PDA

View Full Version : Hoe zou dit klinken?



Javaca
2 september 2004, 21:20
Ik wil het eens proberen de snaren van een gitaar om te keren maar dan toch te stemmen zoals normaal.
Dus dun boven en dik onder maar wel EADGBE gestemd. Hoe zou dit gaan klinken? En is dit überhaupt mogelijk?

Swan
2 september 2004, 21:25
:roll:

mijnechtenaamisalvergeven
2 september 2004, 21:26
Ok. Leg die paddo's nou maar weer weg. Je hebt er genoeg op vanavond! :D

Javaca
2 september 2004, 21:39
Leuk hoor :listen:

Ik bedoel dit dus serieus.

Swan
2 september 2004, 21:49
je mag best je lage dikke E snaar als je hoge dunne E snaar gaan stemmen van mij als je dat leuk lijkt...

wietse
2 september 2004, 22:06
lijkt me niet echt goed voor je hals , om je lage E als hoge E te stemmen is er veel meer spanning nodig dan normaal.

BartL
2 september 2004, 22:11
Je hoeft ze toch niet exact in 'dezelfde' e te stemmen. Die dunne en dikke e kan je best in hun eigen octaaf laten. Van de A een B maken is ook niet zo een probleem. Van de D een G maken...hmmm, try it :-D

Javaca
2 september 2004, 22:14
Ik wil ze dus niet exact hetzelfde laten klinken (het is niet dat geintje met allemaal even dikke snaren)
Misschien geeft het wel een heel apart effect. Wat ik me afvroeg is of mensen het weleens geprobeerd hebben.

mijnechtenaamisalvergeven
2 september 2004, 22:15
Ik bedoel dit dus serieus.

Dat meen je toch niet? :o Ik zou zeggen doe je best..... Het ergste dat er kan gebeuren is je topkam/ brugzadeltjes naar de kloten zijn. Als dan ook wietse's advies opvolgt vernaggel je ook je hals nog. :razz:

Javaca
2 september 2004, 22:24
Ik ga het gewoon proberen en zie wel wat het wordt.

Als het echt helemaal misgaat beleef ik er die 5 seconden ultieme lol wel aan. :wink:

mijnechtenaamisalvergeven
2 september 2004, 22:33
HAHAHAHA. Veel succes! :)

THW
2 september 2004, 22:38
hmmm, klinkt als een goed recept om je hals te vernaggelen
Maar ik denk eerder dat je je lage e-snaar al barst bij zulke spanning :roll:

Javaca
2 september 2004, 22:47
Voor de zoveelste keer
De lage e blijft een lage e maar gaat naar onderen.
De hoge E blijft een hoge E maar gaat naar boven. De B-snaar wordt een A snaar maar dan een beetje hoger klinkend als een normale A

Akkoorden worden dus "omgekeerd". Het is niet zo dat ik een dikke snaar hoger wil stemmen dan een dunne.

vinni
2 september 2004, 22:52
Hee Javaca.....gewoon doen hoor....dr wordt veel te weinig geexperimenteerd. Vroeger (Moi= Ouwe LUL) zag je in ene een gitarist met een strijkstok, gitaristen die tandjes gebruikten.

Geef toe.....kan wellicht wel schade berokkenen aan je gitaar.
Nog een ranzig oud bagger gitaartje over? zo ja...doen.
Laat ons wat mindere durfals maar eens weten hoe dat klinkt.

Groet en suc6
Vinni

Swan
2 september 2004, 23:32
Voor de zoveelste keer
De lage e blijft een lage e maar gaat naar onderen.
De hoge E blijft een hoge E maar gaat naar boven. De B-snaar wordt een A snaar maar dan een beetje hoger klinkend als een normale A

Akkoorden worden dus "omgekeerd". Het is niet zo dat ik een dikke snaar hoger wil stemmen dan een dunne.

leg dat dan ook goed uit

Bins
3 september 2004, 01:24
Ik snap er nog steeds niks van... Als je de snaren omkeert, maar nog wel hetzelfde stemt, dan klinkt het toch gewoon hetzelfde als van up/down strokes ipv. down/up...
Dit gaat mijn gelimiteerde intellect denk ik te boven.

BartL
3 september 2004, 02:41
Je snapt er inderdaad niks van :-D


Dit gaat mijn gelimiteerde intellect denk ik te boven.
Ik denk eerder dat het aan het lezen ligt :razz:
Hij draait de SNAREN om, maar de TONEN blijven gewoon EADGBe, van boven naar onder.

Ik ben erg benieuwd naar hoe dit klinkt.

Bins
3 september 2004, 08:49
Pak je gitaar linkshandig beet, dan zit je hoge e toch...... *kwartje valt* Oooooooohhhhhhhhhhh wacht, nu snap ik het ineens. :-D
Let maar niet op mij...

ArpeggioKing
3 september 2004, 09:40
had Dick Dale ook niet zijn hoge E aan de bovenkant zitten(dus snaren omgekeerd). DIt herinner ik me uit een video ofzo... :???:

NeeraDJ
3 september 2004, 11:09
Laatst werd er hier zo'n clip gepost van Dick Dale die hetzelfde had toch? of was dat gewoon een custom built gitaar? Wat je wel kunt doen is een linkshandige gitaar pakken en deze op de rechtshandige manier bespelen. Misschien wel lastig met de controls en jack, maarja dan kun je wel je idee uitvoeren.

harrie-beton
3 september 2004, 11:52
Dick Dale speelt linkshandig op een doodnormale rechtshandige gitaar. Die gitaar is rechtshandig voorzien van snaren.
Bobby Womack speelt ook zo.

ieme
3 september 2004, 12:12
Doyle Bramshall II speelt al jaren zo! (oa bij roger waters, eric clapton) hij heeft linkshandige gitaren die hij linkshandig bespeeld maar de snaren er rechsthandig opzitten zeg maar, kun je t volgen? ik wel! haha, tsja...

Epic
3 september 2004, 12:15
Voor de zoveelste keer
De lage e blijft een lage e maar gaat naar onderen.
De hoge E blijft een hoge E maar gaat naar boven. De B-snaar wordt een A snaar maar dan een beetje hoger klinkend als een normale A

Akkoorden worden dus "omgekeerd". Het is niet zo dat ik een dikke snaar hoger wil stemmen dan een dunne.

leg dat dan ook goed uit
hey Javaca, ik begreep het wel gelijk hoor:

E - E
A - B (omhoog)
D - G (omhoog of omlaag, wordt lastig misschien qua spanning)
G - D (idem)
B - A (omlaag)
E - E

proberen! En laat weten hoe het klinkt. Bedenk me ineens dat je het misschien ook wel met een 12 snarige gitaar kan proberen, 6 snaren gewoon en 6 'omgekeerd'

dejohan
3 september 2004, 12:27
Voor de zoveelste keer
De lage e blijft een lage e maar gaat naar onderen.
De hoge E blijft een hoge E maar gaat naar boven. De B-snaar wordt een A snaar maar dan een beetje hoger klinkend als een normale A

Akkoorden worden dus "omgekeerd". Het is niet zo dat ik een dikke snaar hoger wil stemmen dan een dunne.

leg dat dan ook goed uit
hey Javaca, ik begreep het wel gelijk hoor:

E - E
A - B (omhoog)
D - G (omhoog of omlaag, wordt lastig misschien qua spanning)
G - D (idem)
B - A (omlaag)
E - E

proberen! En laat weten hoe het klinkt. Bedenk me ineens dat je het misschien ook wel met een 12 snarige gitaar kan proberen, 6 snaren gewoon en 6 'omgekeerd'

Ik vind het wel een goed idee van Javaca.
Maar misschien kan je voor de G toch een G uit een ander setje pakken, anders heeft die snaar een hele andere spanning dan de rest van de snaren.

Raffel
3 september 2004, 13:17
ik zeg dat het vals gaat klinken ook al stem je ze goed, vanwege de hoge spanningsverschillen op de snaren.

Hendrix
3 september 2004, 14:21
Tja, de lage E is belabberd en de hoge E zegt PATS..................... :roll:

mijnechtenaamisalvergeven
3 september 2004, 14:29
Tja, de lage E is belabberd en de hoge E zegt PATS..................... ***zucht*** :lol:

bert k
3 september 2004, 14:33
Boehoehoe... waarom leest er nou niemand... :-( :-D :-D

dejohan
3 september 2004, 15:27
Ja dit is echt erg hoe weinig mensen begrijpen wat Javace bedoelt, zo slecht is het toch niet uitgelegd.

Mensen LEES DE POST VAN EPIC!!!!

RS-Rik
3 september 2004, 18:08
Ik ben zo'n persoon dat af en toe een kwartier lang doelloos voor zich uit zit te staren met een gitaartje in zn klauwen en dan powerchords gaat spiegelen ofzo... dat klinkt nooit! open accoorden gaan nog wel... maar dannnnn met black sabbath valt zo wel te expirimenteren (das toch alleen maar schuifwerk) en nee, da klinkt nie goed!

Javaca
3 september 2004, 18:23
Het is al gebeurd.
Een oude klassieke gitaar die toch al wat gaar is is het slachtoffer. :P

Het klinkt wel apart. Een nummer als Wild Thing of All along the watchtower krijgt een hele nieuwe dimensie. Het is erg leuk voor undergroundwerk.

Blijepanda
3 september 2004, 18:37
Post eens wat soundfiles, ik ben wel benieuwd :)

Javaca
3 september 2004, 20:03
zal kijken wat ik doen kan.