PDA

View Full Version : D-tuning...



Thom TK
6 september 2004, 14:46
Ik wil mijn gitaar in D stemmen, maar ik speel ook veel nummer in E.
Mijn eerste gedachte bij dit probleem was: ik koop wel zo'n pedaaltje wat je gitaar ff naar beneden stemt..maar ik zag daar weinig goeds over staan op dit forum.
Daarom dacht ik dit: Als ik mijn gitaar in D stem, kan ik dan een capo op de 2e toets zetten voor als ik in E ga spelen?
Oh ja: ik kan dus NIET die nummers in D spelen, want dat wordt nogal moeilijk ivm open noten enz.

Embryoyo
6 september 2004, 15:16
Mijn gitaar staat in A, maar speel ook gewoon nummers die anders getemd staan. Boeiend.

pimmetje
6 september 2004, 15:30
Als je met "in D stemmen" bedoelt dat je gewoon alle snaren 1 toon lager draait, dan werkt je capo idee wel. Je moet er wel rekening mee houden dat je snaarspanning dan flink minder wordt, maar daar kan je dan eventueel weer dikkere snaren voor pakken.

Als je er open D of drop D ten opzichte van standaard stemming mee bedoelt, lijkt 't me logisch dat 't niet helemaal gaat werken met die capo...

Anavrin
6 september 2004, 15:45
je kan toch gewoon die open akkoorden blijven spelen, dan klinken ze alleen wat lager...
BOEIUHHHH, is toch vet

Wormaap
6 september 2004, 16:59
Dat klinkt niet echt lekker als je meespeelt met de CD :P
Ik pak persoonlijk voor open akkoorden gewoon barré akkoorden zodat't toch goed klinkt :) (ik speel alles in D)

Maar een capo zou ook wel werken :P

Thom TK
6 september 2004, 18:46
Dat klinkt niet echt lekker als je meespeelt met de CD :P
Ik pak persoonlijk voor open akkoorden gewoon barré akkoorden zodat't toch goed klinkt :) (ik speel alles in D)

Maar een capo zou ook wel werken :P

dat bedoel ik...ik speel vaak mee met CD's, dus dan wordt het wel lastig.
Maar ik zal het dus ff proberen met die capo!

Anavrin
7 september 2004, 00:20
betere oplossing; koop nog een gitaar!!! :D
zet je de ene in D en de andere in E...

theo!
7 september 2004, 00:53
mja, elke gitaarzaak heeft wel goedkope afgekeurde japanse alkaida merken oid:)

Thom TK
7 september 2004, 12:34
ik wil er geen kutgitaar bij, alleen om die tuning.
Mijn plan was om hoofdzakelijk in D te gaan spelen, maar af en toe ook wat nummers in E.

Mithrandir
7 september 2004, 13:53
Ah, met die capo lukt wel man, gewoon proberen. Lukt het niet, dan moet je ff snel stemmen als je naar E wilt, is ook zo gebeurd.

Thom TK
7 september 2004, 15:22
Ah, met die capo lukt wel man, gewoon proberen. Lukt het niet, dan moet je ff snel stemmen als je naar E wilt, is ook zo gebeurd.

Floyd :)

Wormaap
7 september 2004, 18:34
Gewoon 2 fretjes hoger spelen en IPV open akkoorden barré akkoorden spelen, shazam :D
Maar zoals ik al eerder zei gaat een capo je ook wel redden.

Theije
8 september 2004, 00:46
Beste oplossing die voor dit 'probleem' bestaat is een Hipshot, is echt ideaal, werkt perfect, gewoon 1 tikkie en je lage E staat in D.

Bluesbreaker
8 september 2004, 08:47
Beste oplossing die voor dit 'probleem' bestaat is een Hipshot, is echt ideaal, werkt perfect, gewoon 1 tikkie en je lage E staat in D.

maar als ik het niet verkeerd heb gaat het hier om een d stemming, en niet over dropped d

Thom TK
8 september 2004, 14:48
Gewoon in D, geen drop D idd.

lennartengel
8 september 2004, 15:52
ik heb hetzelfde probleem met mijn bandje, de helft is in e en de helft in d. Ik heb gewoon een zevensnaar gekocht. Werkt dus prima. En we kunnen nu eventueel ook nu metal gaan coveren :roll:

Maar 't is geen goedkope oplossing... capo moet ook lukken

Jasper5150Lok
9 september 2004, 18:21
Of je koopt gewoon 4 dezelfde gitaren, elke in een andere toonsoort. Works for me! :D Zelfde klankkleur maar andere stemming.

Rewind
8 november 2004, 21:24
Een hipshot, is dat een schakelaartje die je snaar 1 toon lager stemt? hoe werkt dit?

Bluesbreaker
8 november 2004, 22:04
Een hipshot, is dat een schakelaartje die je snaar 1 toon lager stemt? hoe werkt dit?

nee, een hendeltje waarmee je in een beweging je e snaar naar d stemt

AlterEgo
8 november 2004, 22:12
Beste oplossing die voor dit 'probleem' bestaat is een Hipshot, is echt ideaal, werkt perfect, gewoon 1 tikkie en je lage E staat in D.

Werkt dat ook met een Kahler bridge

1959SLP
11 november 2004, 21:15
Gewoon om blijven stemmen. Train je absolute gehoor.

Wormaap
11 november 2004, 21:58
Met'n Floyd of Kahler werkt dat natuurlijk niet he. 'Even' omstemmen kost je dan al gauw 'n uurtje ofzo.

Quadrifoglio
12 november 2004, 14:26
Gewoon in D, geen drop D idd.

There goes the HipShot :D

1959SLP
12 november 2004, 16:05
Met'n Floyd of Kahler werkt dat natuurlijk niet he. 'Even' omstemmen kost je dan al gauw 'n uurtje ofzo.

een uur? Dan geldt die training zeker voor jou! :lol:

Blijepanda
12 november 2004, 16:29
Met'n Floyd of Kahler werkt dat natuurlijk niet he. 'Even' omstemmen kost je dan al gauw 'n uurtje ofzo.

:o 1 uur??? Dan vraag ik me af hoe jij een gitaar stemt :)

Van Dattum
26 november 2004, 23:14
Ik speel de meeste tijd op een Fender Strat+ in concertstemming en heb voor andere stemmingen een Fender Jap Tele gekocht, zo'n Blue Flower (tof ding trouwens) die ik gebruik voor open D (Golden Earring) en open G (Stones). Die twee stemmingen zijn snel aan te passen.