PDA

View Full Version : Biasing probleem



dejohan
4 september 2004, 01:51
Hoi,
Ik heb net bij Tubetown nieuwe lampen gekocht, 6L6GC's van JJ, voor mijn Fender Hot Rod Deluxe.
Nu zit ik met een probleem bij het biasen: bij de HRD moet het bias potje waarden aangeven van ongeveer 50mB tot 100mV (waarom dit is heb ik geen zin om uit te leggen, moet je maar lezen op de Hot Rod owners guide: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html, komt er op neer dat deze waarde de som is over de twee buizen, en dat de mV de mA benadert). Bij m'n oude tubes was dit geen probleem, als ik de pot volledig naar beneden zette kwam ik op zo'n 50 mV, helemaal naar boven gaf het potje zo'n 100 mV aan, en zette ik ze rond 72 mV (68 mV is zo'n beetje de dumiregel).
Maar als ik met m'n nieuwe tubes probeer te biasen, kom ik niet hoger dan 68mv (potje helemaal naar rechts), wat veel te laag is, de buizen klinken echt niet goed, en ik wil ze ietsje hoger zetten. Als ik bij de troubleshooting sectie van bovenstaande site ga, staat er dit:

Q: The highest I can bias is (a very low number). What's wrong?
A: You could have weak tubes, but usually the problem is bad screen resistors (R61, R62) which aren't allowing your tubes to draw enough current. Always check the tubes first! This seems to be fairly common. Bad screen resistors are usually a sign of bad tubes, so be prepared to change your tubes within the next month. I replace bad screen resistors with 5W/500V 1K flame-proof types. ....)

Nu denk ik niet dat het probleem de "bad screen resistors" is, aangezien ik geen problemen heb met de oude buizen (heb ze er terug ingestoken), dus ik denk dat ik, zoals hier beschreven "Weak Tubes" heb. Nu is mijn vraag: Wat zijn "weak tubes"? Wat kan ik er aan doen? Zou ik mijn buizen moeten inruilen bij Tubetown?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten
Johan

bluegate
4 september 2004, 11:09
Er zijn bij het bias instellen een paar zaken waar je op moet letten.

1. Alle regelaars moeten in de 0 stand staan er mag geen signaal zijn.
2. Versterker moet zeker 10a15 minuten op HiVolt staan (niet standby)

Bias kan verlopen als de buizen hun uiteindelijke werktemperatuur bereiken (zakt de interne weerstand, en neemt de ruststroom toe)

Anders zou ik inderdaad vragen hoe de verkoper met dit soort problemen omgaat (omruiling? er zou toch iets van 3a6 maanden garantie op buizen moeten zitten)

dejohan
4 september 2004, 17:22
Er zijn bij het bias instellen een paar zaken waar je op moet letten.

1. Alle regelaars moeten in de 0 stand staan er mag geen signaal zijn.
2. Versterker moet zeker 10a15 minuten op HiVolt staan (niet standby)

Bias kan verlopen als de buizen hun uiteindelijke werktemperatuur bereiken (zakt de interne weerstand, en neemt de ruststroom toe)

Anders zou ik inderdaad vragen hoe de verkoper met dit soort problemen omgaat (omruiling? er zou toch iets van 3a6 maanden garantie op buizen moeten zitten)

Ok, maar het is wel mogelijk dat een (slechte) set buizen ervoor zorgt dat je biasing range te laag zit? En hoe komt dit?

bluegate
4 september 2004, 18:15
Tuurlijk kan dat, alle buizen hebben een interne weerstand.
Bij de nieuwe van jou is deze waarschijnlijk te hoog.
Daardoor is er teveel weerstand om de ruststroom te behalen die jij wenst.
De oude hebben duidelijk een lagere interne weerstand, want die halen
wel de gewenste ruststroom.

blindmouse
4 september 2004, 20:07
Aan de biaspot hangt volgens mij een weerstand. Wanneer je deze vervangt met weerstand van een lagere waarde moet je met het afstellen van je biaspot wel bij de goede waarde komen. Ga niet te drastisch in weerstandwaarde naar beneden. Gewoon even experimenteren. Hou me ten goede; zo doe ik dit bij point to point constructies. Met de hotrods heb ik nooit gewerkt. Als je geen ervaring in het werken aan versterkers hebt raad ik je aan het ding naar een buizenvakman te brengen.

Jan

dejohan
4 september 2004, 20:39
Aan de biaspot hangt volgens mij een weerstand. Wanneer je deze vervangt met weerstand van een lagere waarde moet je met het afstellen van je biaspot wel bij de goede waarde komen. Ga niet te drastisch in weerstandwaarde naar beneden. Gewoon even experimenteren. Hou me ten goede; zo doe ik dit bij point to point constructies. Met de hotrods heb ik nooit gewerkt. Als je geen ervaring in het werken aan versterkers hebt raad ik je aan het ding naar een buizenvakman te brengen.

Jan

Alvast bedankt voor je advies, nu heb ik een uitleg voor Tubetown, ik ga daar eerst checken of ik ze kan inruilen. Ik heb al wel mods aan m'n amp gedaan enzo, maar die weerstand vervangen ga ik voorlopig nog niet doen.

dejohan
4 september 2004, 22:27
Mailtje richting Tubetown is weg, zal laten weten hoe ze reageren, hebben jullie ineens een idee van de servicegraad van Tubetown.

dejohan
5 september 2004, 20:04
@Blindmouse:

Dit is de reply die ik gekregen heb:

Hallo Johan !

I have had some problems with these Fender amps in tha past and the
"problem" is that Fender used some pots which are way to "small" in
there range. I surely could send you an other pair 6L6 but I can give
you no guaranty that you won't have the problem again !
A better solution will be to change the potentiometer in you amp which
is much cheaper and you won't have this problems in the future again.
Is this possible for you ? If you need further support just let me know !


Ik vermoed dat hij ongeveer hetzelfde zegt wat jij zegt: In plaats van het weerstandje dat de bias pot overbrugt te veranderen (wat jij voorstelde), kan ik ook de waarde van de bias pot zelf veranderen (wat Tubetown voorstelt)? Of zie ik dit verkeerd?

Ik heb in ieder geval toch nog eens gevraagd om de buizen in te ruilen, hoewel dit misschien een makkelijke ingreep is, stel ik het liever uit tot ik weet of het met andere buizen ook niet gaat.
Groeten
Johan

PacoCasanovas
5 september 2004, 22:11
i always checking the bias with a cool small device from TAD

http://www.ewbrehn.de/biasmess.gif

some tubes had too high PC-Values (PC= Plate Current)...for the fender you should use tubes with a lower PC-Value......

try some tubes from TAD (tube amp doctor) with low PC-value and high transconductance values (transconductance = tube dynamic reaction)

other things when you have too low bias voltage...check the 0.1uF Cap from the driver stage....(signal input to the powertubes), sometimes they have a DC-leakage.....& decrease the bias-voltage

wish you luck!

all the best!
paco

blindmouse
6 september 2004, 20:57
Hallo Johan.

Ik weet echt niet welk type trimpot er in jouw versterker zit. Ik heb het altijd makkelijker gevonden de weerstand te vervangen. Vrij simpel. Als je aan je amp gaat werken zorg wel dat de elco's leeg zijn. Bij de oude Fenders lukt dit door de versterker uit te schakelen maar de standby aan te laten. Altijd even checken met een multimeter.

Jan 8-)

Antoon
6 september 2004, 21:19
feit dat je ze niet hoger dan 34 mA in kan stellen wil niet zeggen dat de buizen slecht zijn. Zijn ze gematched? misschien is een van beide niet goed. Als ze allebei goed zijn is een jan boerenfluitje manier om een extra weerstandje van 10 keer de potwaarde (bv pot=25k dan 250k) over de pot heen zetten. niet fraai maar wel makkelijk en werkt.

Antoon
6 september 2004, 21:21
oh, werkt alleen als je dan ook de pot vol open zet. moet je een kleine 10% hogere instelling opleveren

Dirk_Hendrik
6 september 2004, 23:12
I have had some problems with these Fender amps in tha past and the
"problem" is that Fender used some pots which are way to "small" in
there range. I surely could send you an other pair 6L6 but I can give
you no guaranty that you won't have the problem again !
A better solution will be to change the potentiometer in you amp which
is much cheaper and you won't have this problems in the future again.
Is this possible for you ? If you need further support just let me know !

Johan

Waar zit Tubetown? Wat hierboven staat is geen engels getyped door een native engels sprekende en dan heb ik het niet over die "tha"alléén. (En wie laat z'n amp servicen door een hip-hopper...)

dejohan
7 september 2004, 10:19
Hallo Johan.

Ik weet echt niet welk type trimpot er in jouw versterker zit. Ik heb het altijd makkelijker gevonden de weerstand te vervangen. Vrij simpel. Als je aan je amp gaat werken zorg wel dat de elco's leeg zijn. Bij de oude Fenders lukt dit door de versterker uit te schakelen maar de standby aan te laten. Altijd even checken met een multimeter.

Jan 8-)

Ik heb de raad gekregen van een Hot Rod Deluxe kenner om in plaats van dat weerstandje bij de pot te vervangen (is 100k), er een weerstandje van 100k parralel over te solderen, wat in principe hetzelfde is van wat jij zegt dacht ik. Als ik het goed voorheb heb je dan een totale weerstand van 50K (1/R=1/100+1/100)? Klopt?

De elco's leeghalen kan ik (gebruik daar een cement weerstand van hoge waarde voor en overbrug daarmee de elco's voor zo'n 30 seconden). Daarna nog eens meten natuurlijk.

dejohan
7 september 2004, 10:21
feit dat je ze niet hoger dan 34 mA in kan stellen wil niet zeggen dat de buizen slecht zijn. Zijn ze gematched? misschien is een van beide niet goed. Als ze allebei goed zijn is een jan boerenfluitje manier om een extra weerstandje van 10 keer de potwaarde (bv pot=25k dan 250k) over de pot heen zetten. niet fraai maar wel makkelijk en werkt.

Ze zouden gematched moeten zijn. Ik meet dezelfde voltage drop over de twee buizen (420 Volt), zegt dat iets over het "gematched" zijn van die buizen?
Ja sorry, zoveel ken ik er ook niet van.

dejohan
7 september 2004, 10:23
I have had some problems with these Fender amps in tha past and the
"problem" is that Fender used some pots which are way to "small" in
there range. I surely could send you an other pair 6L6 but I can give
you no guaranty that you won't have the problem again !
A better solution will be to change the potentiometer in you amp which
is much cheaper and you won't have this problems in the future again.
Is this possible for you ? If you need further support just let me know !

Johan

Waar zit Tubetown? Wat hierboven staat is geen engels getyped door een native engels sprekende en dan heb ik het niet over die "tha"alléén. (En wie laat z'n amp servicen door een hip-hopper...)

Is Duits. www.tube-town.de. Hip-hopper? Na. Gewoon Engels van een Duitser.
"We are ze robots! tut tut tuttut"