PDA

View Full Version : In een band: welke pedalen?!



TuuP
3 september 2004, 22:31
Ik speel een jaar of 4 jaar gitaar en ik ga in een band spelen, voor het eerst. Thuis speel ik bijna zonder effecten, ik gebruik de distortion van mijn versterker, ik heb een stratoblaster ingebouwd in mijn gitaar (SA160 met een DiMarzio Fred in de brug positie) en ik heb een DC-3 van Boss.

Nu ik in een band ga heb ik dus wel effecten nodig. Ik wil geen multi-effect, heb ik een paar keer geprobeerd en het is niet mijn ding.

We gaan oa spelen: Metallica, Iron Maiden, Hendrix, Pink Floyd, Radiohead, AC/DC. Bij Metallica, AC/DC en Maiden speel ik voornamelijk ritme-gitaar en bij Radiohead, Hendrix en Floyd speel ik de solo's.

Aangezien ik ook behoor tot de categorie arme studenten kan ik niet in 1 keer 10 top-effecten kopen. Met welke betaalbare en goede effecten kan ik al liedjes van al deze bands spelen zonder dat ik heel erg duur uit ben?!

Ik verwacht niet dat hier een lijst komt te staan met 1 distortion pedaal, 1 delay etc die ik blind aan kan schaffen. Het zou fijn zijn als jullie kunnen zeggen welke effecten absoluut noodzakelijk zijn bij die bands en dan een paar betaalbare types/series kunnen noemen waarna ik kan gaan testen/ speuren op 2ehands sites.

Bij voorbaat dank

:)

Fluffy
3 september 2004, 22:38
hoi,

ik zou als eerste noodzaak toch voor een distortion pedaal gaan, dan zou ik zelf kiezen voor de boss mt-2 gaan. die past uitstekend bij je muzieksmaak en het is een zeer uitgereid pedaaltje voor de prijs een echte aanrader, ik zelf speel er meestal ook over en dan nog een phaser erbij, maar ik denk dat dat niet echt noodzaak is.

voor de rest zou je nog naast een distorion een flanger/chorus/phaser nemen, zelf ben ik voorstander van de phaser omdat je hiermee hetzelfde geluid kunt krijgen als de 2 voorgaande pedalen.
of misschien een wah voor het soleerwerk erbij ?

tja hiermee heb je het noodzakelijke zeker wel, voor de rest kun je er zeker wat bij kopen, maar aan deen distortion pedaal heb je eigenlijk al genoeg

Dirk_Hendrik
3 september 2004, 22:45
Watvoor versterker speel je? met een versterker distortion en een DC moet je toch een eerste eindje op weg kunnen komen?

Persoonlijk: ga nooit voor eem metalzone. Die ga je weer weg doen wegens gebrek aan succes.....

TuuP
3 september 2004, 22:56
Ik heb een Peavey Classic 30.

robzilla
3 september 2004, 23:10
hoi,

ik zou als eerste noodzaak toch voor een distortion pedaal gaan, dan zou ik zelf kiezen voor de boss mt-2 gaan. die past uitstekend bij je muzieksmaak en het is een zeer uitgereid pedaaltje voor de prijs een echte aanrader, ik zelf speel er meestal ook over en dan nog een phaser erbij, maar ik denk dat dat niet echt noodzaak is.

voor de rest zou je nog naast een distorion een flanger/chorus/phaser nemen, zelf ben ik voorstander van de phaser omdat je hiermee hetzelfde geluid kunt krijgen als de 2 voorgaande pedalen.
of misschien een wah voor het soleerwerk erbij ?

tja hiermee heb je het noodzakelijke zeker wel, voor de rest kun je er zeker wat bij kopen, maar aan deen distortion pedaal heb je eigenlijk al genoeg

Noooooo, koop nooit een mt2.. :evil:

Fluffy
3 september 2004, 23:12
wat is er dan zo klotte aan een mt2, ik heb hem al paar jaar en heb er nooit problemen meegehad, hij ownt toch zeker de ds 1 en 2 en de tubesceaer

Robbert
3 september 2004, 23:12
Met de Boss DC-3 heb je een aardige chorus in handen. Je hebt al scheur in je versterker, dan is de meest logische keuze een wah erbij.

Nou zijn er tientallen smaken te vinden... maar je zou eens kunnen beginnen bij een Vox V847 wah.

robzilla
3 september 2004, 23:17
wat is er dan zo klotte aan een mt2, ik heb hem al paar jaar en heb er nooit problemen meegehad, hij ownt toch zeker de ds 1 en 2 en de tubesceaer

Niet als je weet hoe je er mee om moet gaan.

Wormaap
3 september 2004, 23:31
Ik vind op zich de MT-2 toch wel fijner klinken dan m'n DS-1, althans, over m'n Marshall MG10CD oefenversterkertje. Over m'n Fireball heb ik de DS-1 geprobeerd en dat klonk totaal nergens naar (terwijl'ie op'n JCM800 wél heel mooi klonk) en de MT-2 heb ik nog niet getest op de ENGL.
Overall heb ik best wel wat erg toffe sounds uit de MT-2 gekregen hoor, je moet alleen weten hoe je'm lekker instelt, en absoluut de controlknoppen op je gitaar gebruiken.

Robbert
3 september 2004, 23:36
Ik heb er zo af en toe ook wel eens wat plezier mee. Evenals met de PW-2 Power driver. Wel one-trick pony's.

Blijepanda
3 september 2004, 23:39
Bij delay kan je denken aan de boss dd-3 (of dd5 of 6 als je iets meer mogelijkheden wilt).

dejohan
4 september 2004, 02:02
Als je een peavy classic hebt heb je toch al een redelijke distortion/overdrive, dus daar zou ik me niet op focussen.

Een chorus misschien? Heb je toch nodig voor Metallica en voor andere rustigere nummers. Check misschien de chorus van Danelectro, ik vond die wel goed en niet zo duur.

Een delay is ook wel cool, maar meteen ook duur voor wat het is.

BartL
4 september 2004, 02:51
wat is er dan zo klotte aan een mt2, ik heb hem al paar jaar en heb er nooit problemen meegehad, hij ownt toch zeker de ds 1 en 2 en de tubesceaer
Dat is appels met peren vergelijken :???:

Speeddemon
4 september 2004, 12:15
Een chorus misschien? Heb je toch nodig voor Metallica en voor andere rustigere nummers.
check z'n post, hij HEEFT een DC-3.

Anyway, a big no-no on the MetalZone! Heb er zelf jaren 1 gehad, en als je dan een lange tijd 'm niet gebruikt, en je probeert weer je versterker's distortion (in jouw geval zou ik een boost/overdrive voor de Classic 30 zetten), dan weet je meteen weer dat de Metalzone dynamiek-loos is en een veel te krasserige sound heeft.

En ja, ik *weet* ook hoe ik dat ding moet afstellen. Kon er 1 of 2 vette sounds uit krijgen die leuk waren om met Masters of Puppets thuis mee te spelen, maar verzopen in band-gebruik.

pedalen die ik je aanraad:
-boost/overdrive (Boss SD-1, OD-3, Zoom PD-01, MXR Micro Amp, etc.)
-delay: Ibanez DE7 (die kan namelijk ook analoog klinken, terwijl alle digitale Boss delays dat niet kunnen (of je moet de low-pass cap mod doen...), Line6DL4, Korg 301dl...
evt nog een compressor (Boss CS-2, Barber TonePress, Keeley comp), een wah (Vox, Teese, Automagic, GEEN Crybaby!) en een flanger (MXR, DOD...)

Mitch
4 september 2004, 12:16
Wah inderdaad. Goed voor Hendrix en Radiohead. Vox is een goede, Dunlop minder mooi maar goedkoper.
Delay heb je zeker nodig. Als je dan ook nog een beetje lekker in Rdiohead wil wroeten kan ik je een Ibanez DE7 aanraden, dar kun je perfect de UFO geluiden mee maken. Ook goed voor de Gilmour lead sound.
Chorus had je al.
Boost voor solo's ? Staat een goeie Carl Martin te koop op GItaarmarkt, Boost Kick.
Metal rhythm sound....kun je uit een hoop pedalen halen. Zoom Tri-metal, Boss HM2, MT2, Carl Martin Heavy Drive (SPAM namens goede vriend, zie sig: hij is echt goed ), Ibanez heeft er een berg....

Ik moet wel zeggen dat juist pedalen voor die sound wel het moeilijkst zijn in een band. Pedalen die in je eentje al gauw leuk en heavy klinken kunnen nogal eens verzuipen in een bandmix. Neem dus in ieder geval iets waar redelijk wat toonregeling op zit !

TuuP
4 september 2004, 13:50
Delay wordt dan een DE-7.
Wah een Vox, of een Dunlop 535Q.
Flanger komt er zeker ook bij maar nu nog niet.

Alleen twijfel ik nog over de distortion. De distortion van mijn Classic vind ik goed voor Hendrix en Floyd, niet voor het hardere werk. Daar wil ik dus een pedaal voor hebben.

Misschien wel een domme vraag maar ik ben echt een effecten-newbie. Werkt dat wel goed samen, een voetschakelaar voor de distortion van mijn amp in combinatie met een los pedaal?

jorrit
4 september 2004, 17:25
als distortion pedaal ga je gewoon een zoom tri metal kopen. zelfde idee als de metal zone (braak) maar dan goed uitgevoerd; hij heeft true bypass, een gain stage meer als de metal zone, hij heeft niet dat irritante dunne geluid wat de metal zone wel heeft en op hoog volume issie 10 keer stiller als de metal zone....:D


ik snap niet dat mensen hier nog iemand een metal zone aan druven praten....crap pedaal..

jaywalker
4 september 2004, 20:22
Als je net in een band speelt zal een "BLAMESHIFTER" verrekte handig





























ja, ok, het is een beetje afgezaagd "grapje" :roll:

elke fout wordt 1 of 2 octaven lager gemaakt (na keuze) zodat je de bassist de "blame"kan geven. In een band moet je veel geven en weinig nemen :D

Dirk_Hendrik
4 september 2004, 21:14
:-D
Zal wel. Ik kende em nog niet.

TuuP
5 september 2004, 16:24
Ben een beetje op zoek naar het sologeluid van Gilmour in Comfortably Numb.

Ik heb er veel over gelezen en ik ben een beetje in de war, moet je nou een Big Muff of een Rat hebben voor die boost?! En die delay wat in dat lied zit, krijg ik die met die DE-7?

Mitch
5 september 2004, 18:45
Dat zou wel eens chorus + comp + RAT + delay kunnen zijn, maar dat doe ik nu even uit mijn geheugen, mijn CD speler doet het momenteel niet....

Nocki
5 september 2004, 19:46
verplichte effecten vin dik zelf altijd een chorus en een delay. omdat die zo lekker klinken in cleane stukjes maar ook in mooie solo's.

verder hoor je vrij vaak een wah al gebruik ik die zelf niet.

een octaver of pitchshifter is voor een aantel solo's oook leuk evenals een phaser.

over degene die de mt-2 geweldig vond... hij zei ook dat je het beste een phaser kon nemen omdat die net zo klonk als een chorus of een flanger...
neem dat dus maar niet serieus.
de mt-2 klinkt alleen leuk als booster om je gain op je amp wat heavier te maken. op je amp en op de mt-2 dus maar halve gain. en je hebt een goed metal geluid. maar neit erg prktisch vind ik.

ik denk dat je het beste af bent met een goedkoop multi effect.
dat leer je de geluiden een beetje kennen en kan je later kiezen wat je echt belangrijk vind. ik ook al gauw goedkoper. en je hebt een net zo leuk resultaat.

Nocki

Epic
6 september 2004, 10:24
radiohead ? -> Tremolo!