PDA

View Full Version : G???



Beginnertje
14 mei 2002, 15:43
Hey,

Ik ben net begonnen met gitaarspelen en ik moet zeggen...het overpakken van Em D en C lukt al een beetje...

Alleen vroeg ik me af hoe het nou met de G zit. Op sommige sites staat dat je die gewoon met je ringvinger op de onderste en middel- en wijsvinger op de bovenste kunt pakken. Op andere sites staat weer dat dat erg onverstandig is en dat je hem beter met je pink op de onderste en je ring- en middelvinger op de bovenste twee snaren kunt pakken. Dat zou de overgang naar de C makkelijker maken.

Nou heb ik zo'n oud spaans gitaartje met een hele brede hals en whatever ik ook probeer. Ik krijg die G niet op de laatste manier te pakken. Maakt het echt veel uit, als je het op de eerste manier doet, of is het gewoon een kwestie van flink doorzetten, dan lukt het wel?

Alvast bedankt,

Rob

moretel
14 mei 2002, 16:09
Ik zou in het begin de vingers gebruiken die je het makkelijkst afgaan.

Daarna kun je opletten bij welke accoord overgangen de beste vingerzetting is. Dan kom je erachter dat voor het G accoord vaak (wel na langer oefenen) de pink variant de beste oplossing is maar de ringvinger variant ook goed bruikbaar blijft.

Maar ook bij de andere accoorden kun je de vingerzettingen verandering. Logisch denken waarbij bij overgangen de vingers zo min mogelijk hoeven te bewegen en van snaar veranderen is dan vaak het makkelijkst.

In de praktijk is het goed om diverse vingerzettingen te gaan doen, als je eenmaal toebent aan barre grepen dan gaat er een wereld voor je open.

dirkw83
14 mei 2002, 23:42
ja, da's zeker waar. Had ik ook.


Je moet trouwens als beginner niet vergeten dat je nog veelt zult gaan leren (ik ook) en een variant van de G (met de pink op de onderste snaar en de ringvinger op de snaar daarboven) zul je ook nog moeten kunnen spelen!