PDA

View Full Version : Aangebrand!



Luuk'm
3 september 2004, 22:39
Mijn Fender hotrod deville 4x10 heeft de laatste tijd wat kuren..
Als ik er n uurtje op speel komt er een aangebrande geur uit.
De buizen (de grote) zijn ook loei heet. Dit was anders volgens mij
niet het geval. Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Of dit goed is?

Luuk'm

Richwoodje
3 september 2004, 23:01
waarom denk je dat ie hotrod heet :P

bluegate
3 september 2004, 23:02
Het is normaal dat buizen heet worden, zit er iets te dichtbij de buizen?

Dingen die je even kunt nalopen:

Is de speakerimpedantie goed ingesteld, juiste Ohms?
(Schakelaar versterker, speakerkabel & speaker in orde?)

Heb je de eindbuizen onlangs vervangen?
(Bias afgesteld daarbij?)

Kun je de buizen goed zien als de versterker aanstaat?
Zo ja, kijk dan naar de grote grijze vlakken in de eindbuizen
zijn deze oranje/rood gevlekt/gloeiend?
(Dan staat de Bias niet goed en branden je buizen op)

Indien je niets van eletronica/electra weet, schroef hem dan niet open!
Er staat ongeveer 450 Volt op de buizen.

dejohan
4 september 2004, 01:51
Ja ik zou ook denken aan verkeerd gebiased.
En check anders deze site eens (Hot Rod deville is dezelfde amp als de hot rod deluxe, maar met meer speakers):
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/

DieterVDW
14 september 2004, 09:56
Is de hotrod niet die amp van fender die z'n buizen opzettelijk véél harder drijft dan waar ze voor gemaakt zijn?
(Dacht dat er in ieder geval zo'n amp was van Fender).

dejohan
14 september 2004, 10:03
Is de hotrod niet die amp van fender die z'n buizen opzettelijk véél harder drijft dan waar ze voor gemaakt zijn?
(Dacht dat er in ieder geval zo'n amp was van Fender).

Lijkt me sterk. De Hot Rod Deluxe stuurt zo'n 420 volt door 2 6L6GC's (De Deville iets meer, maar ik weet niet hoeveel). In de fabriek worden deze amps zelfs opzettelijk te koud gebiased (zodat de lampen lekker lang blijven leven).
"Hot Rod" slaat dacht ik gewoon op het "more drive" kanaal dat hij extra heeft in vergelijking dan z'n voorganger, de Blues Deluxe.

DieterVDW
14 september 2004, 10:09
Is de hotrod niet die amp van fender die z'n buizen opzettelijk véél harder drijft dan waar ze voor gemaakt zijn?
(Dacht dat er in ieder geval zo'n amp was van Fender).

Lijkt me sterk. De Hot Rod Deluxe stuurt zo'n 420 volt door 2 6L6GC's (De Deville iets meer, maar ik weet niet hoeveel). In de fabriek worden deze amps zelfs opzettelijk te koud gebiased (zodat de lampen lekker lang blijven leven).
"Hot Rod" slaat dacht ik gewoon op het "more drive" kanaal dat hij extra heeft in vergelijking dan z'n voorganger, de Blues Deluxe.

I'm not worthy! :oops:
Mja ben niet echt kenner hoor :) .
Dacht dat ik dat ergens gelezen had ooit, maar m'n geheugen is ook niet meer wat het geweest is... ;)

dejohan
14 september 2004, 10:32
Is de hotrod niet die amp van fender die z'n buizen opzettelijk véél harder drijft dan waar ze voor gemaakt zijn?
(Dacht dat er in ieder geval zo'n amp was van Fender).

Lijkt me sterk. De Hot Rod Deluxe stuurt zo'n 420 volt door 2 6L6GC's (De Deville iets meer, maar ik weet niet hoeveel). In de fabriek worden deze amps zelfs opzettelijk te koud gebiased (zodat de lampen lekker lang blijven leven).
"Hot Rod" slaat dacht ik gewoon op het "more drive" kanaal dat hij extra heeft in vergelijking dan z'n voorganger, de Blues Deluxe.

I'm not worthy! :oops:
Mja ben niet echt kenner hoor :) .
Dacht dat ik dat ergens gelezen had ooit, maar m'n geheugen is ook niet meer wat het geweest is... ;)

Ja ik weet het ook niet zeker hoor. Wat wel kan is dat de pre-amp buisjes een zeer hoge output hebben, zodat ze de powerbuizen oversturen, maar dat is wat in elk drive kanaal van een buizenamp gebeurt.