PDA

View Full Version : gitaar maken met c&c



BrainDamage
2 september 2004, 23:33
*test*

BrainDamage
2 september 2004, 23:33
ik hoor hier veel dat het nogal veel werk is & precisie werk is voor een body te maken, maareuh, kan dit allemaal niet simpelweg met een c&c machine in de houtbewerking? ikzelf heb geen ervaring met deze machine, maar in school hebben we deze machine nu en ik zat met het gedacht van 'heh, zou dat niet gaan & perfect zijn', duseuh :) wat denken jullie ervan? zou dit werken? zou dit precies zijn? voordelen en/of nadelen?

groetjes

Anavrin
3 september 2004, 00:42
een c&c is toch een draaibank :???:
Daar kun je dan alleen tafelpoten mee maken....

Wormaap
3 september 2004, 01:48
CNC is een methode om spul aan te sturen, er zijn ook CNC frezen :P

prs
3 september 2004, 02:06
Je hebt er de juiste mensen voor nodig die hem kunnen instellen en bedienen...Schijnt niet gemakkelijk te zijn.
Weet niet of je het zelf kunt doen!

BrainDamage
3 september 2004, 08:33
wel mijn vraag was kan het gebeuren met die machine? namelijk 1 leraar heeft er al jaren in privé mee gewerkt, dus ik denk wel dat die hem precies kan instellen..dus ik vroeg mij alleen af of het kon met de c&c?

en tuurlijk gaat het hier over de frezen en niet over een draaibank ;)

merci voor de reacties

groetjes

bert k
3 september 2004, 10:46
Ja hoor, een hoop fabrieken doen niet anders, dus het kan best.

Snaar'n Bennie
3 september 2004, 17:10
Bij Music Man werkt men alleen maar met de CNC-frees. Ze stoppen er een stuk hout in en er komt een komplete body met welvingen, pick-en electronia-en hals uitsparingen uit. Er schijnen wel meerdere fabrikanten zo te werken. Scheelt enorm veel tijd, en alles is op de 10e mm gelijk.

Ik heb een tijd bij een interieurbedrijf gewerkt en daar hadden zo ook zo'n machine. Enorm ding! Heb er nooit mee gewerkt. Word je ook speciaal voor opgeleid.

Als je dat wilt doen, moet jeen bedrijf zoeken die zo'n machine heeft. Denk aan de interieur en meubelbranche. Je moet dan volgens mij wel eerst een AutoCad bestand aanleveren. Voor één gitaar zal het ook wel wat gaan kosten denk ik... Gewoon vragen wat de mogelijkheden zijn!

Anavrin
3 september 2004, 17:22
CNC is een methode om spul aan te sturen, er zijn ook CNC frezen :P
OK dan, dat wist ik niet :oops:

bert k
3 september 2004, 17:30
Als je dat wilt doen, moet jeen bedrijf zoeken die zo'n machine heeft.!
Topicstarter schrijft dat hij zo'n ding op school heeft. Mij lijkt het moeilijkste om de afmetingen van een gitaart aan die machine uit te leggen. Misschien heeft iemand hier AutoCad bestanden van een gitaar.

Wormaap
3 september 2004, 17:41
Elke gitaarfabrikant die niet heel groot (en duur) HANDBUILT op hun gitaar zet gebruikt CNC :P

BrainDamage
3 september 2004, 20:47
Als je dat wilt doen, moet jeen bedrijf zoeken die zo'n machine heeft.!
Topicstarter schrijft dat hij zo'n ding op school heeft. Mij lijkt het moeilijkste om de afmetingen van een gitaart aan die machine uit te leggen. Misschien heeft iemand hier AutoCad bestanden van een gitaar.

dit zou ook handig zijn ;) als iemand mss hier ervaring mee heeft, altijd welkom, zou echt graag eens een body maken :) daarvoor niet voor gebruik aangezien ik hoorde dat het niet simpel is om brug & hals enzo te bevestigen (zou dan ook maar beginnen in dennehout ofzo een body, goedkoop en kan ik mee experimenteren, mss dan later eens eentje maken in een houtsoort dat daarvoor goed is :))

groetjes

bedankt voor de reacties, nu weet ik toch al dat het met de C&C machine kan gemaakt worden :)

Javaca
3 september 2004, 21:02
bij de ontwerpwedstrijd was er een ontwerp voor een bas die met een cnc bank gemaakt moest worden.

gecko84
4 september 2004, 15:06
Er zijn programma's waarmee je AutoCAD-tekeningen kan omzetten in CNC-programmataal.
Ik ken er eentje dat is CADcam. Hoef je alleen maar de tekening in te voeren zeggen welke lijn/contour met welke frees op welke diepte moet worden gedaan en klaar.
Ik vraag me alleen af of de echte CNC-frezen wel geschikt zijn voor hout, aangezien er vooral staal en aluminium mee wordt gefreesd.

BrainDamage
6 september 2004, 19:11
eens info gevraagd aan de leraar en ja, ik heb het zitten, de c&c machine is zodanig oud dat autocad er nog ni op werkt, dus moet ik alles aan de machine zelf tekenen en is aan het zien nog moeilijker dat...weten jullie geen simpelere oplossing? heeft er daar iemand ervaring mee? meer info gewenst:)

groetjes

gecko84
10 september 2004, 15:26
Ehhhh... tja, misschien dat je bij een bedrijf of zoiets kan vragen of zij iets dergelijks kunnen doen. Dan wordt het wel duurder denk ik en vraag me ook niet bij wat voor bedrijf je dan moet zijn.

Of misschien kan je bij die CNC-machine het programma ook als machinetaal invoeren... Dan maak je eerst met AutoCAD de tekening zet dat met een speciaal programma (CADcam ofzo) om naar machinetaal, en voert dat in bij de machine.

Iets anders kan ik echt niet bedenken. Succes...

Arno

_Gràve_£ord
13 september 2004, 18:23
idd voor CNC moet je eerst een cadcam ontwerp maken (computer aided drawing - computer aided modelling) zeker voor een complexe vorm zoals een gitaar. Autocad is bruikbaar, doch er zijn handigere formaten (CATHIA bv) omdat autocad geen geen cadcam maar enkel CAD is.
Normaal zal een dergelijk programma wel aanwezig zijn op de pc waar de machine mee wordt aangestuurd. Je kan best eerst een schets maken als je geen of weinig CAD ervaring hebt en die dan aan iemand geven die dit wel heeft.

Het feit dat de machine hoofdzakelijk wordt gebruikt voor metaal maakt niet echt uit, je moet enkel zien dat je de geschikte gereedschappen/frezen (in dit geval voor hout) hebt.

de machinetaal voor een CNC noemt men G-codes en ik denk niet dat je erin zal slagen om deze codes manueel in te voeren, zelf voor iemand met veel ervaring is dit een quasi onmogelijke opdracht

G.