PDA

View Full Version : Charvette?



green_day
5 september 2004, 11:57
Een kameraad van me heeft een tijd geleden een charvette (by charvel) gitaar gekocht voor 100 euro, maar hij speelt vooral akkoestisch, dus wil ik proberen of ik die gitaar te ruilen voor mijn alhambra 3c. Maar voordat ik dat doe wil ik eigelijk wel meer over die gitaar weten, en of het het waard is natuurlijk.

http://allgigs.co.uk/clients/pjp/images/guitars/Chavette.jpeg

Zo ziet hij er ongeveer uit, de finish althans. De gitaar heeft 3 pickups, hss en een soort fender tremolo, 1 volume en 1 tone knop, maple neck met rosewood toets, 22 frets en reversed headstock. Body hout weet ik niet.
Heeft iemand ervaringen met een dergelijke charvette?

ben???
5 september 2004, 12:07
charvette is de squier van charvel, ze schijnen neit echt super te zijn.

lupoloco
5 september 2004, 12:33
charvettes zijn idd nogal low-end

NeeraDJ
5 september 2004, 17:06
Deze ziet er echter wel leuk uit. Zijn die charvettes van basswood, of zijn ze echt een beetje Squier buren?

green_day
5 september 2004, 18:08
Bedankt voor de reacties. Ik heb wel eens op dat ding gespeeld, het valt allemaal wel mee. In ieder geval wel beter dan een squier affinity. De finish is ook best vet inderdaad, en het lijkt me gewoon leuk om als backup en/of knutselgitaartje te hebben. Zou het het waard zijn om het te ruilen voor een alhambra 3c? Ik heb geen idee hoeveel dat ding waard is, maar ik speel er nooit meer op.

lupoloco
5 september 2004, 18:55
http://www.xguitars.com/3c/3c.htm

persoonlijk zou ik er niet voor gaan

michielv
5 september 2004, 19:48
Bedankt voor de reacties. Ik heb wel eens op dat ding gespeeld, het valt allemaal wel mee. In ieder geval wel beter dan een squier affinity. De finish is ook best vet inderdaad, en het lijkt me gewoon leuk om als backup en/of knutselgitaartje te hebben. Zou het het waard zijn om het te ruilen voor een alhambra 3c? Ik heb geen idee hoeveel dat ding waard is, maar ik speel er nooit meer op.


Op zich zijn die Charvettes nog best redelijk, ws. wel multiplex body maar het klinkt niet heel slecht. Zit in ieder geval best degelijk in elkaar en je kunt het slechter treffen. In ieder geval is de hardware + hals bruikbaar genoeg om er tzt een massief houten body aan te bouwen.

Volgens mij is de hamvraag: wil je maat die Alhambra? Want voor jou heeft die gitaar geen meerwaarde, je speelt er immers niet meer op. Tenzij je de gitaar wilt houden om sentimentele redenen (eerste gitaar enz.).

andy
5 september 2004, 20:59
Ik heb een Charvette.

De vergelijking met Squier is prima te maken.
Want: De eerste serie Charvettes is best te pruimen. Ik heb daar een exemplaar van. Deze serie heeft slechts een probleempje: Na een jaartje intensief spelen en aan de tremelo hengelen, vliegt je tremelosysteen aan stukken. Het gaat dan om het metaal waar de tremelo op bevestigd is.
Ik heb een waarschuwing idt van een gitaarbouwer genegeerd, maar die kreeg enkele maanden later alsnog gelijk.
Een vriend van me had een Charvette uit dezelfde serie en ook zijn tremelo systeem ging naar de kloten.

Er kwam daarna een tweede serie Charvettes en die kan in vergelijking met mijn exemplaar toch wel de typering "brandhout" krijgen. Minder sustain, minder felle elementen. Daarnaast leek de hardware van boter, het voelde en klonk niet goed. Deze Charvettes waren nieuw iets van 500 gulden, terwijl de gitaar uit de serie die ik heb 900 of 1000 gulden moest opbrengen.

De goede Charvette (afgezien van het tremelo probleempje :-D ) komt dus uit 88, 89, zoiets. Het brandhout kwam vanaf 1990.
Maar laat ik het zo zeggen, die Charvette had het in mijn optiek al snel toch "net niet". Net niet heftig genoeg.

Het is wel een tijdje mijn back up gitaar geweest, maar na de komst van een tweede Jackson Pro is de Charvette nu een speeltje voor mijn zoontje van 10. (dus geen PM"s aub van ik heb wel belangstelling :wink: )

Hopelijk kun je wat met dit verhaal.

mzl Andor

green_day
5 september 2004, 21:13
thnx iedereen!
@michielv: Ik weet niet of hij de alhambra wil, maar op die charvette speelt hij nooit. En ik speel weer nooit op die alhambra. En die gast is ook voornamelijk akkoestisch gericht. Dus wie weet wil hij ruilen, ik ga het in elk geval proberen. Dat van die andere body zou inderdaad een goeie kunnen zijn later eventueel, maar dat zou ook zonde zijn van die mooie finish
@andy: Dank voor je uitleg! Als ik hem kan krijgen zal ik eerst doorraggen totdat die brug versleten is, dan zet ik de brug van mijn fender strat er op zodat op die strat weer een mooie nieuwere/betere kan. Ik heb trouwens geen idee uit wanneer die plank gemaakt is, maar dat ga ik navragen.

Braindead
6 september 2004, 21:41
Dat verhaal van hierboven zou ik maar ter harte nemen.
Ik weet niet welke versie jij hebt maar...........
Persoonlijk zou ik die 3c er nooit voor ruilen.
Is echt een leuk gitaartje die 3c. Houden!!