PDA

View Full Version : Waarde Bassman Top



heavy-metal-thunder
8 september 2004, 11:59
ik kan een Bassman head 50 W SF kopen. Het is er eentje van eind jaren 60 begin 70 ('k zou es goed moeten kijken). Alles ziet er goed uit. Is echter niet 100% origineel, er is wat gemod aan de inputs (wel door een behoorlijk gerenomeerde firma).

Wat is dit zaakje waard?????

ASAP antwoord.

PeeVee
8 september 2004, 17:51
Zeer ruime richtlijn: zo tussen €350 en €500, beetje afhankelijk van het jaar en de staat (uiterlijk en technisch) waar ie in verkeert.

Een heeeeele vroege silverface ('68) is het meest begeerlijk want is vaak van binnen vrijwel gelijk aan blackface dus nettere bedrading en nog Mallory moldeds. Laat 60's en early 70's had vrij slordige bedrading en CTS chocolate drops; niet erg begeerlijk, mijn ervaring is echter dat ze wel lekker klinkend te krijgen zijn met juiste modificaties (misschien goeie trafo's); vanaf '72 ofzo (weet niet zeker) zijn ze overgegaan op de aanzienlijk betere Paktron blue drops en ook weer wat nettere en dikkere bedrading. Die zijn "as is" wat beter maar heb ik vaak moeite mee om zo te laten klinken als ik wil (trafo's?)... Kweet het... erg suggestief allemaal... Moet daarbij nog opmerken dat volgens mij Al (moderator hier) de trafo's uit '74 / '75 juist wel goed vind. Misschien heb ik toevallig mazzel gehad met mijn late 60's trannies, wie zal het zeggen.

Rutger
9 september 2004, 05:29
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?

heavy-metal-thunder
9 september 2004, 08:28
Gisteren ff gaan testen. En ja dat klonk echt wel goed. Lekker clean zonder dat het schel of dun is. Anderzijds op overdrive (een beetje vuil) was echt goed. Helaas ging het dan al vrij luid.

Nog enkele details over dit speeltje :
serienr. is 71352 en de amp werd gemod door Eastwood Amps (zou een Nederlandse firma zijn?). De mod komt erop neer dat het basskanaal een clean kanaal is en de "normal" eigenlijk meer een drive kanaal is. Je kan bijde kanalen gaan "blenden" een beetje vergelijkbaar zoals op een Marshall JMP.


Een € 400 inclusief (een setje lampen) lijkt me een (h)eerlijke prijs.

Jeroenvanhulsteijn
9 september 2004, 09:09
als het bevalt gewoon kopen lijkt me. k heb jaren geleden een bassmann 70 set (top+box, origineel) verkocht voor 600 euro. dus met 400 euro heb je denk ik een goeie deal.

bovendien is de bassmann een bekende versterker. dan zal er dus ook de nodige kennis aanwezig zijn over deze versterker. en dat kan altijd handig zijn mocht er wat kapot gaan of gemod moeten worden.

jpb
9 september 2004, 09:58
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?
Bassmans hebben 3 (sommige brownfaces zelfs 4) voortrappen in het baas-kanaal waardoor de eindtrap beter worden aangestuurd, en ze eerder/lekkerder oversturen. Het extra laag in het bass-kanaal zorgt ook voor vette growl. Alle andere non-reverb fender tops hebben gewoon twee voortrappen.
Bassmans zijn simpele versterkers en de helft van V2 wordt niet gebruikt zodat 'ie goed te modden is. Verder is de naam 'bassman' natuurlijk een begrip/mojo.

heavy-metal-thunder
9 september 2004, 10:09
als het bevalt gewoon kopen lijkt me. k heb jaren geleden een bassmann 70 set (top+box, origineel) verkocht voor 600 euro. dus met 400 euro heb je denk ik een goeie deal.

bovendien is de bassmann een bekende versterker. dan zal er dus ook de nodige kennis aanwezig zijn over deze versterker. en dat kan altijd handig zijn mocht er wat kapot gaan of gemod moeten worden.

't is helaas een topje. De kast is er niet bij.

Jeroenvanhulsteijn
9 september 2004, 11:16
ja dat had ik begrepen :) , maar dan nog vind ik 400 euro niet echt bijster veel geld. een nieuw setje buizen is ook niet echt goedkoop. betaal je ook min. 50 euro voor.

nouja...je zou ze mss iets goedkoper kunnen krijgen...maar minder dan 350 zul je ze volgens mij nergens tegenkomen.

maar ik wil je nog wel de Fender PA 100 aanraden. Dat is een buizen PA amp. Kun je 4 instrumenten op aansluiten. Zit ook een reverb op. Ingangen zijn door te lussen! Deze kost bij tools4tones niet zoveel.

maarja, dan heb je alleen maar clean. maar dat is met de originele bassmanns ook. owja....bij het vervangen van buizen voor de PA 100 ben je wel een klein vermogen kwijt. ik weet niet meer precies hoeveel er ingingen, maar er zitten iig 4 eindversterkerbuizen in.

Mr.Jay
9 september 2004, 13:06
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?

ONZIN !

JaY

Mr.Jay
9 september 2004, 13:09
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?
Bassmans hebben 3 (sommige brownfaces zelfs 4) voortrappen in het baas-kanaal waardoor de eindtrap beter worden aangestuurd, en ze eerder/lekkerder oversturen.

Moet je ze wél MODDEN.

>Het extra laag in het bass-kanaal zorgt ook voor vette growl.
ONZIN > meeste 2x6L6Bassman hebben in het NORMAL méér BAS dan in het basknl.

>Alle andere non-reverb fender tops hebben gewoon twee voortrappen.
Bassmans zijn simpele versterkers en de helft van V2 wordt niet gebruikt zodat 'ie goed te modden is.

Stock is het niet veel, veel terugkoppeling ook. je moet ze modden om ze aan het klinken te krijgen.

>Verder is de naam 'bassman' natuurlijk een begrip/mojo.

KIJK > dat laatste is helaas de laatste jaren ontstaan.
Je ziet zelfs Ad's van Bassman100's met "de SRV-sound " > CRAP !

JaY

Rutger
9 september 2004, 13:18
oke, dat is duidelijk, thanx. ;)

Al
9 september 2004, 13:30
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?

Er zit een hele goede OT in die het vergeleken met de andere 2x6L6 Fenders (behalve de 4x10" oude Concert en Super reverb) op volume goed volhoudt in het laag. Verder zitten er meer gaintrappen in die voor gitaar wat meer pret kunnen zorgen. Je moet er dan wel wat aan doen om ze tot leven te brengen. De Bassman's topjes zitten zitten vanaf 65 al vol met terugkoppelingen die de pret drukken. Het is een topje om potig op te spelen.

Al

Al
9 september 2004, 13:33
serienr. is 71352 en de amp werd gemod door Eastwood Amps (zou een Nederlandse firma zijn?). Een € 400 inclusief (een setje lampen) lijkt me een (h)eerlijke prijs.

Topje is van 71-72.
Eastwood, van gehoord, zit dat niet in de buurt van Amersfoort?
400,= met setje eindbuizen lijkt me redelijke prijs. Ik neem aan dat je er verder niks aan hoeft te doen.

Al

Mr.Jay
9 september 2004, 18:12
Topje is van 71-72.
Eastwood, van gehoord, zit dat niet in de buurt van Amersfoort?
400,= met setje eindbuizen lijkt me redelijke prijs. Ik neem aan dat je er verder niks aan hoeft te doen.
Al

Eastwood > Oosterhout misschien ? ( net als Clint die ook Hollander was )

Er is maar één Bassman die heerlijk + stock reeds voor gitaar geschikt is > de 50's Tweed ! ( nog steeds mijn favoriet ook )

JaY

PeeVee
15 september 2004, 22:15
Bassmans hebben 3 (sommige brownfaces zelfs 4) voortrappen in het baas-kanaal waardoor de eindtrap beter worden aangestuurd, en ze eerder/lekkerder oversturen.
Pffff... dat blijft een erg hardnekkig misverstand zeg...

Tweed Bassmans hebben 2 gainstages gevolgd (letterlijk) door een zgn. kathode volger. Dit is geen gainstage maar een truuk om impedantie omlaag te krijgen t.b.v. een wat minder grillige toonregeling. Een kathode volger versterkt dus niet en laat de fase gewoon zoals ie was. Je gaat dus met een lekker stevig (stroom, laagimpedant) signaal de (split load) fasedraaier in, die wil al snel gaan clippen, dat wil wel gaan grommen en anders de eindbuizen wel. Tweed Bassman werken op relatief lage spanningen dus ook dat zorgt voor warmte en wat eerder opbreken.

Brownie Bassmans (b.v. bekend van Brian Setzer) hebben in het BASS kanaal inderdaad drie gainstages én een kathode volger; om precies te zijn een slappe eerste gainstage, dan een kathode volger (geen versterking), dan een stukje tonestack voor mid en bas (verlies van signaal), dan een normale gainstage, dan de treble regeling (verlies) en dan een derde normale gainstage; echt pure nonsense, ik dacht ook ooit dat dat de legendarische Setzer sound was, maar vergeet het maar, klinkt NERGENS naar. Dit kanaal is voor gitaar werkelijk totaal onbruikbaar en heeft juist NIET veel gain. Juist het normal kanaal wordt graag voor gitaar gebruikt, dat heeft twee "normale" gainstages. De fasedraaier is een vrij hete 12AX7 long tailed pair dus die stuurt de eindbuizen stevig in. Het (normal channel) van de (zeer zeldzame) brownface Bassman met presence met blonde tolex (6G6, 6G6A of 6G6B) is de een lekkere scheurbak, bijna Marshallerig. Er zijn overigens ook "transition" modellen met een zwarte faceplate (en presence regeling).

Vanaf de blackface Bassmans zonder presence regeling, is kathode volger verdwenen uit het baskanaal maar de derde gainstage gebleven. Dit ziet er ogenschijnlijk beter uit maar blijft vreemd. Het normaal kanaal zijn nog steeds de bekende twee gainstages. Met een beetje tweaken aan de fasedraaier is hier prima normal channel van 6G6 uit te maken.

De meest verschrikkelijke Bassman (voor gitaar) is de silverface versie. Dat begon waarempel op een BAS versterker te lijken zeg, dat was toch niet de bedoeling?! Beide kanalen hebben 2 "normale" gainstages maar delen een derde zwaar tegengekoppelde gainstage die het signaal flink plat slaat. Een soort vroege negative feedback loep om vervorming (dus ook harmonische!) tegen te gaan. Resultaat: hard, clean en steriel. Het goede nieuws: de 50 Watters zijn vrij gemakkelijk om te bouwen naar b.v. 6G6 brownface of AA864 of AB165 blackface circuit.

Zo... nou niet meer over dat bass kanaal beginnen hoor ;-)

heavy-metal-thunder
16 september 2004, 22:58
Ik vond hem lekker klinken, maar daarvoor moest hij tamelijk gepust (hoog volume) worden. Bij lage geluidsvolumes klonk het toch wat dunner.
Ondertussen heeft de verkoper beslist om hem samen met de speakerkast te verkopen voor 750. Alles ziet er nog netjes uit, maar ik ga passen, heb de laatste tijd al wat veel gekocht.

imlikeajungle
3 augustus 2005, 17:19
sorry voor het kicken, maar dit topic is exact de vraag die ik heb:

wat is de waarde van een '69 (? - serienummer is A.56685) bassman top met een AB165 circuit? plus een paar GT 6L6 lampen (ongebruikt) een 3x 12AX7 (JJ) plus een 12AT7. het ding is niet gemod en in heel erg goede staat, het is een non-mastervolume... het gaat om de export versie, al vind ik nergens wat dat inhoudt?

in het topic van the mule die een silverface bassman had gekocht, staat wel een prijsindicatie maar is die nu nog courant?

tot slot, is het een geschikte bassman, ongemod, voor gitaar?

alvast bedankt!

fullorder
3 augustus 2005, 17:58
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?

ik weet niet of een bassman beter is dan andere fender amps. ik weet wel dat een pre-cbs bassman (zoals mijn 6G6-A) errug lekker klinkt en de reden waarom ikzelf ervoor ben gevallen is omdat ze lekker weinig knoppen hebben :D

Al
4 augustus 2005, 13:42
Wat maakt een Bassman nou eigenlijk zo geweldig t.o.v. andere Fender amps?

(oeps, beetje overbodige reacte merk ik nu, had al gereageed zag ik, naja, laat maar staan)

Wat al gezegd is: de gainstruur. Ze hebben een gaintrap en dat rockt meer. Let op --> Er nogal wat verschillende modellen bassmans (tops). Soms hebben ze op het normal channel net zoals de bandmaster/tremo familie maar twee gaintrappen. Het baskanaal heeft dan meer giantrappen maar is anders gevoiced en is vaak niet zo geschikt voor gitaar. De AB165 (en later) heeft ook voor het normal een extra gaintrap. Qua circuit is dit een afwijkend model van wat we bij Fender tot dan toe gezien hebben. Hij heeft allerlei terugkoppelingen en als eerste amp balansbias wat later bij de silverface amps werd doorgevoerd.

Een ander geliefd aspect van de Bassman is de grote output transformator. Die zorgt op hoger volume voor meer bodem en punch.
(De SR is een andere amp vam fender die een grote OT heeft. )

Om die dingen kan je de Bassman wat meer ballen toedichten, hij brult meer en is vetter wat voor bepaalde muziekstijlen wenselijk is.

Al

PeeVee
4 augustus 2005, 15:50
wat is de waarde van een '69 (? - serienummer is A.56685) bassman top met een AB165 circuit? plus een paar GT 6L6 lampen (ongebruikt) een 3x 12AX7 (JJ) plus een 12AT7. het ding is niet gemod en in heel erg goede staat, het is een non-mastervolume... het gaat om de export versie, al vind ik nergens wat dat inhoudt?
Export versie heeft een 220/230/240 VAC netspanning stand, de "domestic" (gezien vanuit USA) heeft alleen 110VAC netspanning stand.

De buizen die je noemt zijn niet bijzonder en ouwe GT is meestal gewoon Saratov (a.k.a. Sovtek). Als het een '69 model is dan vermoed ik dat er geen (begeerlijke) Mallory blue molded coupling caps meer inzitten maar CTS chocolate drops (ookwel "turds") die beduidend minder klinken. Voordeel is weer vrijwel iedere vervanging (b.v. Spraque orange drops maar zelfs WIMA of exotisch geel polyester) vrijwel altijd een verbetering is dus leent zich uitstekend voor modificaties. Ook zijn deze '69 modellen vaak zeer slordig bestuukt en bedraad (met te lange dunne draadjes). Echt haastwerk en soms zelfs wel eens "broddelwerk" om heel eerlijk te zijn. Toch heb ik een zwak voor deze amps. Misschien omdat ik zelf ook uit "summer of '69" stam hihi. Ik heb zelf een SR uit die tijd en die heeft Al nog voor me opgeknapt, gewoon met Spraque OD's en Atom filtercaps; prima versterker!

Ik heb zelf mindere ervaringen met mid 70's silverfaces maar heb niet zo heel veel amps onder handen gehad als Al en Jay dus kan ook toeval zijn (maandagmorgen model) of was ik destijds niet kundig genoeg om er wat van te maken. Nu moet ik zeggen dat ik heb gemerkt dat het met ouwe Gretsch gitaren toch ook wel heel nauw komt want amp die ik ooit niet goed kreeg klonk (en klinkt) met een Strat bijvoorbeeld heel goed (maar dat speel ik niet). Blijft lastig. Al en Jay hebben meer amps onder handen gehad dan ik en zijn juist erg tevreden over '74 en '75 trafo's. Ik heb zelf een (onbeargumenteerbare) voorkeur voor trafo's uit (late) 60's en als het dan toch een silverface moet zijn, dan liever '67, '68 of desnoods de slordig gemaakte/bedrade '69.

Waarde van zo'n silverface Bassman is beetje wat de gek d'r voor geeft. Ik koop bij voorkeur topjes met defect omdat ik er wel iets van weet en het leuk vindt om ze op te knappen. Houd er rekening mee dat ondanks dat de top nog goed en origineel is, er na 35 jaar zeker een check-up / service beurt nodig is waar je toch wel 100 - 200 Euro voor moet tellen. Als de amp in nette staat is zou ik zeggen rond de €500. Het zijn zoals gezegd fijne amps om een beetje in te "spitten" en zijn vrij gemakkelijk om te bouwen naar een eerder ciruit. Cosmos heeft van mij een Bassman 50 top gekocht waar ik het circuit in heb gebouwd van een 5F6A tweed Bassman. Natuurlijk niet "the real deal" want andere spanningen, geen buizengelijkrichter e.d. maar dus wel het circuit gemaakt dus met normal volume, bright volume (minipots in ingang 1 & 2 van 2e kanaal), bass, middle (was volume 2e kanaal), treble en presence (achterkant 2e speaker output). Dat is een hele leuke amp geworden. Als extraatje nog een "normal" (blackface style) Bassman preamp kanaal links... Dat soort dingen zijn wat freaky maar te doen. Bekendere ombouw is b.v. naar 6G6A brownface bassman circuit (presence achterop), prima te doen en krijg je echt een lekkere rocker... Leuke ampies... Ik kan ze ook nooit laten staan (heb er nu nog twee hahaha)...

Tip: overigens ook een hele leuke "donor" om om te bouwen in 5F6A tweed style chassis in een 4 x 10" (4 x 16 Ohm parallel) cabinet... Ook weer niet de real deal maar ook weer lekkere knallen rocker en denk nog wel lekkerder dan een RI tweede Bassman

imlikeajungle
5 augustus 2005, 05:47
dank je wel voor de uitleg! de verkoper wil een stukje meer dan 500, en eerlijk gezegd, aangezien ik de checkup er nog bij moet tellen, vind ik dat al beetje te veel. de bedoeling was namelijk om hem als cleane top alleen te gebruiken, met een andere top voor lead.. en dan wordt het beetje te duur! de 350,- die in het topic van the mule wordt genoemd sprak me wel aan :D

Dirtypool
5 augustus 2005, 13:44
Al, Eastwood zit idd in Amersfoort en als je in de popschool advertenties hebt zien hangen van buizen en 'vintage' :-? gemaakte versterkers, is dat van die meneer.
Hij heeft ook een amp samengesteld en onderhoudt de amps van de popschool, voordat ik tegen Simon zei, dat jij dat ook kan.
Waar Simon trouwens erg tevreden over was... :)

RUIS
5 augustus 2005, 15:25
Eastwood = Jaap van Oostveen. Sympathieke vent. Hij heeft eens een Dynacord Gigant PA buizenamp van me gereviseerd, en een kleine reparatie aan m'n JCM2000 gedaan, ook wat klusjes voor onze ex-gitarist. Heeft voor zichzelf eens een superbuizenamp gebouwd met EL34 VOORversterker! Een deel van de Amersfoortse jonge bandjesscene leefde een tijd gewoon op zijn gesleutel. Ik heb zijn telefoonnummer en adres nog wel, PM me maar. Ik weet alleen niet of hij nog steeds met versterkers bezig is (is/was ziek).

butters
17 augustus 2005, 21:37
kent er iemand sites waarop eenvoudige buizenschakelingen worden uitgelegd?

PeeVee
18 augustus 2005, 10:59
www.ax84.com
www.ampwares.com/ffg (bekijk schema's van Champ's, tweed Princeton)
www.aikenamps.com (tech info >> introductory / tech Q&A)

Of gewoon even goegelen. Wat wil je weten?

cosmos
18 augustus 2005, 12:47
Cosmos heeft van mij een Bassman 50 top gekocht waar ik het circuit in heb gebouwd van een 5F6A tweed Bassman. Natuurlijk niet "the real deal" want andere spanningen, geen buizengelijkrichter e.d. maar dus wel het circuit gemaakt dus met normal volume, bright volume (minipots in ingang 1 & 2 van 2e kanaal), bass, middle (was volume 2e kanaal), treble en presence (achterkant 2e speaker output). Dat is een hele leuke amp geworden. Als extraatje nog een "normal" (blackface style) Bassman preamp kanaal links... Dat soort dingen zijn wat freaky maar te doen.


Echt lekkere amp hoor! Inderdaad misschien niet het "origineel" maar echt een lekkere rocker. Ben er erg blij mee!

butters
18 augustus 2005, 16:46
thx peevee

BartL
18 januari 2006, 16:35
Er wordt mij een Bassman 50 Export aangeboden

"de export is een 50 watt head mooi opgeknapt (nieuwe voedings
condensatoren etc.) en kost 400 eur"

Is dit een redelijke deal, of veel te veel?
Ik heb er echt de balle verstand van (heb wel al de zoekfunctie gebruikt). Is hij ook geschikt voor de gitaar, waar ik hem alleen voor zou gebruiken?

PeeVee
19 januari 2006, 15:44
Dat klinkt wel OK ja, beetje afhankelijk van hoe die eruit ziet verder, trafo's nog origineel etc. Uit welk jaar istie?

BartL
19 januari 2006, 17:32
Uit welk jaar hij is weet ik niet. Hoe hij eruit ziet ook niet :)
Maar hij werd omschreven als 'mooi opgeknapt'. Probleem is wel dat hij 4 ohm aansluiting heeft en er een 8 ohm cabinet onder zou komen... (Framus). Maar misschien ga ik toch voor een of andere combo. Twin reverb lijkt me vet. Of een studiotone, misschen toch een Mesa .22+ ( :D ) of een Fender Deville...

PeeVee
20 januari 2006, 12:16
Maar misschien ga ik toch voor een of andere combo. Twin reverb lijkt me vet. Of een studiotone, misschen toch een Mesa .22+ ( :D ) of een Fender Deville...
Ik hoor het al... eerst nog maar eens goed gaan luisteren en uittesten!