PDA

View Full Version : Wat is de beste Chorus?



marcowohlan
6 september 2004, 13:53
Ik zoek een goede chorus, bijvoorbeeld van Boss i.v.m. betrouwbaarheid. En de CH serie ken ik redelijk goed. Eenvoudig en oké dingetje.

Er zijn ook van Rocktron bepaalde Chorussen: de Tsunami. Wie heeft daar ervaringen mee? Lijkt me wel een gaaf apparaat. Is echter niet in mijn regio te koop dus als ik hem wil probern moet ik er al een uurtje voor rijden.

Enne, harmony-central ken ik ook al. Maar dat is niet erg objectief.

Maroc.

Antal
6 september 2004, 13:56
Ik vind zelf de chorussen van Ibanez een stuk lekkerder klinken dan die van boss. Misschien is dat een ideetje.

Of als je iets meer uit wilt geven de Carl Martin chorus XII. 2 in 1. Erg subtiele chorus.

Dirk_Hendrik
6 september 2004, 14:28
Ik denk niet dat de info hier objectiever is dan die op HC

ateng
6 september 2004, 14:53
Ik vind het heel moeilijk om te zeggen wat beter of mooier klinkt omdat zo iets heel persoonlijk is. Het beste is om zelf uit te proberen wat voor jou het mooiste klinkt en bij je past qua speelstijl. Wat ik onzettend goed vind klinken is de Arion sch-1 stereo chorus die vrij goedkoop is maar zekers niet onder de duurdere choruspedalen doet. Gasten als Mike Landau en Scott Henderson gebruiken m ook dus wie zegt dat duurder beter is toch...

Rutger
6 september 2004, 15:01
k heb er nog een voor je: Danelectro Coolcat. Subtiele chorus die er niet zo dik bovenop ligt.

in de klasse van Boss maar dan een tikkie beter, voor E60,- mag je m hebben. :)

ateng
6 september 2004, 15:09
De Danelectro Coolcat vind ik ook goedklinken. Heb m ook gebruikt voordat ik mijn Arion had en heb m nog steeds.

Antal
6 september 2004, 15:13
k heb er nog een voor je: Danelectro Coolcat. Subtiele chorus die er niet zo dik bovenop ligt.

in de klasse van Boss maar dan een tikkie beter, voor E60,- mag je m hebben. :)



Die kost nieuw €57,= bij musik-produktiv.de

Dit forum is idd ook niet echt objectief. Iedereen heeft zijn persoonlijke smaak. Daarom vind ik het ook belangrijk om zo veel mogelijk zelf uit te proberen. Je kunt dan ook niet zeggen : 'je moet die of die kopen, want die is goed.' Maar je kunt iemand er wel op wijzen dat bepaald pedalen ook best goed gevonden worden. Vaak word er namelijk niet veel verder gekeken dan Boss. Niets mis mee natuurlijk, maar er is meer in pedalenland dan dat.

Speeddemon
6 september 2004, 15:29
één van deze:

Boss CE-2
Ibanez BC9
Fulltone Choralflange
Retrosonic CE-1
TC Electronics SCF

Anavrin
6 september 2004, 15:51
ik ga nog ooit de ElectroHarmonix Polychorus halen. Die vind ik dan wel weer vet:
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F14%5FModulation%2F14%5FStereo%5FPol ychorus

Rutger
6 september 2004, 16:13
Die kost nieuw €57,= bij musik-produktiv.de

Ik zie het, zeker een aanbieding ofzo. In NL staat ie namelijk voor E100,- te koop en een 2dehandsprijs van E60,- is een normale prijs. Tijdje terug stonden er nl een stuk of 3 tegelijk op marktplaats voor rond de E60,-

DREAMMACHINE
6 september 2004, 17:21
ik heb ook nog wel een chorus liggen, de boss ch-1! mag ook wel voor de helft van de nieuwprijs weg.
Ik heb zelf namelijk op dit moment de voor mijn smaak ultieme chorus gevonden, de Chorus Ensemble 1 van boss. Ultiem geluidje!! zeer warm

Fuhgawz
6 september 2004, 17:57
Als je in een winkel chori gaat testen, moet je ook de Small Clone van EHX niet vergeten. Die klinkt een heel stuk warmer dan de Bossen die ze hebben. Daarbij is hij met een prijs van €75 ook nog eens heel betaalbaar.

dejohan
6 september 2004, 18:00
ik ga nog ooit de ElectroHarmonix Polychorus halen. Die vind ik dan wel weer vet:
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F14%5FModulation%2F14%5FStereo%5FPol ychorus

Een hele lekkere vind ik. Nirvana sound.

Dirk_Hendrik
6 september 2004, 18:02
Als je in de winkel chorussen gaat kopen moet je em daarna lekker 2e hands kopen. Een stuk goedkoper.

Daarnaast,
Bijna alle apparatuur is in Duistland een stuk goedkoper. Nederland is daardoor een rotland en een slechte referentie voor wat iets kost.

ieme
6 september 2004, 19:01
de beste? dat is aan jou oren.. velen vinden de oude boss CE1 goed, tegenwoordig is de Fulltone Choral Flange erg populair

Verder zou je de Maxon CS-9 Pro Stereo Chorus, Voodoolab ANALOOG CHORUS eens kunnen proberen

Of diverse Boss chorus pedalen,
Marshall heeft nog een Chorus vibe
Ibanez CE9, de ibanez tone lok (goedkoop!) CF7
DOD, danelectro....
Er zijn zat merken, van 70 tot over de 250 euro, welke t beste is? dat bepaal je door er na te luisteren, naast elkaar te zetten en verschillen te maken

Mitch
6 september 2004, 19:09
Als de CH1 wordt aangemerkt als OK chorus, wat moeten wij daar dan nog aan toevoegen :D
Serieus, het is maar net wat je wil. Wil je een wat metalige sound die je toon wat helderder maakt door je laag af te kappen dan is een Boss CH1 of Iba CF7 goed verkrijgbaar en oké.

Wil je een chorus die in dezelfde prijsklasse ligt maar warmer van klank is zul je op de tweedehandsmarkt moeten gaan snuffelen naar Boss CE2, Ibanez BC9, BCL, RC99 of SC10. Vooral op www.ebay.de goed verkrijgbaar, zoals Dirk_Hendrik al opmerkte.

Dirk_Hendrik
6 september 2004, 19:16
Verder zou je de Maxon CS-9 Pro Stereo Chorus,

Mooi voorbeeld maar wel voor mensen met een vreselijke geldpest! Dat ding is echt doto aan de prijs!

Fuhgawz
6 september 2004, 19:44
ik ga nog ooit de ElectroHarmonix Polychorus halen. Die vind ik dan wel weer vet:
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F14%5FModulation%2F14%5FStereo%5FPol ychorus

Een hele lekkere vind ik. Nirvana sound.

Ik dacht dat de Poly Chorus meer een noise pedaal dan een echte chorus was? Niet dat daar iets mis mee is uiteraard ;)
Voor een echte chorus vind ik de Small Clone dan toch een stuk bruikbaarder en vooral ook betaalbaarder. Serieus, test de Small Clone eens naast de standaard Boss pedaaltjes (CE-5, CH-1) en je hoort het verschil zelf wel.
Oh ja, de soundfiles op de EHX-site zijn niet helemaal representatief. Het is net of ze hun best doen om hun spullen zo slecht mogelijk te laten klinken... :-?

Dirk_Hendrik
6 september 2004, 19:59
Goh, Die ervaring had ik nou bij Danalectro :o

EdJ
6 september 2004, 20:37
Voor wat het waard is;ik vind de Washburn chorus,stereo met meerdere chorussen in 1 pedaal erg goed klinken.
Mischien komt het wel dat ik hem voor 25 Euri kocht :lol:
Groeten,Ed

bad horsie
6 september 2004, 21:42
ik heb de tsunami, de koreaan versie, best klinkende chorus die ik gehad heb, super stil super analoog en een waanzinnig stereo beeld, werkt met tegen fase, dus beide kanten hebben chorus., zit ook nog een ambience effect op wat ook stereo is ideaal om een solo mee op te peppen, neem wel minimaal een boss voeding, anders doet ie raar, heb trouwens ook de rampage distortion. deze nieuwe rocktron stompjes zijn echt waanzinnig.
zit ook nog een degelijke voetswitch op die dus niet op de printplaat zit, zeer prof. en kost geen donder.

Robbert
6 september 2004, 22:30
Beste chorus is stereo: de Boss DC-2. Maar probeer die maar eens te vinden.
In mono: moeilijk. De CE-2 is leuk, maar de Ibanez CS9 en CS505 mogen er ook zijn. Ben benieuwd naar de Analogman Clone clone.

Speeddemon
6 september 2004, 22:30
Ibanez CE9
Ibanez heeft veel pedalen, maar er bestaat GEEN CE9. :???:

bad horsie
6 september 2004, 22:57
iedereen heeft het over boss, vind het maar matige pedaaltjes, net zoiets als heineken bier

Robbert
6 september 2004, 23:15
iedereen heeft het over boss, vind het maar matige pedaaltjes, net zoiets als heineken bier

Heineken bier is best lekker hoor. Nee, serieus!

Speeddemon
6 september 2004, 23:17
iedereen heeft het over boss, vind het maar matige pedaaltjes, net zoiets als heineken bier
ik en de andere toonfanaten hebben het alleen over vintage Boss of gemodde Boss pedalen, als we 't over Boss hebben. :razz:
Een CS-2 met een CS-3 vergelijken... :o Can you say "Ferrari vs. Trabant"? :razz:

schizo910
6 september 2004, 23:43
iedereen heeft het over boss, vind het maar matige pedaaltjes, net zoiets als heineken bier
ik en de andere toonfanaten hebben het alleen over vintage Boss of gemodde Boss pedalen, als we 't over Boss hebben. :razz:
Een CS-2 met een CS-3 vergelijken... :o Can you say "Ferrari vs. Trabant"? :razz:


ik ben een rare, doe mij die Trabant maar... Of doe die Ferrari, verpats ik die, koop ik een Trabant en hou ik nog wat centjes over ook...


back on topic:
Ik zweer bij mijn RC99.

Speeddemon
7 september 2004, 01:04
Schizo, met een beetje zoeken betaal je evenveel voor een 2e hands CS-2 als voor een 2e hands CS-3, dus als je mag kiezen tussen een Ferrari van 6.000 euro en een Trabant van 6.000 euro... :wink:

ateng
7 september 2004, 11:29
:-? Wat een reacties allemaal! Wat jij mooi vind hoeft die gene m toch ook niet mooi te vinden. Iedereen begint gelijk over merken, vintage dit en dat. Je moet je eerst afvragen wat voor soort chorussound je zoekt zoals warm, dik of helder sound, flanger of leslie-achtig. Dan weet je ongeveer in welke richting je moet gaan zoeken. Maar vooral goed je oren gebruiken want jij bepaalt je sound. Succes! :wink:

dejohan
7 september 2004, 11:41
Ik dacht dat de Poly Chorus meer een noise pedaal dan een echte chorus was? Niet dat daar iets mis mee is uiteraard ;)
Voor een echte chorus vind ik de Small Clone dan toch een stuk bruikbaarder en vooral ook betaalbaarder. Serieus, test de Small Clone eens naast de standaard Boss pedaaltjes (CE-5, CH-1) en je hoort het verschil zelf wel.


+1

Dirk_Hendrik
7 september 2004, 11:44
Je moet je eerst afvragen wat voor soort chorussound je zoekt zoals warm, dik of helder sound, flanger of leslie-achtig.

Het enige wat ik MOET is poepen.

Het probleem met dat nadenken is dat met de kreten die je bovenstaand gebruikt het mij niet helder is wat jij daaronder verstaat. Als mensen daarintegen een aantal algemeen als goed bekend staande apparaten suggereren heb je meer houvast. Alle merken en types die hierboven genoemd zijn worden iik genoemd op élk van de criteria die jij hierboven noemt.

EdJ
7 september 2004, 12:02
Ik heb ook nog nooit een Boss pedaal gehad wat ik na 5 minuten nog de moeite waard vond om in te schakelen.
Ed

ateng
7 september 2004, 12:24
Je moet je eerst afvragen wat voor soort chorussound je zoekt zoals warm, dik of helder sound, flanger of leslie-achtig.

Het enige wat ik MOET is poepen.

Het probleem met dat nadenken is dat met de kreten die je bovenstaand gebruikt het mij niet helder is wat jij daaronder verstaat. Als mensen daarintegen een aantal algemeen als goed bekend staande apparaten suggereren heb je meer houvast. Alle merken en types die hierboven genoemd zijn worden iik genoemd op élk van de criteria die jij hierboven noemt.Je moet ook niet nadenken maar op je gevoel afgaan. Sound is persoonlijk dus je moet niet zo met merken bezig zijn. Je hebt wel een richtlijn maar geen houvast. De meeste gitaristen schaffen een pedaal aan omdat het volgens anderen een vintage is, duur of omdat bijv. Satriani/Clapton het ook gebruikt. Is het HELDER genoeg!
Trouwens, moet je nog POEPEN!!! :-D

Speeddemon
7 september 2004, 13:39
:-? Wat een reacties allemaal! Wat jij mooi vind hoeft die gene m toch ook niet mooi te vinden. Iedereen begint gelijk over merken, vintage dit en dat. Je moet je eerst afvragen wat voor soort chorussound je zoekt zoals warm, dik of helder sound, flanger of leslie-achtig. Dan weet je ongeveer in welke richting je moet gaan zoeken. Maar vooral goed je oren gebruiken want jij bepaalt je sound. Succes! :wink:
Dat was mijn punt ook niet.

Maar als bezitter van een aantal vintage Boss pedalen spring ik wel in, wanneer mensen Boss zo afwimpelen als matige effecten. Een CH-1 of CE-5 is niet vergelijkbaar met de warme sound van een CE-2.

Ik ken zowel de nieuwe als ouwe Boss pedalen, maar het gros van de mensen die hier roept "Boss is (per definitie) ruk!" weet niet waar de klepel hangt.

En als jouw smaak is 'een over-the-top-chorus waar geen normale 80's klank uit te halen is' en je geeft niks om kleine pedalen, koop vooral een EHX Polychorus.

ateng
7 september 2004, 15:43
:-? Wat een reacties allemaal! Wat jij mooi vind hoeft die gene m toch ook niet mooi te vinden. Iedereen begint gelijk over merken, vintage dit en dat. Je moet je eerst afvragen wat voor soort chorussound je zoekt zoals warm, dik of helder sound, flanger of leslie-achtig. Dan weet je ongeveer in welke richting je moet gaan zoeken. Maar vooral goed je oren gebruiken want jij bepaalt je sound. Succes! :wink:
Dat was mijn punt ook niet.

Maar als bezitter van een aantal vintage Boss pedalen spring ik wel in, wanneer mensen Boss zo afwimpelen als matige effecten. Een CH-1 of CE-5 is niet vergelijkbaar met de warme sound van een CE-2.

Ik ken zowel de nieuwe als ouwe Boss pedalen, maar het gros van de mensen die hier roept "Boss is (per definitie) ruk!" weet niet waar de klepel hangt.

En als jouw smaak is 'een over-the-top-chorus waar geen normale 80's klank uit te halen is' en je geeft niks om kleine pedalen, koop vooral een EHX Polychorus.
Ik bedoelde het ook niet persoonlijk maar in het algemeen wat er allemaal gezegd is en inderdaad ze weten niet waar de klepel hangt. Het is niet alleen maar smaak maar ook hoe je het afstelt. En als men roept dat Boss 'sucks' SO WHAT!! Als je er maar plezier aan heb en dat is toch de bedoeling van muziek maken. :wink:

dml
7 september 2004, 21:37
Ik heb nog een bijna nieuwe Rocktron Tsunami te koop. Mail me maar bij interesse.

vester86
7 september 2004, 21:39
ik gebruik een Ibanez BC9, zitten 2 (heel verschillende) chorusen in, 2 uitgangen (normaal en reversed) en klinkt gewoon erg lekker

schizo910
7 september 2004, 22:52
Schizo, met een beetje zoeken betaal je evenveel voor een 2e hands CS-2 als voor een 2e hands CS-3, dus als je mag kiezen tussen een Ferrari van 6.000 euro en een Trabant van 6.000 euro... :wink:

:D LOL

Nou een Ferrari van 6000 euro is hoogst waarschijnlijk een lelijk oud afgeragd ding... Een Trabant van 6000 euro moet wel een hele mooie zijn...
Ik ga voor de Trabant... :razz:

Speeddemon
7 september 2004, 23:21
Ik heb een CS-2 incl doosje en boekje gekocht voor 50 euro, incl verzenden. En die ziet er erg goed uit!

40-45 is zo'n beetje het minimum wat je voor een 2e hands CS-3 betaalt...

you do the math. :roll:

schizo910
7 september 2004, 23:48
:wink:

Laat die Trabant dan maar zitten, ik ga gewoon voor die Chevy Chevelle... :razz:

marcowohlan
9 september 2004, 12:07
Ik had niet gedacht zoveel reactie te krijgen!

Super. En waar je het dan al niet over hebt. Ik ben citroen rijder, heb niks met ferrari en trabant. Dus wat dat aan gaat ben ik toch al een vreemde eend in de bijt.

De oplossing is als volgt: binnenkort brengen we een bezoek aan Musik Produktiv in duitsland. Uurtje rijden dan maar.

Kan ik wel van alles uit proberen.

Dank voor de tips.

Robbert
9 september 2004, 12:20
You're welcome. ;)

ma_jeur
9 september 2004, 20:58
Ik heb van de week de ChoralFlange van Fulltone geprobeerd. Ik vind deze toch wel 1 van de betere die ik heb gehoord. Ik schrok wel een beetje van de prijs (€335,-).
Nu wil ik nog de chorus van TC-electronics proberen (al is die niet veel goedkoper).

Mark

Speeddemon
9 september 2004, 21:04
Ik heb van de week de ChoralFlange van Fulltone geprobeerd. Ik vind deze toch wel 1 van de betere die ik heb gehoord. Ik schrok wel een beetje van de prijs (€335,-).
Nu wil ik nog de chorus van TC-electronics proberen (al is die niet veel goedkoper).

Mark
waar heb je die voor die prijs in NL gezien? :o
Ik was een klein jaar geleden bij Jukebox, en toen was ie nog 420 E.

ma_jeur
9 september 2004, 21:18
waar heb je die voor die prijs in NL gezien? :o
Ik was een klein jaar geleden bij Jukebox, en toen was ie nog 420 E.

Ook bij Jukebox, de dollar is een stuk goedkoper geworden.
Wat vond jij van dat pedaal? Weet je nog vergelijkbare alternatieven?

Speeddemon
9 september 2004, 22:25
Wat vond jij van dat pedaal? Weet je nog vergelijkbare alternatieven?
Ik had toen m'n MIT Boss CE-2 bij, en ondanks dat ik 't verschil in kwaliteit en sound wel merkte, was 't zo miniem dat het zeker toen de prijs niet rechtvaardigde.

De CF-1 was toen dus 421 euro, en m'n CE-2 was 45 euro. De CF-1 was qua klank misschien 10% beter (afgezien van het true bypass gedoe, interne kwaliteit, flanger, etc etc)

Maar de Flanger-kant vond ik sowieso niet bijzonders. Sinds ik "Unchained" van Van Halen heb gehoord, is dat mijn benchmark voor flanger-sounds geworden. Ik heb dus een vintage DOD 670 thuis, die iets veelzijdiger zou moeten zijn dan de MXR Flanger, maar ik kan 'm nog niet testen. Maar goed, ik heb onlangs ook op een vintage MXR Flanger gespeeld, en idd, dat is de 'jetplane' sound die ik zoek.

Anyway, voor een chorus die destijds 9,4x zo duur was en maar 10% beter... nee.
Maar ik wil 'm ooit nog wel eens. :wink:

ma_jeur
10 september 2004, 21:54
Ik wil de Choralflange weleens naast de TC scf proberen. Kan helaas geen dealer vinden die ze beide op voorraad heeft. Sowieso ben ik nog geen dealer tegengekomen die de TC heeft!

Dweezman
11 september 2004, 00:32
Ik ben zeer in mijn nopjes met de VoodooLab analog chorus. Warm!

ma_jeur
11 september 2004, 09:08
Ik ben zeer in mijn nopjes met de VoodooLab analog chorus. Warm!
Die heb ik ook geprobeerd en deze vind ik het geluid te veel kleuren. Blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak.