PDA

View Full Version : 3 vraagjes mbt (overdrive) pedalen + wahs



john.3001
2 september 2004, 16:01
test[/img]

john.3001
2 september 2004, 16:01
Iemand hier bekend met de super-overdrive van Boss?

http://www.bossus.com/ProductImages/SD-1[2].jpg

Ik heb em een tijdje geleden gekocht en vind het best een okee pedaal, maar als ik de drive vol open zet komt er behoorlijk wat ruis uit m'n versterker... Ik speel over een mex strat met texmex pups en een Roland Cube30.

Ligt dat aan mijn amp/gitaar of aan het pedaal? Ik weet dat singlecoils ruisgevoelig zijn, maar ook in de humbuckerstandjes blijf ik het horen...

Nog iets, ik ben van plan om mijn effectpedalen-reeks uit te breiden met een iets subtieler overdrive pedaal (tegen een redelijke prijs => geen tubescreamer dus), en vroeg me dan af hoe ik dat met de voeding ga regelen. Moet ik dan een nieuwe adapter kopen of is er ook voeding waar je zeg maar 5 pedalen tegelijk op kan aansluiten? Ik heb trouwens een marshall bluesbreaker pedaal in gedachten....

http://www.marshallamps.com/images/products/pedals/images/bb-2unit.jpg

Laatste vraag, als ik een crybaby wil gebruiken, moet die dan voor of na de overdrive?

tnx

Fuhgawz
2 september 2004, 16:35
Over dat ruisen weet ik niet veel, maar als je meerdere pedalen op één adapter aan wil sluiten kun je daar een zogenaamde 'Daisy Chain' voor gebruiken. Ibanez maakt ze met drie of vijf aansluitingen en je kunt ze in vrijwel elke muziekwinkel kopen. Gebruik de zoekfunctie eens want hier zijn de laatste tijd vrij veel onderwerpen over geweest.
Wah-wahs klinken over het algemeen het beste VOOR de overdrive, maar in feite kun je het beste zelf even kijken wat jou het beste klinkt. Dus zowel voor als achter de overdrive proberen.

H.Manback
2 september 2004, 17:01
Tsja, ruizen...

Het is volgens mij inherent aan overdrives en distortions of wat voor high gain circuit dan ook dat wat er in gaat, veel harder er uit komt.

Dat je het zelfs in de "humbucker standen" hoort kan in principe dus ook gebeuren, alhoewel dat dus wel verschilt met de kwaliteit van het pedaal en gitaar.

Als het echt ruis is wat je zelfs hoort met gitaar volume op 0, dan is er sprake van omgevings storing, en is het pedaal niet degelijk geshield.

Ik weet niet wat de boss pedalen voor een reputatie hebben qua ruizen verder....

Dirk_Hendrik
2 september 2004, 18:13
Dat wat er in gaat komt er veel harder weer uit is jammergenoeg in de praktijk niet helemaal waar. Vaar wordt het outputlevel expres wat terug geschroefd om weer op unity gain te zitten. Heel irritant daar je vaak juist graag wat extra pep zou willen hebben. Ik had daar met een Boss OD-2 verschrikkelijk last van. Altijd te zacht.

Dirk_Hendrik
2 september 2004, 18:15
tegen een redelijke prijs => geen tubescreamer dus

Think again. Tubescreamers zijn 2e hands goedkoop te krijgen. Als je mar even een paar weekjes geduld neemt.

mayniac
2 september 2004, 19:08
Think again. Tubescreamers zijn 2e hands goedkoop te krijgen. Als je mar even een paar weekjes geduld neemt.

Think again. Hij heeft al een SD-1, dat is voor 90% een Tubescreamer. Ik weet niet of het slim in om dan alsnog een TS erbij te kopen.

Harry
2 september 2004, 19:25
het ging om de prijs denk ik, en nieuw is een ts9 ook maar 100 euro.

C. Henneveld
2 september 2004, 19:32
Over de plaats van je cry baby: vuistregel schijnt te zijn na je distortion (compr, dist, eq, wah) maar ik heb ook heel mooie effecten gehoord door je daar juist niet aan te houden...

BLOK182
2 september 2004, 19:37
Vuistregel was dacht ik altijd eerst wah en dan de rest.....

Antal
2 september 2004, 19:39
Over de plaats van je cry baby: vuistregel schijnt te zijn na je distortion (compr, dist, eq, wah) maar ik heb ook heel mooie effecten gehoord door je daar juist niet aan te houden...

Nou, het kan natuurlijk allebij. Maar volgens mij hebben de meeste mensen hem toch echt voor hun overdrive en niet er achter. Blijft persoonlijk natuurlijk, maar wat jij zegt zou ik verre van een vuistregel willen noemen.

En een 2dehands tubescreamer heb je voor niet al te veel geld hoor. Zeker als het niet persé een ts9 hoeft te zijn.

C. Henneveld
2 september 2004, 19:50
Ben blij dat iemand met me van mening verschilt :lol: , doe wat je 't best vindt klinken. Heb het ook maar ergens opgepikt in een boek, dus als ik er naast zit lieg ik in commissie.... Misschien moet je een de muziek ook inderdaad niet spreken van "vuistregels".

Mitch
2 september 2004, 19:57
Uit een boek, yuck ! :sneaky:
Wah in principe vóór de dirt. Je wil met je wah frequenties gaan filteren, dus is het wel zo praktisch als die frequenties al niet gefilterd zijn door een overdrive of fuzz pedaaltje, anders blijft er niet veel over van je sound. Zo simpel is het.

Ruisen is al wel redelijk uitgelegd geloof ik. De BB is trouwens niet slecht, heeft wel een ander karakter dan een TS. Maar overdrive pedalen kunnen op transistor amps toch vaak verrassend goed of bedroevend slecht klinken: absoluut uitproberen in de winkel !
Als je dan een goede gevonden hebt met een stalen gezicht tegen de verkoper zeggen: "nee, niet helemaal wat ik zoek" en vervolgens thuis Marktplaats op duiken en 'm tweedehands scoren :razz:

birt
2 september 2004, 20:07
je hoort zoveel, een fuzz moet eerst want die reageert goed op je gitaarvolume en je attack, een wah moet eerst want het signaal moet ongefilterd zijn enz...

ik vrees dat er geen regels zijn en je gewoon moet experimenteren

Wormaap
2 september 2004, 20:32
Ik zet de wah juist na m'n dist, omdat'ie dan een heerlijk gebied met kilo's boventonen heeft om doorheen te filteren :P
Als ik m'n wah tussen m'n gitaar en m'n Fireball zet (Crybaby 535Q) dan blijft er eigenlijk niet veel van over dan'n beetje zwak gepruts :|

C. Henneveld
2 september 2004, 21:03
'k Begrijp dat boeken lezen over je hobby "not done" is? :???: De uitleg is overigens wel glashelder, hoewel het verhaal van wormaap dat weer deels lijkt te ontkrachten. Ik sluit me maar volledig aan bij 't advies van birt...

Mitch
2 september 2004, 22:01
:D Nee tuurlijk, ik lees me ook rot ! Maar iets doen wat "uit het boekje komt": yuck ! No offense.
En ja, het kan wel, maar als je goed leest zijn de gebruikersgebieden van de verschillende schrijvers heel anders. De één wil 'm op een modellingversterker gaan zetten, de ander gebruikt 'm tussen pre en power amp (Dunlop klinkt niet vóór de pre amp ? Hmmm....) enzovoort.

Het kan allemaal wel, maar zeker in het geval van de topic starter: meest waarschijnlijk wah vooraan. Maar experimenteren kan nooit kwaad. :)

jpb
3 september 2004, 09:10
Teveel ruis kan ook nog wel eens verholpen worden door de versterker mbv een verlengsnoer in een geaard stopcontact te doen. Bij mij help dat.

Wah's en fuzz-pedalen is een apart verhaal. Ik heb de fuzz voor de wah. Daarmee verlies je wat 'sweep' en definitie v/d wah, maar erachter wordt het een scherpe/dunne boel. Veel overtonen en bijtend zoals hierboven is gezegd, maar teveel naar mijn smaak. De sweep bijft wel beter in tact. Er is een foxxrox (dacht ik) apparaatje in de handel die dit probleem oplaost, maar dat is erg duur.

Dirk_Hendrik
3 september 2004, 09:58
Teveel ruis kan ook nog wel eens verholpen worden door de versterker mbv een verlengsnoer in een geaard stopcontact te doen. Bij mij help dat.

Weet je zeke dat je ruis en brom niet met elkaar verwart?

jpb
3 september 2004, 11:08
Teveel ruis kan ook nog wel eens verholpen worden door de versterker mbv een verlengsnoer in een geaard stopcontact te doen. Bij mij help dat.

Weet je zeke dat je ruis en brom niet met elkaar verwart?

Nee, kortom je hebt gelijk. Het is idd brom :-?