PDA

View Full Version : Waarmee krijg ik het geluid dat ik wil?



Jkanters
7 september 2004, 21:40
Mijn probleem:
Ik wil voor mijn sologeluid een mooi 'jankgeluid' hebben. Een beetje a la Steve Vai in onder andere 'for the love of god' en 'Beethoven's 5th'. Dus niet teveel fuzz om het geheel, het moet een redelijk strakke toon zijn.

Wat ik al heb:
Niet veel dus, qua gitaren:
-Squier strat sunburst (3x single coil)
-Epiphone Sheraton II (met deze wil ik het effect het meest gebruiken)
Effecten:
-DOD hard rock distortion (niet echt tevreden meer over)
-Zoom GFX-4
Versterker:
-Een oudje, Solton AV1000 (kan er niets meer over vinden op het web)

Wat ik al weet:
Ik heb met mijn Zoom wel ongeveer voor elkaar gekregen wat ik wilde en dat was met een combinatie van een overdrive/booster (één module, waarbij hij tussen deze twee in stond, beetje van OD, beetje van booster)
met een distortion+ (als omschrijving in handleiding:simulates a vintage distortion unit that pioneerde distortion sound).

Waarnaar ik op zoek ben:
Ik wil dus het liefst 1 pedaaltje dat ik overal mee naar toe kan nemen waar ik dit geluid uit kan krijgen zonder te hoeven zeulen met mijn multi-fx Zoom. Ik denk alleen niet dat het haalbaar zal zijn in 1 pedaal, maar als dat wel kon dan zou dat prachtig zijn. Mijn budget is niet onbeperkt maar als jullie wat prijzen noemen kan ik kijken wat ik redelijk vind. Ik dacht eigenlijk aan zoiets als 100 euro (met 1 pedaal zou dat ongeveer wel moeten lukken, 2 wordt moeilijker).
Iemand die mij kan helpen met hetgeen dat ik zoek? :???:

Alvast bedankt

vester86
7 september 2004, 22:11
dan zul je denk ik richting een buizen pre-amp moeten gaan kijken, ik denk dat je daarmee jouw geluid het meeste benaderd

Joris

Jkanters
7 september 2004, 22:19
Ik weet zelf niet zoveel van pre-amps en wat voor effect ze precies hebben.
Zou je daar misschien iets meer over willen vertellen?

Ook Joris 8-)

vester86
7 september 2004, 22:34
2 jorissen

ik weet er zelf niet bijster veel vanaf hoor, ik heb hier naast mij op de grond een GT-6 liggen, en experimenteer daar veel mee qua geluiden. buizen-preamp zal wel een stuk beter zijn, je moet het denk ik bij een grote gitaarwinkel eens uit gaan proberen. gebruik vooral niet TE VEEL distortion, daarmee "plamuur" je het een beetje dicht. zet de knop op 25/50 % en je geluid is een stuk "opener en toegangkelijker" als je snapt wat ik bedoel

Mitch
7 september 2004, 23:30
Twee Kantersen :D

Voor 100E gaat een buizen pre amp niet lukken !
Maar is die amp nou een buizenbak of niet ? De naam klinkt een beetje transistorachtig.....
Fuzz op een transistorbak klinkt meestal een stuk minder dan op buizen, terwijl overdrivepedalen heel aardig kunnen klinken op transistor.
Do tell !

pikasso
8 september 2004, 08:05
Met een pedaaltje gaat je dat niet lukken, dat geluid is een combi van distortion, delay en chorus.
Ik zou het toch uit je zoom proberen te toveren.

Nocki
8 september 2004, 08:25
steve vai for the love of god krij ik uit mn cube 30. geen probleem. beetje chorus en een beetje reverb en je bent er op de recto setting... (hals element)
ligt erg veel aan de gitaar en aan je manier van spelen.
als je steve vai speelt moet je steve vai zijn zeg ik dan maar.... kijk eens naar de man hoe hij speelt en dan kan jij het ook... nou ja een beetje dan. de man is echt een meester...


probeer het in ieder geval met een chorus en een delay. dan moet je een eind komen met een hoop distorition...
desnoods draai je je gitaar een beetje terug op de volume en zet je de amp nog wat verder open...

NOcki

Jeroenvanhulsteijn
8 september 2004, 09:03
Voor 135 euro heb je nog wel een kitty hawk buizenpreamp. Zit een hele goeie crunch in. Maar ik weet niet of daar de toon in zit die je zoekt.

pikasso
8 september 2004, 09:30
steve vai for the love of god krij ik uit mn cube 30. geen probleem. beetje chorus en een beetje reverb en je bent er op de recto setting... (hals element)
ligt erg veel aan de gitaar en aan je manier van spelen.
als je steve vai speelt moet je steve vai zijn zeg ik dan maar.... kijk eens naar de man hoe hij speelt en dan kan jij het ook... nou ja een beetje dan. de man is echt een meester...


probeer het in ieder geval met een chorus en een delay. dan moet je een eind komen met een hoop distorition...
desnoods draai je je gitaar een beetje terug op de volume en zet je de amp nog wat verder open...

NOcki

+1

Harry
8 september 2004, 11:58
koop een echte buizenversterker, dan kom je verder dan met allerlei pedaaltjes

phx
8 september 2004, 12:08
koop een echte buizenversterker, dan kom je verder dan met allerlei pedaaltjes

You said it man.... :D :-D :D :-D :D :-D :D :-D


PHX

Jkanters
8 september 2004, 16:06
Wat betreft mijn versterker weet ik niet watvoor iets het is.
Het hem nooit van binnen bekeken en gekregen via via, dus geen boekje ofzo bij.

Maar voor zover ik het goed brgrijp zou ik vooral een voorversterker met buizen moeten hebben, maar dan heb je toch nog niet de distortion/overdrive?

En een andere manier is om een chorus en delay te combineren en dan een distortion erbij?

Hmmm, moet maar eens wat aan gaan kloten met van alles wat in een muziekwinkel.

En wat Steve Vai betreft, het gaat er niet direct om dat ik zo kan spelen als hij dat doet, het was meer een indicatie van wat voor geluid ik zocht en hoe hij dat voor elkaar krijgt.

In ieder geval bedankt voor de reacties, graag nog wat meer info over wat je nou precies kan met een buizenvoorversterker/buizenversterker.

Joris Kanters

Nocki
8 september 2004, 18:48
Hoera... we gaan het verhaal preamp/poweramp uitleggen...

een preamp vormt het geluid/signaal van je gitaar. en levert dat aan je poweramp. deze versterkt het tot een lekker volume en gooit het naar de boxen...

de preamp kan ook je geluid vervormen. dus dan krijg je overdrive.

ach... de rest legt een ander maar uit...

Nocki

Jkanters
8 september 2004, 19:02
Ok, dat weet ik dan nu in ieder geval, bedankt.

Ik zal eens kijken of ik wat pre-amps kan vinden, weet je misschien een paar goeie merken?

Nocki
8 september 2004, 19:06
Mesa/Boogie quad preamp.

kosten ongeveer 600 euro.
ben je voor alle stijlen klaar.

clean, crunch, 80's rock, 90's rock, 80's metal, Nu metal

alles zit erin... geweldige amp.

Nocki

BLOK182
8 september 2004, 19:16
Ik zou anders ook een een GOED multifx checken, Digitech Genesis / Boss GT6. Kan je je scheur mixen met delay ed. Of check eens een Line6 modellingamp, zitten verschillende bekende amps in en een rits effecten, voor thuis erg leuk speelgoed!

Antal
8 september 2004, 23:14
Leuke adviezen allemaal, maar als je budget 100 euro is dan kun je daar weinig mee vrees ik. Alhoewel ik het wel met iedereen een ben dat je het beste resultaat zou krijgen met een buizen(pre)amp.

Misschien een idee om die Dod te verkopen, dan heb je net iets meer dan 100 euro te besteden, en dan een 2dehands tubefactor te kopen. Dan heb je een goede buizenoverdrive. Ik heb er sinds kort ook 1, en als je die op een transistor combootje probeert, dan klink die amp opeens een stuk voller en krachtiger.

Speeddemon
9 september 2004, 01:06
Er staat een Tubefactor te koop op marktplaats voor 150.

Ik kan je die van harte aanraden! Zeker als je er nog een boost voorzet, kom je echt in die vette verzadigde rock/metal/scheur toon terecht.

boosts zoals
Boss SD-1
DOD 250
Zoom PD-01
Marshall Guv'nor.

of met een compressor kom je ook een heel end. (Boss CS-2).

Jkanters
9 september 2004, 15:49
Die 100 euro was meer als een soort richtlijn, dat jullie niet allemaal met combinaties zouden komen die 500 euri kosten etc.

Iig bedankt voor de tips.
Ik ben nu ook tot het besef gekomen dat ik een boost nodig heb, ik zit altijd te klooien met het volume op mijn versterker en dat helpt niet echt.

En als jullie zeggen dat een booster ook al een deel de goeie kant uit gaat in combinatie met andere dingen, dan wordt het alleen maar verleidelijker om er een te gaan halen.

Dei buizen preamp die nocki voorstelde is wel heel erg uitgebreid, maar goedkopp issie niet :o.

Joris

Jkanters
10 september 2004, 08:30
Nog een vraagje speeddemon,

je raadt zelf wel de zoom PD-o1 aan als booster, maar zelf verkoope je hem. :???:

Zijn de andere beter of is er een andere reden tot verkoop van je booster?

Nocki
10 september 2004, 08:40
nee hoor. dat ding zal vast perfect zijn. maar hij heeft ook last van een gitaristen kwaaltje... en jij krijgt het ook... iets willen hebben. en tot je het hebt is het geweldig. maar als je het hebt blijkt het niet alles te zijn. je doet het weg.voor iets anders omdat dat "het" is. is als je dat andere hebt blijkt dat niks te zijn en wordt het vorige de hemel in geprezen. (tenzij het een zoom is :-) )

Jkanters
10 september 2004, 13:18
Ik kan wel begrijpen ja dat ik daar wel aan zal gaan lijden.
Momenteel is geld de beperking om veel dingen te gaan kopen, dus dat houdt het nog even af :)

Uiteindelijk ga je dan toch achteruit qua geld heb ik het idee.

Speeddemon
10 september 2004, 13:55
Nog een vraagje speeddemon,

je raadt zelf wel de zoom PD-o1 aan als booster, maar zelf verkoope je hem. :???:

Zijn de andere beter of is er een andere reden tot verkoop van je booster?
Dat heb ik uitgelegd in m'n DOD 670/Zoom PD-01 thread.

Ik heb momenteel een gemodde DOD 250 Overdrive/Pre-amp en een originele Guv'nor.
Wat de Zoom allemaal kan, kunnen die 2 ook. Maar aangezien die 2 behoorlijk gebruikt zijn, en er 1 van een behoorlijke 'vintage' reputatie/waarde heeft opgebouwd, leek 't mij handiger om die Zoom te verkopen.

Daarbij, als ik die DOD 250 zou willen verkopen, zou ie 95 euro ofzo moeten opbrengen, aangezien al 't modwerk, dure (in NL gekochte) 3PDT switch, blue LED etc etc, wat er in zit. En ik zie niet gauw ieamand 95 neertellen voor een pedaal wat je nieuw 'stock' voor 65 kan kopen.

Speeddemon
10 september 2004, 13:58
nee hoor. dat ding zal vast perfect zijn. maar hij heeft ook last van een gitaristen kwaaltje... en jij krijgt het ook... iets willen hebben. en tot je het hebt is het geweldig. maar als je het hebt blijkt het niet alles te zijn. je doet het weg.voor iets anders omdat dat "het" is. is als je dat andere hebt blijkt dat niks te zijn en wordt het vorige de hemel in geprezen. (tenzij het een zoom is :-) )
Dat ook! :lol:
Alleen je kunt die 01 serie van Zoom niet vergelijken met de rest van hun plastice meuk.

Ik heb zelf in 't verleden een 2020 en een 3000S gehad. :o
En ik ken genoeg 'fools' met zo'n cheap ass, crappy ass 505.

Jkanters
11 september 2004, 12:13
Ok, nu snap ik waarom je gekozen hebt om de zoom weg te doen.

Maar als ik het goed begrijp gebruik jij twee boosts? De Guv'nor en de DOD 250. Heb je zoveel extra boost nodig of geeft de combinatie van die twee zo een goed geluid.

Alle boosts die jij een paar posts terug opsomde krijgen allemaal wel een goede score dus de keuze is niet zo makkelijk. Ik ga volgende week eens in de muziekwinkel in de buurt kijken om te zien wat ze daar hebben. Maar volgens mij zijns ze daar Boss-dealer want daar staan de meeste pedaaltjes van.

Ikzelf speel in een bigband waarmee we ook wel eens wat blues en een tussenweg mee doen, voor de rest ook een aantal jazznummers.

Welke boost denk je dat het best mijn gitaargeluid zo clean mogelijk kan boosten in het geval van de meer jazzy nummers? Mijn gitaar heeft behoorlijk veel lage tonen. gewoon een semi-hollow geluid (doh) zoals de epiphone ES 335, ik weet niet of je die kent.

Het komt er dus op neer dat ik mijn geluid clean wil kunnen boosten en dat dan niet de verdeling hoog laag opeens verandert, en verder mag er natuurlijk overdrive op zitten want dat komt altijd wel van pas :D.

Jkanters
16 september 2004, 19:02
Leuke adviezen allemaal, maar als je budget 100 euro is dan kun je daar weinig mee vrees ik. Alhoewel ik het wel met iedereen een ben dat je het beste resultaat zou krijgen met een buizen(pre)amp.

Misschien een idee om die Dod te verkopen, dan heb je net iets meer dan 100 euro te besteden, en dan een 2dehands tubefactor te kopen. Dan heb je een goede buizenoverdrive. Ik heb er sinds kort ook 1, en als je die op een transistor combootje probeert, dan klink die amp opeens een stuk voller en krachtiger.

Om nog even hier op terug te komen. Bedoel je eigenlijk een tubefactor van bijvoorbeeld H&K of bedoel je een Tubescreamer van Ibanez?

Antal
16 september 2004, 19:19
Leuke adviezen allemaal, maar als je budget 100 euro is dan kun je daar weinig mee vrees ik. Alhoewel ik het wel met iedereen een ben dat je het beste resultaat zou krijgen met een buizen(pre)amp.

Misschien een idee om die Dod te verkopen, dan heb je net iets meer dan 100 euro te besteden, en dan een 2dehands tubefactor te kopen. Dan heb je een goede buizenoverdrive. Ik heb er sinds kort ook 1, en als je die op een transistor combootje probeert, dan klink die amp opeens een stuk voller en krachtiger.

Om nog even hier op terug te komen. Bedoel je eigenlijk een tubefactor van bijvoorbeeld H&K of bedoel je een Tubescreamer van Ibanez?

Staat er toch...!

Jkanters
16 september 2004, 21:22
Sorry hoor, :oops: maar ik had nog nooit van de tubefactor gehoord, kwam er pas mee in aanraking nadat ik zag wat jij had geschreven.
Ik wilde het gewoon even zeker weten.

Antal
16 september 2004, 22:00
Sorry hoor, :oops: maar ik had nog nooit van de tubefactor gehoord, kwam er pas mee in aanraking nadat ik zag wat jij had geschreven.
Ik wilde het gewoon even zeker weten.

Ok, no offence :)

Het ding wat ik bedoel is idd de Hughes & Kettner Tubefactor. Die zijn 2dehands te krijgen voor rond de 150 euro (soms zelfs minder). Zit echt een lekkere buizenoverdrive in. Heb hem geprobeert op een SS combootje, en dat ding kwam echt 10 keer zo goed uit de verf!