PDA

View Full Version : Lacewood



Snaar'n Bennie
1 september 2004, 15:28
Wat is de Nederlandse naam voor dit hout? En wat zijn de goede/slechte eigenschappen van dit hout?

Bedankt alvast!

heeres gitaarbouw
8 september 2004, 09:51
De naam Lacewood wordt bij mijn weten op 2 manieren gebruikt:
1. Als Engelse naam voor kwartiersgezaagd platanen (Platanus acerifolia, P. occidentalis, P. orierentalis).
2. Voor het Amerikaanse 'Silky Oak' (Cardwellia sublimis).

De eigenschappen en toepassingen van deze houtsoorten komen overeen met die van beuken en eiken.

De moeilijkheid bij het gebruik van 'handelsnamen' is dat soms verwerpelijke namen ontstaan, zoals 'Filipijns Mahonie' voor Meranti. Beter is het om de botanische naam aan te houden.

prs
8 september 2004, 22:01
Richard,

Is esdoorn een geschikte houtsoort om een hele gitaar van te maken? Dus zowel hals als body?
Is esdoorn gemakkelijk te bewerken met guts en beitel?

Nog een vraagje, help jij ook zelfbouwers met bijv. elementenholtes frezen, toetsen maken en dergelijke?

Bedankt!!

heeres gitaarbouw
15 september 2004, 08:47
Het is goed mogelijk een gitaar te maken van esdoorn. In de jaren '80 en '90 werd het wel gedaan. Vaak om het mooie uiterlijk, omdat de tekening van het hout dan aan zowel de voor- als de achterkant zichtbaar is. Deze gitaren werden vooral door rockmuzikanten met getoupeerd haar en teveel make-up gebruikt, dus weet waar je aan begint!

De bewerkbaarheid is afhankelijk van het soort esdoorn. Het Amerikaanse Big leave maple snijdt als boter, terwijl bij Rock maple regelmatig slijpen van het gereedschap noodzakelijk is.

Het komt regelmatig voor dat ik werkzaamheden uitvoer voor zelfbouwers die niet verder kunnen. Denk hierbij aan halzen en toetsen maken, frets vlakken, en het nodige freeswerk.

The Mule
15 september 2004, 09:22
Richard,
Is esdoorn een geschikte houtsoort om een hele gitaar van te maken? Dus zowel hals als body?

Mijn ervaringen met volledig esdoorn instrumenten zijn erg positief, ik heb nu twee bassen met de doorlopende hals en de body beide van esdoorn, en alleen een dunne top van een andere houtsoort (walnoot). Het esdoorn zorgt voor een enorm 'punchy' geluid, mooi hoog, goeie knor (mid/laag), indrukwekkende sustain en een prettige, comfortabele gewichtsverdeling. Minder belangrijk, maar visueel werkt het ook erg goed. Welke top van een afwijkende houtsoort je ook kiest, hij springt er uit. Ik denk niet dat de hooflijnen veel zullen afwijken als je het over een volledig esdoorn (niet-bas)gitaar hebt.
Ik zal trouwens kijken of ik er eens een fotootje van kan posten...

prs
21 september 2004, 00:39
Bedankt voor de reactie Richard (en the Mule)

Thiez
14 mei 2005, 02:36
wheej,
ik had een vraag. ik wil zelf een flying v gaan maken (puntig)..... is het mogelijk om hier beukenhout voor te gebruiken en krijgt dit een goede tone.
alvast bedankt
Thiez

Thiez
14 mei 2005, 02:36
wheej,
ik had een vraag. ik wil zelf een flying v gaan maken (puntig)..... is het mogelijk om hier beukenhout voor te gebruiken en krijgt dit een goede tone.
alvast bedankt
Thiez

Mattia
14 mei 2005, 10:48
2. Voor het Amerikaanse 'Silky Oak' (Cardwellia sublimis).

Dat moet toch Australische 'Silky Oak' zijn, toch?