PDA

View Full Version : volume regeling Les Paul met SD Seth Lover pick up's



Olthof
8 september 2004, 12:00
Ik heb een LP met Seth Lover pu's van Seymour Duncan, maar ben niet tevreden over de volumeregeling. Heel lang gebeurt er nauwelijks iets (tussen 10 en 2, zeg maar), en onderin wordt het volume dan in 1 klap helemaal weggedraaid (net een schakelaar).
Standaard was de LP met twee liniaire pots van 500k uitgerust en heb nu al verschillende alternatieven geprobeerd: 300k liniair, 500k logaritmisch, maar veel beter is het niet geworden.
Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing voor me?

bedankt vast.

Wormaap
8 september 2004, 12:22
Ik weet niet of't normaal is, maar op mijn Epi LP gebeurt in ieder geval precies het zelfde. Tot 2 ofzo is het meer kleuren van't geluid, en het laatste stukkie wordt er pas daadwerkelijk volume weggedraaid.

vester86
9 september 2004, 00:16
heeft dat niet iets met het logaritmische verloop van de pick-ups te maken??

misschien 250K ipv 500K gebruikt??
heb dr geen verstand van

BartL
9 september 2004, 08:57
Ik weet niet of't normaal is, maar op mijn Epi LP gebeurt in ieder geval precies het zelfde. Tot 2 ofzo is het meer kleuren van't geluid, en het laatste stukkie wordt er pas daadwerkelijk volume weggedraaid.
Inderdaad, dat is heel normaal :)

Je Draait de volumeknop dicht. Als je dit in het OD kanaal doet, krijg je steeds een beetje minder gain. Op het einde is alle gain weg, en issie stil :)

Negative K3 fan
9 september 2004, 08:58
heeft dat niet iets met het logaritmische verloop van de pick-ups te maken??

misschien 250K ipv 500K gebruikt??
heb dr geen verstand van

ja een beetje wel, maar volgensmij is er iets anders aan de hand en ligt het inet aan de pot meters enzo.

Als je met distortion of veel compressie speelt dan krijg je dit soort toestanden.

hadv
9 september 2004, 16:53
vester, leg uit, wat zijn logarithmisch verlopende pickups ???
oftewel, klinkt als kletsika, want pickups leveren een signaal dat afhankelijk is van de magnetische flux veroorzaakt door de snaren die in het magnetisch veld bewegen.
Logarithmisch wordt in de electronica bij mijn weten alleen gebruikt voor het weerstandsverloop van een potentiometer