Inloggen

View Full Version : Kan dit?



prs
31 augustus 2004, 22:30
Helaas weet ik nog veel te weinig van versterkers en racks, dus probeer ik zoveel mogelijk hierover te weten te komen (door veel terug te lezen).
Een vraagje:
Kan ik als ik bijvoorbeeld één of twee 2x12 cabinets koop daar een line 6 POD Pro op aansluiten zodat de POD als het ware de top wordt?
Kan ik ook en een gitaartop kopen en een Line6 POD Pro, en die tegelijk gebruiken?
Is het mogelijk om dan gemakkelijk over te schakelen (bij een optreden) van bijvoorbeeld een amp simulatie van de POD naar de distortion van de top (de POD wordt op dat moment dan niet gebruikt).

Is dit mogelijk? Zoals ik al zei weet ik er veel te weinig van (jammer eigenlijk).

Bedankt!

(zit ik goed hier met mijn vraag of kan ik hem beter bij Rack gear stellen)

Antal
31 augustus 2004, 22:37
Nee, je kan je pod niet als top gebruiken. In je pod zit geen eindversterker. Ik ben niet zo goed bekend met het digitale spul, maar volgens mij zit er in de pod wel een voorversterker. Maar dan heb je altijd nog een apparaat nodig dat genoeg power levert om je speakers aan te sturen, en dat doet een pod niet.

alhambra
31 augustus 2004, 22:50
Idd er moet een eindtrap bij en dan uiteraard stereo als je 2 keer 2x12 wilt.

prs
31 augustus 2004, 22:54
dus de POD kan wel dienen als voorversterker, maar niet als eindversterker....hmm das jammer....
Er moet dus nog een eindversterker bij......is dat het enige?

Edit: Zou de top (een versterkertop) kunnen dienen als eindversterker?

Negative K3 fan
31 augustus 2004, 22:54
Is het mogelijk om dan gemakkelijk over te schakelen (bij een optreden) van bijvoorbeeld een amp simulatie van de POD naar de distortion van de top (de POD wordt op dat moment dan niet gebruikt).


het ander is al beantwoord, je hebt een power amp nodig

en antwoord hierop, het is wel mogelijk dmv midi enzo volgens mij, maar het is behoorlijk veel gedoe.

prs
31 augustus 2004, 22:58
dus de makkelijkste mogelijkheid is dus het gebruiken van de POD in combinatie met een eindversterker (is ene power amp hetzelfde als een eindversterker?).....
Jammer dat schakelen tussen POD en versterk zo lastig is, had ik niet gedacht. Maar ja, soms zie je dingen te makkelijk (net zoals bij de vrouwtjes :wink: )

Bins
31 augustus 2004, 23:23
Kan ik ook en een gitaartop kopen en een Line6 POD Pro, en die tegelijk gebruiken?

Je hebt een "looper" nodig dan... en 1000 snoeren ;)
http://www.nobels.com/en/index.htm --> model heet "alex" geloof ik (toevallig vanmiddag ergens anders gelezen.

Bins
31 augustus 2004, 23:39
You need a looper.

Guitar ----- Y-Adaptor (buffered preferred) into SLX and VAMP input

The looper is hooked to the SLX`s loop. A looper has 4 jacks (in, out, send, return). Connect SLX send to "in", SLX return to "out" and VAMPs out to looper`s "return" - the fourth jack is not in use.

looper: www.nobels.com
product is called "Alex"


Van HCAF. SLX = een versterkertop, VAMP = een modeller.

alhambra
31 augustus 2004, 23:39
dus de makkelijkste mogelijkheid is dus het gebruiken van de POD in combinatie met een eindversterker (is ene power amp hetzelfde als een eindversterker?).....
Jammer dat schakelen tussen POD en versterk zo lastig is, had ik niet gedacht. Maar ja, soms zie je dingen te makkelijk (net zoals bij de vrouwtjes :wink: )

Koop een behringer midifloorboard erbij en je kan de kanalen van je top dmv het pedaal aan/uit schakelen en de pod aanstruen dmv midi dan heb je alles wat je wilt. Uiteraard kan je dat aan en uit schakelen en de midi in een patch in het pedaal opslaan.

BramVersteeg
31 augustus 2004, 23:49
Je kunt het wel gebruiken zoals je opschrijft alleen is het niet gemakkelijk. Als je alles midi wilt gaan doen(waar je dan bijna niet omheen kan) zul je een midi ampswitch moeten kopen. A gaat naar POD die met de send naar de return van de amp gaat. B gaat direct naar de amp. Je gitaar gaat dan in de A/B box en je moet alles met een midi-controller aansturen. Veel gedoe dus :wink: .
grz. Bram

prs
1 september 2004, 00:39
Pff wat lig ik achter op dit gebied als ik dit allemaal lees...
Ik heb 0,0% verstand van midi....echt erg (ik moet de FAQ nog maar eens goed doorlezen bij rack gear)
Ik heb dus een paar opties, voor welke optie zouden jullie gaan?

1. Het moeilijke gedoe zoals ik het in eerste instantie wilde (Top en POD) met midi dus.

2. De POD gebruiken in combinatie met een eindversterker (power brake) en dat versterken met de cabinets.

3. De POD helemaal weglaten en een effectprocessor kopen (wel zonde) en dan gewoon een top en cabinet... (of krijg je dan hetzelfde als optie 1)

4. De makkelijkste (en lafste manier) gewoon een top en cabinet en de POD weglaten.

Ik twijfel nog tussen 1 en 2 (maar ik heb toch nog lang de tijd want ik moet eerst weer sparen).

Ik heb nu zelf de POD 2.0, maar ik wil graag de POD Pro.
Heeft iemand die misschien nog te koop, of wil iemand ruilen met bijbetaling?

Wat lijkt jullie de beste optie van bovenstaande 4?

Edit: Als ik ergens een fout maak, graag zeggen wat er fout is daar leer ik van.

GuitarCroock
1 september 2004, 08:15
Wat je ook zou kunnen doen, is de top als eindversterker gebruiken. Als je dan de pod gebruikt, dan laat je die gewoon binnenkomen op het clean kanaal van je amp. Nadeel is dan wel, dat het niet stereo is. Schakelen zul je dan weer via midi moeten doen. De fcb1010 kan ook gewone schakelkanalen aansturen. Dus dan zou je daar al mee klaar zijn

FNaRK
1 september 2004, 09:10
heel simpel, ik heb ook een paar maanden zo gespeeld:
gitaar --> POD Pro --> return van je FX loop van je top --> stereo uit naar 2 cab's

moet je dus wel een stereo-top hebben met een FX-loop :D

en nog simpeler: een 19" eindversterker kopen, voor een POD kun je bijna alles gebruiken, ik gebruik mmenteel een cheapo Marshall 8008,
je zou zelfs een PA-versterker kunnen gebruiken !

Negative K3 fan
1 september 2004, 09:16
hmm als de sound van de pod 2.0 jou al tevreden maakt kun je denk ik net wat roadkill zegt ook gewoon pod>eindversterker>speakers ouwehoern. neem wel de nieuwste pod xt, die klinkt een stuk beter dan de 2.0

Epic
1 september 2004, 10:07
...en nog simpeler: een 19" eindversterker kopen, voor een POD kun je bijna alles gebruiken, ik gebruik mmenteel een cheapo Marshall 8008,
je zou zelfs een PA-versterker kunnen gebruiken !
Beter nog een PA-versterker, omdat deze je geluid niet kleurt. Omdat die POD alles simuleert moet je eigenlijk een zo lineaire versterker + luidsprekers hebben... een gitaarversterker (+cab) is hiervoor dus niet zo geschikt.

@prs: Ik zou gewoon voor optie 4 gaan (met eventueel wat effecten), en je POD voor thuis gebruiken.

Baker
1 september 2004, 10:19
Dat hele gedoe met midi is idd lastig, maar ook weer niet onmogelijk.
Als je het 1 keer voor elkaar hebt dan sluit je het zo aan!.
Ik ken ook iemand die via midi schakelt tussen een peavy 5150 top, een effectbak en een peavy 5150 combo. Werkt prima.


Wat je ook zou kunnen doen, is de top als eindversterker gebruiken. Als je dan de pod gebruikt, dan laat je die gewoon binnenkomen op het clean kanaal van je amp.

Dat kan wel, maar niet op de beschreven manier.
Zo zit namelijk de voorversterker van de top er nog tussen.
Dit zal waarschijnlijk niet het het gewenste geluid geven.

Kijk eens in de handleiding van je top of je de eindtrap van die top ook los van de voorversterker kan gebruiken. (kan vaak wel. mijn multitone kan het in ieder geval.) Je gebruikt dan de POD als volgt: neem een AMP sim. ZONDER cabinet. Op deze manier functioneert je POD als voor versterker.

Ik heb nog even inde handleiding van mijn multitone gekeken, daar staat het volgende:

[8] Serial from effects (=return):
Op deze jack wordt de uitgang van een extern effectenapparaat aangesloten. Bij het inpluggen wordt de verbinding tussen de voor- en eindversterker verbroken, daardoor is het ook mogelijk om de MULTITONE ook als "sataliet" eindversterker voor een andere voorversterker te gebruiken.

die andere voorversterker kan dan de POD zijn.
wat je dan dus doet is de seriele "from effect" gebruiken ZONDER de "to effect" in te pluggen.

Je kunt ook de top gebruiken en de POD gewoon aansluiten als effecten apparaat. (via from effect EN to effect dus) Je hebt dan alleen niks aan je amp sims, maar je kunt wel je effecten gebruiken. (correct me if i'm wrong!)

FNaRK
1 september 2004, 13:38
volgens mij had ik dat FX-return verhaal ook al geschreven :???:

en idd.... een POD voor je ingang van je top plaatsen is geen goed idee, je gaat dan 2 voorversterkers gebruiken en dat klinkt niet bepaald geweldig


Doe nie zo moeilijk, koop een transistor-eindtrap (2e hands v.a 100 euro te vinden), en blazen met die handel !

prs
1 september 2004, 13:51
Wat is precies het verschil tussen een eindversterker met of zonder buizen.
Klinkt de POD beter met een eindversterker met buizen?

Ik zal komende dagen wel eens goed gaan nadenken wat ik precies wil. Dan kan ik daarna eens naar winkels gaan om vanalles uit te proberen.

crapton
4 september 2004, 11:31
Ik gebruik zelf een V-Amp Pro, veel goedkoper (240 Euro) dan een POD XT Pro, daarbij een Behringer FCB 1010 floorboard met ingesteld volume en wah wah pedaal. Midi kabel erin en de zaak werkt meteen, instellen is redelijk eenvoudig. Voor het geld (!) prima spul, gebruik dit ook live.

Dan heb ik een Alesis RA300 studio eindtrap gekocht 225 Euro, voordeel geen fan dus altijd stil en voldoende degelijk. Mits in flightcase gebouwd slijt dat spul niet en is altijd nog te gebruiken of in te ruilen.

Vervolgens heb ik twee speaker boxen zelf gebouwd. Je zou ook PA speakers kunnen gebruiken omdat de klank eigenlijk uit de V-Amp of POD (modeller) moet komen en de speakers niets moeten toevoegen. Mijn speakers voegen wel klank toe en ik heb de speaker simulator zeker voor de cleane sounds uitgezet.

Ik vind deze combinatie mn voor de cleane sounds (bv met chorus, reverb, delay etc) zeer goed klinken, vol en warm want stereo. Voor de distortion sounds ook wel, maar dit vergt iets meer en zorgvuldig afstellen, mn de volumes van de verschillende presets moeten goed staan. Qua volume (2 x 90 W) gaat deze combinatie hard genoeg.

Deze set is redelijk snel op te zetten, maar versterker + V-amp wegen samen nogal wat. Een combootje met een GT-6 of zo is toch makkelijker. Een buizenbak met een 4x12 is weer veel slechter.

Voordeel van mijn set is dat de sound heel flexibel is door de modeller, en door stereo ook mooi vol. Is vooral leuk bij repeteren en bij kleine optredens. In live situatie met PA en monitors, tja, dan mag ie toch niet te hard en meestal krijg je toch geen 2 kanalen voor de gitaar dus stereo heb je dan toch niet. Dusse... kwestie van smaak en gevoel. De modeller is het hart, de rest is eigenlijk meer versterkers/monitors voor repetitie/podium.

Vind dat meestal wel een leuke discussie over buizen vs modellers. Zet tijdens een gemiddeld live optreden de hele gitaarversterkerzooi echter een doek en ik wed dat geen mens inhet publiek het verschil kan horen, zeker als de mix zoals vaak nogal bras is.