PDA

View Full Version : Ibanez SZ-320 of SA-120, wie heeft ervaring



crapton
5 september 2004, 18:15
Overweeg een Ibanez SA-120 te kopen. Wie heeft er al zoeen, en hoe bevalt ie? Of is de SZ-320 veel beter. Beide mahonie, alleen de SA-120 heeft tremolo + geschroefde hals. En waarschijnlijk andere pick-ups. Maakt de sound veel uit?

Muziekstijl pop, rock coverbandjes werk, moet flexibel te gebruiken zijn, meest voor slag met duidelijk stevig en helder geluid, maar moet ook kunnen scheuren voor solo of meer heavy beukwerk (bv. I Alone, Ready to go). Moet zeker niet dun klinken dus veel meer richting LesPaul dan Strat. Is gitaar voor erbij dus mag niet teveel kosten. Speel via een V-Amp Pro.

Nog andere suggesties?

NeeraDJ
5 september 2004, 18:23
Ik vind de SZ320 persoonlijk vele klassen beter dan de SA120. De SZ320 heeft veeel meer sustain en een behoorlijk warme klank (wat jij zoekt dus). De stock-elementen zijn average, niet echt denderend ofzo. Als je nog wat doorspaart voor nieuwe elementen dan heb je echt een geweldig klinkende gitaren. Ik heb zijn grotere broer de SZ520 uitgeprobeerd en ik vond dat ding wel echt lekker spelen, goede bereikbaarheid tot de hogere fretten ook.

Megadeth
5 september 2004, 23:29
Yup, Sz320 vind ik ook vele malen beter dan de SA-120.

Akira
6 september 2004, 00:18
Ik heb zijn grotere broer de SZ520 uitgeprobeerd

Is het enige verschil tussen de sz320 en de zs520 niet dots inlay ipv dat tribal ding, en een top met die houtstructuur erin?

NeeraDJ
6 september 2004, 16:23
Uhm ja zo'n beetje. Daarom gaan de SZ320's ook sneller over de toonbank, de meeste gitaristen houden volgens mij toch meer van solid finishes. En het schijnt dat ik één van de enige gasten ben die de inlay op die gitaar echt te gek vindt

Diedo
6 september 2004, 16:43
ik denk ook dat de SZ320 het best bij je past, mits je geen tremolo nodig hebt...
ik denk dat gitaristen eerder en 320 kopen dan een 520 om financiele redenen hoor :) , hoewel ik toch liever eentje met een mooie top heb.

ik vind die inlay best mooi, maar hij is denk ik wat te onhandig geplaatst; ik greep vaak mis bij 12e fret... misschien kwestie van wennen...

vester86
7 september 2004, 01:35
ik houd ook van een mooie top (sorry neeraDJ, prijs gaat voor ;-) ) en een mooie inlay is een leuk extra-tje.
als je de keus hebt, en het prijsverschil is gerechtvaardigd...

Joris

Kasper
7 september 2004, 02:50
Ik denk dat gitaristen eerder en 320 kopen dan een 520 om financiele redenen hoor

Als je echt een liever een mooiere top hebt, dan denk ik dat er niet veel mensen zullen vallen over een €75 meer. Ikzelf zou voor de blauwe SZ520 gegaan zijn moest het kleur niet te fel zijn.

Ikzelf heb dus de SZ320 en ben daar erg tevreden over. Ben van plan om er nieuwe pickups in te steken, maar ben daar nog niet toe gekomen :)

NeeraDJ
7 september 2004, 14:39
ik houd ook van een mooie top (sorry neeraDJ, prijs gaat voor ;-) ) en een mooie inlay is een leuk extra-tje.
als je de keus hebt, en het prijsverschil is gerechtvaardigd...

Joris

Huh wat heb ik daar mee te maken?

Diedo
7 september 2004, 14:55
Ik denk dat gitaristen eerder en 320 kopen dan een 520 om financiele redenen hoor

Als je echt een liever een mooiere top hebt, dan denk ik dat er niet veel mensen zullen vallen over een €75 meer.
oei ik dacht dat het meer scheelde, maar ik heb me er ook niet zover in vediept... voor dat geld zou ik het ook niet laten nee :)

Mr.Bluesbreaker
7 september 2004, 15:56
Overweeg een Ibanez SA-120 te kopen. Wie heeft er al zoeen, en hoe bevalt ie? Of is de SZ-320 veel beter. Beide mahonie, alleen de SA-120 heeft tremolo + geschroefde hals. En waarschijnlijk andere pick-ups. Maakt de sound veel uit?

Muziekstijl pop, rock coverbandjes werk, moet flexibel te gebruiken zijn, meest voor slag met duidelijk stevig en helder geluid, maar moet ook kunnen scheuren voor solo of meer heavy beukwerk (bv. I Alone, Ready to go). Moet zeker niet dun klinken dus veel meer richting LesPaul dan Strat. Is gitaar voor erbij dus mag niet teveel kosten. Speel via een V-Amp Pro.

Nog andere suggesties?

Een SZ heeft wel een dikkere body als de SA, dus meer sustain maar ook meer gewicht. Een van mijn leerlingen heeft onlangs een SZ-520 in het bordeaurood (? toch) aangeschaft. Prima ding, wat me wel opviel was dat het brugelement wel veel output had ivm het halselement. Ook was de afstelling zo recht uit de fabriek niet echt je van het, maar dit is ook best persoonlijk. Klank was zeker goed vind ik, elementen genoeg output om "richting les paul" te gaan zoals jij zegt.