PDA

View Full Version : Solderen pickups



ae
7 september 2004, 16:10
Ik heb vandaag eindelijk mijn gitaar van de bouwer terug gekregen en wil nu mijn pickups gaan solderen.

Moet ik speciaal soldeer of een speciale soldeerbout gebruiken of maakt het niet zoveel uit? Het zijn EMGs trouwens. En kan ik het helemaal verkeerd doen en iets beschadigen? En hoe krijg ik de volume en tone knoppen van mijn gitaar zonder ze te slopen? Want ik moet de pots vervangen. Het is een ibanez rg1570 trouwens.

amon
7 september 2004, 16:26
potmeters eraf:

http://www.warmoth.com/hardware/images/parts/pot_2.jpg

moertjes losdraaien (anders blader je wat topics verder, daar staat er 1 met 5 pagina's ofzo over hoe je die dingen los kunt krijgen.

solderen kan gewoon met soldeertin en soldeerbout (wat je dus overal voor gebruikt), is allemaal niet zo moeilijk.

voor schema's kun je op www.seymourduncan.com kijken (maar dan moet je niet naar de kleur van de draadjes kijken, die kloppen alleen als je ook seymour duncans hebt.)[/img]

Stitch
7 september 2004, 16:34
voor de kleurcoderingen:
http://www.olga.net/dynamic/browse.php?printer=0&local=resources/construction_docs/faq/faq.humbucker.4conductors.txt

zowiezo handig:
http://www.olga.net/dynamic/browse.php?local=/resources/construction_docs/

schema van je gitaar:
http://www.ibanez.com/wiring/wire.asp?y=2002&w=RG570

(tenminste is van een 2002 rg570 maar dat is niet veranderd d8 ik)

ae
7 september 2004, 17:10
Ok, bedankt voor alle info! Ik moet nog een 3 standen schakelaar hebben omdat ik er (maar) 2 humbuckers in ga zetten. Dus ik kan morgen pas beginnen met solderen. Hoe krijg ik eigenlijk de knopjes die op de potmeters zitten eraf? gewoon omhoog eraf trekken toch? zitten erg vast :-? maar heb ook zweet handen van het weer dus... :P

Maiden Michiel
7 september 2004, 18:42
Ik zou wel harskernsoldeer gebruiken.

hadv
7 september 2004, 19:06
en een niet te zware soldeerbout, anders ruikt het allemaal wat aangebrand

Pimmie
7 september 2004, 20:33
Misschien heb je hier iets aan ? :

http://www.lespaulforum.com/amps/lpwiringcomp.html

Rubenios
7 september 2004, 22:38
en een niet te zware soldeerbout, anders ruikt het allemaal wat aangebrand

dat heeft niks met het wattage van je soldeerbout te maken hoor :-?
dan ben je plastic ongestripte stukken draad aant smelten of nog erger, je zit tegen je lak aan...

Rubenios
7 september 2004, 22:39

Rubenios
7 september 2004, 22:39

vester86
7 september 2004, 23:17
wattage heeft er OOK mee te maken, een te zware soldeerbout zal meer kapot maken dan het terug kan solderen.

NOOIT soldeer pistolen gebruiken, die verkloten de pick-ups vanwege de grote trafo die er in zit.


Joris

ruezzz
7 september 2004, 23:21
Ik weet eigenlijk niet veel over EMG's.
Kun je deze ook splitten?

Anders zou je een vijfstandenschakelaar kunnen overwegen.

vester86
7 september 2004, 23:26
als je ze kunt splitten toch ook een 5 standenschakelaar (kijk maar naar de Ibanez RG 2620 QM: 2 hums en 5 standen)

maar volgens mij kun je actieve EMG's niet splitten, maar daar ben ik totaal niet zeker van

Joris

Stitch
8 september 2004, 00:39
volgens mij is alleen de 89 te splitten...kijk eem op de site

Dirk_Hendrik
8 september 2004, 11:42
wattage heeft er OOK mee te maken, een te zware soldeerbout zal meer kapot maken dan het terug kan solderen.

NOOIT soldeer pistolen gebruiken, die verkloten de pick-ups vanwege de grote trafo die er in zit.


Joris


+ 1 op beide,

Wat verkloot je trouwens niet met een soldeerpistool?? Pokkedingen.

Swan
8 september 2004, 11:50
mijn laatste soldeerpistool ontplofte in mn hand :-?

hoezo verkloot je PUs trouwens met zon ding?

ae
8 september 2004, 15:54
EMG's zijn met uitzondering van de 89 idd niet te splitten. Maar ik wil eigenlijk ook alleen brug, nek en combi optie hebben, geen split optie. Wat zou een te hoog wattage voor een soldeerbout zijn?

vester86
9 september 2004, 00:08
meer dan 30 watt heb je zeker niet nodig, misschien alleen voor het kluitje draden dat je op de potmeter soldeert..

NeeraDJ
9 september 2004, 10:47
hoezo verkloot je PUs trouwens met zon ding?

Geef eens antwoord vester dat wil ik ook wel weten eigenlijk.

Eigenlijk is elke soldeerbout tussen de 15-40W aangeraden. Ik gebruik zelf een 25w bout, werkt prima. Die knoppen zitten trouwens vast met een klein schroefje aan de zijkant, mocht je het nog niet doorhebben. Gewoon een klein schroevendraaiertje zoeken en de knoppen zijn er zo af. Normaal kun je ze er idd gewoon afrukken. Als je trouwens je bout gaat kopen zal het iets van 15 piek zijn en gooien ze er waarschijnlijk nog soldeer bij ook, dus veel ben je er niet aan kwijt

bert k
9 september 2004, 11:07
Over dat verkloten: Ik kan me iets voorstellen over het magnetisch veld van een soldeerpistool, dat liegt er niet om. Maar of dat invloed heeft op de magneten van je PU? Zou kunnen, geen idee.

Diedo
9 september 2004, 14:52
en waarom heeft een gewone soldeerbout dat dan niet? werkt toch hetzelfde?

bert k
9 september 2004, 16:55
Daar zit toch geen dikke trafo in?

Diedo
9 september 2004, 17:02
en waarom doen ze die dan wel in soldeer pistolen als het ook zonder kan... :???: meer vermogen ofzo?

ae
9 september 2004, 17:08
hoezo verkloot je PUs trouwens met zon ding?

Die knoppen zitten trouwens vast met een klein schroefje aan de zijkant, mocht je het nog niet doorhebben. Gewoon een klein schroevendraaiertje zoeken en de knoppen zijn er zo af.

Bedankt! ik had het zelf pas gezien toen ik het goed in het licht hield :razz: . Ik kan door school pas morgen of overmorgen de schakelaar kopen dus moet nog even wachten :( , maar heb dan wel het hele weekend om van mijn nieuwe elementen te genieten :) .

vester86
13 september 2004, 20:20
@ diedo: Volgens mij warmen soldeerpistolen veel snelller op (die van mij in een seconde of 10 op bedrijfstemperatuur) en gewone soldeerdingen doen daar veel langer over, die staan op meer volt, maar minder ampere

Swan
13 september 2004, 20:49
heb n paar dagen geleden mn eerste PU geinstalleerd....en ging gesmeerd :)