PDA

View Full Version : Drummer hoort ons niet



zenabi
1 september 2004, 10:24
Wij zijn gisteren oor het eerst serius aan het oefenen geweest,
zijn nu compleet - 2 gitaren - 1 bas - 1 drummer - 1 zang
maar nu gaat het wel behoorlijk hard want anders kan de drummer de gitaren enz. niet horen .
Dichterbij staan gaat niet (wordt wel heel close )
hoe kunnen wij dit het beste oplossen ??

Harry
1 september 2004, 10:25
zachter spelen? Ik noem maar iets geks hoor.....

zenabi
1 september 2004, 10:31
dan hoort hij ons dus niet .

pimmetje
1 september 2004, 10:37
Ja juist... als je elkaar niet hoort, moet je zachter spelen.

Vaak is 't instrument dat 't moeilijkst zachter gaat de drum omdat daar nu eenmaal geen volumeknop aan zit. Voor de andere instrumenten is 't technisch een makkie... alleen mentaal schijnt 't heel moeilijk te zijn :D.

Laat gewoon die drummer 's op een relaxt volume iets drummen en stem daar dan 't volume van de andere instrumenten op af. Het fijne is dan niet alleen dat je elkaar hoort... je hebt ook meteen goed / beter geluid voor eventueel publiek dan je hebt als je 't allemaal gewoon voluit open gooit.

MightyMike
1 september 2004, 10:46
Als de drummer de rest van de band niet kan horen :

* Zet je versterkers dan wat harder.
* Laat de drummer wat zachter spelen. (dat kan ook, weet je :) )
* Richt de versterkers naar de drummer.
* Plaats de versterkers achter de drummer.

zenabi
1 september 2004, 10:47
ik denk dat het niet veel zachter kan wat drummen betreft.
De andre gitarist speelt in nog een andere band in een andere ruimte ,en daar staat z'n versterker wel een keer zo hardt.
Ik denk dat het aan de ruimte ligt ( een unit van 3 x 10 bij 2.20 hoog )
Wij zullen het denk ik in de opstelling moeten zoeken

fenderfreak
1 september 2004, 13:13
Harder zetten en/of tegenover de drummer gaan staan met je versterkers en oordopjes indoen (is zowieso wel aan te raden).

zenabi
1 september 2004, 13:23
nog harder zetten :???: lijkt mij niet goed komen
en wij staan al met de versterker tegenover de drummer
misschien toch eens proberen om de versterker achter of schuin naast de drum te plaatsen ( moet zelf ook nog wel horen wat ik doe 8-) )

pimmetje
1 september 2004, 13:45
Je staat met je amp tegenover de drummer en hij hoort jullie niet?!?!
Spelen jullie allemaal over een pignose of zo?

MightyMike
1 september 2004, 16:24
Inderdaad :???:

Op welke versterkers spelen jullie?

fenderfreak
1 september 2004, 16:48
Misschien is de drummer gewoon doof of mept 'ie te hard.

gershwin5150
2 september 2004, 20:44
Probeer de drummer idd is zachter te laten drummen. Drummers zeggen altijd wel dat het niet kan, maar de drummer van mijn band kan ook op beschaafd volume drummen.
Zeker als je een technisch goede drummer hebt, moet ie dat kunnen. Hard meppen is in de oefenruimte helemaal niet nodig, daar word je alleen maar doof van.
Of laat hem bv met dunnere stokken spelen, dat scheelt ook al iets.
Maar het ligt ws gewoon aan de techniek van de drummer.

harrie-beton
3 september 2004, 09:46
Als de drummer jullie niet hoort dan moeten ten eerste de versterkers harder natuurlijk.
Hoeveel watt zijn die versterkers? Denk erom dat je nooit met piepende oren de oefenruimte verlaat.

Onze drummer had op repetities en concerten vaak een flinke monitor naast zich. Daarover een beetje gitaar en zang. Onze "Cees on BASS" hoor je 2 staten verderop nog wel :o (trace elliot 2 kasten)

Onze drummer heeft nu in-ear. Als mijn amp uit staat dan hoort hij me nog :)
Zanger heeft ook in-ear.

zenabi
3 september 2004, 10:18
beide versterkers zijn beide 100 watt.
Wij gaan vanavond proberen om de versterkers achter / naast de drummer te zetten .
Hopen dat het geen problemen gaat geven met het totale geluid ,want alles komt dan van een kant

harrie-beton
3 september 2004, 11:46
Geluid achter je is geen goed idee (dat hoor je niet goed).

Ga tijdens het spelen achter de drummer staan en kijken hoe het geluid daar is. Wat hoor je wel. Wat hoor je niet. Is hij misschien echt doof?

"wat zeg je"

Wat ook helpt is misschien de versterkers hoger (op oorhoogte namelijk) opstellen. En in een kring. En dat alle versterkers naar het midden van de oefenruimte zijn gericht.

Jullie oefenruimte is niet super groot maar 10 meter bij 3? Dat moet kunnen.

Een dieper liggend probleem is het meervoud "versterkerS" wat je gebruikt. Hebben jullie twee of meer gitaristen? Of een toetsenist?
Het kan zijn dat jullie "sounds" in dezelfde frequenties zitten en dat het moeilijk is om de partijen uitelkaar te halen. Dan is volume niet het probleem maar het arrangement.

alhambra
4 september 2004, 00:03
Kan je dat lekkere ding :roll: niet inhuren die de gebaren taal doet bij het journaal ?

Maar ff serieus die drummer moet dus zachter al is dat kut voor een drummer (ik kan het weten).

pimmetje
4 september 2004, 12:09
Geluid achter je is geen goed idee (dat hoor je niet goed).
Geluid achter je hoor je op zich goed genoeg tenzij je met gesloten cabs werkt en te hard speelt. Gesloten cabs willen 't nog wel 'ns langs je benen stuwen om dan pas 3 meter verder hoorbaar te zijn. Maar ook daar geld weer bij dat dat vooral is als iedereen loeihard speelt; dan hoor je vooral anderen en niet jezelf.
Maar dat kan bij jullie moeilijk 't probleem zijn aangezien jullie nu al tegenover elkaar stonden opgesteld.


Een dieper liggend probleem is het meervoud "versterkerS" wat je gebruikt. Hebben jullie twee of meer gitaristen? Of een toetsenist?
Het kan zijn dat jullie "sounds" in dezelfde frequenties zitten en dat het moeilijk is om de partijen uitelkaar te halen. Dan is volume niet het probleem maar het arrangement.
Dit is wel iets om goed naar te kijken.
Maar grappig hierbij is ook weer dat de helft van DIT probleem zichzelf ook al oplost bij minder volume-geweld.

Gewoon die drummer 's op z'n flikker geven. Hij is doof en/of slaat te hard... :D.

harrie-beton
7 september 2004, 10:19
wazzup,

hoe was de tweede repetitie??


hb