PDA

View Full Version : Alternatieve stemming 5-snarige basgitaar



Mattock
3 september 2004, 15:35
Mijn band speelt met 7-snarige gitaren als volgt gestemd: A-E-A-D-G-B-E
:-D
Mijn nieuwe 5-snarige basgitaar is als volgt gestemd: B-E-A-D-G
Maar eigenlijk moet ik de volgende stemming hebben: A-E-A-D-G

Dus mijn lage B moet gestemd worden als lage A. Maar mijn snaar zit dan te los en begint tegen frets en hals te kletteren? :-(

Hoe kan ik dit voorkomen?
Een dikkere snaar?
Of heeft het met afstellen te maken? En hoe doe ik dat? :???:

MazeMouse
3 september 2004, 16:11
Heeft gewoon met afstelling te maken :)
Kun je zelf doen maar kunt ook laten doen :)


AEADGBe?
Heb je een mooie 7snaar en dan alsnog drop-A doen? KoRn nummers coveren ofzo?

Mattock
3 september 2004, 16:19
De gitaristen uit mijn band waren altijd al drop-D gewend. Dus om hun powerchordstechniek ook toe te kunnen passen op hun 7-snaar spelen ze nu alsware drop-A. En ik moet met mijn bas gitaar mee doen, want anders mis ik de lage A.

En nee, we zijn geen Korn cover of look-a-like band. Onze muziek is experimenteler zoals bands als Primus.

Maar dat afstellen, hoe doe ik dat, hoe pak ik dat aan?

MazeMouse
3 september 2004, 16:30
Als je niet weet hoe je met je trussrod om moet gaan. NIET AANKOMEN! Je kunt makkelijk het probleem verergeren zoniet je hele bas onspeelbaar maken.
Wat je wel zelf kunt doen is je brug afstellen (imbus-sleuteltjes)

En wat je dus eigenlijk zegt is dat je opgezadeld zit met 2 luie gitaristen? :razz:

Bastijn
3 september 2004, 17:59
T ligt er ook aan wat voor vijfsnaar je hebt. Ik heb een vrij goedkope vijfsnarige bas, en als ik die in drop-A zou stemmen zou ik in geen mogelijkheid een strakke 5desnaar krijgen.......hij is in normale stemming al vrij 'sloppy'.

Mattock
3 september 2004, 18:15
Ja, wat is goedkoop?

Ik heb gewoon een goede basgitaar voor een goede prijs (+/- 400 euro). Het is een OLP mm3 5-string SR 5 gunsmoke. Een replica van de echte Musicman.
Het merk OLP maakt, naar mijn weten, basgitaren in vergelijkbare kwaliteit als veel Ibanez-, Yamaha- en Peavey-modellen.

Hoe kan ik mijn OLP zo afstellen dat ik een goed klinkende lage A krijg ipv een lage B?

Wie weet dat? Wie heeft daar ervaring mee?

Mattock
3 september 2004, 18:18
Moet ik misschien met een inbus het brugzadeltje van de lage B ophoog draaien?

Dan raakt de snaar minder snel de fretten. Maar wordt de snaar daar ook strakker van?

Wormaap
3 september 2004, 20:25
Voor een strakkere snaar zul je 'n dikkere moeten kopen.

Indiana Joost
3 september 2004, 20:39
En dan zou het best eens kunnen dat -ie niet in het gleufje van de topkam past. Moet dat dus uitgevijld worden...
Je gitaristen maken het je niet makkelijk, het is voor hun heel wat minder moeite om 'gewone' powerchords te spelen dan het voor jou is om hiermee te gaan prutsen.

MuNKeY
4 september 2004, 11:36
dikkere snaar is wel de beste oplossing

een .130 of .135 ofzo :)

MazeMouse
4 september 2004, 13:03
Ik snap nog steeds NIET hoe DiGiorgio het voor mekaar krijgt een fatsoenlijke lage-B uit zijn bas te trekken met een .110 snaar :o

Phyrexian
6 september 2004, 09:41
Ik snap nog steeds NIET hoe DiGiorgio het voor mekaar krijgt een fatsoenlijke lage-B uit zijn bas te trekken met een .110 snaar :o

een goede tech hebben... heeft z'n bass niet een serieus lange mensuur?

Lazy B.
6 september 2004, 15:27
Ik begrijp 't probleem niet. Je hoeft de stemming van je bas toch niet af te stemmen op de stemming van de gitaren? Het hangt er gewoon van af wat je speelt en hoe. De gitaristen in mijn band spelen vaak zat met capo's, dan ga ik mijn bas toch ook niet ineens anders stemmen...

Phyrexian
6 september 2004, 16:18
Ik begrijp 't probleem niet. Je hoeft de stemming van je bas toch niet af te stemmen op de stemming van de gitaren? Het hangt er gewoon van af wat je speelt en hoe. De gitaristen in mijn band spelen vaak zat met capo's, dan ga ik mijn bas toch ook niet ineens anders stemmen...

Da's waar. Maar als de gitarist een 7-string heeft en hij speelt regelmatig op die lage B dan wil je op bass toch ook mee naar omlaag (op een 5 snaar bijvoorbeeld) ipv een hoger klinkende b te gaan spelen? Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor muziek je speelt en welk sound effect je wenst te bereiken.

Mattock
6 september 2004, 16:35
Inderdaad, ik heb gewoon die lage A nodig in onze muziekstijl. Als ik een hoge A erbij speel dan klink ik niet meer als basgitaar en valt mijn toon weg.

Als gitaristen met een capo spelen dan heb je als bassist geen probleem, maar als je gitaristen hebt die lager stemmen dan moet je als bassist mee. Het kan niet zo zijn dat de gitaren zwaarder klinken dan de basgitaar.

MazeMouse
6 september 2004, 18:37
Ik snap nog steeds NIET hoe DiGiorgio het voor mekaar krijgt een fatsoenlijke lage-B uit zijn bas te trekken met een .110 snaar :o

een goede tech hebben... heeft z'n bass niet een serieus lange mensuur?
Mensuur is 35" (24 frets)
Dus opzich niks extreems
Kan natuurlijk ook komen dat je met fretloos niet zo heel erg veel last hebt van fretbuzz ;)

Laus
9 september 2004, 19:22
ik los dat op met een octaver en dan gewoon de hogere toon pakken.

Of een vrij kanaal met een net wat zwaardere equalizing.

Om een lage B laat staan een lage A strak te krijgen moet je een topbas hebben. En zelf die hebben er al moeite mee. Bovendien zijn er bijna geen cabs op de markt die tonen onder de 40hz strak kunnen brengen. Je hoort de boventonen en je hoofd berekend daar de lage tonen bij. Dat klink lang niet zo lekker als een echt weergegeven 40 hz toon. Fabrikanten zeggen wel dat hun cabs zo laag gaan...maar een 2x10 inch kastje kan zulde tonen kwa inhoud al niet halen.

Mijn tip dus: koop een f-bass of soortgelijke topbas, stem die met de dikste B snaar die je kan vinden in A en koop een 18" subkast. Ik wou dat ik het geld had.

MazeMouse
9 september 2004, 19:47
Ik wil u allen doorverwijzen naar Phil Jones Bass :oops: