PDA

View Full Version : jimi hendrix geluid



scholier
5 september 2004, 21:20
heey ik luister de laatste tijd naar jimi hendrix en ik weet dat ik daar nooit op zal lijken :cry: maar weet iemand hoe ik ernaar kan klinken ik heb een squier strat en een H&K 60 watt blue edition, ik bedoel vooral de sound van litlle wing.

BartL
5 september 2004, 21:41
Dat gaat je niet lukken.

scholier
5 september 2004, 21:45
het hoeft ook niet precies hetzelfde of moet ik dan efecten gaan kopen

Philippe
5 september 2004, 21:53
Je zou een Marshall 1962 Bluesbraker aan kunnen schaffen..Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Als je echt precies hetzelfde geluid wil zou je tevens aan kunnen schaffen:
- Original Cry Baby WahWah
- Vox V847 WahWah
- Dunlop Dalles Arbiter Fuzz Face

En die squier dumpen en een fender strat kopen uiteraard.

EDIT: In je sig staat trouwens dat je geen geld hebt.
Sorry, maar zonder geld is de kans vrij klein dat je het hendrix geluid kan krijgen.

scholier
5 september 2004, 21:55
oke ik ga is kijken hoe duur dat kost maar hoe kan ik mijn gitaar het meest op laten lijken op die sound zonder al die dingen te kopen of komt hij dan nog geeneens in de buurt :???:

Philippe
5 september 2004, 21:57
Als ik jou was zou ik eerst eens beginnen met sparen om een USA strat te kunnen kopen. Daarna komt de rest vanzelf wel.

scholier
5 september 2004, 21:59
oke ga ik doen

nirvana
5 september 2004, 22:00
als je elke dag 8 uur per dag oefent in het jimi spelen, kan je met dat materiaal na 2 jaar heus wel jimi songs ermee spelen. Als je het in de vingers hebt dan zit je goed, wat materiaal je ook hebt. Jimi zou je met jou materiaal kunnen omverblazen, bij wijze van spreken.. oefenen slet! :wink:

Aca Ilic
5 september 2004, 22:12
Hey !

Eerste moet je voor jezelf uitmaken , wil je als Jimy klinken, of wil je als Jimy spelen. Ik zou persoonlijk de laatste kiezen. Als je een gig zou moeten spelen, dan denk ik dat je eerder ergens een "gevoelige snaar" raakt, door een leuke Jimy lick te spelen ,dan dat je qua geluid als Jimy klinkt en dat je hele tijd op de gitaar " wat zit te klooien".Je hoeft echt niet in bezit te zijn van een Marshall Plexi, en een strat met omgekeerde kop om als Jimy te klinken.

Wil je je collega's muzikanten imponeren door Jimy's speelstij, dan luister 100000 naar Little wing, of welke nummer dan ook, leer eens spelen, en wat Nirvana ook al zei ,als je een beetje in je vingers hebt, dan kom je ver genoeg. Mijn tweede en laatste advies: doe nooit zo neerbuigend tegen jezelf ( "ik weet dat ik nooit zo zal klinken") , want als je nu op die leeftijd al opgeeft , dan ga eens tennisen of computeren of waar je ergens anders voor talent hebt.


Oefenen, gewoon met spullen en gear die je zelf hebt , en de rest komt vanzelf. Ik wens je in iedere geval succes met je carriere.

mvg
Alex
www.midlifeblues.nl

scholier
5 september 2004, 22:12
:-( moet ik eerst gaan sparen voor een e.h.b.o. setje bestaan die er ook voor een gitaar hals lijm dingen enzo :-D

Anders Destium
5 september 2004, 22:28
Jimi is niet aan zijn geluid gekomen door effecten, gitaren en versterkers te kopen. Hij is aan zijn geluid gekomen door natuurtalent en verder te oefenen, oefenen, oefenen x100000 en daarnaast door zijn effecten, gitaren en versterkers. Dus het lijkt me persoonlijk dat je met oefenen het verste zult komen :lol:

of een pod kopen natuurlijk :D

Shaggy
5 september 2004, 22:47
Met zo'n squire kom je ook een hele eind op je slaapkamer ... geloof me .. koop een buizenbakkie en je bent al een hele richting jimmy .. kuchy en knetter is veels te schel voor een hendrix sound.

nirvana
5 september 2004, 22:47
of een pod kopen natuurlijk :D

nu heeft dat joch door jou met zijn laatste zakgeld een pod gekocht...

Bobbel
5 september 2004, 23:35
Met een squier wil het opzich wel... maar een usa is natuurlijk mooier... ook moet je die hele dure marshall hebben (waar er maar 50 van zijn ofzo... die gebruikte hij ook vaak (die marshall is paars) en bij de solo's moet je je wahwah open zetten op schel...

Anders Destium
5 september 2004, 23:38
of een pod kopen natuurlijk :D

nu heeft dat joch door jou met zijn laatste zakgeld een pod gekocht...

Weer een padvindersdaad verricht vandaag 8-)

Modeling is het meest waar voor je geld in versterkerland, ik ben heel erg te spreken over mijn eigen!

dejohan
5 september 2004, 23:42
Ik ga het eens niet over dure spullen hebben.

A. Leer spelen als Hendrix alsof je leven er vanaf hangt.
B. Zet je overdrive (staat dat op je amp? Anders pedaaltje gebruiken) heel ver open, en je volume ook.

Zo heb je een geluid 'als' Hendrix. Dit is een basis, als het nog meer moet lijken als Hendrix, moet je allerlei duur spul komen.

ALS je echt iets wil uitgeven, dan zou ik toch een echte buizenamp aanraden.

Bobbel
5 september 2004, 23:52
Ik ga het eens niet over dure spullen hebben.

A. Leer spelen als Hendrix alsof je leven er vanaf hangt.
B. Zet je overdrive (staat dat op je amp? Anders pedaaltje gebruiken) heel ver open, en je volume ook.

Zo heb je een geluid 'als' Hendrix. Dit is een basis, als het nog meer moet lijken als Hendrix, moet je allerlei duur spul komen.

ALS je echt iets wil uitgeven, dan zou ik toch een echte buizenamp aanraden.

en goed met je tremolo leren omgaan en met feedback!

scholier
6 september 2004, 07:30
bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik eerst veel ga oefenen :lol: en ook nog een paar pedaaltjes kopen maar dat wou ik al :D

amon
6 september 2004, 09:13
hehe, ben ik weer... ik heb nog wel een DOD supra distortion liggen :D, in het boekje staat 'jimmi hendriw sound' en dan de manier hoe je de knoppen moet zette'n...


oefenen maat!

Harry
6 september 2004, 10:14
en blijf lekker op die squire spelen. Hendrix zou zijn geluid er ook uit kunnen halen.
Veel oefenen is het belangrijkste.

nirvana
6 september 2004, 10:53
of een pod kopen natuurlijk :D

nu heeft dat joch door jou met zijn laatste zakgeld een pod gekocht...

Weer een padvindersdaad verricht vandaag 8-)


eerder een podvindersdaad

Antoon
6 september 2004, 18:35
het geluid bij little wing is gewoon clean met het halselement en een beetje chorus. zo moet je een heel eind kunne komen

Anders Destium
6 september 2004, 18:36
of een pod kopen natuurlijk :D

nu heeft dat joch door jou met zijn laatste zakgeld een pod gekocht...

Weer een padvindersdaad verricht vandaag 8-)


eerder een podvindersdaad

Vooruit dan maar :lol:

Hendrix
6 september 2004, 19:11
Het is goed om een voorbeeld te hebben, maar je moet toch zelf ook orgineel zijn, anders ben je maar een immitator.
Ik zie Jimi ook als het grote voorbeeld, maar Ritchie Blackmore, jimmy page enz. zijn ook goed. Ik heb een stijl gevormd die daar tussen ligt.

En vergeet niet: The sky is the limit.........

........try to go beyond it! :wink:

scholier
6 september 2004, 19:18
@hendrix, ik heb ook meer idolen hoor :D

@iedereen heel erg bedankt voor al de reacties ik ga het proberen :-D

Bluesbreaker
6 september 2004, 19:51
Met een squier wil het opzich wel... maar een usa is natuurlijk mooier... ook moet je die hele dure marshall hebben (waar er maar 50 van zijn ofzo... die gebruikte hij ook vaak (die marshall is paars) en bij de solo's moet je je wahwah open zetten op schel...

ik hoop dat dat een grap was?

Bobbel
7 september 2004, 23:26
Met een squier wil het opzich wel... maar een usa is natuurlijk mooier... ook moet je die hele dure marshall hebben (waar er maar 50 van zijn ofzo... die gebruikte hij ook vaak (die marshall is paars) en bij de solo's moet je je wahwah open zetten op schel...

ik hoop dat dat een grap was?

nee dit is zeker geen grap... jimi gebruikte dat ding vaak... en er zijn weinig versterkers waar je dat geluid uitkrijgt...

Epic
8 september 2004, 12:19
...Als je echt precies hetzelfde geluid wil zou je tevens aan kunnen schaffen:
- Original Cry Baby WahWah
- Vox V847 WahWah
- Dunlop Dalles Arbiter Fuzz Face



het geluid bij little wing is gewoon clean met het halselement en een beetje chorus. zo moet je een heel eind kunne komen

IDD, voor Little Wing heb je weinig nodig (behalve dat je het nummer kan spelen dan)... dus met jouw gitaar/versterker moet het wel lukken., gewoon clean geluid afstellen.

Fuzz heb je voor dat nummer helemaal niet nodig, en WahWah alleen als je dat laatste loopje voor het eind identiek wil spelen.

Matje
8 september 2004, 12:51
Met een squier wil het opzich wel... maar een usa is natuurlijk mooier... ook moet je die hele dure marshall hebben (waar er maar 50 van zijn ofzo... die gebruikte hij ook vaak (die marshall is paars) en bij de solo's moet je je wahwah open zetten op schel...

ik hoop dat dat een grap was?

nee dit is zeker geen grap... jimi gebruikte dat ding vaak... en er zijn weinig versterkers waar je dat geluid uitkrijgt...

hebben ze die paarse plexi niet pas uitgebracht toen jimi dood was?

Nielsje
8 september 2004, 13:45
het belangrijkste wat je bij dat nummer nodig is, is gevoel denk ik..

het hoeft niet exact hetzelfde als de studio opname, dat deed hij zelf live ook niet..je moet je gewoon inleven in het nummer en zelf ook een riedel er door flikkeren. een squir is niets mis mee, wil best. Maar een buizenamp is toch wel fijn voor een beetje 'warme feeling'.

@ bobbel:

weet je wel waar ej over praat? ik heb jimi volgens mij nooit over een paarse plexi zien spelen. Bovendien maakt het geen fuck uit voor het geluid jongen, of denk je dat een rooie gitaar ook beter klinkt dan een zwarte?

Antoon
8 september 2004, 17:55
Er zijn op dit forum vast wel mensen die dit veel preciezer weten maar bij mijn weten heeft Jimi vanaf dat hij het eerst naar Engeland kwam (begin van zijn solo carriere) gebruikt wat er op dat moment als 100W lead versterker door Marshall werd aangeboden. dus aan het begin ('66) waarschijnlijk de JTM100 Leads, daarna het befaamde '67 model met wat lagere anode spanning, daarna de '68 en '69 JMP modellen met weer een iets hogere anodespanning. De speakerkasten waren eerst de 'pinstripe' kasten met de 20w Celestions en daarna de 'basketweave' kasten met 25 en/of 30W celestions. Ik kan dat trouwens aan de live optredens uit de betreffende periode nauwelijks horen.

Van deze versterkers zijn er honderden zoniet duizenden gemaakt lijkt mij. Bij kleinere optredens schijnt hij ook wel eens Fender versterkers gebruikt te hebben en bij latere studio opnamen bijvoorbeeld af en toe een Leslie 122(?) (bij Little Wing, Electric Lady Land).

De effecten waren eerst een DA germanium Fuzz Face, later de silicium variant. Verder een Unicord Univibe en de Octavia (eerst het Roger Mayer prototype, later de Tychobrahe variant). Verder gebruikte hij de toenmalige VOX wahwah.

Da's alles. Verschil met veel wannabees is dat hij de effecten perfect onder controle had en veel muzikaler was..

RwinStrat
31 januari 2013, 22:11
Ik zou je aanraden dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=_3SjSL27drY) te kijken, hier maken ze een toffe hendrix-sound voor rond de 1000 britse ponden. Echt heel tof.

rocker_71
31 januari 2013, 22:16
bump van de week. ;)

Squier4ever
31 januari 2013, 22:35
De tering ja....

sjoerd5
31 januari 2013, 22:40
Ik zou je aanraden dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=_3SjSL27drY) te kijken, hier maken ze een toffe hendrix-sound voor rond de 1000 britse ponden. Echt heel tof.

Ik denk dat ze er na bijna 10 jaar wel achter zijn...

witterwit
31 januari 2013, 22:42
Ik denk dat ze er na bijna 10 jaar wel achter zijn...


of de gitaar is al weer verkocht.