PDA

View Full Version : software ontwikkeling - meedenken?



delphiro
31 augustus 2004, 21:34
wellicht dubbelpost aangezien het forum weer eens vreemd reageert

Dag allemaal,

misschien heb ik het wel eens eerder gepost maar ik ben nu (echt ) bezig met een gitaarapplicatie die anders moet worden dan andere applicaties. Nu moet ik niet vergeten te zeggen dat mijn applicatie gegarandeerd gratis wordt want ik ben een 'Open Source' freak.

Maar nu wil ik graag meedenkers die op dit idee gaan schieten:

Het idee:

een applicatie die toonladders, arpeggio's en akkoorden kan weergeven (goh.. origineel zie ik je denken want daar zijn er al honderd van - zij het niet allemaal even gratis )

maar.. deze applicatie moet ook nog het volgende gaan doen. Je kiest een mp3 bestand en maakt daarop een 'event lijst' waarin je aangeeft op welk tijdstip (tijdens het afspelen van een mp3) het programma een bepaald(e) akkoord / toonladder of arpeggios moet weergeven. Het nut hiervan is (denk ik) dat je toonladders 'real time' (tijdens het spelen van de muziek) weergegeven ziet. Dit kan leuk zijn om akkoorden te leren, improviseren leren en ik zie het al helemaal voor me dat er straks een grote 'database' is met allemaal mp3'tjes met bijbehorende akkoorden / toonladder etc lijsten.

(screenshotje hoe ik de 'interface' bedacht had)
http://home.zonnet.nl/delphiro/gfx/sshot.jpg

ideeen / meedenken / afkraken? Stuur me maar een mail (delphiro ape(n)staartje zonnet p unt nl ) of reageer hier.

gegroet,
Rob

Das Schaap
31 augustus 2004, 22:09
Hals verticaal in beeld kan beetje irri zijn, maar is niet per se erg.
Kan je een event bijvoorbeeld ook loopen ? Als je een mooie solo wil verzinnen over iets kan dat handig zijn. En als je toch echt iets goeds wil neerzetten zou vertragen (of versnellen 8-)) ook wel een leuk extraatje kunnen zijn. Gewoon wat suggesties, zitten vast dingen tussen die niet kunnen vermoedelijk maar toch. Vet idee wel gast :cool:

alhambra
31 augustus 2004, 22:40
Als ik het goed begrijp komt het erop neer dat je een akkoord(en reeks) hoort en dat het rpogramma aangeeft welke ladders erbij horen.

Handig.

tis geen meedenken maar toch :-D

aad
31 augustus 2004, 23:00
Goed idee.

Suggestie? Keuzemogelijkheid voor: gitaarhals, tab of notenbalk?
Lijkt mij wel een goeie om tab (bijv) te leren lezen.

Vind een echte gitaarhals af en toe ook wel irri (een beetje) als je inziet dat je toch het meeste en makkelijkste tabs (of notenschrift) vanaf papier leest.

En natuurlijk de mogelijk tot printen....... 8-)
dat zal wel wat grafisch denkwerk vereisen.

Soulflyhigh
1 september 2004, 13:04
Maak de hals 24 frets. Dit is een stuk praktischer. Je ziet vaak dat in dit soort programma's de hals maar 12 frets is. Dit is naar mijn mening een beetje bekrompen. Als de hals 24 fret is zie ook veel beter de patronen in toonladders etc.

Lex
1 september 2004, 13:15
een A/B functie zou heel handig zijn

tux_rocker
1 september 2004, 13:54
Dit is een vet idee :). Als het wat moois wordt, kan ik wel proberen het naar Linux te porten.

Verdere opmerkingen:
Dingen als lengte van de hals etcetera kun je het beste instelbaar maken: iemand op een akoestische gitaar zit dan niet met een vergrootglas naar een 24-frets te kijken en een shredder hoeft niet met 12 fretten genoegen te nemen.

Een database van geannoteerde MP3's kan niet bestaan: degene die 'm host krijgt zo een dreigbrief of dagvaarding op de deurmat. Je zou kunnen overwegen de annotatiebestanden los van de MP3 te verspreiden.

delphiro
1 september 2004, 20:12
Dit is een vet idee :). Als het wat moois wordt, kan ik wel proberen het naar Linux te porten.

Verdere opmerkingen:
Dingen als lengte van de hals etcetera kun je het beste instelbaar maken: iemand op een akoestische gitaar zit dan niet met een vergrootglas naar een 24-frets te kijken en een shredder hoeft niet met 12 fretten genoegen te nemen.

Een database van geannoteerde MP3's kan niet bestaan: degene die 'm host krijgt zo een dreigbrief of dagvaarding op de deurmat. Je zou kunnen overwegen de annotatiebestanden los van de MP3 te verspreiden.

tux_rocker.. coole naam :cool:

ik ben ook linux fan en zou het liefste hiervoor willen ontwikkelen maar de ontwikkeltijd op linux is zo vreselijk veel langer omdat er *nog* niet zoiets moois is als Delphi is (Kylix is nl. bagger en bovendien niet meer 'gesupport'). C of C++ duurt te lang en ik heb nog Python geprobeerd met WxPython en dat is zeer hoopvol maar een goede debugger ontbreekt en dat is bij grotere projecten onontbeerlijk. Maar ik houd zeker rekening met 'porteerbaarheid'

Ik schrijf het nu dus in Object Pascal (mbv Delphi dus) en hopelijk is t.z.t. het lazarus project ('delphi voor linux') zover dat het zonder al teveel moeite naar Linux geport kan worden. Het theoretische deel is simpel te porten, het GUI gedeelte zal waarschijnlijk helemaal opnieuw geschreven moeten worden. Geeft niks want 90% van mijn code staat los van de GUI :-)

oh en mensen die het niet meer kunnen volgen - hier wordt het weer duidelijker :-D

En over die mp3's.. ik kan me ook voorstellen dat iemand een eigen begeleidingssong opneemt en gratis publiceert met annotatiebestanden (bedankt voor deze zeer mooie vertaling van mijn eventlist (wist geen NL woord hiervoor) die houd ik er in!)

De lengte van de hals wordt inderdaad variabel, net als de instelling van het aantal snaren + stemming zodat het ook een bas of 7-snarige gitaar kan weergeven al ben ik bang dat 24 frets op 800x600 en wellicht 1024x768 toch al snel te klein wordt.

defecto
1 september 2004, 23:30
De mogelijkheid om te scrollen en ook om te 'zoomen'. Op die manier kan je de hals op elke gewenste plek en elke gewenste grootte weergeven.. naast standaard formaten natuurlijk. Het zou volgens mij ook makkelijk zijn om vooringstelde waardes te kunnen bepalen voor de mate van inzoomen en positionering van de hals bij bepaalde gedeeltes van nummer. Dat bij de solo je de hele hals te zien krijgt (na 1.30seconden uitzoomen naar totale hals - na 1.56 inzoomen naar 1e tot 8e fret totaal... of iets dergelijks..) Dan kan je gewoon doorspelen en toch goed zien wat je nou eigenlijk moet spelen of wat je speelt. Ook iets wat eigenlijk een beetje overbodigs is: fretnotatie in gewone cijfers (3,5,7..), romeinse cijfer? (III,V,VII...) en stippen (o,o,o,o,oo...) zoals op een 'echte' gitaar...

Dat was het wel zo'n beetje.. voor nu.. :P