PDA

View Full Version : Overdrive met footcontroller?



thomaster
2 september 2004, 20:43
ik heb een Zoom GFX-8 (jajaja.. multi-effect..oeioeioei)
maar ik ben gewoon nog nooit een betere overdrive tegengekomen dan degene die erin zit (de Vintage-OD voor de mensen die er ook 1 hebben)
het fijne aan het ding is, is dat ik de foot-controller die erop zit, kan toewijzen aan de hoeveelheid gain, waardoor ik van clean met een randje, geleidelijk over kan gaan naar fullblown prachtige Overdrive

ik ben nu dus op zoek naar een alternatief voor de GFX-8-overdrive, omdat ik er achter ben gekomen dat dit multi-effect toch nogal wat Tone Zuigt.
weet er iemand een goeie (beetje TS-9/SD-1-achtige) overdrive, waarvan je de Gain kunt regelen met een footcontroller?

of weet iemand een andere manier om de gain te regelen, zonder dat je teveel volume verliest bij lage gain-standen?
misschien een volumepedaal i.c.m. een Normaal OD-pedaaltje o.i.d. ???
(gitaarvolume-pot houd ik niet van, gebruik t nooit)

shit deze post is niet erg duidelijk geworden.. sorry. het vergt misschien 3 keer lezen om te begrijpen wat ik eigenlijk wil vragen.

BramVersteeg
2 september 2004, 20:58
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een line 6 distortion pedaal.
Misschien dat je daar een expressie pedaal op aan kan sluiten (dat is wat je zoekt denk ik). Verder zou ik niks weten.

GuitarMaster
2 september 2004, 22:21
Hier is de oplossing: http://www.musictoyz.com/guitar/pedals/tip.php

Mitch
2 september 2004, 22:45
Ja, de TIP is wel de mooiste oplossing.
Akai heeft in dezelfde serie als de Headrush en intelliphase ook nog een Drivehuppeldepup gemaakt, waarvan het expressiepedaal dus de hoeveelheid gain regelde. Kun je nazoeken op de Harmony Cnetral reviews. Ze waren er niet zo over te spreken geloof ik. Vrij zeldzaam ding in NL.
Volumepedaal om je gain te regelen kan ook, maar dan meer in een FX loop of zo.

thomaster
3 september 2004, 00:43
effectsloop heb ik niet. (heb een ouwe [lees:zeer basic, geen Mastervolume, alleen 2 kanalen] londoncitybuizenbak)
die TIP is wel vet, maar zoiets zou ik dan wel zelf kunnen maken bij nader inzien...
wat ik me ook afvraag;
Die TIP werkt mechanisch, volgens mij is het gewoon een roterend kabeltje dat je op de pot zet. Wat nou, als dat kabeltje verder roteert dan dat het potmetertje kan? je trapt hem dan te ver in met als gevolg dat je OD-pedaaltje begint te spinnen op de grond..:)haha.. of je sloopt de potmeter..mmm

nog een vraag:
zou het mogelijk zijn, bijvoorbeeld bij een BOSS SD-1, om de gainknop uit de behuizing te slopen (aannemende dat dit makkelijk gaat), de bedrading naar het gain-potmetertje te verlengen, en deze (de pot dus) in een volumepedaal te bouwen?
het potje wat normaal in een volumepedaal zit haal je eruit, en vervang je dus door dit 'gain-potje'
:???:
iemand?!

Wormaap
3 september 2004, 00:44
Distortion pedaal ombouwen en een expression pedaal op de gain-pot knopen?

Edit: De post boven mij stond daar nog niet toen ik deze plaatste :P

thomaster
3 september 2004, 00:54
Distortion pedaal ombouwen en een expression pedaal op de gain-pot knopen?

juist.

?!kan dat?!

Wormaap
3 september 2004, 01:54
Lijkt me haast niet zó moeilijk... 'N Volumepedaal of'n Wah is toch ook een poti op'n expressionpedaal? Dan zou je dus zo'n beetje de draadjes waarmee die in het signaalpad zit (al zullen dat waarschijnlijk printbaantjes zijn) doortrekken naar een expressionpedaal waar je de pot inbouwt?

Nocki
3 september 2004, 09:15
Mesa/Boogie mark II. je kan een volume pedaal ij de fx send hangen. daarmee kan je de overdrive regelen van de amp. en dat nog realtime ook....

:-)

Nocki

IndiepoprockJesse
3 september 2004, 10:30
elke potmeter heeft de zelfde hoeveelheid draai"lengte" ofzo, heb nog nooit een potmeter geziend die korter draait.. en als dat expressie pedaaltje beetje goed is gebouwd, mol je niet meteen je pedaal als hij vastloopt..

en dat ombouwen van die sd-1 kan wel, maar kan je niet gewoon beter alles heel laten :)

jpb
3 september 2004, 11:22
Die TIP lost het probleem gedeeltelijk op. Bij een TS zou je eigenlijk twee TIP's moeten hebben die het volume opdraait wanneer je de gain/drive terugdraait. Anders verlies je teveel volume ben ik bang.

Er is een charmante oplossing voor bedacht die alleen werkt bij de Voodoo Lab Sparkle drive: Deze heeft een clean-blend die je door je drive heen kunt mengen waardoor je geluid cleaner wordt zonder volume verlies. Je kunt dan met de clean-knob je hoeveelheid drive regelen. Er was een soort pedaaltje voor ontwikkeld, maar je kunt het ook doen door de clean-pot in een oud vol/wah pedaal in te bouwen. Goed gevonden, maar nogal gedoe, bovendien is de sparkle-drive niet de beste TS-kloon (wel goedkoop te krijgen op eBay, dus als je van knutselen houdt.....)

thomaster
3 september 2004, 12:10
shit
wat een gedoe allemaal..
misschien blijf ik wel gewoon bij mijn gfx-8..

nog iets:
zo'n gainknop op een SD-1, is dat niet gewoon een regelaar die bepaalt hoeveel signaal er door het pedaaltje heen loopt? of zit t wat ingewikkelder?? (sorry, ik snap er niet zo heel veel van)
anders zou je gewoon een volumepedaal (met een iets kortere 'range') voor je SD-1 kunnen zetten.... mmm ja ik weet t ook nie zo goed meer

LordRiffenstein
3 september 2004, 12:38
Boss/Roland heeft ooit een overdrive gemaakt met een voetpedaal om de gain te bedienen. Is al lang uit productie maar een vroegere zanger/gitarist in mijn band gebruikte hem. Werkte perfect en klonk lekker. Helaas geen naam of type nummer :-?