PDA

View Full Version : Bevestiging gitaarstrap



Tim Huybreckx
4 september 2004, 12:21
Even een dom vraagje. Een accoustische gitaar heeft meestal wel een bevestiging voor de strap aan de achterkant, maar meestal niet aan de voorkant. Is het makkelijk te doen om aan de voorkant zelf zo een bevestigingsdingetje erop te zetten?? En hoe moet je dat dan doen?

ps: ik heb geen idee hoe je zo'n ding moet noemen :???:

Br@mbo
4 september 2004, 14:44
zo'n ding heet een straplock...

bij de meeste akkoestische gitaren zit er idd alleen 1tje aan de onderkant, je kan 2 dingen doen

-een straplock bijzetten (in de hiel van je gitaar)
pro: ziet er mooier uit en is handiger
contra: je moet een gat in het hout boren

-aan de bovenkant van je gitaar een veter oid onder je snaren doorbinden (boven je topkam dus) en die veter dan ook aan je band vasthangen
pro: je gitaar blijft intact
contra: 't is niet erg mooi

zelf heb ik optie 2, maar ik heb er een knoop aan genaaid zodat ik de band gemakkelijk af en aan kan doen (ik neem nog wel eens een pic)

veel succes

Tim Huybreckx
4 september 2004, 14:56
Ja ik was al aan het denken van het ergens in een winkel te laten doen. Het 2e idee had ik ook al in gedachten, maar als het niet echt teveel moeite is en als het geluid van de gitaar er niet op achteruit gaat denk ik toch dat ik voor het eerste ga. Ik ga wel niet zelf een gat in mijn gitaar maken. Denk ik :D

Br@mbo
4 september 2004, 15:12
vraag dan wel in de winkel dat ze je straplock in de hiel zetten (das gewoon een klomp hout voor de stevigheid) dan gaat je geluid niet verloren

Tim Huybreckx
4 september 2004, 15:13
Ja, bedankt zal ik zeker doen!!

Tx m8 :wink:

bert k
4 september 2004, 21:52
Prima advies van Br@mbo, maar men spreekt meestal gewoon van een draagbandknop of in Engels van een strapholder. Een straplock is een speciale bandhouder met een slotje erin, zodat de band tijdens het spelen niet kan losschieten. Zeer aan te raden.
Je moet er dan natuurlijk wel twee kopen, en jij (of de winkel) moet goed opletten dat de schroef goed in het oude gat past.

Br@mbo
5 september 2004, 09:40
Prima advies van Br@mbo, maar men spreekt meestal gewoon van een draagbandknop of in Engels van een strapholder. Een straplock is een speciale bandhouder met een slotje erin, zodat de band tijdens het spelen niet kan losschieten. Zeer aan te raden.
Je moet er dan natuurlijk wel twee kopen, en jij (of de winkel) moet goed opletten dat de schroef goed in het oude gat past.

hmm, oepz
prima correctie van de heer K :)