PDA

View Full Version : epiphone lp standard of ibanez s-style gitaar



john.3001
7 september 2004, 13:42
Mijn strat met texmex pups krijgt een broertje, het moet een lp-klinkende gitaar worden in de prijsklasse 600-800 euro...

Ik heb op een heleboel gitaren gespeeld, waaronder een yamaha, enkele ibanez sz's en vrijwel alle epiphone lp modellen. Natuurlijk heb ik ook meerder malen een Gibson in mijn handen gehad, en het kwaliteitsverschil met epi is duidelijk aanwezig, je kan er niet omheen (if only I had the money).

Ik weet dat beide merken een aantal jaren geleden niet een al te beste reputatie hadden (vooral epiphone), maar de standaard is behoorlijk omhoog gegaan heb ik gemerkt. Toch vraag ik me af of ik niet teveel geld betaal - verhoudingsgewijs - als ik voor de epi ga.

Ik ben bijvoorbeeld bij musik-produktiv es prijzen aant vergelijken, en als ik een beetje doorspaar heb ik ipv een lp custom een ibanez prestige gitaar (de sa1260)

http://www.ibanez.com/guitars/models/SA1260AV.jpg

Vraag is dan of je een slanke hals wil etc. etc. Ik denk dat wanneer ik de nek-pup vervang ik zeker lp-rock geluiden uit deze gitaar kan halen... Ik ben niet zo'n fan van tremolo's, maar die op deze gitaar ziet er wel degelijk uit...

Wat denken jullie?

TMKXL
7 september 2004, 14:03
Ik speel op een SA160, en die is niet Prestige maar speelt wel heel lekker hoor. Ik denk dat die Sa1260 een hele goede gitaar is, hij is niet voor niets Prestige. IK heb veel goede dingen gehoord over de 1260, en die Tremolo lijkt me degelijk. Niet geschikt voor dive-bombs, maar dat had je denk ik al wel door.
Of je er een Les Paul sound uit krijgt weet ik niet, maar nieuwe pickups met een hoge output zullen je ver brengen.
Ik zou zeggen ga voor de 1260. :)

Diedo
7 september 2004, 15:03
ik zou zeggen: kijk tweedehands! dan heb je voor dit budget echt een wereld voor je liggen! echt gewoon echt goed!

Die ibanez lijkt mij ook wel iets veelzijdiger dan de epi, en hij is zeker niet slecht (prestige serie inderdaad) hij zal wel anders klinken dan de epi, maar misschien vindt je dat juist lekkerder... kortom: kijk lekker rond in alle gitaarwinkels waar je bent, en houdt de tweedehands sites goed in de gaten!

john.3001
7 september 2004, 16:32
Wat voor lp kan ik er 2e hands voor krijgen denken jullie? Een standard zit er zeker niet in, maar een studio, moet dat te doen zijn? Daar kan ik me nog wel bij neerleggen namelijk (ik hou niet zo van binding)

En ja, die ibanez zal aanvankelijk niet klinken als een lp, maar de basis is wel daar, mahonie lichaam, maple neck zal iets meer rauwheid geven, daar is niks mis mee, en de pups kunnen nog altijd vervangen worden, dat realiseer ik me...

Btw, de nekstand op een lp klinkt mij sowieso te zompig, dus dat standje zal ik niet snel gebruiken, een single-coil klinkt daar stukken beter imo...

@TMKXL (wat een naam btw): die gitaar van jou, wat voor nekprofiel heeftie? Want ik wil geen wizard-achtige nek, hij mag wel iets sleeker zijn dan de gemiddelde gibson lp nek (nog een reden waarom ik de epi in gedachten had, de nek is iets slanker...).

Ik moet idd nog flink wat testen ja...

Jax
7 september 2004, 18:11
Wat voor lp kan ik er 2e hands voor krijgen denken jullie? Een standard zit er zeker niet in, maar een studio, moet dat te doen zijn?

Voor 600-800 euro kan je volgens mij best wel een mooie epi les paul standaard kopen tweedehands hoor. Als je een Gibson bedoelt, dan zal het inderdaad bij een studio blijven denk ik. Maar ik kan het ook fout hebben.

vester86
7 september 2004, 20:45
@ TMKXL dat prestige slaat niet direct op de kwaliteit, maar op een verhoogde afwerking en daarmee hand in hand gaande speelcomfort.

@ TMKXL (nog een keeR) Waarom meteen de PU's VEranderen?? koop dan een gitaar die in 1 keer aan je eisen voldoet... als je met een gitaar begint die per definitie al niet aan je eisen voldoet, zul je er slechts in weinig gevallen uiteindelijk tevreden over worden...

@John.3001: deze gitaar is erg degelijk, maar heb je er al op gespeeld?? volgens mij valt die slanke hals wel mee, net als bij de SZ serie. en waarom wil ook jij meteen de pick-ups veranderen?? koop dan een instrument dat meteen aan je eisen voldoet.. Wat is er mis met de epiphone's, die komen tenslotte het dichtst in de buurt van een echte Les Paul.

Wat je ook nog kunt overwegen (mits het budget het toelaat) is een HERITAGE Les PAul, dit is een merk dat tussen gibson en epiphone in zit, en volgens gebruikers in een aantal gevallen voor dezelfde prijs de 'echte' les paul RUIM overtroeft..

Joris

NeeraDJ
7 september 2004, 21:06
@ TMKXL dat prestige slaat niet direct op de kwaliteit, maar op een verhoogde afwerking en daarmee hand in hand gaande speelcomfort.


Gast je zegt precies het tegenovergestelde. Prestige slaat juist op constante kwaliteit, het speelcomfort is zeer persoonlijk. Ik ken gasten die echt niet goed worden van de Wizard maar graag op naar mijn mening boomstammen spelen (en mijn oude Les Paul had echt een behoorlijk dikke hals)

Wormaap
7 september 2004, 21:13
Ibanez heeft over het algemeen als zwak punt z'n pickups. Als't voor de rest 'n supergitaar is (vind ik zelf bij de Prestige modellen zeer zeker) dan is 'ie het zeker waard om de pups te vervangen :)

NeeraDJ
7 september 2004, 21:16
@john.3001: Ik denk dat ik precies heb wat je zoekt. Een Ibanez RG3120 Prestige. Mahonie body, AAA Flame maple top (net zoals op de duurdere Les Pauls), maple hals, natural binding op de body wat er overigens prachtig uit ziet, twee topklasse elementen (Seymour Duncan JB, DiMarzio Paf Pro), abalone inlays (dus geen pearloid of mother of pearl, maar iets duurder spul), en de Paf Pro is ook naar single coil te schakelen.

Ik heb 'm vaker naast Gibson Les Pauls gehouden en ik moet zeggen dat je die warme maar toch smoothe lead tone echt zeker kunt behalen uit de brughumbucker van deze gitaar. Er zit bovendien een koffer bij. Als je 50 euro bijspaart mag je hem van mij hebben. Forumlid Lacrymosa heeft hem vorige week vrijdag bespeeld, is er helemaal weg van, maar heeft bedenktijd nodig en heeft mij gevraagd tot vrijdag te wachten. Mocht hij hem niet willen en als je serieuze interesse hebt dan mag je het van mij uit komen testen. Ik heb nog wel een andere geïnteresseerde, maar als Lacrymosa hem niet zou willen is het bij mij hoe sneller hoe beter (wil een nieuwe versterker kopen, die overigens in de aanbieding is).

vester86
7 september 2004, 21:24
dat is waar, maar ik vind dat je eerst moet luisteren en niet bij voorbaat al er van uit moet gaan dat je toch vanalles aan je gitaar gaat kloten.

@ neeraDJ: letterlijk overgenomen uit de Ibanez Catalogus 2003, pagina 4:

"Ever pick up a guitar that just felt right straight off the rack? sometimes it's not accidental. With the Prestige series of guitars, the ibanez R & D team spent some serious time figuring out the magical qualities of those guitars. It's not just the sound, or just the feel or look - it's a combination of those things. And with the prestige series, you will not only find guitars with the right combination of features, but each guitar will feel just like and old friend as soon as you pick it up.

The key element is the finishing of the neck and fingerboard. We've taken extra care in this area to ensure that all of the Prestige guitars have an unique final finish to give you that "broken in" feel right off the bat. Pick up a Prestige guitar and Feel it for yourself."

in feite hebben we dus allebei gelijk, hoewel bij ibanez niet echt sprake is van inconsistente kwaliteit de laatste jaren, volgens mij. (misschien bij de budget modellen, maar die hebben weer geen prestige afwerking)

Joris

TMKXL
7 september 2004, 22:15
@TMKXL (wat een naam btw): die gitaar van jou, wat voor nekprofiel heeftie? Want ik wil geen wizard-achtige nek, hij mag wel iets sleeker zijn dan de gemiddelde gibson lp nek (nog een reden waarom ik de epi in gedachten had, de nek is iets slanker...).

Het is zeker geen Wizard neck, dus niet zo'n hele dunne hals. Hij ligt lekker in de hand, niet superplat, maar toch ook wel voor het snelle werk.



http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/neck/sa2.html

NeeraDJ
7 september 2004, 22:24
in feite hebben we dus allebei gelijk, hoewel bij ibanez niet echt sprake is van inconsistente kwaliteit de laatste jaren, volgens mij. (misschien bij de budget modellen, maar die hebben weer geen prestige afwerking)

Joris

Joh? Dus jij wilt je argument onderbouwen met een zeer subjectief reclame betoog van Ibanez. Je gaat me toch niet vertellen dat je echt denkt dat Ibanez een algemene doelgroep gitaristen kan bereiken, want dan kan ik je nu al vertellen dat er geen algemene doelgroep is. Als je eens wat meer om je heen kijkt dan zul je merken dat Ibanez evenveel gebashed wordt als geliefd, net als elk ander merk, ik zal je ook meteen vertellen waarom: Een gitaar is hartstikke persoonlijk! Wat je hierboven zegt is precies wat ik net heb gezegd, ik ben echter wel blij dat je meteen doorhad dat je niet over de koreaantjes moest praten omdat we het onderwerp bij Prestige houden.

vester86
7 september 2004, 23:21
wie heeft het hier over koreaantjes gehad.

en het zal best dat er een flink subjectieve mening in zit, maar het verschil in speelcomfort is niet enkel persoonlijk. dikte van hals e.d. is inderdaad persoonlijk, maar een betere afwerking daarvan scheelt ook veel...... en bij een prestige gitaar (we hebben er allebei 1 als ik me niet vergis) wordt niet alleen die hals onder handen genomen. ook de pick-ups zijn er (in mijn geval dan) een onderdeel van, net als een luxe nepparelmoer-binding aan de zijkant van de nek e.d.

je moet je niet zo aangevalllen voelen, je klinkt alsof ik je diep heb geraakt met mijn opmerking.

Joris

NeeraDJ
8 september 2004, 08:51
(misschien bij de budget modellen, maar die hebben weer geen prestige afwerking)

Joris

We hadden het over Prestige en jij corrigeert je over budget modellen oftewel koreaantjes. Ik voel me niet aangevallen, maar ik raak nog al geïrriteerd wanneer er onzin wordt gesproken. Vertel mij eens hoe binding en elementen bijdragen aan speelcomfort? Ik kan ook een Samick o.i.d. met binding vinden en er nieuwe elementen inzetten, maar dan vind ik 'm nog steeds behoorlijk slecht spelen. Je heb het nu over enhanced looks, maar in de Prestige serie heb je daar zelfs trappen in, de mahonie serie wordt veel meer gewaardeerd dan basswood.

john.3001
9 september 2004, 15:13
@ neeradj: rg = zwevende brug, en daar ben ik geen fan van...
@jax: voor 600 euro heb ik een NIEUWE epi lp standard
trouwens, het cruciale verschil - voor mij dan - tussen die sa1260 en die epi lp is de lenget van de hals, ik heb em toch denk ik liever iets korter

Diedo
9 september 2004, 15:44
ik denk toch dat dat verschil niet zo cruciaal is... eerder de dikte van de hals... een twijgje van de ibbi en een boomstronk van de epi.

Bobbel
9 september 2004, 16:05
koop nou maar een Fender... dan ben je meteen van al dat gezeik af :razz:

glacius
9 september 2004, 16:55
koop nou maar een Fender... dan ben je meteen van al dat gezeik af :razz:

dat is wel de meest kloterige opmerking allertijde, als je goed had gelezen had je gezien dat hij al een strat heeft en een lp achtige gitaar wil.. correct me if I'm wrong het gaat hier dus helemaal niet om fenders,

als ik zelf PERSOONLIJK (met alle respect voor fender liefhebbers) moet kiezen tussen een fender en een epiphone dan is de keus gauw gemaakt dan word het zeker een epi,.. daar zit tenminste een beetje power in..
maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk.

en om terug te komen op de topicstarter, ik zou voor een epi standard gaan, wel goed zoeken want er zitten rotte appels tussen, met een beetje geluk vind je een super epiphone, ik heb ook een hele goeie staan..

houd er wel rekening mee dat je gelijk andere stemmechanieken erbij kan kopen want de std stemmers van epiphone zijn uberbagger !!

john.3001
9 september 2004, 18:43
@ glacius: de epiphone-site zou wel es een update kunnen gebruiken, want in alle recente reviews die ik heb gelezen (gitarist, what guitar?) etc. staat dat er tegenwoordig grover tuners opzitten, en die zijn beslist niet slecht (hoewel ik ze na een tijdje toch waarschijnlijk ga vervangen door sperzels, heb ik ook op m'n strat gedaan)...

Over die kwaliteit zou ik het vroeger (3-4 jaar geleden) met je eens zijn geweest, ik heb toendertijd (toen ik op zoek was naar een eerste gitaar) veel epi's getest, de meeste waren niet echt fantastisch, maar soms zat er een goede tussen. Meestal werd de prijs verraden doordat de binding slordig was afgewerkt, of door krakende schakelaartjes etc.

Als je echter tegenwoordig kijkt naar het vakmanschap waarmee die dingen in elkaar worden gezet, lijkt een hoop te zijn veranderd. Tegenwoordig zitten er ook Gibson elementen in die een stuk beter klinken (en elementen kun je nog altijd vervangen).

Jammer alleen vind ik dat de flame top (op de standard plus) heel dun is (er zit volgens mij een laagje elzen (?) onder), waardoor je bijna hetzelfde effect krijgt als bij een photo-flame, maar helaas wordt de gewone standard alleen in zwart geleverd, en dat vind ik echt een hele lelijke kleur...

Verder zien de bursts er crappy uit als je ze vergelijkt met Gibsons, daarom denk ik dat ik voor de wijnrode ga, ziet er tenminste niet zo cheap uit...

Iig bedankt voor jullie input...

@iro
9 september 2004, 18:55
[quote="john.3001

Verder zien de bursts er crappy uit als je ze vergelijkt met Gibsons, daarom denk ik dat ik voor de wijnrode ga, ziet er tenminste niet zo cheap uit...

Iig bedankt voor jullie input...[/quote]

hier foto van mijn standard plus ... vind ik er niet cheap uitzien hoor ...

http://users.skynet.be/bs365570/tsl60enepi.jpg

http://users.skynet.be/bs365570/lespaul.jpg

-Heineken-
10 september 2004, 13:35
Ik heb zowel een Gibson LP custom en een Ibanez S 540. Beide zijn waanzinnig fijn klinkende gitaren zonder twijfel maar als je een gitaar met een LP geluid wil zou ik toch echt een LP kopen. Een LP heeft 2 x zoveel "body-mass" als een S series dus ondanks die van mij beide van Mahonie hout zijn, klinkt een LP veel "bassier" en voller. (Wat niet gelijk betekend beter, gewoon anders). Persoonlijk zou ik eerder een Gibson LP studio kopen dan een Epiphone LP, maar da's persoonlijk natuurlijk...

john.3001
14 september 2004, 10:05
@ @iro:

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lpspremiumplusHCS.jpg

(zie je het verschil? => de top is natuurlijk ook van betere kwaliteit)

@iro
14 september 2004, 12:12
yep yep, tuurlijk is er verschil. Ma ik zei gewoon dat de mijne er dan nog niet cheap uitziet :)

john.3001
14 september 2004, 12:17
nee, okee, dat klopt, maar wel cheaper dan de Gibson (maar dat mag natuurlijk ook wel voor dat verschil in geld)...

@iro
14 september 2004, 12:27
nee, okee, dat klopt, maar wel cheaper dan de Gibson (maar dat mag natuurlijk ook wel voor dat verschil in geld)...

yep

andoni
14 september 2004, 13:15
Ik heb gisteren avond op een vriend zijn gloednieuwe Epi Les Paul Custom gespeeld (een witte, ik vond het best een mooie gitaar), maar wat ik me nu afvraag is: zitten er in de nieuwste Epi's soms andere humbuckers? Ik heb 2 jaar geleden rondgekeken naar een nieuwe gitaar, mijn eerste gedacht was een Epi, maar die klonk niet goed vond ik, dus ben ik met een ESP/LTD Viper naar huis gegaan. Maar die Epi die ik gisteren bespeeld heb klonk echt goed (oké, was ook wel een andere amp en het is ook wel 2 jaar geleden, maar toch). Zo goed dat ik hem vroeg of hij de elementen soms vervangen had, wat niet het geval was.

grrr dit voorval doet mij weer twijfelen tussen een LTD Eclipse en een Epi Les Paul :roll:

john.3001
14 september 2004, 16:27
Ik heb gisteren avond op een vriend zijn gloednieuwe Epi Les Paul Custom gespeeld (een witte, ik vond het best een mooie gitaar), maar wat ik me nu afvraag is: zitten er in de nieuwste Epi's soms andere humbuckers? Ik heb 2 jaar geleden rondgekeken naar een nieuwe gitaar, mijn eerste gedacht was een Epi, maar die klonk niet goed vond ik, dus ben ik met een ESP/LTD Viper naar huis gegaan. Maar die Epi die ik gisteren bespeeld heb klonk echt goed (oké, was ook wel een andere amp en het is ook wel 2 jaar geleden, maar toch). Zo goed dat ik hem vroeg of hij de elementen soms vervangen had, wat niet het geval was.

grrr dit voorval doet mij weer twijfelen tussen een LTD Eclipse en een Epi Les Paul :roll:

Ja, epi's hebben tegenwoordig elementen die gelicensed zijn door Gibson, klinken idd een stuk beter ja, maar die LTD Eclipse (ik neem aan dat je minimaal voor de 400 serie gaat - die ligt ook een beetje in dezelfde prijsklasse) kan zich zeker meten met de epi wat betreft pups => je kan kiezen tussen SD's of EMG's, wat wil je nog meer.

Ik heb op de LTD gespeeld en hij klinkt natuurlijk erg goed, speelt ook wel fijn en heeft een earvana nut... Ik vind em alleen te 'metallig' uitzien, maarja da's een kwestie van smaak... Voor de hardware hoef je t niet te laten iig

Sicky61
14 september 2004, 23:43
tja....persoonlijk heet dat dan.
Ik vind de epi niet te vergelijken met de ibanez.
epi / ibanez
Dikke hals / dunne hals
tailpiece / tremelo
zwaar / licht
mooi / lekijk
de looks zijn totaal verschillend(welke vind je het mooist?)
Hij hangt heel anders om je nek(sterke rug?)
ben je een gierpook gebruiker?
tja....heb je hier wat aan?

munkie
15 september 2004, 12:24
Opa heeft laatst zijn Ibanez S540FM uit ±1990 weer eens van zolder gehaald, nieuw setje snaren erop, mooi opgepoetst. Wel weer FF wennen aan die neck, super plat en breed met dikke frets. Heel snel voor "technisch" werk met de duim achter de hals. Wat minder lekker voor blues/snaren opdrukken met de duim op de rand van de hals. Ik heb er een SD JB op en dan komt er wel een vet geluid uit voor zo´n lichtgewicht gitaar. Mijn Tokai LP met JB klinkt wel wat zwaarder maar IS dat ook 8-) Niet echt ARBO vriendelijk als je regelmatig 3 uur op de bühne staat...
Ik zit wel te denken aan een compleet setje SD op die Ibanez, de standaard elementen klinken wat melig. Jazz bij de hals, SC in het midden. Verder toch nog steeds een lekkere gitaar die Sabre, zie je af en toe 2dehands voor 500 euri en minder.