PDA

View Full Version : Zijn alle bas merken/types geschikt voor slappen?



Mattock
3 september 2004, 16:12
Is de ene basgitaar wel en de andere niet geschikt voor het slapwerk?

Ligt dat aan de basgitaar zelf of bv aan de snaren?
Hebben versterker merken/types en effecten nog invloed op het slapgeluid?

Ik ben een echte Les Claypool (van o.a. Primus)-fan. Zijn geluid vind ik echt vet.

MazeMouse
3 september 2004, 16:15
Over het algemeen kun je op iedere bas wel slappen.
De ene bas zal er alleen beter voor klinken dan de anderen.

Van mijn bassen klinkt mijn fairlane gewoon uitermate bagger op slapwerk. Maar dat ligt vooral (denk ik) aan de gewoon extreem lage output van de elementen.

Mijn OLP is een 'stingray' dus een lekker fel slap geluidje. Brug-humbuckers rule. (daarom dat ATK ook zo lekker klinkt voor slappen)

Mijn Stardust is juist weer een 'mwa' geval. Op het brug element klinkt het allemaal wel lekker maar toch ook 'net niet' terwijl op het nek element je er maar beter helemaal niet aan kunt beginnen :)

(Zoek anders eens op welke bassen Les gebruikt ;))

Mattock
3 september 2004, 16:21
Oh dat is top! Ik heb namelijk ook een OLP stingray!

Maar hoe krijg je dan het juiste slapgeluid uit de versteker?
Is slappen puur techniek of kun je een beter slapgeluid krijgen door een bepaald effect?

MazeMouse
3 september 2004, 16:41
Ik slap vaak gewoon clean op techniek (welke techniek :amp: )

Soms een randje overdrive erbij als ik iets feller wil klinken. En soms een randje chorus voor het zweverige. Net waar ik behoefte aan heb (en net wat er in het nummer thuis hoort)

Plus ik merk vaak dat ik als ik ga slappen iets te fel en teveel hoog in het geluid heb in verhouding tot mijn laag. (maar dat is gewoon eigen smaak)

Mattock
3 september 2004, 16:56
Het is mij nooit gelukt informatie te vinden op internet over de gear van Les Claypool. Wat voor basgitaren, verstekers en effecten gebruikt hij?

Wie weet dat?

MazeMouse
3 september 2004, 17:00
http://www.australianmusic.asn.au/mag/winter00/les_claypool.html

onderaan....
(google is your friend: Les Claypool Gear)

BramVersteeg
3 september 2004, 17:07
Hmm, zoals al gezegd kun je op elke bas wel slappen. Het kan handiger zijn op een bas met een wat breedere hals en dus breedere brug. Hierdoor staan de snaren wat verder uit elkaar en kun je er makkelijker tussen. Er zijn ook bassen waarbij je dit kunt verstellen (schijnbaar). Ook moeten de snaren wel een goede afstand hebben tot de body. Anders mep je de hele tijd op de body. Sound is natuurlijk helemaal je eigen smaak. Zelf gebruik ik nooit effecten als ik slap (voor de gebruikelijke sounds dan, alleen voor vage geluiden).

MazeMouse
3 september 2004, 18:16
Hmm, zoals al gezegd kun je op elke bas wel slappen. Het kan handiger zijn op een bas met een wat breedere hals en dus breedere brug. Hierdoor staan de snaren wat verder uit elkaar en kun je er makkelijker tussen. Er zijn ook bassen waarbij je dit kunt verstellen (schijnbaar). Ook moeten de snaren wel een goede afstand hebben tot de body. Anders mep je de hele tijd op de body. Sound is natuurlijk helemaal je eigen smaak. Zelf gebruik ik nooit effecten als ik slap (voor de gebruikelijke sounds dan, alleen voor vage geluiden).
Brede hals is inderdaad wel lekker handig.
Maar ik slap zelf op ie OLP Stingray5 ook vrij makkelijk (het is vooral FF wennen)

Lazy B.
3 september 2004, 20:55
Ik ben een echte Les Claypool (van o.a. Primus)-fan. Zijn geluid vind ik echt vet.

Les Claypool speelt op Carl Thompson basjes. Maar daar moet je wel flink je poeplap voor trekken!

Zie http://www.ctbasses.com/les.html

soulbrother
4 september 2004, 09:26
In principe kan je op iedere bas slappen en kun je de slapfactor op elke bas in ieder geval flink verhogen door 1) je bas te voorzien van een vers setje snaren met een slapreputatie (DR High Beams oid), 2) de hals bijna recht te zetten (mbv de halspen), de brugzadels goed af te stellen (niet al te laag, anders teveel gekletter) en als je dan toch bezig bent, de intonatie bij te stellen. Dit is mijn recept! Bijkruiden naar smaak!

Gr, Werner.

Chris Wolstenholme
4 september 2004, 14:08
brugelelement gebruiken, weinig midden in je geluid, en meer hoog en laag :) beetje compressie

MuNKeY
4 september 2004, 17:55
zonder compressie juist vind ik (compressie creëerd ook wat mid namelijk)

ik zet zelf altijd mn halselement iets harder open dan mn brug element, dan klinkt het gewoon wat zwaarder en nogsteeds bassig,
maar ik vind een slap geluid ook niet echt mooi :)

claypool speelde vroeger trouwens veel op jazzbassen
maar heeft nu een deal met EMG voor pickups, dus iets met EMG pickups (actief) is dus nooit slecht

MuNKeY
4 september 2004, 17:56
zonder compressie juist vind ik (compressie creëerd ook wat mid namelijk)

ik zet zelf altijd mn halselement iets harder open dan mn brug element, dan klinkt het gewoon wat zwaarder en nogsteeds bassig,
maar ik vind een slap geluid ook niet echt mooi :)

claypool speelde vroeger trouwens veel op jazzbassen
maar heeft nu een deal met EMG voor pickups, dus iets met EMG pickups (actief) is dus nooit slecht

emielow
5 september 2004, 22:11
ik vin een stingray wel een echt vet slapgeluid hebben, maar een jazzbass met beide elementen vol aan klinkt ook super

All Dirt
5 september 2004, 22:51
Bij die laatste opmerking sluit ik me aan!

Vooral de "POP" klinkt dan echt super, vind ik :D

Komt waarschijnlijk omdat J-elementen niet zo veel windingen om de magneet hebben waardoor er meer midhoog en tophog overblijft.
Dat zorgt voor een natuurlijkere klank.

Maaar... Ik kan ook een prima slapje halen uit mijn Warwick fortress1 met PJ elementen, dan zet ik de balansknop op: "iets meer P dan J"

Duss... best wel een beetje raar verhaal nu ik het terug lees... :???:

Wouter J
6 september 2004, 11:31
Marcus Miller speelt ook op Fender Jazz bassen en die man heeft een killer geluid, op "Rhino plasty" gebruikte Les Claypool een Jazz bass op de live versie van "Tommy the cat" en die versie vindt ik beter dan die van "Frizzle fry" Te meer omdat je nu veel beter hoort wat hij nou eigenlijk speelt en dat (omdat zijn Fender gefret is) het beter op stemming is dan op zijn fretloze Carl Thompson.

Overigens kun je niet op alle bas gitaren slappen, deze Gibson EB3 heeft het hals element zo dicht bij het einde van de toets zitten dat er gewoon geen plaats is.
http://wug.physics.uiuc.edu/courses/phys398emi/guitars/guitar_pix/65Gibson_EB3.jpg

Mattock
6 september 2004, 16:39
Mijn OLP stingray heeft enkel een brugelement (humbucker) dus dat probleem heb ik niet.

Indiana Joost
6 september 2004, 17:42
Op een Rickenbacker schijnt het ook lastig te gaan
http://www.rickenbacker-jp.com/images/over_view/4000_series/4kpus.gif
:D

BramVersteeg
6 september 2004, 20:12
Maar dan kun je er nog wel op slappen. Of je dan ook geluid krijgt is een ander verhaal :razz: .

MazeMouse
6 september 2004, 20:24
Maar dan kun je er nog wel op slappen. Of je dan ook geluid krijgt is een ander verhaal :razz: .
Gaat ook zo zeer doen aan je vingers :D

Anavrin
7 september 2004, 00:16
ff half offtopic:
ik hoorde toenstraks van onze DJ dat Flea een gaatje maakt in het eelt op z'n duim, en dat vult met lijm om beter te kunnen slappen (aggressiever geluid of zo). Sterk verhaal, maar het zou best kunnen natuurlijk...

Lazy B.
7 september 2004, 09:31
ff half offtopic:
ik hoorde toenstraks van onze DJ dat Flea een gaatje maakt in het eelt op z'n duim, en dat vult met lijm om beter te kunnen slappen (aggressiever geluid of zo). Sterk verhaal, maar het zou best kunnen natuurlijk...

Zo worden verhalen dus uit zijn verband gerukt. Het echte verhaal: Flea heeft tijdens een optreden eens zo heftig staan slappen dat zijn eelt kapot ging en zijn duim ging bloeden. Dat was pas halverwege het optreden dus er moest een oplossing worden gevonden. Hij heeft toen lijm op zijn duim gesmeerd zodat hij weer even doorkon. Ik denk niet dat hij er dagelijkse praktijk van maakt. :wink:

BramVersteeg
7 september 2004, 10:57
ff half offtopic:
ik hoorde toenstraks van onze DJ dat Flea een gaatje maakt in het eelt op z'n duim, en dat vult met lijm om beter te kunnen slappen (aggressiever geluid of zo). Sterk verhaal, maar het zou best kunnen natuurlijk...

Zo worden verhalen dus uit zijn verband gerukt. Het echte verhaal: Flea heeft tijdens een optreden eens zo heftig staan slappen dat zijn eelt kapot ging en zijn duim ging bloeden. Dat was pas halverwege het optreden dus er moest een oplossing worden gevonden. Hij heeft toen lijm op zijn duim gesmeerd zodat hij weer even doorkon. Ik denk niet dat hij er dagelijkse praktijk van maakt. :wink:

Stoer 8-) .
Ik heb ook wel eens een bloedende duim gehad maar om er lijm op te smeren...........daar was ik nog niet op gekomen. :wink:

Wouter J
7 september 2004, 18:42
ff half offtopic:
ik hoorde toenstraks van onze DJ dat Flea een gaatje maakt in het eelt op z'n duim, en dat vult met lijm om beter te kunnen slappen (aggressiever geluid of zo). Sterk verhaal, maar het zou best kunnen natuurlijk...

Zo worden verhalen dus uit zijn verband gerukt. Het echte verhaal: Flea heeft tijdens een optreden eens zo heftig staan slappen dat zijn eelt kapot ging en zijn duim ging bloeden. Dat was pas halverwege het optreden dus er moest een oplossing worden gevonden. Hij heeft toen lijm op zijn duim gesmeerd zodat hij weer even doorkon. Ik denk niet dat hij er dagelijkse praktijk van maakt. :wink:

Stoer 8-) .

Ik heb ook wel eens een bloedende duim gehad maar om er lijm op te smeren...........daar was ik nog niet op gekomen. :wink:

Mark King van Level 42 doet dat anders, hij speelt zo agressief dat hij zijn duim een paar keer flink kapot heeft gehad, uiteindelijk kwam hij op het idee zijn Duim met duck tape in te wikkelen, dat werkte kennelijk zo goed dat hij dat nog steeds doet.

http://level42.150m.com/MarkKing/ryde2000/ryde200010.jpg