PDA

View Full Version : Les paul of Strato



眾RICHARD眾
7 september 2004, 18:20
Is het stratocaster meer voor het echte electrische geluid?
Vertel me alles over de voor en nadelen van Les paul en stratocaster
Ik heb zelf een les paul maar een strato wil ik misschien ook wel!
Wat is waar voor het beste!?
Is een les paul minder goed voor distorbtion of maakt dat geen verschil ?!

ben???
7 september 2004, 18:27
het echte elektrische geluid bestaat niet: alles wat je gebruikt (gitaar, versterkers, effecten, kabels, zelfs de snaren) bepalen jou eigen geluid. Les Paul minder goed voor distortion? lijkt me juist niet! De humbuckers die daar in zitten klinken over het algemeen juist wat heavier.

眾RICHARD眾
7 september 2004, 18:29
Aha dus het is niet zo dat als ik nu een stratocaster koop dat die ineens heel anders klinkt op mun versterker dan de les paul~? Hooguit het verschillende geluid door de body en elementen...

ben???
7 september 2004, 18:35
dus t klinkt wel anders :lol:

vester86
7 september 2004, 18:56
Het klinkt JUIST WEL heel anders, strat en les paul zijn bij wijze van bijna elkaars tegenpolen....
en iedere gitaar heeft een electrisch geluid, de ene anders dan de andere..
elementen,snaren,houtsoort v/d body en de toets hebben allemaal invloed op het geluid... net als je versterker en uiteraard effecten.
maar wat wil je nou eigenlijk met de vraag??

Negative K3 fan
7 september 2004, 19:46
strat is leuk voor cleans, maar een lp kan ook hele mooie warme cleans krijgen

les paul is leuk voor scheur, maar strats (of teles) kunnen ook best scheuren alleen niet zo zwaar.

Aca Ilic
7 september 2004, 19:50
Het is gewoon verschil zoals tussen de dag en nacht.


kortom, niet te vergelijken.
:-D

vester86
7 september 2004, 19:52
Ze zijn tegenpolen, maar liggen tegelijk in elkaars verlengde...


















fascinerend he ?? :-p

BartL
7 september 2004, 19:53
Misschien wel van belang:
GEAR: Phoenix-Les-Paul

jerox
7 september 2004, 20:09
Het leek me wel wat.... eindelijk iemand die het verschil kan geven tussen de les paul en de strat. (what about tele?)
Maar nee, verder dan het aangeven dat er een verschil is komen we niet.
Goed, dan mijn bescheiden mening. Mening? Tja, als je moet vergelijken heb je altijd met persoonlijke voorkeuren te maken. De les paul gitaar heeft humbuckers en heeft een wat volle warme klank van zichzelf. Met distortion heb je dus een prima ritmeinstrument. Een strat heeft enkelspoel(singlecoil) elementen. het geluid is dus wat scherper en minder vol. Deze gitaar is dan ook erg geschikt om mooie duidelijke solos' met een overdrive of distortion te spelen. Beantwoord dit je vraag?


Mischien stel ik het te simpel maar tja ik had al vermeld - eigen mening.
:razz:

alhambra
7 september 2004, 20:35
Het leek me wel wat.... eindelijk iemand die het verschil kan geven tussen de les paul en de strat. (what about tele?)
Maar nee, verder dan het aangeven dat er een verschil is komen we niet.
Goed, dan mijn bescheiden mening. Mening? Tja, als je moet vergelijken heb je altijd met persoonlijke voorkeuren te maken. De les paul gitaar heeft humbuckers en heeft een wat volle warme klank van zichzelf. Met distortion heb je dus een prima ritmeinstrument. Een strat heeft enkelspoel(singlecoil) elementen. het geluid is dus wat scherper en minder vol. Deze gitaar is dan ook erg geschikt om mooie duidelijke solos' met een overdrive of distortion te spelen. Beantwoord dit je vraag?


Mischien stel ik het te simpel maar tja ik had al vermeld - eigen mening.
:razz:

Juistem een strat of een tele (in mijn geval) heeft meer bite, scherper knauweriger (als dat al een woord is).

vester86
7 september 2004, 20:36
klopt wel, maar niet helemaal, aangezien met veel distortion een strat juist weer niet klinkt, en daarvoor de humbucker wordt gebruikt.

met een (lichte) overdrive klinkt een strat inderdaad "lekker" scherp,rauw en agressief, waar de les paul "liever" klinkt, door zn vollere, bassigere toon.

abbys
7 september 2004, 20:44
nou, ik weet niet hoor :s maar ik vind single coils voller klinken en humbuckers scherper

vester86
7 september 2004, 20:54
technische uitleg blablabla: door hun manier van werken geven humbuckers meer laag, en zeker met veel distortion klinken humbuckers een stuk strakker, en wordt het geen "lompe zooi herrie"

luister jij maar eens naar een single coil brugelement op een strat, en daarna een humbucker brugelement op een Fat Strat, dan denk ik dat jij wel op je mening terug komt.

een brughumbucker met een neck-single coil vergelijken (wat je denk ik nu onbewust doet) is appels met sinasappels vergelijken... niet doen dus

vester86
7 september 2004, 20:56
no offence btw

眾RICHARD眾
7 september 2004, 22:40
Het leek me wel wat.... eindelijk iemand die het verschil kan geven tussen de les paul en de strat. (what about tele?)
Maar nee, verder dan het aangeven dat er een verschil is komen we niet.
Goed, dan mijn bescheiden mening. Mening? Tja, als je moet vergelijken heb je altijd met persoonlijke voorkeuren te maken. De les paul gitaar heeft humbuckers en heeft een wat volle warme klank van zichzelf. Met distortion heb je dus een prima ritmeinstrument. Een strat heeft enkelspoel(singlecoil) elementen. het geluid is dus wat scherper en minder vol. Deze gitaar is dan ook erg geschikt om mooie duidelijke solos' met een overdrive of distortion te spelen. Beantwoord dit je vraag?


Mischien stel ik het te simpel maar tja ik had al vermeld - eigen mening.
:razz:

Hey dankje
Dat is precies wat IK wilde weten! Dat vroeg ik... thnx! Met jou kan ik praten :wink: