PDA

View Full Version : ZELFBOUWERS, WAAR KOPEN JULLIE HOUT?



ieme
1 september 2004, 01:07
Hoi,

Ik ben op zoek naar een stuk mahonie hout om eens een body te maken, wie zou mij hier aan kunnen helpen, wie weet waar het te krijgen is?

Groet,
ieme

Static-M
1 september 2004, 01:17
BIJ DE HOUTWINKEL DUHUH

ieme
1 september 2004, 01:19
Je kan niet bij elke houtwinkel zomaar een stuk goed gedroogd mahonie kopen, misschien dat mensen bepaalde adressen weten

ieme
1 september 2004, 01:29
Ik heb zelf al Heins gitaar atelier gevonden, nog meer suggesties mogelijk?

prs
1 september 2004, 03:05
Probeer het eens bij boomzagerijen, die hebben bijna alles...

fred dons
1 september 2004, 08:22
de amsterdamse fijnhouthandel, Erik van de Haar (duh!), vox humana
Warmoth, Stew Mac etc

ieme
1 september 2004, 12:28
de amsterdamse fijnhouthandel, Erik van de Haar (duh!), vox humana
Warmoth, Stew Mac etc
Heb jij niet toevallig nog een stukje voor mij liggen?

amon
1 september 2004, 12:31
bij botenbouw werven hebben ze vaak mooi mahonie...

guitartub
1 september 2004, 16:47
Er werd al botenbouwers gesuggereerd, ambachtelijke meubelmakers willen ook nog wel prachtig mooie stukken hout hebben liggen.

Bobbel
1 september 2004, 17:25
bij botenbouw werven hebben ze vaak mooi mahonie...

dan moet je naar Sneek... daar heb je de beste botenbouwers... :wink:

fred dons
1 september 2004, 18:10
ik heb op dit moment alleen maar quilted maple liggen (en daar heb ik al een bestemming voor :D )

wat je zou kunnen doen is de Brug bellen in Monnickendam (Marcus van Engelen) (0299 321277)
die heeft een paar mooie stukken Framire op voorraad (korina achtig)
wat lichter is dan Mahonie en een klank heeft die gelijk is aan korina.

Marcus kan het ook voor je op maat zagen en al de noodzakelijke frezingen voor je doen (en hij is zeer betaalbaar)

Ritch
20 november 2004, 15:43
jaaah Sneek!!! :D guess who is zo gelukkig dat we vlakbij sneek wonen?!! 8-) :razz:

ArpeggioKing
20 november 2004, 16:23
j@@@Hhhhhh Frieslahn de gekste!!@@2!!!!!!


:roll:

wietse
20 november 2004, 17:27
een kennis van me die koopt altijd oude tafels in kringloopzaken voor z'n hout om gitaren te maken.
maakt van de tafelbladen dan zelf gitaren , is soms wat dun maar 2 stukken goed verlijmd op elkaar is wel dik genoeg.
of je moet al zo'n enorm zware mahonie salon tafel scoren dat is dik zat voor de body.
de poten gebruikt hij wel een om een hals van te maken.
mooi uitgedroogd hout heb je dan in ieder geval.
beetje kennis van houtsoorten is wel belangrijk in dit geval anders kom je met eiken thuis inplaats van mahonie.
is ook een toonhout beetje vergeten en weinig gebruikt omdat het zo verrekte zwaar is.

michielv
20 november 2004, 17:51
Oi, da's jammer. Een paar weken terug heb ik net een stuk mahonie verkocht..

Die kennis van Wietse doet het net als meneer Gibson zelf: die begon ook te bouwen van hout wat hij van oude meubelen had gesloopt.

Op zich niet verkeerd natuurlijk en vaak veeeeeel goedkoper. Zeker als de tafel een beetje beschadigd is (of incompleet) kun je hem vaak voor weinig meenemen.

matto
20 november 2004, 17:57
Bij kozijn en trappenfabrieken wordt ook nog wel eens een plankje quilted of tigerstripe maple aan de kant gegooid om dat de houtbewerkers vinden dat als er een traptrede van quilted maple tussen de andere gewone maple treden zit het net lijkt alsof er "beitelslag"op de betreffende trede zit.
Dus probeer eens rond te neuzen in de produktie hallen van de houtverwerkende industrie(meubel, bouw, speelgoed, klokken, boten......)
Daar zullen ze het waarschijnlijk niet over maple hebben maar over esdoorn en essen en koa hout wordt in de industrie ook wel vaak aangeduid met limba hout.
Misschien is het ook wel een goed idee om eens houthandel of fijnhouthandel in te typen bij google

bert k
20 november 2004, 18:05
Deze gaat naar Zelfbouw.

Javaca
20 november 2004, 23:56
Bedankt Bert.

Het hout voor de Leaves heb ik van een oud massief televisiemeubel, wat ik -idd- bij de rommelmarkt gescoord heb. Was incompleet dus onverkoopbaar. (Ik ben wel vaste medewerker van deze rommelmarkt)

Marcovich had het er over dat er in Nieuwegein ook een houthandel zou zitten die goed maple en mahonie verkoopt.

amon
21 november 2004, 01:43
jaaah Sneek!!! :D guess who is zo gelukkig dat we vlakbij sneek wonen?!! 8-) :razz:


om maar even een oud topic naar boven te halen....

michielv
21 november 2004, 10:50
Het ligt een eind uit de richting maar ik blijf erbij: Van der Knaap uit Sliedrecht. Maar zo zullen er vast wel meer houthandels zijn.

Morpheus
22 november 2004, 20:11
vroeg ik me opeens af.....waarom word eiken never gebruikt voor gitaren? is toch nie zo heel veel zwaarder dan mahonie??

Javaca
22 november 2004, 22:50
Ik ben er aan bezig.
Het is erg hard om te bewerken, (shape heb ik voor een groot deel gedaan mbv een slijptol.

nickbongers
23 november 2004, 00:11
wat voor een soort toon geeft eiken? beetje aardig? of is het niets? vergelijkbaar met?

michielv
23 november 2004, 09:18
Eiken is heel hard en geeft een hoge, scherpe toon. Het is een slagje harder (en brokkeliger) dan maple.

De enige gitarist waar ik zo 1,2,3 op kan komen die op eikenhout speelt: Brian May. De middenbalk van de Red Special (hals ook?) is van eikenhout.

nickbongers
23 november 2004, 11:06
van welk materiaal is je nek? ook eiken?

Javaca
23 november 2004, 19:26
Bedankt Bert.

Het hout voor de Leaves heb ik van een oud massief televisiemeubel, wat ik -idd- bij de rommelmarkt gescoord heb. Was incompleet dus onverkoopbaar. (Ik ben wel vaste medewerker van deze rommelmarkt)

Marcovich had het er over dat er in Nieuwegein ook een houthandel zou zitten die goed maple en mahonie verkoopt.

Vandaag weer eens bij een meubelwinkel geweest.
Het blijkt TEAK te zijn. :o
Hoe zou dit zijn voor je tone? :???:

Mattia
25 januari 2005, 16:34
Voor hout ga ik locaal naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel, die wel eens wat heeft (flink wat mahonie, Afrikaanse soorten niet al te duur en prima te gebruiken, maar ook wel wat Honduras). Laatst nog een mega plank van 1.80 meter bij 400mm bij 45mm Khaya mahonie gekocht voor een kleine 45 Euro, ruim voldoende voor een paar bodies, wellicht een paar halzen. Kwartiers Sipo is ook te vinden, ook bruikbaar voor halzen (misschien in combinatie met carbon fiber halspennen, maargoed). Noten, Kersen, en veel, veel meer ook aanwezig.

Voor exotischere stukken hout ga ik toch vaker richting VS kijken. Zelfs na shipping+handling+BTW kom je goedkoper uit, met meer keuze, dan locale aanschaf. En dan niet naar Stewmac, LMI, Warmoth gaan, want die zijn voor hout idioot duur. Acousticwoods.ca heeft hele mooi maple tops voor best wel vriendelijke prijzen, bijvoorbeeld. En de spaniarden niet vergeten voor ruw hout/toetsen: MadInter en Maderas Barber zijn akoestisch gericht, maar hebben best wat nuttigs liggen, en het is niet duur. Rivolta in Italie heeft vooral geweldige bovenbladen, maar ook flink wat electrisch hout. Als je om een fototje vraagt kunnen ze dat verzorgen, is mijn ervaring met ze. Ik ben momenteel meer met de bouw van akoestische gitaren bezig, dus de verzendekosten liggen toch al iets lager.

Mattia
25 januari 2005, 16:35
Voor hout ga ik locaal naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel, die wel eens wat heeft (flink wat mahonie, Afrikaanse soorten niet al te duur en prima te gebruiken, maar ook wel wat Honduras). Laatst nog een mega plank van 1.80 meter bij 400mm bij 45mm Khaya mahonie gekocht voor een kleine 45 Euro, ruim voldoende voor een paar bodies, wellicht een paar halzen. Kwartiers Sipo is ook te vinden, ook bruikbaar voor halzen (misschien in combinatie met carbon fiber halspennen, maargoed). Noten, Kersen, en veel, veel meer ook aanwezig.

Voor exotischere stukken hout ga ik toch vaker richting VS kijken. Zelfs na shipping+handling+BTW kom je goedkoper uit, met meer keuze, dan locale aanschaf. En dan niet naar Stewmac, LMI, Warmoth gaan, want die zijn voor hout idioot duur. Acousticwoods.ca heeft hele mooi maple tops voor best wel vriendelijke prijzen, bijvoorbeeld. En de spaniarden niet vergeten voor ruw hout/toetsen: MadInter en Maderas Barber zijn akoestisch gericht, maar hebben best wat nuttigs liggen, en het is niet duur. Rivolta in Italie heeft vooral geweldige bovenbladen, maar ook flink wat electrisch hout. Als je om een fototje vraagt kunnen ze dat verzorgen, is mijn ervaring met ze. Ik ben momenteel meer met de bouw van akoestische gitaren bezig, dus de verzendekosten liggen toch al iets lager.

Mattia
25 januari 2005, 16:36
Voor hout ga ik locaal naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel, die wel eens wat heeft (flink wat mahonie, Afrikaanse soorten niet al te duur en prima te gebruiken, maar ook wel wat Honduras). Laatst nog een mega plank van 1.80 meter bij 400mm bij 45mm Khaya mahonie gekocht voor een kleine 45 Euro, ruim voldoende voor een paar bodies, wellicht een paar halzen. Kwartiers Sipo is ook te vinden, ook bruikbaar voor halzen (misschien in combinatie met carbon fiber halspennen, maargoed). Noten, Kersen, en veel, veel meer ook aanwezig.

Voor exotischere stukken hout ga ik toch vaker richting VS kijken. Zelfs na shipping+handling+BTW kom je goedkoper uit, met meer keuze, dan locale aanschaf. En dan niet naar Stewmac, LMI, Warmoth gaan, want die zijn voor hout idioot duur. Acousticwoods.ca heeft hele mooi maple tops voor best wel vriendelijke prijzen, bijvoorbeeld. En de spaniarden niet vergeten voor ruw hout/toetsen: MadInter en Maderas Barber zijn akoestisch gericht, maar hebben best wat nuttigs liggen, en het is niet duur. Rivolta in Italie heeft vooral geweldige bovenbladen, maar ook flink wat electrisch hout. Als je om een fototje vraagt kunnen ze dat verzorgen, is mijn ervaring met ze. Ik ben momenteel meer met de bouw van akoestische gitaren bezig, dus de verzendekosten liggen toch al iets lager.

Mattia
25 januari 2005, 16:37
Voor hout ga ik locaal naar de Amsterdamsche Fijnhouthandel, die wel eens wat heeft (flink wat mahonie, Afrikaanse soorten niet al te duur en prima te gebruiken, maar ook wel wat Honduras). Laatst nog een mega plank van 1.80 meter bij 400mm bij 45mm Khaya mahonie gekocht voor een kleine 45 Euro, ruim voldoende voor een paar bodies, wellicht een paar halzen. Kwartiers Sipo is ook te vinden, ook bruikbaar voor halzen (misschien in combinatie met carbon fiber halspennen, maargoed). Noten, Kersen, en veel, veel meer ook aanwezig.

Voor exotischere stukken hout ga ik toch vaker richting VS kijken. Zelfs na shipping+handling+BTW kom je goedkoper uit, met meer keuze, dan locale aanschaf. En dan niet naar Stewmac, LMI, Warmoth gaan, want die zijn voor hout idioot duur. Acousticwoods.ca heeft hele mooi maple tops voor best wel vriendelijke prijzen, bijvoorbeeld. En de spaniarden niet vergeten voor ruw hout/toetsen: MadInter en Maderas Barber zijn akoestisch gericht, maar hebben best wat nuttigs liggen, en het is niet duur. Rivolta in Italie heeft vooral geweldige bovenbladen, maar ook flink wat electrisch hout. Als je om een fototje vraagt kunnen ze dat verzorgen, is mijn ervaring met ze. Ik ben momenteel meer met de bouw van akoestische gitaren bezig, dus de verzendekosten liggen toch al iets lager.

Raytheman
25 januari 2005, 23:25
nog effe een opmerking over hout; maple( esdoorn dus) wordt hier ook wel het beukenhout uit amerika genoemd.
Kortom waar wij beuken voor gebruiken gebruiken ze daar esdoorn. Simpelweg omdat esdoorns daar groeien en beuken hier :-)

Lemmie
7 februari 2005, 13:18
Kijk ook eens op http://www.af.nl/voorraad/stukjeszolder/

Lemmie
7 februari 2005, 15:55
DE plaats waar de bouwers hun hout halen is BUBENREUTH in Duitsland.
Het dorp leeft van het edelhout en ligt tegen de Tsjechische grens aan.
Ik ken een bouwer die daar minstens eenmaal per jaar naartoe trekt.
Is trouwens de plaats waar de ateliers van Framus vroeger, en misschien nu nog, lagen.
Hier zijn verscheidene houtzagers die reeds generaties het hout te drogen leggen. Er zal dus wel enige konkurentie zijn ......
En goed stuk zal echter vrees ik ook wel wat kosten.

Mattia
7 februari 2005, 21:16
Lijkt mij dat ze daar vooral hout voor akoestische gitaren zagen en drogen, en dan met name mooie stukken voor bovenbladen. Ook hier en daar wat esdoorn, misschien af en toe noten, maar voor de rest...

silent g
15 maart 2005, 22:40
weet iemand misschien waar ik in brabant goed(koop) hout kan krijgen. Ik heb namelijk geen auto ofzo en om iemand te vragen of ze even naar amsterdam willen rijden voor mij vind ik beetje veer gaan en heb zelf eigenlijk ook niet zon zin in een rit van 3uur heen en 3 uur terug

silent g
15 maart 2005, 22:40
weet iemand misschien waar ik in brabant goed(koop) hout kan krijgen. Ik heb namelijk geen auto ofzo en om iemand te vragen of ze even naar amsterdam willen rijden voor mij vind ik beetje veer gaan en heb zelf eigenlijk ook niet zon zin in een rit van 3uur heen en 3 uur terug

silent g
15 maart 2005, 22:45
weet iemand misschien waar ik in brabant goed(koop) hout kan krijgen. Ik heb namelijk geen auto ofzo en om iemand te vragen of ze even naar amsterdam willen rijden voor mij vind ik beetje veer gaan en heb zelf eigenlijk ook niet zon zin in een rit van 3uur heen en 3 uur terug