PDA

View Full Version : Biasing probleem



dejohan
4 september 2004, 01:48
Hoi,
Ik heb net bij Tubetown nieuwe lampen gekocht, 6L6GC's van JJ, voor mijn Fender Hot Rod Deluxe.
Nu zit ik met een probleem bij het biasen: bij de HRD moet het bias potje waarden aangeven van ongeveer 50mB tot 100mV (waarom dit is heb ik geen zin om uit te leggen, moet je maar lezen op de Hot Rod owners guide: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html, komt er op neer dat deze waarde de som is over de twee buizen, en dat de mV de mA benadert). Bij m'n oude tubes was dit geen probleem, als ik de pot volledig naar beneden zette kwam ik op zo'n 50 mV, helemaal naar boven gaf het potje zo'n 100 mV aan, en zette ik ze rond 72 mV (68 mV is zo'n beetje de dumiregel).
Maar als ik met m'n nieuwe tubes probeer te biasen, kom ik niet hoger dan 68mv (potje helemaal naar rechts), wat veel te laag is, de buizen klinken echt niet goed, en ik wil ze ietsje hoger zetten. Als ik bij de troubleshooting sectie van bovenstaande site ga, staat er dit:

Q: The highest I can bias is (a very low number). What's wrong?
A: You could have weak tubes, but usually the problem is bad screen resistors (R61, R62) which aren't allowing your tubes to draw enough current. Always check the tubes first! This seems to be fairly common. Bad screen resistors are usually a sign of bad tubes, so be prepared to change your tubes within the next month. I replace bad screen resistors with 5W/500V 1K flame-proof types. ....)

Nu denk ik niet dat het probleem de "bad screen resistors" is, aangezien ik geen problemen heb met de oude buizen (heb ze er terug ingestoken), dus ik denk dat ik, zoals hier beschreven "Weak Tubes" heb. Nu is mijn vraag: Wat zijn "weak tubes"? Wat kan ik er aan doen? Zou ik mijn buizen moeten inruilen bij Tubetown?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten
Johan