PDA

View Full Version : plaats tussen snaar en brug



egmond beginner
1 september 2004, 14:46
ik heb een vraagje ik heb een gitaar gekocht op een rommelmarkt omdat ik graag wil leren spelen nadat ik hem heb herstelt met kleine nageltjes (de hals was losgekomen) viel het mij op dat er nogal veel plaats was tussen de snaren en de laatste fret wat is de normale lengte tussen snaar en fret?





hopelijk begrijpen jullie wat ik wil zeggen...

prs
1 september 2004, 15:15
Bedoel je dit?

http://www.placementsupport.com/gitaar.jpg

De afstand tussen de snaren en de toets (fingerboard) mag bij de 12e fret maximaal 4,5 mm zijn.
Als het veel te hoog is moet je hem opnieuw laten afstellen, maar ik heb begrepen dat dat ene duur grapje is. Het kan dus ook zijn dat de gitaar misschien afgeschreven kan worden (als de reparatiekosten te duur uitvallen en het niet loont op die gitaar).... :-(

egmond beginner
1 september 2004, 15:19
het is ongeveer 7 mm

prs
1 september 2004, 15:27
hmm, klinkt in ieder geval niet zo goed.
Ik laat het aan andere mensen over om je een advies te geven wat je kunt doen. Er zijn hier mensen die weten hier veel meer van dan ik.
Ik wens je in ieder geval veel succes!

egmond beginner
1 september 2004, 15:37
het is wel geen klassieke maar een western gitaar

Br@mbo
1 september 2004, 16:08
je hebt de gitaar voor een prikje gekocht op de rommelmarkt...
je hebt zelf met nageltjes moeten kloten omdat de hals kapoet was...
de actie bij de 12de fret is 7 mm...

misschien leuk als decoratie, maar deftig erop spelen zul je niet helaas

egmond beginner
1 september 2004, 21:55
je kunt er wel op spelen ik ken iemand in mijn familie die erop gespeeld heeft en er nog een mooie klank uitkreeg hij zei alleen dat ik erg hard zal moeten duwen maar ik zal uiteindelijk wel kijken voor een echte maar deze is enkel om te leren

prs
1 september 2004, 22:26
Realiseer je wel dat het niet goed is om op een gitaar met een hoge actie te spelen. Het werkt demotiverend en je techniek kan eronder leiden.

Luca P
3 september 2004, 23:34
?????
Vraag maar eens aan Gary Moore of het demotiveert.
Dacht het niet.
Ok, als je gitaar speelt als een pijl en boog dan wel ja...

prs
4 september 2004, 20:37
Ja Gary Moore ja, dan heb je het ook over een uitzondering (en hij kan al gitaar spelen).
Als jij het wil leren op een hals die zo scheef is als een hoepel is dat behoorlijk demotiverend (tenzij je natuurlijk totaal geen eisen stelt).