PDA

View Full Version : Akoestisch, maar welke voor mij?



sash
3 september 2004, 17:07
Ik ben nieuw in de wereld van de akoestische gitaren, heb wel een el cheapo Yamaha staan, maar daar deed ik tot voorheen weinig mee. Was een leuk gitaartje voor de prijs, maar sinds ik steeds meer akoestisch ga spelen heb ik behoefte aan wat beters.

M'n stijl is rock Rock a la Doyle Bramhall, Lenny Kravitz etc, budget rond de 800 Euro (zie sig).

Ik zag dat Martin wat leuke goedkopere modelletjes had. Hoe zijn die?

Buzz
3 september 2004, 17:15
Denk eens aan Seagull en Furch. Hele goeie prijs/kwaliteit-verhouding. Martin is, vind ik, te duur voor wat ze bieden.

iam
3 september 2004, 17:39
ik vind de jumbo eg523sc van Takamine heel erg goed voor zn prijs (600€)
tis een koreaan, maar wel een goede

KeesA
3 september 2004, 18:03
De Taylor 314 of 414 en de Martin D16 zou ik naar kijken.

iam
3 september 2004, 18:10
De Taylor 314 of 414 en de Martin D16 zou ik naar kijken.

met 800€ geraak je daar toch niet?

KeesA
3 september 2004, 18:24
Ik zeg toch ook 'naar kijken'.

sash
3 september 2004, 19:04
Ha een mede-Ridderkerker :)

'naar kijken' lijkt me niet zo'n goed plan want dan wordt ik helemaal verliefd op zo'n gitaar en dan ga ik weer ergens geld lenen om em te kunnen kopen. Been there, done that :D

Ik moet echt binnen m'n budget blijven.

Furch vond ik ook al interessant ja, schijnen mega goed te zijn. Tsjechische gitaren toch?

Buzz
3 september 2004, 19:36
Inderdaad Tsjechisch, ja. Prachtige, betaalbare gitaren. Takamine heeft er ook mooie modellen bij zitten. Die zijn in klank de laatste tijd echt vooruit gegaan. Trouwens, made in Korea hoeft tegenwoordig geen negatieve klank te hebben. Koreanen bouwen tegenwoordig mooie gitaren met mooi hout.
De verhalen dat alleen Amerikanen en Canadezen beschikken over goed hout is een sprookje.

KeesA
3 september 2004, 20:27
Furch, tja, ik ging naar Fox Humana op jacht naar een nieuwe gitaar, en nam mijn 25 jaar oude Epiphone Texan mee.

Daar aangekomen kraakte de verkoper mijn Epi af, het zou een laminaat zijn en slecht afgesteld hij durfde het bijna niet te zeggen maar deed het toch: brandhout, ondertussen werden er op mijn Epi Elixir snaren geplaatst, en ging ik de Furch proberen, mooie gitaar, toch even vergeleken met mijn Epiphone en dat viel toen even tegen, ook de verkoper stond gek te kijken want mijn Epi klonk vele malen beter!

Ik stond dus weer buiten met mijn oude gitaar.

bert k
4 september 2004, 12:06
Ik vind Furch wel mooi, maar eigenlijk vind ik Seagull lekkerder spelen (en klinken) Nou kan dat heel veel te maken hebben met de snaren die er op zitten. Neem nou dat verhaal van die Epi. Net nieuwe snaren erop, en die Furch staat misschien al een half jaar in de winkel te roesten. Dat maakt uit.
Je zou eigenlijk eens op een Lakewood moeten spelen. De M1 is rond de 1000, maar misschien vind je hem 2de hands. (Je mag ook een keer op de mijne komen spelen, maar doe dat maar niet, dan ga je echt ff een bank beroven :D )

sash
4 september 2004, 18:30
Seagull heb ik eigenlijk nog nooit wat van bespeeld, zal er ook eens naar kijken. Belangrijk is dat de gitaar VEEL volume heeft. Het zal voornamelijk zijn om mezelf te begeleiden met zang en kheb flink veel volume in m'n stem, dus die gitaar moet er niet te veel onder liggen.

Kheb al wat interessante dingen gezien, maar des te meer input, des te beter, so keep 'em coming ;)

sash
4 september 2004, 18:31
Seagull heb ik eigenlijk nog nooit wat van bespeeld, zal er ook eens naar kijken. Belangrijk is dat de gitaar VEEL volume heeft. Het zal voornamelijk zijn om mezelf te begeleiden met zang en kheb flink veel volume in m'n stem, dus die gitaar moet er niet te veel onder liggen.

Kheb al wat interessante dingen gezien, maar des te meer input, des te beter, so keep 'em coming ;)

iam
5 september 2004, 12:49
Seagull heb ik eigenlijk nog nooit wat van bespeeld, zal er ook eens naar kijken. Belangrijk is dat de gitaar VEEL volume heeft. Het zal voornamelijk zijn om mezelf te begeleiden met zang en kheb flink veel volume in m'n stem, dus die gitaar moet er niet te veel onder liggen.

Kheb al wat interessante dingen gezien, maar des te meer input, des te beter, so keep 'em coming ;)

VEEL volume zegt JUMBO, I rest my case (die takamine dus sash ;))

emeas
5 september 2004, 15:27
kijk eens voor veeeel minder bij CORT, is errug goed en meer dan betaalbaar.

bert k
6 september 2004, 00:46
Das waar, Cort maakt mooie gitaren, en zeker ook Jumbo's. (Hoewel een Dreadnaught net zo hard brult)

Shaggy
6 september 2004, 11:56
Belangrijk is dat de gitaar VEEL volume heeft. Het zal voornamelijk zijn om mezelf te begeleiden met zang en kheb flink veel volume in m'n stem, dus die gitaar moet er niet te veel onder liggen.

Kheb al wat interessante dingen gezien, maar des te meer input, des te beter, so keep 'em coming ;)


Misschien zou je het meer in het soort materiaal dan het merk moeten zoeken. Van akoestisch weet ik maar weinig maar ik denk dat de kast en bovenblad (?) flink moet resoneren.. Zo'n Dean resonator gaat wel hard volgens mij voor een akoestische gitaar .. alleen is ie van aluminium ofzo ipv hout