PDA

View Full Version : soleren over D7 bluesriff



GooGooLook
5 september 2004, 21:02
hallo!
ik heb begeleiding die als volgt gaat:

|D7...|D7...|D7...|D7...|
|G7...|G7...|D7...|D7...|
|A7...|G7...|D7...|A7...|


een bluesriff in D7 dus.

maar als ik hieroverheen wil soleren, hoe moet dat dan.
ten eerste welke noten horen bij D7? zelfde als Dm?
dus D E F G A A# C , of anders?. maar, als we nou bij bv, A7 of G7 zijn beland, moet ik dan niet die noten spelen, of passen die D7 noten daar ook overheen?
alvast bedankt!

HaTim
6 september 2004, 14:47
Houd het simpel. Het is een blues, dus D blues gaat prima.
Dus D F G Gis A C (Cis) D.
D7 heeft andere noten dan G7 of A7. Wil je dus echt per akkoord spelen dan moet je steeds je noten aanpassen. Maar dat is een andere stijlen vergt behoorlijk wat tijd.

sneez0r
6 september 2004, 17:18
Dat is het mooie aan de blues(-rock). Logisch gezien kunnen er zelfs geen drie dominant-akkoorden in een toonladder zitten. Je kan het beste D mineur pentatonisch (d f g a c d) gebruiken dus. Eventueel kan je er een as bijgooien. Je gebruikt dezelfde toonladder over alle drie akkoorden. Jouw d-mineurtoonladder klopt trouwens niet: het moet d e f g a bes c d zijn. Die toonladder gebruik je dus níet in dit geval.

guitarmonk
7 september 2004, 17:42
En als je het op de jazz manier wilt doen:
Over D7 speel je D mixolydisch
Over G7 speel je D dorisch
Over A7 speel je D (mixolydisch)

pimmetje
7 september 2004, 18:03
Of probeer lekker een beetje te wisselen tussen
- mineur pentatonisch: D F G A C
- majeur pentatonisch: D E F# A B
- blue note G# toevoegen
- toevoegen overige tonen uit mineur en majeurladder: A# C#

Komt dus op hetzelfde neer als enkele voorstellen hierboven, maar is op een andere manier benaderd. Leuk is juist ook om te zien of je ook echt anders speelt als je vanuit een andere benadering je solo op probeert te bouwen :D.

sneez0r
7 september 2004, 22:51
En als je het op de jazz manier wilt doen:
Over D7 speel je D mixolydisch
Over G7 speel je D dorisch
Over A7 speel je D (mixolydisch)
Over de A7 zou gewoon D Ionisch horen. Dit kan trouwens grappig uitwerken, mits met mate toegepast.

Ik ben een echte mierenneuker: aangezien de blue note een verminderde kwint is en geen overmatig kwart noemen we hem liever as in plaats van gis. :oops:

@ pimmetje: majeur pentatonisch kán, maar is vrij ongebruikelijk voor deze situatie. Klinkt IMHO beter over D - G - A, de gewone majeur-akkoorden dus. Experimenteer, zou ik zeggen. Over het toevoegen van de cis is het volgende te zeggen: de c geeft juist het dominant-karakter aan de D7, dus de cis kan wat wrang klinken. En in plaats van ais bedoel je natuurlijk bes :oops:

taylor
8 september 2004, 11:36
of speel(de) dominante arpegios er over.in combinatie met de rest wat hier boven staat.

de dominate arpegios is wel 1 goed begin om dat schema erg duidelijk te maken daarna kun je altijd verder kijken, soleren, ect ect(om het beter te begrijpen)

sneez0r
8 september 2004, 15:27
Alleen arpeggio's zijn natuurlijk wel érg flauw. Het schema behoeft eigenlijk helemaal niet duidelijk gemaakt te worden.

moretel
8 september 2004, 23:49
Het doorspelen van willekeurig welk nummer m.b.v. arpeggios's is erg leerzaam, goed voor je inzicht en techniek. Als je het nummer in arpeggio's beheerst kun je daarna doen wat je wil eigenlijk.

taylor
9 september 2004, 10:41
ja ,precies dat is wat ik bedoel om het beter te kunnen leren(begrijpen), ik ken de gast van de topic niet,en hij vraagt het niet voor niks.

sneez0r
9 september 2004, 15:00
Het doorspelen van willekeurig welk nummer m.b.v. arpeggios's is erg leerzaam, goed voor je inzicht en techniek. Als je het nummer in arpeggio's beheerst kun je daarna doen wat je wil eigenlijk.
Je wil juist niet je techniek niet oefenen, maar je improvisatie.

taylor
10 september 2004, 10:58
om te improviseren zul je toch echt eerst moet weten wat dominant is dus ...
en wat daar de mogelijkheden op zijn anders leer je niks!

sneez0r
10 september 2004, 16:09
om te improviseren zul je toch echt eerst moet weten wat dominant is dus ...
en wat daar de mogelijkheden op zijn anders leer je niks!
Wat een dominantakkoord is kan je lezen, opzoeken en begrijpen. De verschillende mogelijkheden ontdek je juist door (verschillende) toonladders te gebruiken. Ik denk dat ik het hierbij laat, anders zie ik gebeuren dat dit topic nog enkele maanden hoog blijft staan.

dalton
30 september 2004, 10:55
concentreer je liever op je toon dan op toonladders, een baby leert toch ook niet eerst het alfabet voor hij gaat praten. beetje cynisch misschien...
What the fuck is a toonladder anyway ?

sneez0r
30 september 2004, 14:59
Wil je serieus dat ik dat beantwoord? No pun intended.

combo
30 oktober 2004, 02:46
pfffff


Hmmm,


Als je toon er is, moet je toch scales en modes kennen, wa voor kip ben jij ???

95% heeft geen toon volgens u; zuig nog eens op je duim en plaats dan eens een realistisch getal.


Man man man, DALTON, leer jij ook eens scales, dan hoef je niet kritisch te denken over anderen. Als je van jezelf vindt dat je toon goed is; begin dan ook eens gitaar te spelen, doe iets, leer iets, beoordeel dan eens.

EZEL