ook een triplestack kun je zacht zetten :P

imlikeajungle
8 september 2004, 23:50
AJJJ ernstige redenatie fout!!! Ooit van de kwadratenwet gehoord??? vast niet, iets dat twee keer zo dichtbij is, gaat 4 keer zo hard, iets wat 4 keer zo dichtbij staat 16 keer. SPL is trouwens wat anders dan dB, SPL is geloof ik gewoon de intensiteit.

fout. twee keer zo dicht bij is +6dB, +10dB is een verdubbelde perceived loudness. het is wel 4 keer het wattage, maar we horen niet in watt, of wel?


Kortgezegd, een koptelefoon LIJKT zacht te gaan, maar omdat die krengen recht je gehoordgang in blazen van enkele millimeters afstand is er niks ergers. Zonder dat je het echt merkt zoals bij rock concerten ofzo verneuk je je gehele gehoor.

je VOELT het als je hoofdtelefoon te hard gaat - probeer maar eens een koptelefoon op te zetten die een schadelijke dBSPL uitspuwt. je MERKT het heus wel, anders is het te laat.

en dBSPL is dB volens luchtdruk met als formule 20xlog(luchtdruk in Pascal/0,000002 Pascal). dit gebruiken de meeste dBmeters.[/quote]

Frits van Mourik
8 september 2004, 23:52
Je oren zijn ontworpen voor ruimtelijke waarneming.
Als je geluid als keihard ervaart, komt dat niet alleen door de geluidsbron, maar ook door de "room response".
Allerlei reflecties in de luisterruimte dragen er toe bij, dat je oren het geluid "luid" vinden.
Hangt natuurlijk van de ruimte af: in de badkamer klinkt je amp al snel een stuk harder dan in je slaapkamer.
Met een hoofdtelefoon sluit je die room response helemaal uit, zodat je gehoor het geluid minder snel als "luid" ervaart.
IMHO schuilt daar wel degelijk een gevaar.

imlikeajungle
8 september 2004, 23:55
voor de volledigheid: je hebt

dBV (consumer, gemeten door voltage)
dBu (pro, ook voltage)
dBm (gemeten door kracht)
dBSPL waarbij dbA, dBB and dBC gewoon verschillende referentiepunten gebruiken. (gemeten door luchtdruk - Pascal of Dynes/cm²)

ziezo, is er ook weer even uit :-D

urezna
9 september 2004, 09:14
Volgens mij is een koptelefoon op zich niet direct slechter voor je oren....

Maar wat denk ik WEL waar is, is dat je heel snel de neiging hebt om muziek over een koptelefoon beduidend harder te beluisteren dan wanneer je het gewoon over speakers luistert... want ik moet mn stereo toch best wel knetterhard zetten, om op mn oren het zelfde geluidsniveau te hebben als wanneer ik normaal via een koptelefoon luister.... en dan zet ik de boel nog niet eens zo ontzettend hard...
En dan kom je toch op een punt dat een koptelefoon meer kans geeft op gehoorbeschadinging....

onlangs heb ik een beyer dynamics gekocht waarbij in de handleiding hiervoor gewaarschuwd wordt, vond ik wel netjes overigens...

Phyrexian
9 september 2004, 10:28
Ik vroeg me wel af, wat zijn nou goede koptelefoons om aan een POD oid te hangen? Vaag zijn dit soort apparaatjes wel fijn om te gebruiken met hoofdtelefoon, itt sommige amps met headphone out, die klinken meestal naar stront :D

SONY MDR-7506
Duur maar ontzettend super. Ik heb verschillende hoofdtelefoons (Sennheisers, nog een andere SONY), maar deze blaast ze allemaal omver. Helderheid, diepte, volheid en warmte... prachtige klank weergave.

bert k
9 september 2004, 11:13
Oh? Wat heeft dit met recording te maken dan? Maar ik laat hem wel staan....

Tja, niet echt veel... Maar waar zou jij hem zetten? :???: (Overigens wel een lollig topic..)

Negative K3 fan
9 september 2004, 12:43
AJJJ ernstige redenatie fout!!! Ooit van de kwadratenwet gehoord??? vast niet, iets dat twee keer zo dichtbij is, gaat 4 keer zo hard, iets wat 4 keer zo dichtbij staat 16 keer. SPL is trouwens wat anders dan dB, SPL is geloof ik gewoon de intensiteit.

fout. twee keer zo dicht bij is +6dB, +10dB is een verdubbelde perceived loudness. het is wel 4 keer het wattage, maar we horen niet in watt, of wel?


Kortgezegd, een koptelefoon LIJKT zacht te gaan, maar omdat die krengen recht je gehoordgang in blazen van enkele millimeters afstand is er niks ergers. Zonder dat je het echt merkt zoals bij rock concerten ofzo verneuk je je gehele gehoor.

je VOELT het als je hoofdtelefoon te hard gaat - probeer maar eens een koptelefoon op te zetten die een schadelijke dBSPL uitspuwt. je MERKT het heus wel, anders is het te laat.

en dBSPL is dB volens luchtdruk met als formule 20xlog(luchtdruk in Pascal/0,000002 Pascal). dit gebruiken de meeste dBmeters.[/quote]

2 keer zo dichtbij is +3 dB een verdubbeling van de intensiteit en dus vergelijkbaar met een verdubbeling van het vermogen. maar je hebt verder wel geluik.

En als je werkelijk voelt dat je hoofdtelefoon te hard gaat waarom voelen veel mensen dit dan veel te laat terwijl je bij en concert ofzo al snel iets hebt van: pffft.

bert k
9 september 2004, 13:37
Over volumebeleving: ik deed ooit eens een PA klus, samen met Frits, en het geluid was hard, en zuiver. Toen kwamen er mensen zeuren dat het te zacht was (lang haar, leren jasjes, je kent het type :D ) Helaas, we hadden niet meer vermogen over, we konden niet harder. Toen zijn we de ingangen van de mengtafel wat gaan oversturen, dus vervorming. Iedereen vond het prachtig! Het leek echt harder! :-D

harrie-beton
9 september 2004, 13:47
onze geluidsman Alex op een concert:

Jeugdsoosganger: "wat zijn die rode lampjes op elk kanaal die knipperen, van -peak-?"

Alex: "Dat is een teken dat de band speelt"

imlikeajungle
9 september 2004, 14:18
2 keer zo dichtbij is +3 dB een verdubbeling van de intensiteit en dus vergelijkbaar met een verdubbeling van het vermogen. maar je hebt verder wel geluik.

kwadratenwet werkt alleen in open veld. verdubbel de afstand tot de geluidsbron en je verliest 6dB. geen 3, dat is alleen bij line arrays.

ik heb het ff nagevraagd op school: een koptelefoon is wel sneller schadelijk omdat je veel sneller luistermoeheid krijgt en je bij een koptelefoon sneller geneigd bent om wat volume bij te geven. bij speakers doe je dit minder snel - heeft ook te maken met het omgevingslawaai.

AntY
9 september 2004, 16:53
NegK3, SPL (sound pressure level) is iets wat je bij de ontvanger kan meten. oftewel 120 dBSPL in je oor is t zelfde, waar t ook vandaan komt. t gaat namelijk om t SPL bij je oor en niet bij de bron.

verder kloppen die verhalen over vermoeidheid en zo vast wel hoor.

ik luister zelf best veel naar walkmans en zo met van die oordopjes, maar heb neit t idee dat t zo hard staat. als ik een walkman van iemand anders krijg doet t altijd gelijk pijn aan mn oren zo hard als t staat :o ik vraag me af of t niveau waarop ik ze heb staan schadelijk is.

Braindead
10 september 2004, 22:44
2 keer zo dichtbij is +3 dB een verdubbeling van de intensiteit en dus vergelijkbaar met een verdubbeling van het vermogen. maar je hebt verder wel geluik.

kwadratenwet werkt alleen in open veld. verdubbel de afstand tot de geluidsbron en je verliest 6dB. geen 3, dat is alleen bij line arrays.

ik heb het ff nagevraagd op school: een koptelefoon is wel sneller schadelijk omdat je veel sneller luistermoeheid krijgt en je bij een koptelefoon sneller geneigd bent om wat volume bij te geven. bij speakers doe je dit minder snel - heeft ook te maken met het omgevingslawaai.


Inderdaad, sneller luistermoeheid, en dus zet je dan de koptelefoon sneller harder.
Je voelt het dan dus niet aangezien je oren aan de herrie wennen. Ze passen zich als het ware aan.
Daarbij heb ik ooit eens gelzen dat hoge tonen, schadelijker zijn voor je oren dan bastonen. Dit natuurlijk bij gelijke volumes. Koptelefonen geven volgens mij per definitie minder bas weer, en meer midden en hoog. Dat zal natuurlijk ook weer van de koptelefoon afhangen. Dit zou dan ook betekenen dat een koptelefoon schadelijker is.



Quote "je VOELT het als je hoofdtelefoon te hard gaat - probeer maar eens een koptelefoon op te zetten die een schadelijke dBSPL uitspuwt. je MERKT het heus wel, anders is het te laat. "

Dit voel je dus absoluut niet. misschien wel als je hem meteen te hard zet, maar juist omdat je het geleidelijker aan doet merk je het dus niet meer.

piezo
11 september 2004, 09:26
Ik heb wel ergens gehoord dat spelen met een koptelefoon juist erg slecht is voor je oren.
Iets met de frequenties ofzo?


Klopt; ik heb er iig een flinke gehoorbeschadiging aan overgehouden.

WÁT ZEG JE??? :cry:

Inderdaad:

Als het je levensdoel is stokdoof te worden moet moet je vooral over een koptelefoon te spelen.

Inmiddels is gebleken dat er vrijwel niets is waar je zo verschrikkelijk veel gehoorschade van oploopt als van koptelefoongebruik.

Je hoort dan namelijk niet meer wat hard of zacht is, omdat je geen referentie meer hebt. En als het lekker klinkt heb je neiging hem nog harder te zetten.

Wat voorbeelden van muzikanten die het overkomen is:
- Pete Townsend
- Kaz Lux
- Ikke, die op z'n 26'ste nog 25 kHz kon horen en 10 jaar later na een gehoortest een ernstige waarschuwing kreeg, en toen al een groepsgesprek niet meer goed volgen kon.

ReinoutV
12 september 2004, 10:31
Wat zijn nou de goede merken/types om voor monitoring in een home-studio te gebruiken? Ik hoorde al van de Beyer-Dynamic, maar zijn er nog meer goede (voor niet al te veel geld, arme student verhaal...)?

bert k
12 september 2004, 12:14
Ik heb een Sennheiser HD 265, gesloten kopto, mooi geluid. Was zo'n 120 euro een paar jaar terug

harrie-beton
12 september 2004, 16:07
ik moet toch zeggen dat er inderdaad bewijs is dat koptelefoons slechter voor je oren zijn dan speakers.



SOUND PERCEPTION IN HEADPHONES VS. LOUDSPEAKERS

In loudspeaker reproduction, sounds must travel several feet before reaching the listener's ears. By the time they arrive, a portion of the high frequencies have been absorbed by the air. Low frequencies are not absorbed as much, but they are more felt through bone conduction than actually heard. With headphones, the ears hear all frequencies without any attenuation, because the transducers are literally pressed against them. Thus, when listening to headphones at the same effective volume level as loudspeakers, headphones may still transmit louder high frequencies that are more likely to cause hearing damage.

Another hearing phenomenon that seems to be more noticeable with headphones is a decreasing sensitivity to sound levels over time, as the ears adapt to loud sounds. The listener perceives a gradual drop in loudness even though the volume control setting hasn't changed. The acoustic isolation of headphones tends to highlight this dulling effect. It is all too easy for headphone listeners to turn up the volume to the point where hearing is at risk. Interestingly, most people find it difficult to distinguish between 85dB and 100dB SPLs, despite that the latter is more injurious to hearing. Therefore, it is important to avoid listening fatigue by resting the ears in silence after long sessions with headphones and to fight the temptation to turn up the volume.

Personal stereos are another source of hearing damage risk. Using those open-air lightweight ("Walkman-style") headphones that come with portable stereos, listeners can enjoy music on the go - and often have the volume levels cranked up to drown out traffic and other outdoor noises. In a recent study of noise exposure from portable stereos (Airo et al.), listeners in a quiet laboratory setting were comfortable with headphones set at an average volume of 69 dB. Once outside where the mean noise level was 65 dB, the average volume went up to 82 dB, with some levels as high as 95 dB. The study concluded that "[s]ome hearing loss risk would be expected when [portable stereos] are used in noisy conditions at work or among traffic, and therefore avoiding continuous use of [portable stereos] in noisy conditions is recommended." (See SETTING SAFE HEADPHONE VOLUME LEVELS below for tips on safe listening in high noise environments.)

Wearing headphones (especially the Walkman-style) during exercise is also dangerous to hearing. Aerobic exercise diverts blood from the ears to the limbs, and leaves the inner ear more vulnerable to damage from loud sound. A Swedish study estimated that the risk of hearing loss is doubled when listening to headphones at high volume during aerobic exercise. The study recommends limiting headphone use during exercise to one-half hour per day at half volume. (See SETTING SAFE HEADPHONE VOLUME LEVELS below for more tips on safe listening in high noise exercise environments.)


hele artikel: http://www.headwize.com/articles/hearing_art.htm