PDA

View Full Version : hals van andere gitaar gebruiken



lampz
1 september 2004, 12:47
Ik wil een budget-gitaar gaan bouwen. Kk heb nog een oude stratocaster-kopie liggen, kan ik daar de hals van afslopen en die hergebruiken? Uit een stuk hout wil ik zelf de body gaan zagen, hoe zorg je ervoor dat de hals goed op de body aansluit (hoe meet je dit)? En kan ik de body gewoon met een spuitbus graffiti spuiten?

P.S. 't hoeft allemaal niet zo netjes, maar de body-hals verbinding moet uiteraard wél goed zijn

Anavrin
1 september 2004, 12:54
jij bevindt je in een betere positie dan ik, want ik heb de hals van een Les Paul-kopie gebruikt voor een bestaande SG-body. Ik heb dus heel de hals moeten aanpassen om 'm in de neckpocket te laten passen, jij kunt echter de body makkelijk aan de hals aanpassen.

Ik denk dat het het makkelijkst is, als je de maten van de neckpocket van de strat-body letterlijk overneemt op je zelfbouw-body. Als je dat heel precies doet, dan moet het goed zijn, en moet alles zonder problemen passen. Je kan dan ook gewoon de neckplate van destrat-kopie gebruiken, da's wel zo makkelijk. Dan voor de rest ff goed oppassen dat je de brug op dezelfde afstand zet als bij de strat-kopie, en je zou een goed bespeelbare gitaar moeten krijgen. Succes ermee.

lampz
1 september 2004, 13:33
okee dankjewel voor je snelle reactie :)

dat wordt dus gewoon meten... en dan gebruik ik gewoon alle oude onderdelen en afmetingen van de strat kopie, maar op een andere body...

iemand nog wat over de lak (graffiti) te melden?

Anavrin
1 september 2004, 13:36
ja, daar heb ik ook nog wel wat over :razz:
Een vriend van mij had z'n blauwe squier gewoon overgespoten met zilveren spuitbusverf, en dan zo dat het blauw er nog doorheen kwam, dat zag er wel vet uit, en was eigenlijk heel simpel gedaan. Ik weet alleen niet of hij autolak/ gewone spuitbusverf heeft gebruikt, maar dat weet iemand anders hier vast wel.

lampz
1 september 2004, 13:53
zat het er wel een beetje netjes op? goed verdeeld zeg maar?

Anavrin
1 september 2004, 13:58
ja, er zaten geen dikke vlekken of zo, maar hij had dan ook maar heel licht met de zilverspuit gespoten, het effect was dus van veraf een blauw-grijze gitaar, met van dichtbij allemaal kleine zilver-spikkeltjes.

lampz
1 september 2004, 13:59
okee... ja ik ga waarschijnlijk met wit ofzo direct over het hout heen en dan misschien nog een kleurtje/glitterdingetje dr over heen... ook nog blanke lak gedaan of was dat niet nodig?

Anavrin
1 september 2004, 14:04
bij hem was de body nog gewoon gelakt (vanuit de fabriek), dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik heb zelf de hals van m'n SG wel met grondverf gedaan, maar dat is dik mislukt door de gewone verf die ik er op heb gesmeerd, dus het kan zijn dat het met spuiten wel werkt, maar gewoon verven werkt dus niet.

lampz
1 september 2004, 14:12
hm okee... nouja, anders schuur ik t wel weer :)


iemand hier nog iets aan toe te voegen vielleicht?

fred dons
1 september 2004, 18:13
ik zou je inderdaad aanraden blanke lak er over heen te spuiten, dit is vaak toch wat sterker dan bijvoorbeeld metallic lakken en met name bij glitterlak is het nodig omdat de aluminium deeltjes die de glitter veroorzaken gaan oxideren als je niet aflakt

sterkte (de eerste keer is niet makkelijk :wink: )