PDA

View Full Version : Tele freaks --- vraagje over de brug



Lucky
7 september 2004, 16:03
wat is het verschill in tone tussen die moderne american standard brug en zo'n vintage style ash tray brug.

qua geluid dus en qua sustain

alvast bedankt !


http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/36/361261.t.jpg
http://www.guitardeals.com/New%20Web%20Files/Guitar%20Parts/099-0810-000.jpg

john.3001
7 september 2004, 16:35
Ik ben geen expert, maar het lijkt mij dat je intonatie iets nauwkeuriger te regelen is (je hebt nu immers voor elke snaar een zadeltje). Dat lijkt mij de grootste vooruitgang... (hoewel je op een tele niet bij uitstek gaat shredden in de bovenste regionen natuurlijk)...

sir_oinksalot
7 september 2004, 17:30
heb je bij die oude brug niet meer de tele twang?

Antoon
7 september 2004, 20:34
De klassieke tele brug is een stuk blik dat magnetisch is. Hierdoor wordt het magnetisch veld van het brugelement iets verstrooid. Dat beinvloedt het geluid wat. De nieuwe fender bruggen zijn geloof ik van RVS dat niet/nauwelijks magnetisch is. De moderne brug is ook zwaarder waardoor de respons anders is. Sommige gitaristen vinden de opstaande randen van de oude tele brug in de weg zitten. Mijn eigen ervaring is dat de sustain van een brug met drie zadels beter is dan een met zes (mits de zadels niet tegen elkaar 'leunen' en er geen lagen vet en troep in de schoefdraadjes zit). Het materiaal van de zadels (messing of staal) heeft ook nog wat effect waarbij messing iets 'zachter' klinkt. Ik prefereer staal. Intonatieproblemen heb ik nooit gehad met met drie zadels. Je kunt trouwens ook geintoneerde (iets gedraaide) zadels voor een oud type brug kopen.

vulvasonic
8 september 2004, 23:22
De klassieke tele brug is een stuk blik dat magnetisch is. Hierdoor wordt het magnetisch veld van het brugelement iets verstrooid. Dat beinvloedt het geluid wat. De nieuwe fender bruggen zijn geloof ik van RVS dat niet/nauwelijks magnetisch is. De moderne brug is ook zwaarder waardoor de respons anders is. Sommige gitaristen vinden de opstaande randen van de oude tele brug in de weg zitten. Mijn eigen ervaring is dat de sustain van een brug met drie zadels beter is dan een met zes (mits de zadels niet tegen elkaar 'leunen' en er geen lagen vet en troep in de schoefdraadjes zit). Het materiaal van de zadels (messing of staal) heeft ook nog wat effect waarbij messing iets 'zachter' klinkt. Ik prefereer staal. Intonatieproblemen heb ik nooit gehad met met drie zadels. Je kunt trouwens ook geintoneerde (iets gedraaide) zadels voor een oud type brug kopen.

exact.

Een ander verschil met de oudere tele's is dat het brugelement zelf vroeger was voorzien van een koperen(?) plaatje. En dat had ook invloed op het geluid van die oude schoonheden.

Ik wilde ooit een echte oude tele, maar nu heb ik een recent model dat me uitzonderlijk goed bevalt. En wat leren we hieruit?
-Nou niks eigenlijk, maar ik wilde het even kwijt :D

Stitch
8 september 2004, 23:45
En wat leren we hieruit?


Dat je uiteindelijk toch op je gehoor moet afgaan...

dejohan
9 september 2004, 12:24
Ik ken iemand die heeft een goekope brol tele van 100 euro gekocht, daar texas specials op gezet. De gitaar speelt niet zo goed, voelt goedkoop aan en de nek staat niet helemaal recht, maar ze klinkt echt als een dijk.
Wat leren we hieruit? Ook niks, behalve misschien dat goeie elementen ook veel doen. :wink:

Sir Peckerkäse
9 september 2004, 20:49
en dat de brug vernoemt is naar een asbak

Javaca
9 september 2004, 21:32
Een tele is het ultieme bewijs dat eenvoud vaak de betere resultaten heeft.

http://www.accordo.it/ufficiostampa/guitars2.jpg
Links een tele met ashtray rechts 1 zonder

treblemaster
9 september 2004, 22:06
wat is het verschill in tone tussen die moderne american standard brug en zo'n vintage style ash tray brug.


Ik vind zo'n moderne brug geen gezicht op een tele!! Da's het verschil ;)
Op www.tdpri.com en www.fenderforum.com heb je hele discussies over het verschil qua geluid/sustain.

Ik kan je daar verder niet bij helpen. IK heb een tele met zo'n vintage style brug en heb het nooit vergeleken met zo'n moderne brug...

Lucky
10 september 2004, 00:15
Thanks guys.

Ik heb er eentje besteld.
Ik ben benieuwd