PDA

View Full Version : Vijs strapbutton afgebroken



coffin fairy
6 september 2004, 17:19
Hallo,
Ik wou mijn gitaar voorzien van straplocks
maar toen ik de vijzen eruit deed, brak er een van de 2 af.
Dus nu zit er nog een stuk in de gitaar,
Wat zou ik daar het beste mee doen? Eens binnensteken om te laten herstellen? (als dit mogelijk is)
Of zou ik beter direct zelf een nieuw gat maken?

Anavrin
6 september 2004, 17:24
OK, allereerst welkom, ten tweede, een vijs noemen we in Nederland gewoon een schroef, ten derde gewoon vlak boven of onder het schroefje ff een nieuw gat maken. Da's wel het makkelijkst. Als het mooi moet zijn, dan kun je 'm trouwens het beste onder de afgebroken schroef zetten, want dan zit de gitaarband over die afgebroken schroef, waardoor je 'm dus niet ziet.

bert k
6 september 2004, 17:56
Nou, dat kan mooier, denk ik. Anders zit je toch met een lelijk gat. Wat je kan proberen: (als de afgebroken schroef niet te diep zit) Boor met een dun boortje, 1 of 1 1/2 mm, twee of drie gaatjes naast elkaar in het uiteinde van de schroef. Niet diep! Je krijgt dan een soort gleufje. Steek er nu een schroevendraaier in, misschien een beetje helpen met zachte hamertikjes. Nu linksom uitdraaien. Succes!

Trouwens, je boft. De schroef van een gewone bandknop is veel kleiner dan de schroef van een straplock, dus je kan het gat weer gewoon gebruiken, zelfs als het een beetje beschadigt.

coffin fairy
6 september 2004, 19:45
Bedankt :)