PDA

View Full Version : Strat brughumbucker of dubbel single?



Stijn_Belgie
6 september 2004, 00:21
Hallo,

misschien een rare vraag, maar ik speel nu een tijd op een strat (kopie weliswaar, Yamaha Pac 612V) met een hum in de brug (SD JB).
Alhoewel dit een leuke pickup is voor stevige zaken (lead, distortion...), mis ik toch wel een beetje het single coil gevoel van een normale strat (beetje de twang zeg maar). Ik kan mijn JB wel splitten, maar iedereen weet dat dit toch niet hetzelfde is.
Nu komt het, is het misschien een idee om 2 echte single coils naast elkaar te zetten in de brug en via mijn push pull knop te kiezen tussen 1 single coil of 1 single coils in serie. Het laatste zal niet de sound geven van een echte hum dat weet ik wel, maar toch alleszins een extra duw voor lead. Bij 1 single coil heb ik dan de klassieke strat single coil sound. Dit zal volgens mij ook de mid/brug stand (die ik heel graag clean gebruik) verbeteren.
Het was maar een idee, en waarschijnlijk zijn er praktische inbouwproblemen, maar misschien hebben jullie wel andere gedachten of bedenkingen.
Ik dacht ondertussen ook nog aan de lindy fralins unbucker (hum met ongelijk gewonden wikkelingen, vb 5K/3,5K), die zou als hum meer dynamiek hebben (richting single coil gevoel) en minder hoog wegnemen.

Benieuwd naar jullie reactie,

Stijn

vester86
6 september 2004, 00:54
ik heb geen idee of het technisch haalbaar is, ik heb laatst iets soortgelijks gehoord op gitaar.net, dus volgens mij kan het, en het is zeker de moeite van het proberen waard.

je kunt voor jouw "humbucker" een gewone en een humcancelling single coil nemen, dan heb je in de humbucker stand geen last van ruis, je moet deze dan als het kan wel het meest achteraan zetten, en in de mid-positie ook zo eentje, dan heb je met alle tussenposities in ieder geval geen ruis meer.

piezo
6 september 2004, 13:05
2 single coils pal naast elkaar beinvloeden elkaar (verstrooiing van de magnetische velden), dus je krijgt met 1 spoel daarvan niet helemaal de echte single coil sound die je wilt.
Wat je evt. kunt doen is een serieschakeling van brug s.c. en mid s.c. mogelijk maken middels een push pull switch. Dan heb je echter weer niet een echt brug h.b. geluid.

Stijn_Belgie
6 september 2004, 23:56
ik heb geen idee of het technisch haalbaar is, ik heb laatst iets soortgelijks gehoord op gitaar.net, dus volgens mij kan het, en het is zeker de moeite van het proberen waard.

je kunt voor jouw "humbucker" een gewone en een humcancelling single coil nemen, dan heb je in de humbucker stand geen last van ruis, je moet deze dan als het kan wel het meest achteraan zetten, en in de mid-positie ook zo eentje, dan heb je met alle tussenposities in ieder geval geen ruis meer.

Als ik je goed begrijp neem ik voor die "humbucker" een gewone en een RW/RP single coil en moet ik die RW/RP dichtst aan de brug plaatsen omdat je bij het splitten de gewone single coil wil activeren en die dan in combinatie te gebruiken is met de RW/RP in de middenpositie, zoiets?
Welke coil bebruikt men eigenlijk meestal bij het splitten van een brughumbucker, de achterste of net niet. Heb zo een vermoeden dat dit weinig uitmaakt tenzij het verschillende type's van coils zijn.

Stijn_Belgie
7 september 2004, 00:11
2 single coils pal naast elkaar beinvloeden elkaar (verstrooiing van de magnetische velden), dus je krijgt met 1 spoel daarvan niet helemaal de echte single coil sound die je wilt.
Wat je evt. kunt doen is een serieschakeling van brug s.c. en mid s.c. mogelijk maken middels een push pull switch. Dan heb je echter weer niet een echt brug h.b. geluid.

Je zal zeker gelijk hebben. Ik besef ook dat als ik echt een hum en single coil in aan de brug wil dit niet mogelijk is in 1 gitaar en ik eigenlijk alleen maar 2 gitaren kan kopen, een SSS en een SSH :) .
Maar goed, het leek me een leuk idee om te proberen. Vooral in de mid/brug positie (met split hum is dat) mis ik toch wel wat.
Dat proberen lijkt me ook al niet evident want de meeste single coils (zeker vintage) hebben aan de basisplaat dwars op de lengterichting van het element een uitstulping voor de aansluitingen, zo kan je er al geen 2 naast elkaar zetten. Er zijn ook wel single coils die dat niet hebben (aansluitingen aan de montageschroeven), maar dat is dan effe zoeken ... .
Best eens proberen denk ik, dan weet ik het ineens :)

vester86
7 september 2004, 01:32
En als je nu een single coil sized humbucker en een single coil (gewoon) vlak naast elkaar zet??

waarom zit in een gewone humbucker geen verstrooiing van die magnetische velden.....????

Joris

piezo
7 september 2004, 12:19
waarom zit in een gewone humbucker geen verstrooiing van die magnetische velden.....????
Joris

Een standaard humbucker hééft maar 1 magnetisch veld en dat is al een minder gericht veld (lees: meer verstrooid) dan dat van een single coil. De polepieces zijn namelijk niet magnetisch maar geleiden slechts het magnetisch veld van de onderliggende magneet naar boven. Daarbij treedt uiteraard verlies van magnetisch flux op. Voordeel is overigens dat je bij een HB vrijwel geen stringpull hebt.

Stijn_Belgie
7 september 2004, 23:22
Hey,

alvast al bedankt voor de antwoorden.
Een echte brug single coil en toch ook nog een vorm van humbucker is zoals ik al aangaf niet mogelijk in 1 gitaar. De optie van piezo om mid en brug single coil in serie te schakelen is zeker interessant, maar ik zit nu natuurlijk met een opening voor een humbucker aan mijn brug, daar enkel een single coil (en dus geen direkte verstrooiing) is dan wel een heel gek zicht natuurlijk :).
Ik blijf mijn idee de moeite vinden om te proberen, ben wat gaan rondsurfen op het net, en wat vond ik..... een aantal pickup fabrikanten zijn me voor geweest :). Zo is er o.m. de Seymour Duncan Stag Mag (Staggered, met magnetische pole pieces alnico 2), ik vond ook de Rio Grande Tallboy (niet te verwarren met de Vintage Tallboy single, dit is nml. een dubbele versie ervan, deze zijn niet staggered).
Sales talk van Rio Grande:
Fits a conventional humbucking cavity but when split to one coil gives you the sound of a “true” single coil. Why? ... because it is! This feature when combined with a middle position single coil will give you the ultimate “quack” tone in the #2 position of your 5-way switch

De opmerking van piezo over verstrooiing blijft geldig, maar met mijn humbucker opening kan ik op die manier misschien toch dichter bij de single coil sound komen. De paar reviews die ik vond van die Rio Grande waren positief. In "humbucker mode" zou hij wel een stuk brighter klinken dan een normale hum. Dit klinkt aannemelijk en een beetje hoog weghalen via Eq is ook nog te doen.... .
Prijskaartje van zo een ding: 120-130 euro. Niet weinig, maar koop tegenwoordig eens een deftige hum of 2 single coils, is ook niet goedkoop.